gnl-RS.29 » Yönlendirme İşaretleri
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18112
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
Yönlendirme İşaretleri Çalışma
Yönlendirme işaretleri ile ilgili çalışmalar devam ediyor, geçtiğimiz haftalarda pilot bölge olan Otogar istasyonu ve Zeytinburnu aktarma bölgesi ile ilgili ön rapor hazırlandı, ihtiyaç analizi yapıldı, tabelaların nerelere yerleştirileceği ve içeriği ile ilgili durumda büyük ölçüde netleştirildi, bu konuda onayın verilmesi ile birlikte ölçülendirmeler ile birlikte tasarıma da geçilecek normal şartlarda bir kaç ay içerisinde sonlanarak bu istasyonların yeni tabelaları ile görülmesi mümkün olacaktır.
Her şeyin yolunda gideceğini varsayarsak, aşağıdakine benzer bir görünüme sahip olacak.
Her şeyin yolunda gideceğini varsayarsak, aşağıdakine benzer bir görünüme sahip olacak.
-
- Aylık Paso
- Mesajlar: 76
- Kayıt: 24 Eyl Pzt, 2007 17:45
Yönlendirmede görsel tabelalar tabii ki çok önemli, Havaalanı gibi yönlerin simgelerle güçlendirilmesi de iyi olmuş; acaba Türkçe tabelaların altına ingilizce terimler de eklenmeli mi?
Otogar İstasyonunda eklenecek tabelalar, eğer Esat'ın bahsettiği veya şematize ettiği şekilde yapılabilirse, yolculara faydası bir yana;
istasyon çok daha çağdaş bir görünüme bürünecek
Otogar İstasyonunda eklenecek tabelalar, eğer Esat'ın bahsettiği veya şematize ettiği şekilde yapılabilirse, yolculara faydası bir yana;
istasyon çok daha çağdaş bir görünüme bürünecek
- alabay
- Evliya Çelebi
- Mesajlar: 5576
- Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18112
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
Yönlendirme İşaretleri Pilot Çalı
Yönlendirme işaretlerinin modernize edilmesi ve bir sistematiğe oturması ile ilgili Yönlendirme İşaretleri Klavuzunun yayınlandığından daha önce bahsetmiştim, bu klavuz üzerinde bir takım noktalarında güncellenmesi ile birlikte ilk pilot çalışmanın Aksaray-Havalimanı metrosu Otogar istasyonu ile Zeytinburnu aktarma bölgesinde yapılabilirliği hakkında bir de ön çalışma yapıldı, bu çalışma ile ilgili hazırlamış olduğumuz rapora aşağıdaki linklerden ulaşabilirsiniz, iki ayrı kalitede pdf olarak veriyorum hangisini download etmek isterseniz, çalışmanın yapılabilirliği ve nasıl bir sonuç doğuracağı hakkında sizlere fikir verecektir.
Yönlendirme Raporu - 18Mb
Yönlendirme Raporu - 4Mb
Yönlendirme Raporu - 18Mb
Yönlendirme Raporu - 4Mb
En son Esat tarafından 03 Ağu Sal, 2010 23:44 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.
- Kemal Çevik
- Aylık Paso
- Mesajlar: 94
- Kayıt: 22 Eyl Cmt, 2007 19:44
Kolay gelsin
Sevgili Esat,
Çalışmanı merakla inceledim. Bir endüstri mühendisi ve de yarım asıra yakın yolcu deneyimimle gözüme çarpan birkaç hususu belirtmek isterim
* Yolcuyu dışarıdan istasyona yönlendirirken hat numarası ve yer isimleriyle tabelayı kalabalıklaştırmak gerekli mi? Sadece metro/tramvay istasyonunun ne yönde olduğunu belirtmek yetmez mi?
* Hat numaralarını istasyon içi turnike üstü hariç diğer tabelalarda örneğin M1 Aksaray - Havalimanı yerine, M1 Aksaray ve M1 Havalimanı olarak kullanmak daha doğru bence. Yolcu bir hattı değil bir yönü izlemeli, zaten hattı değil yönünü bulmaya çalışıyor.
* Bazı yerlerde çifte standart var. Özellikle çıkş tabelelarına dikkat, ya yan yana (sayfa 21, resim 21) ya da sayfa 35, resim 5 teki gibi olmalı. Ayrıca istasyondan çıkılarak gidilen yerler de çıkış rengi ile belirtilebilir, yani bu resimdeki otogarın zemini de çıkış mavisi olabilir.
