ist-M.03:03 » M1B Otogar-Kirazlı (Halkalı) Metrosu 1.Etap

oglcan
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 167
Kayıt: 06 May Çrş, 2009 19:30

Mesaj gönderen oglcan » 17 Haz Çrş, 2009 08:38

Bu hızla giderse 2010'da biter ama bişeyler yapılması lazım.Çünkü ulaşım problemi artıyor.

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 17 Haz Çrş, 2009 14:21

Mart 2010 temiz derim. Full açılış. test mest değil, açılımtırak yapmak da değil.

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 19 Haz Cum, 2009 12:06

Otogar-Bağcılar Projesinin ilk hali: Bağcılar'a kadar.
Resim

Güneyden gelen kırmızı çizgideki metro hattı Yenikapı-Bağcılar idi. Şimdi değişti. Bağcılar'a değil Kirazlı'ya çıkıyor. Yenikapı'dan değil Bakırköy İDO'dan geliyor. Kirazlı'da sonlanmıyor Başakşehir'e devam ediyor. Başlangıçta Otogar-Bağcılar-Mahmutbey-İkitelli olarak tek hat düşünülmüştü. Başakşehir Metro olunca LRT'de Kirazlı'dan Sefaköy ve Halkalı'ya uzatılacak.

Yenikapı-İncirli'de Taksim-Yenikapı'nın devamı olarak düşünülüyor. Hacıosman-İncirli yani.

Resim

oglcan
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 167
Kayıt: 06 May Çrş, 2009 19:30

Mesaj gönderen oglcan » 07 Ağu Cum, 2009 16:23

Peki bu hatta hangi araçlar kullanılacak?

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 16822
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 07 Ağu Cum, 2009 18:17

oglcan yazdı:Peki bu hatta hangi araçlar kullanılacak?
ABB-SGP ler kullanılacak. T4 hattında Rottemlerin tamamının hizmete girmesi ile birlikte bu hattan boşa çıkan ABB-SGP ler bir takım bakımlardan geçtikten ve muhtemelen tekerlekleri değiştirildikten sonra bu hatta kullanılır hale geleceklerdir.

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 07 Ağu Cum, 2009 19:51

Esat yazdı:
oglcan yazdı:Peki bu hatta hangi araçlar kullanılacak?
ABB-SGP ler kullanılacak. T4 hattında Rottemlerin tamamının hizmete girmesi ile birlikte bu hattan boşa çıkan ABB-SGP ler bir takım bakımlardan geçtikten ve muhtemelen tekerlekleri değiştirildikten sonra bu hatta kullanılır hale geleceklerdir.
peki yetecek mi? kaç tane ABB var toplam? Kaçı Havaalanı hattında kaçı Kirazlı'da çalışır?

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 16822
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 07 Ağu Cum, 2009 20:20

Miraç yazdı:peki yetecek mi? kaç tane ABB var toplam? Kaçı Havaalanı hattında kaçı Kirazlı'da çalışır?
Bildiğim kadarı ile M1 hattı için 78 araç tahsisli idi, hadi 80 diyelim zaten pik saatte de hatta 76 araç bulunuyor, toplam araç sayısını ben 107 diye biliyorum ama daha önce Ulaşım A.Ş. nin sitesine koyduğumuz dökümanda 105 yazıyor, biz bu rakamı kriter alırsak geriye 25 araç kalır yani 6 set.

Hattın Otogar - Kirazlı çalışacağını düşünelim sizce yetermi?

Bence çalışır ama yetermi bu tartışılır, yaptığım hesaplar tabii ki yaklaşık metrajlara ve olasılıklara dayalıdır.

Hattı gidiş dönüş 11 km olarak hesapladım (İBB de tek yön 5400 m. diyor) saatte ortalama 50km lik hız ile tek yönde yolculuk süresi 13 dk., buna 2 dk. da peronda bekleme süresi ekleyerek 15 dk. tek yön süresi hesapladım.

Bu hesaptan yola çıkarak her iki başta birer araç peronda iken 4 dk. aralıklar ile 6 diziyi hatta yerleştirebiliyoruz, tabi pik saat falan yok yapılabilecek en sık sefer zaten 4 dk.

Şöyle diyelim yada :

Otogar------Esenler------Menderes------Üçyüzlü------Bağcılar------Kirazlı
Araç->----------------->-Araç->--------------->-Araç->---------------------
------------------------<-Araç-<---------------<-Araç-<-------------<-Araç

İşte o aralar aşağı yukarı 4 dk.

Ama planlandığı gibi Aksaray-Havalimanı ve Aksaray-Kirazlı olursa onu oturup yeniden hesaplayıp planlamak lazım.

