Her şeyin yolunda gideceğini varsayarsak, aşağıdakine benzer bir görünüme sahip olacak.




Dışarıdan yönlendirme ile istasyon dışı alanları kast ettiğiniz muhakkak, (sayfa 6 ve 7 deki örnekler) burada benim önerim sadece sistem numaraları ile yönlendirmekti ve hala da öyle ama proje yöneticileri ve işletme özellikle hat isimlerininde bulunmasını istiyorlar, bu birazda yolcu profilinin numaralı bir çalışmayı salt olarak verildiğinde anlamakta çok zorlanacakları isimler ile kullanmanın doğru olduğu fikrinden kaynaklanıyor, tabi ne yardan ne serden vazgeçemeyince de böyle oluyor, benim önerim dediğim gibi sadece hat numara ve renkleri ile yönlendirmek yolcuyu eğitmek ise yine bizim işimiz bastır broşürleri ver eline bugün okumasa yarın okuyacak çünkü aradığı şey orada, araç içi ve istasyon ekranlarında da kısa birer tanıtım filmi olarak oynatılabilir, sonuçta yolcu bu şekilde de bu sisteme 1 yıldan önce adapte olamaz (benim görüşüm)* Yolcuyu dışarıdan istasyona yönlendirirken hat numarası ve yer isimleriyle tabelayı kalabalıklaştırmak gerekli mi? Sadece metro/tramvay istasyonunun ne yönde olduğunu belirtmek yetmez mi?
Buradaki mantığımız şu oldu, yolcu dışarıdan mezanin bölgesine gelene kadar hattı takip etmeli, mezaninden içeri girişe geldiğinde turnike bölgesinde yön ayrımı yapılmalı, örn. 8, 9, 10. sayfalarda hep hat isimleri var, sayfa 15, 20 ve 21 de ise sanırım sizinde kast ettiğiniz yön gösteren işaretleme var, yani Aksaray ya da Havalimanı gibi, burada ilave olarak Otogar ve Yenibosna' nın da gösterilmesi talep edilmişti, çünkü en yoğun aktarmaların olacağı noktalar, bir diğer husus sizinde Paristen iyi bildiğiniz turnikeleri geçtikten sonra eğer iki yana iniş var ise karşınızda iki tabela var biri soldaki yönü ve istasyonları diğeri sağdaki yönü ve istasyonları gösteriyor, işte Paris seyahatinin faydası aynı sistemi kullanacağız* Hat numaralarını istasyon içi turnike üstü hariç diğer tabelalarda örneğin M1 Aksaray - Havalimanı yerine, M1 Aksaray ve M1 Havalimanı olarak kullanmak daha doğru bence. Yolcu bir hattı değil bir yönü izlemeli, zaten hattı değil yönünü bulmaya çalışıyor.
Evet burada haklısınız bugün son düzeltmeleri yaparken bunu gördüm ama düzeltip düzeltmemekte çok tereddüt ettim, diğer sayfalarda ise düzelttim, aslında bu tabelada sayfa 18 ve 38 deki gibi olacak, bir sayfada daha dikkat çektiğiniz gibi bir hata var, daha doğrusu düzeltmediğim bir kaç yer :S* Bazı yerlerde çifte standart var. Özellikle çıkş tabelelarına dikkat, ya yan yana (sayfa 21, resim 21) ya da sayfa 35, resim 5 teki gibi olmalı. Ayrıca istasyondan çıkılarak gidilen yerler de çıkış rengi ile belirtilebilir, yani bu resimdeki otogarın zemini de çıkış mavisi olabilir.
Yönlendirme okları, piktogramlar, çıkış zemini, hat isimlerinin hepsi aynı pantoneden ve bu pantonede hat rengimiz yok, burada resimlerin bazılarının CMYK-RGB karşılıkları nedeni ile farklı tonlamalar görünüyor, uygulamada sizin önerinizdeki gibi olacak.* Yönlendirme okları ya hattın renginden ya da herhangi bir hatta verilmemiş bir renkten olmalı. Belki hemen değil ama yolcu alıştıktan sonra karıştırmaya başlayabilir.
