ist-B.03:03 » Marmaray Projesi [İnşaat Süreci]

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18155
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 09 Mar Pzt, 2009 01:36

Biraz da yine bu başlıkta ara sıra ele aldığımız, istasyon yapılarının korunmasına değinelim, yine sizlere resimler ile örnekler vermeye çalışacağım. Örneğimiz Viyana U4 metro hattı. Bu şehirde metro inşaatlarına hız verilmesinin referandum sonucu ile olduğunu daha önce belirtmiştim, o dönemde raylı sistemlerin geliştirilmesi için yapılması en pratik şey yapılmış eski Stadtbahn, ya da Hochbahn olarak adlandırabileceğimiz şebeke metroya çevrilmiş, büyük çoğunluk ile demir viyadükler ya da taş örme köprüler üzerinde şehri kat eden bu sistemi metro ya çevirmek çokta zor olmamış anladığım kadarı ile sadece peron boyları uzatılmış, yeni giriş çıkışlar eklenmiş ve sistem bir metro işletme sistemi ve sinyalizasyonu ile donatılmış, diğer örnek U6 hattında eski vagonlar daha geçtiğimiz ay veda ettiler (tevellüt 1960 :)) Bu örneği vermemin sebebi tarihi yapıların nasıl korunarak yeni bir sistemin inşaa edilebileceğine örnek vermek, benimde özellikle Anadolu yakasındaki aynı tarz mimariye sahip yapıların korunmasını istememin sebebi bu. Bunların kent içi demiryollarındaki tarihi önemi bir yana estetiği var. Yer altındaki çanak çömlek 1 ise bunlar emin olun ki 1000 dir.

Resim

Resim

Resim
Bizim SGP lerin abisi geliyor, :) aralarında aşağı yukarı 20 yıl kadar var.

Resim
Bu da sistemin mimarisini gösteren bir resim, hattın büyük çoğunluğu bu şekilde örme taş duvarlar içerisinde yani yeni metodlar ile açılmış az sayıda tünel var, bu yan taraf Tuna nehrinden gelen bir kanal, zaman zaman düşünüyordum bu taş duvarlar bir gün yıpranacak ne olacak diye herhalde Köln' deki gibi bir şey olacak.

Yani sanırım düşündüğümü sizlere anlatabilmişimdir. İstenildikten sonra korumak mümkün, hemde modernize ederek korumak, şimdi pişman oldum son resmin hemen yanında bir cam görünüyor, onlar sonradan eklenen cam asansörler, ve hiçte sırıtmıyor.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5585
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 09 Mar Pzt, 2009 11:15

O Lainzer tüneli, yanlış anlamadıysam, kentiçinde tüm ana istikamet rayları birbirine yeraltında bağlayacak. Stuttgart'ta Stuttgart 21 diye benzer bir proje var, orada başgarı da yeraltına almak istiyorlar (ayıp, oranın garına bakılırsa). Stuttgart Baden-Württemberg'in başkenti, ve BW'de 3. ve 4. ray denen proje de var, S21 çok pahallıya mâl olacağından, büyük antipati var. O sizin Lainzer tüneli nasıl bilmiyorum. Ama Viyanalılar zaten kültürlü, sanırım. Ben Avusturya'nın hep dağ, tepe, Tuna'sını yaşayıp, eskiden dillerini anlayamadığım taş devri insanları olarak görüyordum, ayıp, ayıııp :-)

Senin o gösterdiğin raylar çok güzel. ŞImdi bir de git, Berlin banliyösündeki raylara bak ... Stadtbahn'dan başlayıp (kısmın ismi, sistem değil), Westkreuz, Ostkreuz, bir de Gesundbrunnen ... En önemsiz yerler bile 4 yollu, bunlar ise deli gibi ...

Eskiden (!) Berlin'de ne biçim yerler vardı, bunlar ölmüş alanlar bile, çalışanları hiç konuşmayalım. Yirmiden fazla paralel ray ...
http://stralau.in-berlin.de/blog/2006/0 ... nd-schlus/

B. Alabay

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 15 Mar Pzr, 2009 16:03

Sirkeci Hocapaşa Şaftından yapılan istasyon platform kazıları uzunluğu 110 m'ye ulaşmış. Resim
En son Mehmet Kasım tarafından 15 Mar Pzr, 2009 19:39 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18155
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 15 Mar Pzr, 2009 17:00

Mehmet Kasım yazdı:Sirkeci Hocapaşa Şafından yapılan istasyon platform kazıları uzunluğu 110 m'ye ulaşmış.
Yavaş ve dikkatli başka türlüsü düşünülemez zaten, o bölge oldukça hassas.

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 15 Mar Pzr, 2009 19:41

Derine ulaşmaları 4 sene sürmüştü. Ama platform kazılarına başlaylı çok fazla olmadı. 3-4 aylık bir konu. 110 m'lere gelemeleri iyi. Bu hızla yakında yolcuların istasyon peronlarına geçiş tünellerini yakınzamanda bitirirler. Toplasan 200 m falan-dır uzunluğu. Diğer peronlara geçilir ve bu istasyonun tüm delme tünelleri 1 sene içinde tamamlanır.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18155
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 10 Nis Cum, 2009 14:31

Geçen gün Discovery Kanalında Marmaray ile ilgili bir çalışma seyrettim, pek belgesel havasında değildi ama yine de kanalın tarzını yansıtan hoş bir çalışma idi.

Genellikle Marmaray hakkında bildiğimiz şeyleri anlatıyordu ve daha çok tüplerin inşaa alanı ve Yenikapı kazı alanından görüntüler vardı, belki devamıda vardır, ben videoyu ediniyorum ama henüz bendeki sürümün tamamını izleme fırsatım olmadı.