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 08 Ağu Cmt, 2009 01:38

6 set yetmez abi. Kirazlı Hattı çok yoğun olacak. Hele sabah saatlerinde 4 dakika sıklık bence fazla. Ama Havaalanı hattından bir kaç seti buraya kaydırarak denge yapabilirler mi? Aksaray-Kirazlı çalışırsa otogar'a kadar Havaalanının yükünü paylaşmış oluyor. Set kaybı böyle telafi edilebilir. Hat dengeleme işi.

Peki yeni ABB üretilmez mi? Çocukluğumun araçları bunlar. Ne hikmetse yıllar geçmesine rağmen gözümde hiç eskimedi. Metro deyince çağırışım yapıyor bana hep. Taksim'deki araçlar bile bu kadar aşina olamadım.

Bu arada müteahhit sene sonuna tamamlamayı taahhüt etmiş.

Kirazlı'da ano imalatı tamamlandıktan sonra üstü toprakla kapatılıyormuş. Kemal abi nerdesin? Olimpiytköye giderken bir uğra.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 16822
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 08 Ağu Cmt, 2009 09:30

Bence M1 in Aksaray-Otogar arasından daha yoğun olmaz ama tabii ilk başta bir yığılma olacak biliyorsun bu her açılan hatta oluyor, kısa bir süre sonra devamlı yolcusunu buluyor ama dediğim gibi belki de ilk 1 yıl bu rakam Aksaray-Otogar arası yolcu yoğunluğundan fazla olmaz diye düşünüyorum. Tabii ki yanılabilirim, geçen bir başlıkta o bölgenin durumunu yazmıştım pek çok kişinin 10 dk yürümeyi tercih ederek Fatih Mah. Tabya tarafından dahi metroya gideceğini düşünüyorum.

Diğer taraftan aslında 4dk. bir metro hattı için normal bir aralık hatta pik saat için dahi, (yolcu yoğunluğuna bağlı olarak tabii ki, 1 dk yetmeyen hat bile olabilir) Aksaray' dan kalkan araç tarifesine baktığımızda 2 ve 3 dk lık aralıklar görüyoruz ama aslında onları 3 olarak yuvarlamak lazım, çünkü tarife normalde buçuklu, yani 3 nokta küsur dakika aralık var, ama tarife yazılırken rakamlar yuvarlanıyor, fakat şu anda 3 dk aralıkla çalışılabiliyor diyebiliriz. Tabii ki tüm setleri yeniden düzenleyerek ve Aksaray - Otogar arası ortak işletme olursa dengelenebilir diye bende düşünüyorum ama hesap kitaba üşendim valla, şu başımın ağrsının bir dinmesi lazım :roll:

Bir de şu var, şu 8 set te olsa Başakşehir bağlantısı açılınca yine yetmeyecek, yani görünen şu ki M3 sistemi için de araç alınması bir zorunluluk haline gelecek, bakalım bekleyelim görelim.

ABB lerin yeniden üretilmesine gelince, açıkçası bu yazdıklarım sağdan soldan bildiklerim araştırmadım ama bildiğim kadarı ile ABB artık tüm bir araç üretimine girmiyor, daha çok Siemens ve Bombardier ile birlikte konsorsiyumlarda yer alıyor ya da bu firmalara elektrik - elektromekanik destekte bulunuyor, SGP ise yani bu araçların karoser üreticisi olan asıl firma ise kapanalı çok oluyor, SGP yi biri satın aldı mı bilmiyorum ama şirketin eski üretim yeri olan Viyana' da artık Bombardier üretim yapıyor, yani onlar satın almış olabilir. Daha önce resimlerini yayınlamıştım bu araçların 70 li yıllara ait modelleri burada hala taş gibi kullanılıyor ve tip olarakta çok benziyor zaten ve içlerinde sadece SGP yazar, tramvayların bazılarında ise Bombardier ve SGP birlikte yazıyor. Burada sorun şu, araçların karoseri tasarımının ömrü nedir? Yani bir endüstriyel tasarımın kamuya malolması diye bir şey sözkonusumudur? Belli bir yıl sonra bir başkası çıkıp aynı ya da çok benzer görünümde bir araç üretebilir mi? Bu dümeni Rotem yapıyor, misal aslında M3 Bağcılar için alınan metro araçları hani şu T4 e kaktırılanlar, Kemal abi yazmıştı herhalde Adana' daki araçların aynısı ama onları üreten başka bir firma, Rotem o firmayı mı satın aldı (Amtrak ti sanırım) yoksa tasarıma lisans ücretimi ödedi :) firmalar arasında sorun var diye biliyorum, aynı şekilde Rotem in M2 hattı için ürettiği araçlarda sizce fazlası ile Alstom' un bu hatta daha önce verdiği araçlara benzemiyormu? Birebir değil ama benziyor, yani bu konuları bilmeden bir şey diyemem, ABB lerin asıl üreticisi yok, dolayısı ile bu tasarımın durumu nedir, kimse bu işin altına elini sokar mı? Sorular uzar gider.