* Yönlendirme okları ya hattın renginden ya da herhangi bir hatta verilmemiş bir renkten olmalı. Belki hemen değil ama yolcu alıştıktan sonra karıştırmaya başlayabilir.
* Yönlendirme okları tabelanın her zaman aynı köşesinde ya yazının solunda ya da sağında olmalı. Belki tasklatır ama örneklerde her iki tarafta da gördüm
Tabii bir de Istanbul'daki toplu taşıma işletmecileri karmaşasından kaynaklanan bu bilgilendirmenin sadece Ulaşım A.Ş. sorumluluk alanında sınırlı kalması, metrodan/tramvaydan ne yöne hangi numaralı otobüse doğru çıkılacağını görememek gibi aksayan bir yön var ki nasıl halledilebilir bu mantık ile bilemiyorum.
Kolay gelsin
Kemal ÇEVİK
Çalışmanı merakla inceledim. Bir endüstri mühendisi ve de yarım asıra yakın yolcu deneyimimle gözüme çarpan birkaç hususu belirtmek isterim
* Yolcuyu dışarıdan istasyona yönlendirirken hat numarası ve yer isimleriyle tabelayı kalabalıklaştırmak gerekli mi? Sadece metro/tramvay istasyonunun ne yönde olduğunu belirtmek yetmez mi?
* Hat numaralarını istasyon içi turnike üstü hariç diğer tabelalarda örneğin M1 Aksaray - Havalimanı yerine, M1 Aksaray ve M1 Havalimanı olarak kullanmak daha doğru bence. Yolcu bir hattı değil bir yönü izlemeli, zaten hattı değil yönünü bulmaya çalışıyor.
* Bazı yerlerde çifte standart var. Özellikle çıkş tabelelarına dikkat, ya yan yana (sayfa 21, resim 21) ya da sayfa 35, resim 5 teki gibi olmalı. Ayrıca istasyondan çıkılarak gidilen yerler de çıkış rengi ile belirtilebilir, yani bu resimdeki otogarın zemini de çıkış mavisi olabilir.
* Yönlendirme okları ya hattın renginden ya da herhangi bir hatta verilmemiş bir renkten olmalı. Belki hemen değil ama yolcu alıştıktan sonra karıştırmaya başlayabilir.
* Yönlendirme okları tabelanın her zaman aynı köşesinde ya yazının solunda ya da sağında olmalı. Belki tasklatır ama örneklerde her iki tarafta da gördüm
Tabii bir de Istanbul'daki toplu taşıma işletmecileri karmaşasından kaynaklanan bu bilgilendirmenin sadece Ulaşım A.Ş. sorumluluk alanında sınırlı kalması, metrodan/tramvaydan ne yöne hangi numaralı otobüse doğru çıkılacağını görememek gibi aksayan bir yön var ki nasıl halledilebilir bu mantık ile bilemiyorum.
Kolay gelsin
Kemal ÇEVİK
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18112
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
Re: Kolay gelsin
Kemal Bey bir geldiniz pir geldiniz )) sizin görüşleriniz tabii ki benim için çok önemli, çalışma bu hali ile uygulama projesi değil tabii ki, içinde bir takım çelişkiler olduğuda muhakkak, sorularınızı tek tek cevaplamaya çalışacağım, sanırım bu çalışmanın bir sonraki aşaması bundan çok daha derli toplu olacaktır çünkü ekibe büyük ihtimalle bu konuda birde tez hazırlamış arkadaşımız katılacak
Dışarıdan yönlendirme ile istasyon dışı alanları kast ettiğiniz muhakkak, (sayfa 6 ve 7 deki örnekler) burada benim önerim sadece sistem numaraları ile yönlendirmekti ve hala da öyle ama proje yöneticileri ve işletme özellikle hat isimlerininde bulunmasını istiyorlar, bu birazda yolcu profilinin numaralı bir çalışmayı salt olarak verildiğinde anlamakta çok zorlanacakları isimler ile kullanmanın doğru olduğu fikrinden kaynaklanıyor, tabi ne yardan ne serden vazgeçemeyince de böyle oluyor, benim önerim dediğim gibi sadece hat numara ve renkleri ile yönlendirmek yolcuyu eğitmek ise yine bizim işimiz bastır broşürleri ver eline bugün okumasa yarın okuyacak çünkü aradığı şey orada, araç içi ve istasyon ekranlarında da kısa birer tanıtım filmi olarak oynatılabilir, sonuçta yolcu bu şekilde de bu sisteme 1 yıldan önce adapte olamaz (benim görüşüm)* Yolcuyu dışarıdan istasyona yönlendirirken hat numarası ve yer isimleriyle tabelayı kalabalıklaştırmak gerekli mi? Sadece metro/tramvay istasyonunun ne yönde olduğunu belirtmek yetmez mi?
