ist-B.03:03 » Marmaray Projesi [İnşaat Süreci]

Hakan
Kadrolu Personel
Mesajlar: 1434
Kayıt: 29 Oca Sal, 2008 15:44

Mesaj gönderen Hakan » 29 Oca Cum, 2010 23:41

Ulaştırma Bakanlığı; Ataköy-Atatürk Havalimanı ve Kaynarca-Sabiha Gökçen Havalimanı hatları ile ilgili fizibilite çalışmalarını tamamlamış.

http://www.zaman.com.tr/haber.do?habern ... 6D61726179
Marmaray'ın havaalanlarına bağlantısı için geçen yıl yapılan proje çalışmalarının tamamlandığını kaydeden Özmen, "Marmaray'n Atatürk ve Sabiha Gökçen'e uzatılması için yapılan fizibilite çalışması tamamlandı. Yapılacak ek hatlarla projenin tamamlanmasıyla Marmaray'ın Atatürk ve Sabiha Gökçen ile bağlantısı olacak. Ataköy'den havaalanına 1 durak, Pendik Kaynarca'dan Sabiha Gökçen'e ise 3 durak ile ulaşılacak." dedi.
Resim

Anadolu yakasında bölgedeki 3 hat böyle olacak ama sanki bir eksiklik var değil mi? Neden 3 hat birbirine entegre edilmiyor. Yani Havalimanından Kozyatağı'na gidecek kişi marmaray ile Ayrılıkçeşme'ye gidip sonra metro ile geri mi dönecek? Kadıköy-Kaynarca hattının 2 km daha uzatılması şart. Anadolu yakasının en önemli 2-3 kavşağından birisi olan Tersane kavşağına kadar götürülmeli, yoksa bir şeyler eksik kalıyor.

İstasyonları da göstermeye çalıştım, tabi ki yeni hat üzerindekiler benim tahminim.

Resim

İBB'nin Kadıköy-Kaynarca metrosunu 2 km uzatmayı düşünmüyor olması bana ızdırap veriyor, açık şekilde entegrasyon entegrasyon diye bağıran hatlar var masada...

Kalın yazdım, yapmıyor olması değil, düşünmüyor olması yani 600 küsürlük planlarda bile yok, kısmet 1000 km metro atıflarına...

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18149
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 30 Oca Cmt, 2010 00:37

http://www.ulasimas.com/dosya/proje_tr.pdf

Linkteki broşürün ikinci sayfasında sağ alt köşeye bakarmısınız, bu broşür Ulaşım A.Ş. ye ait ve Ulaşım A.Ş. nin proje ekibi bu konuda gerçekten yetkin. Orada Pendik-Havalimanı arasında bir hattın etüd projesinden söz ediliyor. Bunu neden belirtiyorum, bu kurum bu projeyi yaptığını söylüyor ve bu kurum İBB ye bağlı, bu tip çalışmaları da çoğunluk ile İBB nin talebi ya da İBB nin ihale ile yaptırdığı işlerde ihaleyi kazanır ise yapıyor. Benim çıkarımım şu İBB böyle bir etüt proje yaptırmış ama neden planlarda yok? İşte sorgulanması gereken de bu. Tamam Havalimanına Marmaray mı gidecek, gitsin ama Hakan Bey'in dediği gibi Kadıköy-Kaynarca hattı da bir şekilde buraya entegre edilsin.

Ayrıca sadece bir görüş, bence orada ayrı bir hat olmamalı, Sabiha Gökçen Havalimanı - Atatürk Havalimanı şeklinde bir işletme daha olmalı.

Hakan
Kadrolu Personel
Mesajlar: 1434
Kayıt: 29 Oca Sal, 2008 15:44

Mesaj gönderen Hakan » 30 Oca Cmt, 2010 00:54

İBB'nin etüt yaptırdığı hat var, Pendik-Havalimanı arasında ve Kadıköy-Kaynarca ile entegre aa o hat daha batıda yani marmaray Pendik istasyonundan başlıyor hafif doğuya yönelip metronun kaynarca istasyonuna uğruyor sonra tekrar batıya yönelip doğruca havalimanına gidiyor.

Resim

Esat bey benim demek istediğim;

En güneydeki kırmızı hat marmaray,

Yakacık Pendik Kaynarca diye gelen de Kadıköy metrosu,

Kavakpınar,Aydınlı diye giden Ulaştırma Bakanlığının marmaray bağlantı hattı

Mavi renkli hat İBB'nin etüt yaptırdığı metro hattı.