Biraz kendime geleyim bir kafa patlatırız bakalım yetermi yetmez mi? Konu çok dağıldı be yav.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 16822
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 08 Ağu Cmt, 2009 11:29

Mehmet bir önceki hesapta biraz hata yapmışım, 3,5 dk. ya kadar çekilebiliyor sanırım, diğeri içinde bakıyorum bir hesap çıkarabilecekmiyim, ama Ulaşım ın sefer tarifelerinde rakamlar hep yuvarlanmış önceden 3 dk. aralık olan yerleri de 2 yazmışlar, kendi yaptığım ölçümde Aks->Hav. 28/29 diğer yönde 30/31 dk. ölçümlerim vardı. Neyse bakıcam.

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 08 Ağu Cmt, 2009 11:33

M3 hattı çok yoğun olacak abi. İBB metrobüsün yoğun olacağını tahmin edemediği gibi bunu da tahmin edememiş olacak. Hat açılınca yetmediği görülecek. Aksaray-Otogar arası darboğazı da görecek ve diyecek ki Kirazlı hattına ek bir tünel, hat daha yapalım. İşte o zaman Otogar-Şişli Projesi raftan inecek. Çokda güzel olacak. Kirazlı-Şişli işletmesi iyi olur. GOP ve Eyüp'ten geçer.

ABB'nin üretim yapmamasına üzüldüm. Çocukluğumun araçlarıydı :) Daha modernize edip üretim yapabilirler.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 16822
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 08 Ağu Cmt, 2009 12:17

Valla ben hesabın içinden çıkamadım, yani çıktım biraz ama tıkandım, çünkü bu iş böyle tek bir saat içindeki seferler ile hesaplanmaz, zaten bu işi yapan yazılımlar var, orada ortalama hız, istasyon adedi, hattın uzunluğu, araç adedini falan girer pik saat aralığında kaç araç normalde kaç araç çalıştıracaksın belirlersin o yazılım tarifeni oluşturur, bizim süper amatör ötesi oldu :)

şöylekine :

105 araçtan 8 ini yedek ayırdım yani 2 dizi, 1 taneyi de arızaya bıraktım, kaldı 96 araç 24 set, bu setlerden 13 adedini M1 Aksaray-Havalimanı, 10 adedini M3 Aksaray-Kirazlı arasında çalıştırır isek her iki hattında pik işletmesi 4,5 dk. oluyor, aslında iyi değil çünkü zaten ilk seferde Otogar dan sonra Aksaray' a dönüşte trenler üst üste bindi, ben burada M3 araçlarını Otogar ya da Esenlerde bekleterek M1 Aksaray araçlarının yarım dakika arkasına attım, ve seferlerde son duraklarda bekleme yok yani gittiği gibi geri kalkacak araçlar.

Dolayısı ile bu biraz sıkışık bir işletme Aksaray-Otogar arasında 2 - 2,5 dk da bir araç oluyor ama diğer taraflarda 4,5 dk. elde kalan bir seti de Otogar-Kirazlı arasına mekik olarak koydum ki M3 te oluşması muhtemel yoğunluğu biraz kırsın, diğer türlü hesap çok karışıyordu :) kolaycıyım vesselam.

Tabi dediğim gibi, bu kafadan yapılmış hesap, eğer böyle bir işletme olacaksa ki Ulaşım A.Ş. yapmayı planladığını bilgi edinmeye verdiği cevapta belirtmişti, bu tarifeyi yapacak arkadaşların ve dispeçerlerin işi zor :)

Resim

kırmızılar M1 araçları, morlar M3 araçları, pembe olan tek Otogar-Kirazlı ring.

Diğer taraftan başka bir takım handikaplar olabilir, ABB-SGP araçları manuel yani M2 araçları gibi uzaktan kullanıma sahip değiller, bu biraz risk ama hatta ve araçlarda ATC var dolayısı ile bu manuel in riskini azaltıyor, geçtiğimiz günlerde dünyadan verdiğimiz bir iki kaza haberi vardı hatırlarsanız, böyle durumları yaşamayı istemeyiz, aldığımız bilgide hattın bu şekilde işletilebilmesi için operasyon yazılımının değiştirileceğinden de bahsediliyordu ki buna mecburlar, bir diğer hususta hattın balastlı altyapısının artık sona yaklaşıyor olması, yani ya hattın tamamında tüm balastın yenilenmesi ya da betona tespitli hale getirilmesi de gerekiyor ki bu yoğunlukta bir işletme ile uzun ömürlü hale gelsin.

Kilitli

“Metro Projeleri, İhaleler, İnşaatlar” sayfasına dön