tr-HT.03:01 » Ankara-İstanbul YHT 2. Etap İnşaatı

senturk90
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 153
Kayıt: 09 Ağu Pzr, 2009 07:28

Mesaj gönderen senturk90 » 27 Ağu Cum, 2010 13:00

Arkadaşlar bir soru sormak istiyorum.Bu hızlı tren hatları yani iki şehir arasındaki hızlı tren hatları, şehir merkezine yaklaştıkça konvansiyonel hatlara mı dönüşüyor? Yoksa gara kadar yüksek hızlı tren hattı devam ediyor mu? Niçin soruyorum Almanyadaki hızlı tren hatlarına baktığımda (vikipediden) şehire yaklaştıkça hız düşüyorlar. yani seyi hızı 300 iken 230-200 gibi hızlara düşüyor. Konvansiyonel hatlara mı giriyorlar. Yoksa hatlar hızlı tren hattı mı? Hızlı tren hattı ise niçin hız düşürüyorlar?


http://www.tcdd.gov.tr/home/detail/?id=901

Mesela üstte verdiğim link sırf banliyö için mi yapıldı? Yoksa yht bu hattada gidecek mi? Yoksa yht için yeni bir hat mı?

http://hizlitren.tcdd.gov.tr/home/detail/?id=9
Birde burada. kayaş elmadağ arasını 200 km ile işletecekler. Neden? yht hattı değil mi? konvansiyonel hat mı? Yoksa istasyonlarda duracak diye hızlanmayacak mı?

Çok soru sordum biliyorum :D merak işte Cevaplarsanız sevinirim...

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18155
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 27 Ağu Cum, 2010 13:32

Güzel sorular vallahi, daha önce bölük pörçük değinmiştik. Şimdi önce şöyle bir yükü dağıtayım ;) Alamanya ile ilgili bize Başar yol gösterir, diğer Avrupa ülkeleri özellikle Fransa' dan Kemal Çevik abimiz başlığa bakarsa bir şeyler yazar diye düşünüyorum, ayrıca Bilal Ünal isimli üyemizde Japonya' daki durum hakkında bilgi verebilir, ülkemizden sorularınıza ise herhalde Mehmet in cevapları olacaktır, bu sayede dünyada nasıl acaba nın cevabını bulabiliriz.

Ben size Avusturya' yı biraz anlatabilirim, valla siz Almanyada 200 km gara yaklaşma hızını iyi bulmuşsunuz :) O hız o bölgedeki ortalama hızdır, yani yine uzunca bir yolda 250 yapıyordur ama gara yaklaştıkça hızı 100 ya da daha aşağı düştüğü için ortalama 200km/h hız görünüyordur. Avusturya' da hızlı trenler gara yaklaşım esnasında çok daha yavaş gidiyorlar, nerede ise banliyö trenleri ile aynı hızda ve bu kent sınırına girdikleri andan itibaren böyle oluyor aşağı yukarı.

Bunun sebebi bana göre çok basit, büyük gar bölgelerinde hızlı tren hatları ister istemez diğer tren hatları ile geçişler yaşıyorlar, bu geçiş bölgelerinde yer alan komplike makas ekipmanları çok yüksek süratlerde geçişe izin vermezler, zaten işletmede buna izin vermez dolayısı ile hız zaten otomatik olarak düşmek zorunda, bunun gar bölgeleri için gerekli olduğunu düşünüyorum. Hat içerisinde ise hattın geometrisi ile alakalı durumlar olabilir, hızlı tren hattıda olsa çok dar bir kurp dönülüyor ise hız düşmek zorundadır, örnek geçen Almanya' da çöp kamyonuna çarpan ICE treni o bölgede 80-90 km/h hız yapabiliyordu. Yine Avusturya üzerinden örneklersem, bildiğim kadarı ile pek çok bölgede diğer hatlar ile aynı yolları kullanıyor bu araçlar zaten bu sebepten çok aşırı hızlı değiller, yanlış hatırlamıyor isem geçtiğimiz yıllarda bazı yerlerde hat iyileştirmeleri ve ilaveleri yapıldı hızlı trenler için, ama bunu ICE lar için değilde daha çok kendi RailJet trenleri için yaptılar, çünkü her iki trende buralarda ancak 230km/h yapabiliyor. Yanlışlarım varmıdır bilgilerde bilmiyorum genel olarak takip edebildiğim kadarı ile yazdım.