Kaldı bir tekyeşil ile çizdiğim hat, bu yeşil hat, tüm hatların homojen şekilde dağıtılmasının tek şansı, çünkü mavi hattın yapılmasına en az 20 sene var. Bu yirmi yılda, havalimanından Kozyatağı'na raylı sistemle ulaşmanın tek ihtimali var o da 2 km'lik yeşil hattı yapmak...

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18149
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 30 Oca Cmt, 2010 01:04

Ona katılıyorum zaten sorun yok, yani bir şekilde Kadıköy hattı Marmaray ile doğu ucunda da bir entegrasyona sahip olmalı, bu ister Marmaray ve Havalimanı hattının birleştiği yerde olsun ya da direkt Havalimanı hattına olsun ama olsun.

Yoksa dediğiniz gibi planlar en az 20 yıl sonrasına kalır, Pendik-Havalimanı ya da Bostancı-Dudullu yapılacakta raylı sistemde ara geçiş noktaları oluşacak :) ya da in kardeşim Kaynarca da, bin oradan otobüse çık yukarı E-5 e bin metroya, ilk etapta zaten bu söylediğim olacak herhalde ama en azından kısa vadede ki bu bence 10 yıldır İstanbul şartlarında o bağlantı yapılmalı.

Hakan
Kadrolu Personel
Mesajlar: 1434
Kayıt: 29 Oca Sal, 2008 15:44

Mesaj gönderen Hakan » 30 Oca Cmt, 2010 01:11

Bu arada banliyö hatlarının kapatılış tarihi 07.04.2010 olarak kesinleşmiş, E-5, minibüs yolu ve sahil yolunda yeni otobüs hatları açılacakmış, mevcut hatlara da ilaveler olacakmış. Ayrıca Gebze-Harem arasında da İETT hattı açılacakmış(Gebze İstanbul ilçesi değil).

Nisan'dan itibaren bir kaç yıl sürecek olan bir trafik kaosuna gireceğiz anadolu yakalılar olarak...

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5582
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 30 Oca Cmt, 2010 01:28

Banliyö trenleri, 06.00 - 00.00'da
Bu gözümden kaçmış, bu ne biçim bir saat dilimi böyle? İşbaşları İstanbul'da sabah dokuzda mı ne? Banliyö trenleri 4:30 ile 5 arası başlamalı ve 2'ye kadar işlemeli bence. Başka türlü bir şey *bu* şehre yakışmaz.

Ve o sizin hatlar acep neden entegre değüül? :lol:

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18149
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 30 Oca Cmt, 2010 01:29

alabay yazdı:
Banliyö trenleri, 06.00 - 00.00'da
Bu gözümden kaçmış, bu ne biçim bir saat dilimi böyle? İşbaşları İstanbul'da sabah dokuzda mı ne? Banliyö trenleri 4:30 ile 5 arası başlamalı ve 2'ye kadar işlemeli bence. Başka türlü bir şey *bu* şehre yakışmaz.

Ve o sizin hatlar acep neden entegre değüül? :lol:
Evet Başar İstanbul' da normal mesai saati 07:30, daha erken işe başlayan iş yerleri ancak vardiyalı çalışan yerler olabilir, kaldı ki onlarında çoğunda 08:00 gibi başlıyor. Bura Alamanya değil gardaş, öyle sabahın 04:30 unda işe giden insanlar yok (tabi ki var ama eminimki azınlık bile denilemez), kafa bulmuyorum ciddiyim.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5582
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 30 Oca Cmt, 2010 02:58

Ciddî misin? Yani bilmiyorum, iki açı var - korkunç mu, şahane mi?! Eskiden öğrenciliğimde postanede çalışırken, saat 5'te başlanıyordu, saat 4'den biraz sonra otobüse binmem gerekiyordu. Doğu Berlin'de okul saat 6:10'da başlardı, burada çoğu işler saat 5 ile 6 arası başlar. Gece veya üçlü mesaileri hiç katmıyorum, hakiki sanayi 24/7 olur, o da önemli bir konu, yoksa burada büyük kentlerde gece hatları sadece göbek atmak için olduğunu mu sanıyor herkes? :shock:
He, gazete dağıtımı da sabah saat 3 ile 5 arası :-)
Şimdi işler biraz karışıyor, bir çok alış veriş yeri artık 22'ye kadar açık olduğundan "işsiz saat" bayağı az. Ama herkesin böyle manyak gibi çalışması mantıklı mı, o başka bir şey ... halbuki bana hep öyle geliyordu ki, sanki İstanbullu daha fazla/uzun çalışır gibi. ben eskiden okula gitmek için 5'te kalkmak zorundaydım, 6:30 mu ne yola çıkış, 7:45 miydi neydi okul. Çoğu zaman da enayi gibi yarım saat erken varma olayları ... ya arabayla, ya otobüs ve vapurla (eskiden saat 7:10'da Ülev Üsküdar'dan kalkardı ...). Yani buralarda o Marmaray saatleri daha çok hafta sonunu andırıyor ...

