Mesaj
gönderen Esat » 11 Eki Pzr, 2009 13:53
Bayağıdır bu hattın rijit katener olması ile ilgili bir şeyler yazacağım ama bir türlü yazamamıştım şimdi bir iki kelam edelim. Rijit katenerin 3.ray a göre avantajı büyük oranda düşük maliyet, güvenlik ve elektrik prensiplerine dayanıyor. Avrupa' da pek çok sistemde rijit katenere bu sebeplerden geçiş yapıldığı belirtiliyor.
Bildiğiniz üzere 3. ray ın en büyük dezavantajı enerji kesilmeden hat üzerinde başka bir çalışma yapılmasına raylı sistem güvenlik kriterleri nedeni ile izin verilmemesidir, bu da bakım onarım esnekliğine sekte vuruyor, normal katener ve rijit katener sistemlerinde ise ray hattındaki bir arıza için elektriği kesmeden işletmeyi diğer yönden de gerçekleştirebiliyorsunuz en büyük sebep bu. Diğer taraftan bundan tam emin değilim ama rijit katenerin genleşmesi normal katener kadar da fazla olmuyor sanırım, dolayısı ile karşı ağırlık direkleri, gergi direkleri dikilmesi ve her yaz döneminde katener pozlaması için çalışmalar yapılması gerekmiyor.
Asıl önemli husus ise maliyet olarak gösteriliyor, 3. ray montajının rijit katenere göre maliyeti arttıran bir etken olduğu bir gerçek, ayrıca bakım süreleri ve masrafları açısından da rijit katener daha üstün geliyor. Yine şu an tam emin olmamak ile birlikte rijit katenerin 3. ray a göre daha fazla gerilim taşıyabildiği gibi bir şey de okuduğumu hatırlıyorum, dolayısı ile daha yüksek gerilim, daha az trafo inşaası, daha düşük temas alanı çapı gibi etkenlerin hepsi bu işin maliyet olarak çok daha düşük olmasını da sağlıyor.
Gördüğüm kadarı ile rijit katenerin tek dezavantajı sadece tünel kesimi veya tamamı tünel hatlarda inşa edilebilmesi.
Şimdilik bu kadar elimde bir kaç pdf döküman var onları da bir ara makaleler bölümünde yayınlayacağım, o zaman konu daha aydınlatıcı olacaktır diye düşünüyorum.