Mesaj
gönderen Engin Y » 04 Kas Pzt, 2013 14:49
Son yıllarda İstanbul'da gittikçe moda olan "güvenlikli sitede oturma" trendi, beyaz yakalı nüfusun ağırlıklı merkezini kentin dışına kaydırmaya başladı.
Bundan on yıl önce Etiler, Gayrettepe, Nişantaşı, Beşiktaş, Bakırköy, Yeşilköy gibi Avrupa Yakası'nın merkezi sayılabilecek yerlerde oturan ve Mecidiyeköy, Levent, Maslak gibi yerlerde çalışan pek çok beyaz yakalı, hâlâ aynı yerlerde çalışmalarına rağmen artık TEM üzerinden ulaşılabilen Finanskent, Avrupa Konutları, Atakent, Ispartakule ve Bahçeşehir ekseninde oturuyor. Hatta buna Göktürk-Kemerburgaz yöresini de eklemek gerek. Benzer şekilde, Avrupa Yakası'nda oturmayı tercih etmeyen beyaz yakalılar da eskiden Minibüs Yolu'nun civarında (E5 ile Sahil Yolu arasında) otururken artık Ataşehir, Çekmeköy, Sarıgazi gibi yerlerdeki sitelerde oturuyorlar.
Durum böyle olunca da sabahları Mecidiyeköy-Levent-Maslak ekseninde hem Kozyatağı-Ataşehir-Çekmeköy ekseninden hem de Gaziosmanpaşa-Mahmutbey-Bahçeşehir ekseninden yoğun bir insan akışı oluyor. Genelde tek kişinin içinde bulunduğu arabalar ve servis araçları ile TEM her iki kıtada da tıkanıyor. Bundan on yıl önce FSM'nin trafiği Boğaziçi Köprüsü ile kıyas götürmeyecek kadar sakinken artık son yıllarda Boğaziçi Köprüsü zaman zaman FSM'den çok daha avantajlı. TEM ise son beş yıl içinde Atakent'e, Ispartakule'ye, Avrupa Konutları'na ve Finanskent'e taşınan onbinlerce insan nedeniyle her geçen kış daha beter oluyor. Veneport, Batışehir, Temapark ve Atakent-Halkalı-Sefaköy-Güneşli civarındaki projeler tamamlanınca, TEM sabahları ve akşamları iyice korkunç bir vaziyet alacak.
İstanbul'un trafik ve toplu taşıma planlamasını yapanlar, Ataşehir'deki Mimar Sinan Camii'ni merkez alan ve 10 km'lik bir yarıçapa sahip alan ile Mahmutbey gişelerini merkez alan ve 10 km'lik yarıçapa sahip alandan Mecidiyeköy-Levent-4. Levent-Maslak güzergâhına yönelik talebi ve bu talebin önümüzdeki on yol içinde nasıl bir seyir izleyeceğini hesaba katmaları gerek.
Bu talep nedeniyle iyice çığrından çıkacak trafiğin 3. Köprü ile çözülmesi olanaksız. Bunun tek çözümü, kapasitesi yüksek metro hatlarıdır. Marmaray gibi Yenikapı'dan falan dolaştırarak değil, nokta atışı yapacak bir şekilde Kozyatağı'ndan kalkıp 4. Levent'ten geçecek ve Bahçeşehir'e kadar ulaşacak bir metrodur. Bu metronun da acilen inşaatına başlanmalı ve olabildiğince hızlı bir şekilde tamamlanmalıdır. Hepimiz göreceğiz ki bu "güvenlikli site" trendi devam ettikçe, beş yıl sonra TEM iyice çığrından çıkmış olacak. TEM'in bitmesi, İstanbul genelinde de trafiğin bitmesi demek olacaktır..