Hakan
Kadrolu Personel
Mesajlar: 1434
Kayıt: 29 Oca Sal, 2008 15:44

Mesaj gönderen Hakan » 30 Oca Cmt, 2010 13:14

Çalışma saatleri 05:30-00:30 olarak biraz daha genişletilebilir, haftasonları ise gece 01:00'den önce bitmemeli...

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Marmaray şantiyelerine girdim

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 01 Şub Pzt, 2010 23:06

http://www.rayturk.net/?p=1075


Jeoloji Mühendisleri Odasının düzenlediği Marmaray Teknik Gezisine katıldık. Yenikapı, Sirkeci ve Üsküdar’ı kapsayan gezinin notlarını aşağıda bulabilirsiniz. Resimler yakında gelecek.

Gezimizin ilk durağı; Yenikapı’da transfer merkezi projesinin 20.000 m2’lik şantiye alanı. İlk olarak TBM’lerin kazı yapığı alana hakim bir noktadan , banliyö istasyonu tarafından şantiye şefinin bilgilendirmelerini dinledik. Şef çalışmalar hakkında teknik bilgiler verdi. Yenikapı’dan Sirkeci’ye doğrı kazı yapan 2 TBM’den önde olan TBM 170 m’yi, geride olan TBM ise 100 m’yi geçmiş. Kazılar sorunsuz ilerliyor, yüzeye yakın yerlerde binalar etkilenmemiş. Yaptıkları analizlerde kaya beklemişler ama kolay toprak denk gelmiş. TBM’lerin günde 10-15 m kazı yaptığını ve Sirkeci’ye ulaşmasının minimum 12 ay ila 18 ayda olabileceğini tahmin ediyorlar. Bu arası 2.4 km. Transfer merkezinin marmaray kısmında derinlik 18-20 m, metro tarafında ise 23 m imiş. Marmaray kısmına istasyon alanının Sirkeci’ye bakan doğu tarafında kazılar tamamen bitmiş, Yedikule’ye bakan batı tarafında ise arkeologlar denetiminde kazılar devam ediyor. Kürekle çok ince işçilikle kazmaları mühendisleri çıldırtıyor, öyle ki 6 ayda çıkacağımız yerde 4.5 senedir debeleniyoruz diyorlar. İstasyon içinde kalıntıların sergilenmesi için galeriler yapılacakmış. Çadırlarda 8 adet gemi varmış. 1 geminin kaldırılması minimum 4 ay sürüyor, bir gemi kaldırılmadan 2. gemi kesinlikle kaldırılmıyormuş. Kalıntılarda çıkan çanak çömlek gibi kalıntıların % 90’ı koordinatları alınarak numaralandırılıp kaydı alınıyor ve şantiyenin batı tarafında açılan çukura gömülüyor. Önemli kalıntıları müzeye kaldırılıyormuş. İstasyon alanının uzunluğu 240-260 m, genişliği 35-37 m civarında, yolcu konsorsunun olduğu yerde genişlik 45 m oluyor. Peron alanı ortada, ray hattı iki yanda olmak üzere konumlanmış. İstasyonun imalatına yakında başlayacaklarını söylediler. TBM’in kuyruk kısmının biraz daha ileriye gitmesini bekliyorlar. Marmaray hattından İstanbul Metrosuna geçiş yapılacak yerde bulunuyor. Metro tarafında arkeolojik kazılarda derinlik maksimum 8 m’ye kadar inilmiş. Metro istasyonunun kuzey ve batı tarafında arkeolojik kazıların en az 3 sene sürebileceğini söylüyorlar. Metro tünelleri bitmiş ama arkeolojiden dolayı istasyonla bağlantıyı kuramamışlar. Metronun şantiyenin batı tarafındada tünelleri var. Arkeologların işi bitirmesini bekliyorlar. Alanda 189 adet bina istimlak edilmiş. Gar Müzikhol istimlak edilmemiş.