Bizim uygulama standartımızda daha çok Londra sistemi diyebiliriz, gerçi UITP nin de bu konuda göz attığım bir kitabında aynı şekilde idi diye hatırlıyorum, yukarı, yukarı sola, sola, aşağı sola ve aşağı okları yazının solunda, sağa yukarı, sağa ve sağa aşağı okları yazının solunda yer almak durumunda, eğer ok ve hat ismi ya da yönü ile birlikte piktogram zorunluluğu var ise (havalimanı gibi) yazı piktogram ile ok arasına giriyor, aslında bir ara bu klavuzunda kırpılmış halini yayınlasam sanırım daha iyi anlatabilirim* Yönlendirme okları tabelanın her zaman aynı köşesinde ya yazının solunda ya da sağında olmalı. Belki tasklatır ama örneklerde her iki tarafta da gördüm
Benim öneri uygulamamda özellikle Zeytinburnu ve Otogar pilot bölgelerinde otobüs hatlarını göstermekte vardı, fakat sizinde dikkat çektiğiniz gibi çokbaşlılık ve koordinasyonsuzluk bunların konulmasının önüne geçti, şu anki durumda bunları tespit etmem bir iki saatimi alır ama oradaki otobüs hattıda bir iki gün sonra kaldırıldığında ilgili kurum bunu bize ne zaman bildirir Allah bilir, o zaman uygulamayı yapmak yetmeyecek bir de bunun takibi ve kontrolü gerekecek, takip ve kontrolde ise başkalarının sorumluluk alanına girmek ya da bu iş için özel mesai harcamak vs. vs. vs.Tabii bir de Istanbul'daki toplu taşıma işletmecileri karmaşasından kaynaklanan bu bilgilendirmenin sadece Ulaşım A.Ş. sorumluluk alanında sınırlı kalması, metrodan/tramvaydan ne yöne hangi numaralı otobüse doğru çıkılacağını görememek gibi aksayan bir yön var ki nasıl halledilebilir bu mantık ile bilemiyorum.
Teorik olarak hattın totemleri değişecek, yani metro ise M, tramvay ise T totemi/işareti/direği olacak, pratikte halihazırdaki M harfinin olduğu gibi kalmasıda seçenek olarak beklemedeKarnımı ağırtan şu var: "bizim buralarda" çook uzaktan bile bir yerden *ne* geçiyor, anlıyorum. Metro mu, banliyö treni mi, tramvay mı ... simgesinden belli.
Bu konuda biraz bizde tartıştık, benim gözlemlediğim örneklerde eğer giriş hemen tabelanın altında ise aşağı ok ile gösteriliyor bu aynı zamanda tabelanın altında bir iniş merdiveni var ise de kullanılıyor, karşıt görüş özellikle giriş tabelalarında yukarı yani ileriyi gösteren olması gerektiğini söylüyor, şu an için benim bahsettiğim hali ile kalacak ya da öyle uygulanması düşünülüyorBirincisi şu aşağıya gösteren oka elveda demeli. O metro için belki anlamlıydı, tramvay için değil.
Banliyö yok bunu unutalım artıkBu işi baştan doğru yapalım. METRO var, BANLIYÖ var/yok, belli değil ... METRO mu olacak? Marmaray proje ismiyse de, ya o, ya o ... M veya B. Tramvaylara T diyeceksek (ki HÂLÂ demeyelim diyorum, işte bu yüzlerden ...) bunlari bir kutuya mı koysak?
Otobüsler ile ilgili durumu önceki mesajımda açıklamıştım sanırım yeterli değil ise yada anlaşılır şekilde yazamamış olabilirimOtobüs hatları? Hat numaraları nerede? MetroBüs imgesi ne olacak? Hat numaraları? Onlara harf verebiliriz ... A, B, C ... ama yine de bir TİP imgesi gerek. M olmuyor, zaten metro. Veya M1, M2 metro olur, MA, MB mterobüs, metrotram falan olur. Belli değil. Ama bunları doğru dürüst bir düşünmek gerek bence, ve bunu baştan yapmalı.
Bu ayrımlar zaten terk edildi, en azından bizim önerimiz bu yönde inşallah bu şekilde de uygulanır.tramvay nostaljikmiş NT, çağdaşmış ÇT, alçak tabanlıymış AT gibilerinden değil ... metro sisteminde artık metro mu, LeReTä mi, karınca mı, köle mi çalışıyor, önemli değil, metro şebekesi ... o kadar. Basitleştirip, göze göre yapmak gerek.
İstasyon girişleri, alınlıklar (büyük istasyon isimleri) çıkış giriş levhalarının ışıklı olması gerekiyor ve planlanıyorBu levhalar arkadan ışıklandırılacak mı? Fluoresan ile?
Hiç sorma gözden kaçan bir detaySayfa 18'deki Aksaray Aksaray Aksaray'ı anlayamadım?
Bu önemli ama derin bir konu başka bir başlık açıp tartışalım bir ara derimAh, bir şey daha, o sarı çizginin olduğu yerden biraz daha içeri, körlerin kör bastonunun takılıp, işaret verebileceği beyaz şerit yok mu, düşünülmüyor mu?
Beni de şaşırtıyorSayfa 30 beni biraz şaşırttı! O ne öyle? Garip bir yol yani.