Buradaki mantığımız şu oldu, yolcu dışarıdan mezanin bölgesine gelene kadar hattı takip etmeli, mezaninden içeri girişe geldiğinde turnike bölgesinde yön ayrımı yapılmalı, örn. 8, 9, 10. sayfalarda hep hat isimleri var, sayfa 15, 20 ve 21 de ise sanırım sizinde kast ettiğiniz yön gösteren işaretleme var, yani Aksaray ya da Havalimanı gibi, burada ilave olarak Otogar ve Yenibosna' nın da gösterilmesi talep edilmişti, çünkü en yoğun aktarmaların olacağı noktalar, bir diğer husus sizinde Paristen iyi bildiğiniz turnikeleri geçtikten sonra eğer iki yana iniş var ise karşınızda iki tabela var biri soldaki yönü ve istasyonları diğeri sağdaki yönü ve istasyonları gösteriyor, işte Paris seyahatinin faydası aynı sistemi kullanacağız* Hat numaralarını istasyon içi turnike üstü hariç diğer tabelalarda örneğin M1 Aksaray - Havalimanı yerine, M1 Aksaray ve M1 Havalimanı olarak kullanmak daha doğru bence. Yolcu bir hattı değil bir yönü izlemeli, zaten hattı değil yönünü bulmaya çalışıyor.
Evet burada haklısınız bugün son düzeltmeleri yaparken bunu gördüm ama düzeltip düzeltmemekte çok tereddüt ettim, diğer sayfalarda ise düzelttim, aslında bu tabelada sayfa 18 ve 38 deki gibi olacak, bir sayfada daha dikkat çektiğiniz gibi bir hata var, daha doğrusu düzeltmediğim bir kaç yer :S* Bazı yerlerde çifte standart var. Özellikle çıkş tabelelarına dikkat, ya yan yana (sayfa 21, resim 21) ya da sayfa 35, resim 5 teki gibi olmalı. Ayrıca istasyondan çıkılarak gidilen yerler de çıkış rengi ile belirtilebilir, yani bu resimdeki otogarın zemini de çıkış mavisi olabilir.
Yönlendirme okları, piktogramlar, çıkış zemini, hat isimlerinin hepsi aynı pantoneden ve bu pantonede hat rengimiz yok, burada resimlerin bazılarının CMYK-RGB karşılıkları nedeni ile farklı tonlamalar görünüyor, uygulamada sizin önerinizdeki gibi olacak.* Yönlendirme okları ya hattın renginden ya da herhangi bir hatta verilmemiş bir renkten olmalı. Belki hemen değil ama yolcu alıştıktan sonra karıştırmaya başlayabilir.
Bizim uygulama standartımızda daha çok Londra sistemi diyebiliriz, gerçi UITP nin de bu konuda göz attığım bir kitabında aynı şekilde idi diye hatırlıyorum, yukarı, yukarı sola, sola, aşağı sola ve aşağı okları yazının solunda, sağa yukarı, sağa ve sağa aşağı okları yazının solunda yer almak durumunda, eğer ok ve hat ismi ya da yönü ile birlikte piktogram zorunluluğu var ise (havalimanı gibi) yazı piktogram ile ok arasına giriyor, aslında bir ara bu klavuzunda kırpılmış halini yayınlasam sanırım daha iyi anlatabilirim* Yönlendirme okları tabelanın her zaman aynı köşesinde ya yazının solunda ya da sağında olmalı. Belki tasklatır ama örneklerde her iki tarafta da gördüm
Benim öneri uygulamamda özellikle Zeytinburnu ve Otogar pilot bölgelerinde otobüs hatlarını göstermekte vardı, fakat sizinde dikkat çektiğiniz gibi çokbaşlılık ve koordinasyonsuzluk bunların konulmasının önüne geçti, şu anki durumda bunları tespit etmem bir iki saatimi alır ama oradaki otobüs hattıda bir iki gün sonra kaldırıldığında ilgili kurum bunu bize ne zaman bildirir Allah bilir, o zaman uygulamayı yapmak yetmeyecek bir de bunun takibi ve kontrolü gerekecek, takip ve kontrolde ise başkalarının sorumluluk alanına girmek ya da bu iş için özel mesai harcamak vs. vs. vs. basit bir örnek birebir görüşmede anlatmış olmama rağmen İETT nin nasıl giderim sayfasında tramvay dahil bir sorgulama yapın ve kodlamaları görün TR1ZB gibi anlaşılması zor şeyler, her ne ise ben yine onların işine burnumu sokmayayım, kişisel olarak size katılıyorum en azından ana noktalarda, Zeytinburnu, Otogar, Yenibosna, Aksaray gibi hemen istasyon yanında bulunan ve zaten bir kısmı baş durak olan otobüs duraklarından kalkan hatların numaraları verilebilir/verilmelidir.Tabii bir de Istanbul'daki toplu taşıma işletmecileri karmaşasından kaynaklanan bu bilgilendirmenin sadece Ulaşım A.Ş. sorumluluk alanında sınırlı kalması, metrodan/tramvaydan ne yöne hangi numaralı otobüse doğru çıkılacağını görememek gibi aksayan bir yön var ki nasıl halledilebilir bu mantık ile bilemiyorum.
