Kemal Bey bir geldiniz pir geldiniz
)) sizin görüşleriniz tabii ki benim için çok önemli, çalışma bu hali ile uygulama projesi değil tabii ki, içinde bir takım çelişkiler olduğuda muhakkak, sorularınızı tek tek cevaplamaya çalışacağım, sanırım bu çalışmanın bir sonraki aşaması bundan çok daha derli toplu olacaktır çünkü ekibe büyük ihtimalle bu konuda birde tez hazırlamış arkadaşımız katılacak
* Yolcuyu dışarıdan istasyona yönlendirirken hat numarası ve yer isimleriyle tabelayı kalabalıklaştırmak gerekli mi? Sadece metro/tramvay istasyonunun ne yönde olduğunu belirtmek yetmez mi?
Dışarıdan yönlendirme ile istasyon dışı alanları kast ettiğiniz muhakkak, (sayfa 6 ve 7 deki örnekler) burada benim önerim sadece sistem numaraları ile yönlendirmekti ve hala da öyle ama proje yöneticileri ve işletme özellikle hat isimlerininde bulunmasını istiyorlar, bu birazda yolcu profilinin numaralı bir çalışmayı salt olarak verildiğinde anlamakta çok zorlanacakları isimler ile kullanmanın doğru olduğu fikrinden kaynaklanıyor, tabi ne yardan ne serden vazgeçemeyince de böyle oluyor, benim önerim dediğim gibi sadece hat numara ve renkleri ile yönlendirmek yolcuyu eğitmek ise yine bizim işimiz bastır broşürleri ver eline bugün okumasa yarın okuyacak çünkü aradığı şey orada, araç içi ve istasyon ekranlarında da kısa birer tanıtım filmi olarak oynatılabilir, sonuçta yolcu bu şekilde de bu sisteme 1 yıldan önce adapte olamaz (benim görüşüm)
* Hat numaralarını istasyon içi turnike üstü hariç diğer tabelalarda örneğin M1 Aksaray - Havalimanı yerine, M1 Aksaray ve M1 Havalimanı olarak kullanmak daha doğru bence. Yolcu bir hattı değil bir yönü izlemeli, zaten hattı değil yönünü bulmaya çalışıyor.
Buradaki mantığımız şu oldu, yolcu dışarıdan mezanin bölgesine gelene kadar hattı takip etmeli, mezaninden içeri girişe geldiğinde turnike bölgesinde yön ayrımı yapılmalı, örn. 8, 9, 10. sayfalarda hep hat isimleri var, sayfa 15, 20 ve 21 de ise sanırım sizinde kast ettiğiniz yön gösteren işaretleme var, yani Aksaray ya da Havalimanı gibi, burada ilave olarak Otogar ve Yenibosna' nın da gösterilmesi talep edilmişti, çünkü en yoğun aktarmaların olacağı noktalar, bir diğer husus sizinde Paristen iyi bildiğiniz turnikeleri geçtikten sonra eğer iki yana iniş var ise karşınızda iki tabela var biri soldaki yönü ve istasyonları diğeri sağdaki yönü ve istasyonları gösteriyor, işte Paris seyahatinin faydası aynı sistemi kullanacağız
* Bazı yerlerde çifte standart var. Özellikle çıkş tabelelarına dikkat, ya yan yana (sayfa 21, resim 21) ya da sayfa 35, resim 5 teki gibi olmalı. Ayrıca istasyondan çıkılarak gidilen yerler de çıkış rengi ile belirtilebilir, yani bu resimdeki otogarın zemini de çıkış mavisi olabilir.
Evet burada haklısınız bugün son düzeltmeleri yaparken bunu gördüm ama düzeltip düzeltmemekte çok tereddüt ettim, diğer sayfalarda ise düzelttim, aslında bu tabelada sayfa 18 ve 38 deki gibi olacak, bir sayfada daha dikkat çektiğiniz gibi bir hata var, daha doğrusu düzeltmediğim bir kaç yer :S
* Yönlendirme okları ya hattın renginden ya da herhangi bir hatta verilmemiş bir renkten olmalı. Belki hemen değil ama yolcu alıştıktan sonra karıştırmaya başlayabilir.
Yönlendirme okları, piktogramlar, çıkış zemini, hat isimlerinin hepsi aynı pantoneden ve bu pantonede hat rengimiz yok, burada resimlerin bazılarının CMYK-RGB karşılıkları nedeni ile farklı tonlamalar görünüyor, uygulamada sizin önerinizdeki gibi olacak.
* Yönlendirme okları tabelanın her zaman aynı köşesinde ya yazının solunda ya da sağında olmalı. Belki tasklatır ama örneklerde her iki tarafta da gördüm
Bizim uygulama standartımızda daha çok Londra sistemi diyebiliriz, gerçi UITP nin de bu konuda göz attığım bir kitabında aynı şekilde idi diye hatırlıyorum, yukarı, yukarı sola, sola, aşağı sola ve aşağı okları yazının solunda, sağa yukarı, sağa ve sağa aşağı okları yazının solunda yer almak durumunda, eğer ok ve hat ismi ya da yönü ile birlikte piktogram zorunluluğu var ise (havalimanı gibi) yazı piktogram ile ok arasına giriyor, aslında bir ara bu klavuzunda kırpılmış halini yayınlasam sanırım daha iyi anlatabilirim
Tabii bir de Istanbul'daki toplu taşıma işletmecileri karmaşasından kaynaklanan bu bilgilendirmenin sadece Ulaşım A.Ş. sorumluluk alanında sınırlı kalması, metrodan/tramvaydan ne yöne hangi numaralı otobüse doğru çıkılacağını görememek gibi aksayan bir yön var ki nasıl halledilebilir bu mantık ile bilemiyorum.
Benim öneri uygulamamda özellikle Zeytinburnu ve Otogar pilot bölgelerinde otobüs hatlarını göstermekte vardı, fakat sizinde dikkat çektiğiniz gibi çokbaşlılık ve koordinasyonsuzluk bunların konulmasının önüne geçti, şu anki durumda bunları tespit etmem bir iki saatimi alır ama oradaki otobüs hattıda bir iki gün sonra kaldırıldığında ilgili kurum bunu bize ne zaman bildirir Allah bilir, o zaman uygulamayı yapmak yetmeyecek bir de bunun takibi ve kontrolü gerekecek, takip ve kontrolde ise başkalarının sorumluluk alanına girmek ya da bu iş için özel mesai harcamak vs. vs. vs.
basit bir örnek birebir görüşmede anlatmış olmama rağmen İETT nin nasıl giderim sayfasında tramvay dahil bir sorgulama yapın
ve kodlamaları görün TR1ZB gibi anlaşılması zor şeyler, her ne ise ben yine onların işine burnumu sokmayayım, kişisel olarak size katılıyorum en azından ana noktalarda, Zeytinburnu, Otogar, Yenibosna, Aksaray gibi hemen istasyon yanında bulunan ve zaten bir kısmı baş durak olan otobüs duraklarından kalkan hatların numaraları verilebilir/verilmelidir.