O ilk verdiğiniz link Başkentray işletmesi, onu biraz Marmaray gibi düşünün, sistem şu anda banliyö fakat revizyon sonrası metro standartı işletmesi olacak bildiğim kadarı ile, fakat oradaki hızlı tren, konvansiyonel olayı ile ilgili net bilgim yok dediğim gibi bir ara Mehmet bir şeyler yazmıştı, o açıklar belki.

İkinci linkteki bahsettiğiniz Kayaş-Elmadağ arası orada hızlı tren projesi içerisinde görünüyor ve 26 km uzunlukta, oradaki veriler hattın geometrisine göre hazırlanmış livre dataları olabilir, bir yerlerde trenlerin frenlemesi ile ilgili bir makale okumuştum, 50 km/h ciddi bir fark, orda gördüğünüz gibi bir sonraki sectionda 130 km/h ya düşmesi gerekiyor, bu sebepten 200 km/h nin üzerine çıkmasına izin verilmemiş olabilir, komik gelmesin ama eğer bilgisayarda tren simülatörü ile oynadı iseniz bu farkı anlayabilirsiniz, çok basit hatlarda bile livre hızını aştığınızda peronu kaçırabiliyorsunuz ya da acil frene geçmeniz gerekebiliyor. Sonuçta demiryollarında hız kriterleri ve frenleme mesafeleri karayollarına göre daha farklı ve çok daha fazla dikkat edilmesi gereken değerler.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5585
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 27 Ağu Cum, 2010 13:59

Aslında burada böyle tren, hızlı tren, fena hızlandırılmış tren diye salata yok. Tren trendir. Yolda gidebildiği kadarıyla gider. 100 km/h ile gardan çıkar, şehri duruma göre geçer (bunda en önemli unsurlardan bir tanesi de gürültü!), sonra 200 ile 350 km/h arasında bir şeyler yapar ;-) Yani raylar öyle "ayrı" falan değil, ama buradaki tren denetimi ve otomasyon tabiîki çok da yoğun, Yani Offenburg ile Basel arasında frekans dakikalarla ölçülür, saatlerle değil, ve her şey, ister istemez, geçmek zorunda. O yüzden var olan iki rayı dörde çıkaracaklar ... bir gün.

senturk90
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 153
Kayıt: 09 Ağu Pzr, 2009 07:28

Mesaj gönderen senturk90 » 28 Ağu Cmt, 2010 11:50

Evet tren simulatoru çok oynadım ve dediğin aynen doğru.
Tcdd başkentray ile hızlı tren hattını şöyle tanımlamış.
Başkentray projesinin tamamlanmasıyla Ankara rahat bir nefes alacak ve TCDD bizlere bunun grurunu yaşatacak.