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18112
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
Bir iki örnekte resimleyeyim dedim
Bizimde Çıkış uygulamamızın böyle olmasını planlıyoruz, yani bir önceki mesajda bahsettiğimiz bu idi, hat yada yön tabelalarının üzerinde,
Bu iki tabelaya bakıp hah Paris te oklarda aynı standarta uymuş dedik ki; alttaki resmi görüp dilimi ısırdım
Bu aslında bahsettiğim şey değil, ama benzer bir örnek, turnike bölgesinin arkasında ya da tramvay için konuşur isek her iki yöndeki platformun girişinde hat yönü ile birlikte o istasyon (buradasınız ibaresi ile) ve o yöndeki diğer istasyonların isimlerinin bulunacağı tabelalar olacak, bizim yolcumuzun en çok sorduğu şeydir, tabelada Aksaray yazar ama yolcu Bayrampaşa yı sorar nereden gideceğim diye? Aslında haklı bilemeyebilir bunun çözümüde buna benzer duvar tabelaları
Bizimde Çıkış uygulamamızın böyle olmasını planlıyoruz, yani bir önceki mesajda bahsettiğimiz bu idi, hat yada yön tabelalarının üzerinde,
Bu iki tabelaya bakıp hah Paris te oklarda aynı standarta uymuş dedik ki; alttaki resmi görüp dilimi ısırdım
Bu aslında bahsettiğim şey değil, ama benzer bir örnek, turnike bölgesinin arkasında ya da tramvay için konuşur isek her iki yöndeki platformun girişinde hat yönü ile birlikte o istasyon (buradasınız ibaresi ile) ve o yöndeki diğer istasyonların isimlerinin bulunacağı tabelalar olacak, bizim yolcumuzun en çok sorduğu şeydir, tabelada Aksaray yazar ama yolcu Bayrampaşa yı sorar nereden gideceğim diye? Aslında haklı bilemeyebilir bunun çözümüde buna benzer duvar tabelaları
- alabay
- Evliya Çelebi
- Mesajlar: 5576
- Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12
Söyleyecek bir çok şeyler var galiba. Ama şimdi biraz kısa keseyim:
Karnımı ağırtan şu var: "bizim buralarda" çook uzaktan bile bir yerden *ne* geçiyor, anlıyorum. Metro mu, banliyö treni mi, tramvay mı ... simgesinden belli. Birincisi şu aşağıya gösteren oka elveda demeli. O metro için belki anlamlıydı, tramvay için değil. İkincisi, METRO M ise, bu M harfini bir küreye koyacaksak, koyalim. Ama o zaman TRAMVAY T ise, bu harfi başka türlü göstermemiz gerek! Sevmediğimiz eski sayfalarda bununla ilgili bir kaç resim yapmıştım! Bir bulursanız iyi olur.
Bu işi baştan doğru yapalım. METRO var, BANLIYÖ var/yok, belli değil ... METRO mu olacak? Marmaray proje ismiyse de, ya o, ya o ... M veya B. Tramvaylara T diyeceksek (ki HÂLÂ demeyelim diyorum, işte bu yüzlerden ...) bunlari bir kutuya mı koysak? Otobüs hatları? Hat numaraları nerede? MetroBüs imgesi ne olacak? Hat numaraları? Onlara harf verebiliriz ... A, B, C ... ama yine de bir TİP imgesi gerek. M olmuyor, zaten metro. Veya M1, M2 metro olur, MA, MB mterobüs, metrotram falan olur. Belli değil. Ama bunları doğru dürüst bir düşünmek gerek bence, ve bunu baştan yapmalı. Füniküler, falan ... unutalım! O da metro olsun, karmaşa olacak yoksa, bakınız, demedi demeyin sonra! Koca Berlin tecrübesi var, onu biraz İstanbul'a oturtmaya çalışıyorum ... ve Almanlar Fransızlara nazaran biraz daha "kutudur-çengelli-praktik" düşünürler
Dendiği gibi, mümkün olduğu yerde TEK yön göstermeli. Bu şu sinir olduğum otobüs levhalarında da öyle olmalı ... onlarca (!) senedir söylüyorum, sanki duvarlara anlatır gibiyim ...