İlginç konulardan bir tanesi depreme karşı alınan önlemlerdi. Burada deniz altı tüplerinin karaya bağlandığı her iki noktada kısmen hareket kabiliyetine sahip bir yapının söz konusu olduğu, bu sayede sarsıntının büyük kısmının absorbe edilebileceğinden söz ediyordu ama deprem şiddeti olarak 7,5 şiddetine dayanıklı dedi, ben daha fazla diye biliyordum. Ya da daha fazla olmalı diye umuyordum diyelim :) Ben almanca olarak izledim, elimdeki versiyon ise ingilizce olacak Türkçesini varmı bilmiyorum. Yine National Geographic tarafından hazırlanan bir diğer belgesel çalışmada bende mevcutmuş :roll: :shock: ya bilgisayarımdaki dosyaları bilmiyorum artık o kadar yani :) dün tren videolarımı düzenlerken buldum, boncuk bulmuş gibi sevindim hani :D ve komik olan ben onu hiç izlemedim :D en kısa zamanda onu da izleyerek bir iki bilgi verelim bakalım belgesel tadında nasıl anlatılmış bu büyük iş.

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 11 Nis Cmt, 2009 12:27

YENİKAPI'DA 9.4 m derinliğe ulaşılmış. İskeleler çıkmış. 8.500 sene öncesine dayanıyormuş. Bu hafta olan bir gelişme bu. Bugünkü milliyette yer alıyor.

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 17 Nis Cum, 2009 16:23

Yenikapı İstasyonu peronu ortada, ray hattı 2 yanda olacakmış. Bu ne alamettir Esat? Teknik açıdan izah?

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18155
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 17 Nis Cum, 2009 16:43

Mehmet Kasım yazdı:Yenikapı İstasyonu peronu ortada, ray hattı 2 yanda olacakmış. Bu ne alamettir Esat? Teknik açıdan izah?
Başka nasıl olabilirdi ki? Yani M2 hattında da aslında tüm istasyonlar orta perondur, ama aradaki duvar nedeni ile yan peron olarak adlandırılırlar. Marmaray' da da tüneller istasyona yaklaşımda biraz daha birbirinden uzaklaşarak perona yanaşırlar, sen hattın ortada olması gerektiğini mi düşündün, eğer öyle ise neden? Ya da sence böyle olmasının ters olmasını sağlayan nedir?

Ve Bence, Yenikapı bir noktada geniş bir orta peron daha hızlı bir erişim ve dağılım sağlayacaktır, daha geniş bir alan, daha fazla hareket, bu peronun ortasına serpiştirilmiş merdiven ve asansörler ile hızlı bir şekilde tahliye ve diğer hatlara aktarmanın sağlanması. Yani bunu yan peron yapısı ile yapabilirsiniz ama o yapıda iki tünel arasında kısıtlı bir alanı NATM ile açıyorsunuz, sonra oradan yine bence kısıtlı alanlardan insanları tahliye ediyorsunuz. Yenikapı gibi bir merkezde tahliye olabildiğince çabuk olmalıdır, peron katı insanların bekleme yapacağı bir alan değil dolayısı ile zaten aç kapa şeklinde inşaa edilen bu bölgede böyle bir yapıyı kurmak daha kolay diye düşünüyorum, bilmem şimdi düşününce bende böyle bir fikir belirdi.

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 18 Nis Cmt, 2009 11:36

Uuznluğu 220 m falan eni kaç olur sence? Yenikapı'daki inşatı gözümün önüne getirip kaamda tasarlamaya çalışıyorum da. Yoksa itirazım yok.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18155
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 18 Nis Cmt, 2009 11:44

Ya şimdi hatırlamıyorum nerede okuduğumu ama aklımda bir 11 metre kalmış. 11 metreden daha dar peronlar pek tavsiye edilmiyor, tramvayda kabul edilebiliyor ama metroda tavsiye edilmiyor diye hatırlıyorum ama tabii bunlar kesin kriterler değil, mimarlar, mühendisler ya da inşaatı yaptıranlar veya başka pek çok fiziki etkenler bunu değiştirebilir, bu 11 metre herhalde her iki yönden inen ve her iki yöne binecek yolcuların rahat hareketini sağlamak için düşünülmüş bir kriter idi. Elimdeki tüm dökümanları hızlıca bir kurcaladım ama bulamadım sadece tramvay hatlarında toplam 11 metre genişlik diye bir şey vardı, belki de yanlış hatırlıyorum. Her ne ise yanlış bilgi vermiş olmayalım yazdıklarım kalsın ama çokta dikkate de almayın :)

M1 ve T4 deki orta peronların genişliği 7 metre diye hatırlıyorum, ama bahsettiğimiz yer Yenikapı, burada öngörülen yolcu yoğunluğu çok ama çok daha fazla olacaktır. Bilmiyorum ki, bu işlerin inşaat kısmında çalışmış birilerine sormak lazım, ama kıyasla işte orda 7 metre ise Yenikapı' da herhalde bir 15 metre olması lazım :) M2 deki Gayrettepe ve Levent' te oldukça geniş, ya elimde istasyon çizimleri vardı arıyorum deminden beri ama bulamadım bir türlü, autocad çizimleri idi ordan bulabilir ve bir tahminde bulunabiliriz.

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 18 Nis Cmt, 2009 12:23

Bak bak autocad çizimler varda göndermiyor? Yenikapının autocad çizimi var mı?

Kilitli

“Marmaray Projesi [İnşaat Süreci]” sayfasına dön