Başkentray Projesi Sincan Kayaş arasındaki 36 km lik kesimi kapsamaktadır. Ankara-Behiçbey arasında 2 adet hızlı tren hattı, 2 adet banliyö hattı, 2 adet yük ve manevra için olmak üzere 6 yol, Behiçbey-Sincan arasında ise 2 adet hızlı tren hattı, 2 adet banliyö hattı, 1 hat yük ve manevra olmak üzere 5 yol olarak yeniden teşkil edilmesi planlanmaktadır. Ankara-Sivas hızlı tren projesinin devreye girmesi ile birlikte yoğun tren trafiği oluşacak olan Ankara-Kayaş arasındaki mevcut 2 adet hattın, 2 banliyö hattı ve 2 hızlı tren hattı olarak yeniden inşaa edilmesi planlanmıştır.Yapılacak çalışmalar neticesinde Ankara-Sincan ve Ankara-Kayaş kesiminde hızlı tren işletmeciliği ile birlikte şehir içi ulaşımı sağlamak üzere yapılacak olan banliyö hatları ve hizmet birimleri metro standardında inşa edilecektir.Ankara-Sincan arasındaki tüm hemzemin kesişmeler kaldırılmış ve karayolu taşıt trafiğini de rahatlatacak şekilde alt ve üst geçitler projelendirilmiştir.Koridor tamamen ihataya alınacak şekilde tasarlanmış, ilave olarak hızlı tren hatları ile diğer hatlar arası da ihata ile ayrılmıştır. Mevcut durumda 15 adet olan durak sayısı 13?e indirilmiş ve tüm duraklar yenilenecek şekilde orta peron olarak tasarlanmıştır. Duraklarda yolcu erişimleri tüm peronlarda iki yönlü olarak düşünülmüş ve yaya alt geçitleri planlanmıştır. Yolcuların peronlarda beklemesine yönelik olarak kapalı alanlar oluşturulmuş, bu alanlarda ve açık alanlarda aydınlatma sistemleri ve görsel biçimlendirme için yeşillendirme çalışmaları yapılmıştır.Uygulama projeleri hazırlanmakta olup, bu yıl içerisinde yapım ihalesine çıkılması planlanmaktadır.
Banliyö hatlarını basit bir şekilde tanımlarsak ulusal demiryolu ağında şehrin kırsal kesimlerine giden tren diyebiliriz.Herhalde tcdd, hızlı trenlerin şehirlerarası yolculukta aksama yaşamaması için başkentray için yeni hatlar inşa ediyor.Ben böyle yorumluyorum.Aslında iyide yapmış diyebilirim.Sanırsam yurtdışındada böyle.Özellikle Londra'da. 4'lü 5'li 6'lı bölünmüş hatlar falan.

Şehir merkezlerine yaklaştıkça yavaşlayan trenler herhalde dediğiniz gibi fazlaca makas olması ve gürültü.Neyse ben fazla konuştum. Konu dağılmaya başladı.İyi çalışmalar...

senturk90
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 153
Kayıt: 09 Ağu Pzr, 2009 07:28

Mesaj gönderen senturk90 » 28 Ağu Cmt, 2010 12:00

Ve şunuda eklemeyi unutmuşum.Google'a başkentray yazarsak, karşımıza gelen resimde hızlı tren hattının farklı, banliyö hattının farklı bölünmüş yol üzerinde seyehat ettiğini görecekiniz.Verdiğiniz bilgiler için teşekkürler.İyi çalışmalar...

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18155
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 28 Ağu Cmt, 2010 12:05

Aslında şehrin kırsal kesimleri tabiri şehre göre değişebilir, ama yanlışta sayılmaz, sadece kent içinde çalışabildiği gibi, kentin sınır mahalleleri yani banliyölere ya da yakın yerleşim alanlara dahi çalışabilir, işletmenin tercihi ile alakalı olsa gerek.

Yok konu niye dağılsın, güzel sorular güzel fikirler, daha çok katılım bekleriz :) Evet yani biz genelde büyük, ana garlar için düşünüyoruz hep 5-6 yollu garları, ama aslında adına gar diyorsak zaten orada o kadar yol olmak zorunda, ana gar dediğimiz bir yerde bu 8-10 ve daha fazla ray hattı demektir, başka ülkeleri bilmiyorum ama benim gördüğüm ve bildiğim Avrupa örnekleri hep bu şekilde planlanmış ve yapılmışlar. Youtube da falan muhakkak izlemişsinizdir, ara istasyonları geçerken pek te öyle ahım şahım da yavaşlamazlar, yani zaten iki hattı bulunan bir istasyonu pas geçen tren belki güvenlik için biraz hız keser, dediğim gibi nette pek çok video var muhakkak izlemişsiniz, tam gaz geçer, fakat gar dediğimiz büyük istasyonlardan geçiş yapacaksa, makas grupları ve sinyal geçişleri nedeni ile yavaşlamak durumunda kalabilir.