Bir daha (resimlere bakıyorum da yazıyorum ...) M ile T (yuh be, şu T ... hiç gerek yoktu ...) AYRI simgeli olsa, hemen göz, daha okumadan sezer, burası metro mu, tramvay mı, banliyö mü, vapur mu, otobüs mü, ne ... (tüm vasıta tiplerini toplu bir sistem olarak düşünmeli, ve yok efem tramvay nostaljikmiş NT, çağdaşmış ÇT, alçak tabanlıymış AT gibilerinden değil ... metro sisteminde artık metro mu, LeReTä mi, karınca mı, köle mi çalışıyor, önemli değil, metro şebekesi ... o kadar. Basitleştirip, göze göre yapmak gerek. Aaah ah, vaktim olsa, güzel bir tasarı yapardım, ama şimdi utanmadan diyorum ki, gidin Berlin'i kopyalayın, mesut olalım
Girilmez gibi yerlere de bir de simge gerek, yani uluslararası simgeler (İkarus otobüslerinde bile kapılarda vardı ya ...). Heh, şimdi görüyorum, sayfa 14'te var da, güzel.
Bu levhalar arkadan ışıklandırılacak mı? Fluoresan ile?
Sayfa 18'deki Aksaray Aksaray Aksaray'ı anlayamadım?
Ah, bir şey daha, o sarı çizginin olduğu yerden biraz daha içeri, körlerin kör bastonunun takılıp, işaret verebileceği beyaz şerit yok mu, düşünülmüyor mu?
Sayfa 23'teki 5'inci simge hoşuma gitti!
Sayfa 30 beni biraz şaşırttı! O ne öyle? Garip bir yol yani.
Otogar istasyonu hakkında bir dahaki sefere ... şimdi kapatmam gerek ...
Selâm,
B. Alabay
Karnımı ağırtan şu var: "bizim buralarda" çook uzaktan bile bir yerden *ne* geçiyor, anlıyorum. Metro mu, banliyö treni mi, tramvay mı ... simgesinden belli. Birincisi şu aşağıya gösteren oka elveda demeli. O metro için belki anlamlıydı, tramvay için değil. İkincisi, METRO M ise, bu M harfini bir küreye koyacaksak, koyalim. Ama o zaman TRAMVAY T ise, bu harfi başka türlü göstermemiz gerek! Sevmediğimiz eski sayfalarda bununla ilgili bir kaç resim yapmıştım! Bir bulursanız iyi olur.
Bu işi baştan doğru yapalım. METRO var, BANLIYÖ var/yok, belli değil ... METRO mu olacak? Marmaray proje ismiyse de, ya o, ya o ... M veya B. Tramvaylara T diyeceksek (ki HÂLÂ demeyelim diyorum, işte bu yüzlerden ...) bunlari bir kutuya mı koysak? Otobüs hatları? Hat numaraları nerede? MetroBüs imgesi ne olacak? Hat numaraları? Onlara harf verebiliriz ... A, B, C ... ama yine de bir TİP imgesi gerek. M olmuyor, zaten metro. Veya M1, M2 metro olur, MA, MB mterobüs, metrotram falan olur. Belli değil. Ama bunları doğru dürüst bir düşünmek gerek bence, ve bunu baştan yapmalı. Füniküler, falan ... unutalım! O da metro olsun, karmaşa olacak yoksa, bakınız, demedi demeyin sonra! Koca Berlin tecrübesi var, onu biraz İstanbul'a oturtmaya çalışıyorum ... ve Almanlar Fransızlara nazaran biraz daha "kutudur-çengelli-praktik" düşünürler
Dendiği gibi, mümkün olduğu yerde TEK yön göstermeli. Bu şu sinir olduğum otobüs levhalarında da öyle olmalı ... onlarca (!) senedir söylüyorum, sanki duvarlara anlatır gibiyim ...