Gezinin ilk durağı olan Yenikapı’nın 1. safhasını tamamlayıp 2. safhasına geçiyoruz. İstasyonun batı tarafında kuyruk tüneli denilebilecek, havalandırma, elektromekanik sistemin vs. nin olacağı alan manuel olarak aç-kapa şeklinde imal ediliyor. Burada da arkeolojik kazı var ve daha % 40’ı tamamlanabilmiş. Bu kısımdaki tünel uzunluğu 220 m. Şantiyenin doğu ile batısı arasında 600-700 m mesafe var. Bu batı kısmında Yedikule’den gelecek TBM’in çıkacağı tünel var. Yanda iki tünel ve ortada NATM ile kazılan 1 tünel bulunuyor. Yani bu kısımda bir makas tüneli var. Hat 3’e çıkıyor. Şehirlerarası trenlerin burada durmasına yardımcı olabilecek bir makas bu. Trenlerin birbirlerini geçmelerine yarayacak bir hat. Yedikule’den kazı yapan TBM 300 m’ler civarında imiş ve binalardan dolayı işlere ara veriliyormuş ama devam ediyormuş. TBM’in Yenikapı’ya ulaşması için mininum 8 ay düşünüyorlar. Aynı TBM demonte edilip Yedikule’ye getirilip bu defa öbür tüneli kazacakmış. Yani 16 ay ay sürecek bir kazı çalışması var. Kazlıçeşme istasyonu her iki yanında duvar olan bir sistemle, aç-kapa ve tünele giriş şeklinde tasarlanıyormuş. İstasyon yüzeyde olacakmış.

Gezimizin ikinci durağı Sirkeci’deki en büyük şaft olan Hocapaşa şaftı. 27 m çapında bir genişliğe sahip. Bütün malzeme, insan, çimento, demir, harfiyat vs. buradan çıkıyor ve giriyor. İstasyon tüneline girilebilecek diğer şaftta arkeolojik bir eser çıkmış. Müzeler müdürlüğü bunu parça parça taşıyacağız ama 3-5 ay zamana ihtiyacımız var diyor. O çalışmanın bitmesini bekliyorlar. Şaftı Gama-Nurol yapıyor, işi bitince tüneli yapmak üzere Taesei’ye teslim ediyor, onlarda tünelleri NATM ile deliyorlar. Ana şaftın her iki yanında klavuz, pilot tünelleri var. Elips şeklinde. Bu tünellerden her iki yandaki ana hat tünellerine ulaşılıyor. Bu 2 tüneller belli bir seviyeye gelince ortadaki yolcu geçiş tünelleri deliniyor. Tüneller arası bağlantı sağlayan 2 geçiş tüneli var. Ana hat tünelleri kabaca istasyonun en ucuna kadar gidilmiş ancak üst kısımları delinmiş ve betonlanmış, alt kısımların harfiyatı henüz çıkarılmamış. İmalatına henüz başlanamamış. Kabaca m3 hesabı ile % 60’ı bitmiş. 124.000 m3’lük harfiyatın yaklaşık 84.400 m3 civarı denebilir. Bakanlığın 2013’t bitireceğiz diye açıklamsından sonra revize sözleşmeler yapılmış ve ayda 5.000 m3 hrfiyat çıkarmak üzere çalışma planlarını yenilemişler. 40.000 m3 harfiyat kaldığını düşünürsek minimum 8 ayda bitebilir. Ama bölgenin bina yapıları çok eski olduğu için sağlamlık konusunda çok iyi değiller, o yüzen kazılarda çok fazla hızlanamıyorlar örneğin patlatma asla yapamıylar, deformasyonları ölçmek için çevre binalara sensörler koymuşlar. Vilayetin oradaki yolcu girişinden istasyona doğru hala kazılara başlayamamışlar. Arkeoloji devam ediyormuş. Şaftın derinliği 65 m, 10 m dolduruyorlar 55 m oluyor. Bu şaft havalandırma bacası olarak kullanılmaya devam edecek. İstasyonun uzunluğu 225 m civarında. Şantiye şefi ile konuşmamızda işlerin 2013’e yetiştirilmesi konusunda pekte iyimser olmadığını hatta bir ziyaretçinin en az 5 sene burdasınız demesini gülerek, sözleşmeyi hatırlatarak çok fazla açıklma yapmak istemediğini anlıyoruz. Ama jest ve mimiklerden bu 5 senenin makul bir zaman olduğunu anlıyoruz.