Gürültü başka önemli bir konu, bu konuda bazı yerlerde önlemler alındı. Avrupa' da yerleşim alanları içerisinden geçen hatlar ile ilgili şikayetlerin artması nedeni ile ya işletme hızları düşürüldü ya da mümkün olan yerlere ses duvarları inşa edildi. Hızlı trenler için 25 metre mesafeden verdiği ses 84 db ölçülmüş, ses duvarı ile izole edilen bir hatta aynı mesefede ise sadece 71 db ses veriyor ve bu katlanılabilir bir gürültü.

senturk90
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 153
Kayıt: 09 Ağu Pzr, 2009 07:28

Mesaj gönderen senturk90 » 28 Ağu Cmt, 2010 12:10

Evet şehir içlerindede banliyö çalıştırıldığını es geçmişim. Örnek yine londra paris vb. Gürültüye gelirsek Avrupa'da gerçekten çok üzerine düşülüyor.Tren yollarında pek uygulanmaz sanıyordum ama gerçekten öyle.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5585
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 28 Ağu Cmt, 2010 14:02

AB uyumu Türkiye'de bu konuda da geçerli olacaksa, eninde sonunda aynı şekilde yapmak zorunda kalacaklar.

Esat, o senin anlattığın 6, 8, 10 peronluk/raylık garlar burada ama küçük şehirlerde ve kentlerde var sadece. Yani Freiburg'un 8 peronu var, nüfusu 224.000'cik. Büyük şehirlerde genelde sayılar farklı ...

Berlin 16, Köln 11, Frankfurt 29 veya 32 ;-), Stuttgart 19, Leipzig 23, Hamburg 18 peronluk ve raylık ...

Frankfurt valla korkunç yahu ;-)

http://de.wikipedia.org/wiki/Datei:Fran ... f_6229.jpg

Ama en büyüğü Münih ... 36.

http://farm1.static.flickr.com/113/2877 ... 08e44e.jpg

İstanbul'un kaç milyon nüfusu var? Kaç ray, kaç peron, pardongk? :evil:

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 28 Ağu Cmt, 2010 15:33

İstanbul'un kaç milyon nüfusu var? Kaç ray, kaç peron, pardongk?
HAYDARPAŞA'DA ŞU ANDA 10-15 ARASI HAT VARDIR.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5585
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 28 Ağu Cmt, 2010 15:49

1. Haydarpaşa Gar'ını kimler yapmıştı?! Mimarı kimdi? Mühendisleri kimlerdi? :mrgreen:

2. Haydarpaşa bir kaç sene sonra ne olmuş olacak, işlevini kim üstlenecek? :evil:

Yanısıra, Haydarpaşa'nın 6 ana yolcu peronu var, 7 yola sahip, ek olarak da gar dışında iki banliyö yolu var.

Aaah Memed, ah, valla paslanmış park raylarını bile bana peron diye satmaya kalkıyorsun 8) Bana, eski bir Kuzguncuklu'ya, sanki Haydarpaşa'da hayatımın bir kısmı geçmemiş gibi ...

senturk90
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 153
Kayıt: 09 Ağu Pzr, 2009 07:28

Mesaj gönderen senturk90 » 28 Ağu Cmt, 2010 22:48

Frankfurt tren garını incelemiştim.Münih'i şimdi gördüm.Müthiş.Peki İstanbul'da durum Ankara'daki gibi mi olacak?Banliyö hattı farklı hızlı tren hattı farklı mı olacak?Birde Avrupa yakası var tabi. Malum marmaray ile karşıya geçilecek.Sirkeci'den Halkalı'ya kadar olan kısımda hızlı tren ve banliyö hatları farklı mı olacak?

senturk90
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 153
Kayıt: 09 Ağu Pzr, 2009 07:28

Mesaj gönderen senturk90 » 28 Ağu Cmt, 2010 23:09

İnternetten araştırdığım kadarıyla banliyö hattı 3 raya çıkarılacakmış.Herhalde biri yük trenleri, diğer ikisi banliyö.Hızlı tren içinde iki tane.İyi iyi böyle daha iyi fazla ray göz çıkartmaz. :D
Birde meraktan soruyorum. :D Marmaray için inşa edilen tüp geçidin rayları hızlı tren rayı mı olacak?

Cevapla

“Hızlı Tren Projeleri, İhaleler, İnşaatlar” sayfasına dön