Bir daha (resimlere bakıyorum da yazıyorum ...) M ile T (yuh be, şu T ... hiç gerek yoktu ...) AYRI simgeli olsa, hemen göz, daha okumadan sezer, burası metro mu, tramvay mı, banliyö mü, vapur mu, otobüs mü, ne ... (tüm vasıta tiplerini toplu bir sistem olarak düşünmeli, ve yok efem tramvay nostaljikmiş NT, çağdaşmış ÇT, alçak tabanlıymış AT gibilerinden değil ... metro sisteminde artık metro mu, LeReTä mi, karınca mı, köle mi çalışıyor, önemli değil, metro şebekesi ... o kadar. Basitleştirip, göze göre yapmak gerek. Aaah ah, vaktim olsa, güzel bir tasarı yapardım, ama şimdi utanmadan diyorum ki, gidin Berlin'i kopyalayın, mesut olalım
Girilmez gibi yerlere de bir de simge gerek, yani uluslararası simgeler (İkarus otobüslerinde bile kapılarda vardı ya ...). Heh, şimdi görüyorum, sayfa 14'te var da, güzel.
Bu levhalar arkadan ışıklandırılacak mı? Fluoresan ile?
Sayfa 18'deki Aksaray Aksaray Aksaray'ı anlayamadım?
Ah, bir şey daha, o sarı çizginin olduğu yerden biraz daha içeri, körlerin kör bastonunun takılıp, işaret verebileceği beyaz şerit yok mu, düşünülmüyor mu?
Sayfa 23'teki 5'inci simge hoşuma gitti!
Sayfa 30 beni biraz şaşırttı! O ne öyle? Garip bir yol yani.
Otogar istasyonu hakkında bir dahaki sefere ... şimdi kapatmam gerek ...
Selâm,
B. Alabay
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18112
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
Bende kısaca cevaplamaya çalışayım yarın belki daha uzun ve anlamlı cevaplar verebilirim
Teorik olarak hattın totemleri değişecek, yani metro ise M, tramvay ise T totemi/işareti/direği olacak, pratikte halihazırdaki M harfinin olduğu gibi kalmasıda seçenek olarak beklemedeKarnımı ağırtan şu var: "bizim buralarda" çook uzaktan bile bir yerden *ne* geçiyor, anlıyorum. Metro mu, banliyö treni mi, tramvay mı ... simgesinden belli.
Bu konuda biraz bizde tartıştık, benim gözlemlediğim örneklerde eğer giriş hemen tabelanın altında ise aşağı ok ile gösteriliyor bu aynı zamanda tabelanın altında bir iniş merdiveni var ise de kullanılıyor, karşıt görüş özellikle giriş tabelalarında yukarı yani ileriyi gösteren olması gerektiğini söylüyor, şu an için benim bahsettiğim hali ile kalacak ya da öyle uygulanması düşünülüyorBirincisi şu aşağıya gösteren oka elveda demeli. O metro için belki anlamlıydı, tramvay için değil.
Banliyö yok bunu unutalım artık bir zamanlar bende banliyöleri B olarak göstermiştim ama bu işin sonunda sistem metro olarak revize edilecek ve çalıştırılacak, yani o sistemde M olarak ifade edilecek (tabii işletmesi İstanbul Ulaşım A.Ş. de olursa) tramvaylara T denmesi kabul edilmiş bir şeydi değişiklik olacağını düşünmüyorum, en önemli değişiklik biz halen teknik olarak kullanıyor olsakta funikülerin tünel olarak adlandırılması işareti ise büyük ihtimalle M olacaktırBu işi baştan doğru yapalım. METRO var, BANLIYÖ var/yok, belli değil ... METRO mu olacak? Marmaray proje ismiyse de, ya o, ya o ... M veya B. Tramvaylara T diyeceksek (ki HÂLÂ demeyelim diyorum, işte bu yüzlerden ...) bunlari bir kutuya mı koysak?
Otobüsler ile ilgili durumu önceki mesajımda açıklamıştım sanırım yeterli değil ise yada anlaşılır şekilde yazamamış olabilirim biraz daha açarız belki özelden.Otobüs hatları? Hat numaraları nerede? MetroBüs imgesi ne olacak? Hat numaraları? Onlara harf verebiliriz ... A, B, C ... ama yine de bir TİP imgesi gerek. M olmuyor, zaten metro. Veya M1, M2 metro olur, MA, MB mterobüs, metrotram falan olur. Belli değil. Ama bunları doğru dürüst bir düşünmek gerek bence, ve bunu baştan yapmalı.
