Haritayı en iyi görüntüleme şansına bu link altında sahibiz, resim olarak koymak çok iyi bir fikir vermeyecekti.
İstanbul da bu şekilde bir raylı sistem olsa eminim insanlar bunlara isim vermeye çalışmaktan ya da amiyane tabir ile ben biliyorum diye sidik yarıştırmaktan bitap düşerlerdi

Gezimizin ikinci gününde görüşme imkanı yakaladığım sitemizinde değerli üyesi Kemal Çevik ağabeyin anlattıkları ve rehberliği ile kısa olsada çok zevkli ve doyurucu bir Paris metro gezisi gerçekleştirdim, bir kez daha teşekkür ediyor bu yazıda yapacağım olası hataları süratle düzelteceğini biliyorum.
Öncelikle şehrin altı gerçekten köstebek yuvası gibi


Tüm bu sistemlerin dışında emin olmamak ile birlikte 1950-1960 arasında söküldüğünü düşündüğüm (sökülme bilgisini veren Kemal Bey e tarih sormayı unuttum :S ) tramvay hatlarını canlandırmak amacı ile bu sefer şehir dışına inşaa edilen tramvay hatları var bunlarda 1,2 ve 3 olarak numaralandırılmış (birde 4 numara olduğunu yine Kemal Bey aktardı fakat haritalarda gösterilmiyor, çok küçük ve eski bir hat olduğunu söylediğini hatırlıyorum)
Tüm bu hatlar harita üzerinde görüldüğü kadarı ile 12 noktada Senn nehrini geçiyorlar ama çok bakmama rağmen nehir üzerinden geçen metro hattı göremedim sanırım hatların nerede ise hepsi nehrin altından geçirilmişler, ayrıca RER C hattıda Senn nehrinin kenarında ama yer altından ilerliyor. Bu sistemlerin dışında Orly havalimanını RER B hattına bağlayan bir Otomatik metro sistemi var, bir kısmı havaray şeklinde inşaa edilmiş ama teknik olarak bir monoray uygulaması değil ORLYVAL olarak adlandırılan bu hat havalimanı ile banliyö arasında hızlı yolcu taşıma işlevini yerine getiriyor. Bir diğer sistemde Sacre Qoure a çıkmanızı sağlayan (ki Paris teki tek tepe) Funiküler sistem var.

OrlyVal
Metro hatları ile ilgili bir yapım çalışması varmı bilemiyorum ama Kemal Bey in aktardığı kadarı ile La Defense bölgesine yapılan ve yapımı devam eden büyük gökdelenler ile bölgeye günlük 2 milyon yolcu getirilmesi hedefleniyor ve buna göre raylı sistem yatırımları
şekillendiriliyor, ayrıca 1. bölge dışında kalan alanlarda yeniden tramvay hatları ile ilgili çalışmalar devam ediyor mevcut tramvay hatlarının uçlarının birbirine uzatılarak şehri çevreleyen bir tramvay ağı oluşturmakta amaçlar arasında bunlarında inşaatları devam ediyor.

Pariste elinizde bir raylı sistem haritası var ise ve bunu doğru okumayı biliyor iseniz kaybolmanız nerede ise imkansız, bilmeniz gereken ilk iki şey Correspondance>Aktarma ve Sortie>Çıkış kelimeleri


Yönlendirmelerde çok fazla hat olması nedeni ile bizde olduğundan ya da genelde kullanıldığından farklı bir yöntem tercih edilmiş, bir aktarma noktasında ki metrolar öncelikle M harfi sonra rakamları, banliyöler RER ve sonra harfleri ile altta da otobüsler gösterilmiş ki otobüsler şehir içinde tramvayların olmadığı bir kentte kısa mesafe taşımacılıkta çok önemli bir görevi yerine getiriyorlar, bütüne bakıldığında en önemli tamamlayıcılardan biride otobüsler kentte.

Raylı sistemler çok uzun soluklu istasyon aralarına sahip olduğu gibi çok kısa mesafede yani nerede ise bir gaz bir fren mesafesinde istasyonlara bile sahip. Bizi en çok şaşırtan çok sessiz gittiği için oldukça uçuk çıkarımlar ve fikir yürütmelerde bulunduğumuz 4 numara oldu


Evet lastik tekerlekli metro ve sanırım gerçek metrobüs bu olsa gerek

Bir diğer şaşırtıcı hat 14 numara, hat sürücüsüz işletiliyor, evet yani aracın makinisti yok ön kabinden tüneli görerek gidebiliyorsunuz, biz istasyonda iken 1,5 dakika frekansı ile işletme vardı denemelerde 45 sn ye kadar inilmiş, yani 45 sn frekans ile metro çalıştırmak çok büyük bir sükse olsa gerek



Pariste metro istasyonları turnike sistemli, hemde ne turnikeler



Aktarmalarda eğer sadece metroya ait bir istasyonda iseniz ikinci bir turnike yok, bir hattan diğerine istediğiniz gibi geçebiliyorsunuz. Ama transferi bir RER hattına yapacak iseniz ya da dışarı çıkarak başka bir yere giriyor iseniz ikinci bir turnikeden geçiyorsunuz. RER hatlarında ise hem girişte hemde çıkışta bilet okutuyorsunuz, sanırım bu hem tek bilet kullanan sistemde ortak yolcuları ve ücret paylaşımını hemde RER in istasyon yoğunluğunu tespit etmesini sağlayan bir uygulama zaman kaybı gibi görünsede işletme mantığı ile doğru buldum.
Araçlar birbirinden oldukça farklı lastik tekerleklilerin birde demir tekerlekli olanları var, RER de ise B hattınadaki vagonlar biraz bizim banliyöler gibi ama daha konforlu (:P deri koltuk falan var işte) C hattında ise 2 katlı trenler çalışıyor bunlarla yolculuk etmekte oldukça keyifliydi, araçların konforu genel olarak güzel ama maalesef büyük bir kirlilik ve vandalizm sözkonusu burada.
Tramvay araçları ise benim gezme fırsatı bulduğum 2 hatta oldukça güzeldi. Biri İstanbul' a yeni alınacak tramvayın kardeşi nerede ise ikizi diyebilirim



diğeri ise Alstom un Citadis3000 modeli ki bu araca hayran kaldım, bana nedense bir köpek balığını andırdı, şimdi resme bakıyorumda alakası yok ama öyle işte



Metro araçları 3. raydan enerji besleme ile çalışıyor, RER hatlarında ise tünel içlerinde sanırım rijit katener denilen sabit katener sistemi vardı, tramvaylar ise bildiğimiz havai katener sistemi ile çalışıyor.
İstasyon temizliğinde ve güvenlikte artık kimse İstanbul un raylı sistemlerine laf etmesin lütfen. Gördük işte Avrupanın belkide en geniş metro ve raylı sistemlerinden biri bence istasyonları dökülüyordu, her tarafın reklam tabelası olmasını anlıyorum buna bende karşı değilim ama her tarafın içeri girilmeyecek derecede sidik kokması, insanın istasyonlarda
oturacak yerlere bakarak acaba hangi hastalıklara maruz kalırım diye düşünmesi hiç hoş değildi, aynı pislik maalesef araç içlerinde de kendini gösteriyor, araç içleri sidik kokmasada hiç temiz ve hijyenik değildi. Gelince Taksim istasyonuna gidip ilk katın granitlerini öpesim geldi desem yeridir.