Bu ayrımlar zaten terk edildi, en azından bizim önerimiz bu yönde inşallah bu şekilde de uygulanır.tramvay nostaljikmiş NT, çağdaşmış ÇT, alçak tabanlıymış AT gibilerinden değil ... metro sisteminde artık metro mu, LeReTä mi, karınca mı, köle mi çalışıyor, önemli değil, metro şebekesi ... o kadar. Basitleştirip, göze göre yapmak gerek.
İstasyon girişleri, alınlıklar (büyük istasyon isimleri) çıkış giriş levhalarının ışıklı olması gerekiyor ve planlanıyorBu levhalar arkadan ışıklandırılacak mı? Fluoresan ile?
Hiç sorma gözden kaçan bir detay orada iç yazışmada hemen sunmak için copy/past düzeltilmemiş halini yayınlamışım son hali yarınSayfa 18'deki Aksaray Aksaray Aksaray'ı anlayamadım?
Bu önemli ama derin bir konu başka bir başlık açıp tartışalım bir ara derimAh, bir şey daha, o sarı çizginin olduğu yerden biraz daha içeri, körlerin kör bastonunun takılıp, işaret verebileceği beyaz şerit yok mu, düşünülmüyor mu?
Beni de şaşırtıyor biraz yüksek sesle dile getirdiğimiz ama daha önce reddedilmiş bir önerimiz vardı sanırım onu uygulamak için araştırma yapıyorlarmış, tabii biz söyledik oldu demiyoruz birileri gibi sonunda doğru yolu buldular diyoruzSayfa 30 beni biraz şaşırttı! O ne öyle? Garip bir yol yani.
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18112
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
Piktogramlar
Yukarıda bahsettiğimiz yönlendirme işaretleri klavuzu ile ilgili çalışmalar başladı, ilk olarak Düwag (KTA) araçlarında uygulaması yapılan piktogramlar, periyodik olarak diğer sistem araçlarında da uygulanmaya başlanacak ve bundan sonra İstanbul Ulaşım A.Ş. işletmesindeki araçlarda standart olarak kullanılacak, aşağıda bu piktogram serisinden bazı örnekleri veriyorum, ayrıca mevcut hat renkleri ve hatların yönlendirme tabelalarının değiştirilmesi ile birlikte geçilecek ok uygulamasının kısaca özeti de yer alacak umarım okunur, okutulur ve öğrenilir, hala gözünün önündeki işarete bakarak anlamamazlıktan gelenlere de belki faydası olur.
- -
Yaşlı ve Çocuklulara Yer Veriniz - Tekerlekli Sandalye Yeri - Fotoğraf Çekilmez
- -
Funiküler/Trene Gider - Jeton/Gişe - Kapı Kapanıyor Uyarısı/Lütfen Kapı Kapanıyor Uyarısından Sonra Binmeye Çalışmayınız.
- -
Asansör - Merdivenlere Oturmayınız - Metro/Trene Gider
-
Monoray/Trene Gider - Bebek Arabası Yeri/Lütfen Yer Veriniz.
-
Hamilelere Yer Veriniz - Banliyö/Trene Gider -
- -
Teleferik - Tramvay/Trene Gider - Yük Uyarısı/Belirlenmiş ölçüler dışında yük ile binmeyiniz.
Metro hatları belirteç totem logosu, zaman içerisinde değiştirilecek
Tramvay hatları belirteç totem logosu, zaman içerisinde değiştirilecek
Funiküler hatları belirteç totem logosu, zaman içerisinde değiştirilecek fakat Funiküler isminin söylenim zorluğu nedeni ile Tünel tabirine geçilir ise Metro logosu ile gösterilecektir. (kanımca .. )
Yönlendirme tabelaları ok işaretleri, işaretler 3 eksenli yüzeye göre tasarlanmıştır, ortadaki çizginin solunda kalan oklar tabelaların solunda sağında kalanlar tabelaların sağında yer alacaktır.
1 numara: İleri, merdiven başlarında yukarı ve ileri, turnike ve giriş üzerinde ileri/sonrası anlamında
2 numara : Sola ve Yukarı, Soldaki çıkıştan/merdivenden/girişten yukarı
3 numara : Sola
4 numara : Sola ve Aşağı, Soldaki çıkıştan/merdivenden/girişten aşağı
5 numara : Aşağıya, turnikelerde ve girişlerde alttaki turnike ya da giriş anlamında
6 numara : Sağa ve Aşağı, Sağdaki çıkıştan/merdivenden/girişten aşağı
7 numara : Sağa
8 numara : Sağa ve Yukarı, çıkıştan/merdivenden/girişten yukarı
zamanlar istasyonlar uygulamalar yapıldıkça bunlara aşina olunacak tabii bu arada bana kalırsa basit halk dilinde hazırlanmış bir klavuz bastırılarak tüm yolculara bir kaç sefer dağıtılmalı ve bu konu ile ilgili bir tanıtım filmi yapılarak gerek televizyon, gerekse araç içi ve istasyonlardaki ekranlarda sürekli gösterimi yapılarak bombardımana tabii tutulmalıdır.
- -
Yaşlı ve Çocuklulara Yer Veriniz - Tekerlekli Sandalye Yeri - Fotoğraf Çekilmez
- -
Funiküler/Trene Gider - Jeton/Gişe - Kapı Kapanıyor Uyarısı/Lütfen Kapı Kapanıyor Uyarısından Sonra Binmeye Çalışmayınız.
- -
Asansör - Merdivenlere Oturmayınız - Metro/Trene Gider
-
Monoray/Trene Gider - Bebek Arabası Yeri/Lütfen Yer Veriniz.
-
Hamilelere Yer Veriniz - Banliyö/Trene Gider -
- -
Teleferik - Tramvay/Trene Gider - Yük Uyarısı/Belirlenmiş ölçüler dışında yük ile binmeyiniz.
Metro hatları belirteç totem logosu, zaman içerisinde değiştirilecek
Tramvay hatları belirteç totem logosu, zaman içerisinde değiştirilecek
Funiküler hatları belirteç totem logosu, zaman içerisinde değiştirilecek fakat Funiküler isminin söylenim zorluğu nedeni ile Tünel tabirine geçilir ise Metro logosu ile gösterilecektir. (kanımca .. )
Yönlendirme tabelaları ok işaretleri, işaretler 3 eksenli yüzeye göre tasarlanmıştır, ortadaki çizginin solunda kalan oklar tabelaların solunda sağında kalanlar tabelaların sağında yer alacaktır.
1 numara: İleri, merdiven başlarında yukarı ve ileri, turnike ve giriş üzerinde ileri/sonrası anlamında
2 numara : Sola ve Yukarı, Soldaki çıkıştan/merdivenden/girişten yukarı
3 numara : Sola
4 numara : Sola ve Aşağı, Soldaki çıkıştan/merdivenden/girişten aşağı
5 numara : Aşağıya, turnikelerde ve girişlerde alttaki turnike ya da giriş anlamında
6 numara : Sağa ve Aşağı, Sağdaki çıkıştan/merdivenden/girişten aşağı
7 numara : Sağa
8 numara : Sağa ve Yukarı, çıkıştan/merdivenden/girişten yukarı
zamanlar istasyonlar uygulamalar yapıldıkça bunlara aşina olunacak tabii bu arada bana kalırsa basit halk dilinde hazırlanmış bir klavuz bastırılarak tüm yolculara bir kaç sefer dağıtılmalı ve bu konu ile ilgili bir tanıtım filmi yapılarak gerek televizyon, gerekse araç içi ve istasyonlardaki ekranlarda sürekli gösterimi yapılarak bombardımana tabii tutulmalıdır.
- alabay
- Evliya Çelebi
- Mesajlar: 5576
- Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12
Tramvay işareti olarak, genelde Almanya'da kullanılanı daha beğeniyorum. O hamile kadın simgesi şahane ... de, biraz ötekilerine uymuyor, ya ötekileri de daha çok "reel" vey bunu daha "ifadeli" yapmalı bence. Yani daha düz ve yuvarlak bir karınla.
Tren, metro, monoray ... bunlari daha çok "tek model" yapsak? Ama fena değil, yani öyle olsa da, iyi.
Fotoğraf çekmeme konusunu ben pek anlayamıyorum, bence serbest olmalı ...
F'ye karşı olduğumu aktarmış mıydım?
Esat, senin avatarın burada garip bir işaret oldu, ne oldu, bir şey mi takıldı?
B. Alabay
Tren, metro, monoray ... bunlari daha çok "tek model" yapsak? Ama fena değil, yani öyle olsa da, iyi.
Fotoğraf çekmeme konusunu ben pek anlayamıyorum, bence serbest olmalı ...
F'ye karşı olduğumu aktarmış mıydım?
Esat, senin avatarın burada garip bir işaret oldu, ne oldu, bir şey mi takıldı?
B. Alabay