3. Durağımız Üsküdar İstasyonu. 270 m uzunluğunda ve 35-40 m’lerde (belki de daha fazla) derinliği var. Gerçekten devasa bir istasyon. Dışarıdan bakınca hiçbir şey anlaşılmıyor. En alta işin en önemli kısmına iniyoruz. Şef anlatmaya başlıyor. Teknik bilgiler veriyor. Soruyoruz cevaplıyor. TBM’lerden ilki tüp tünele ulaşmak için son 60 m’ye girmiş. Şubatın ortasında en geç 20’sinde ilk kez tüp ile tünel buluşması gerçekleşecek. Burası 780 m ve günde 10-15 m kazılabiliyor. E11 nolu Tüp Kız Kulesinin hemen yanında. Arkadan gelen TBM ise istasyon ile arasında 1.5 m mesafe var. TBM’i görüyorlar ama birleştiremiyorlar. Basına yansıyan dondurma işlemlerini burada yapıyolar ve bu 1.5 milyon EURO’ya mal oluyor. TBM ile istasyon arasına demir perde çekmişler çünkü patlıyor bunu önlemek için işlemler gerekmiş ve uygulamışlar. 3 gün içinde istasyona ulaşacak olan bu 2. TBM 1 ay kadar istasyonda işlerini yapıp, öbür tarafa kaydırılıp tüpe doğru kazmaya başlayacak. Bu 2. TBM’in tüpe ulaşması için hedeflenen tarih net olmamakla birlikte Haziran. Tamamlanan tünellerde ray döşeme işlerine banliyö hattı ile eş zamanlı olarak başlanacak. Bunun için net tarihleri yok ama Haziran olabilir diyorlar. İstasyonun yolcu peronunu inşaa ediyorlar. İşleri hızlandırmaları için TBM’in istasyondan ayrılması gerekiyor. İstasyonu aşağıdan yukarı doğru inşaa edyorlar, inşaa ettikçe aralardaki beton kolonlarını kaldırıyorlar. Bu istasyonun hemen yanında Üsküdar-Ümraniye metrosunun ilk istasyonu olacak ve aktarmaya imkan verecek.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18149
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 02 Şub Sal, 2010 10:59

Mehmet inceleme için teşekkür ederiz, kritik bazı bilgileri alma şansımız oldu. Diğer taraftan Mehmet'in dün benim fikrimi almak amacı ile sorduğu bir soru vardı ben onu da burada paylaşmak istiyorum.
Mehmet Kasım yazdı:yedikule tarafında istasyona gelmeden önce, 220 m uzunluğunda bir kuyruk tüneli var. 2 tünel tbm'le 1 tünelde natm ile delincek ve burası 3 ray hatlı olacakmış. bu yeni bliye göre hızlı trenlerin yenikapı'da durabileceğini düşünüyorum. gare sahası gibi bekleme alanı. ne dersin?
Bende şu şekilde bir cevap yazmıştım, ben sorunun da cevabında önemli olduğuna inanıyorum, cevabım yüzde 100 doğru gibi bir yaklaşımım yok, olamaz da sonuçta işin içinde değilim, teknik eleman hiç değilim ama okuduğum, bildiğim, tecrübe edindiğim kadarı ile çıkarımım şu şekildedir.
Esat Tanören yazdı:Israrla şunu soruyorum, ortak işletme için yazılım uygunluğu söz konusu mu? Yoksa Türk işi yumurta ağzına gelince mi düşünülecek? Bahsettiğin hattın bir benzerinin karşılığı varmı, yani Üsküdar (ki yok) ya da Ayrılıkçeşme' de benzer bir yapı varmı? Bu soruların cevabı evet ise geriye 3. bir soru kalır, o da YHT ler tekli dizi mi? Bu sorunun cevabı da evet ise bana da neden olmasın ki demekten başka bir şey kalmaz. :) aslında daha mühimi YHT yi bu istasyonlarda ne kada bekletebileceğin ki bunu hiç sormadım bile.

Türkçeleştirelim, bahsettiğin tünel boyu tekli YHT dizisini kurtarıyor, 160 m, dediğin gibi beklet geç yapsan bile, burada anlaşamadığımız ya da benim herhalde eksik ifadelerimden dolayı ifade edemediğim şey şu, bu istasyon(lar)da YHT kaç dakika duracak? Bir metro treninin istasyonda maks. bekleme süresi 20 sn., arkasına YHT yi saldın, 20 sn. de YHT yolcusunun inip binmesini bekleyemezsin, böyle bir şey yok, eğer oldurulursa da emin ol ki dünya demiryolu işletmeciliği literatürüne komedi olarak geçer. Peki standartı varmı? Bilmem ama şuna eminimki bu 1-2 dk. lık bir süre değildir olamaz. Eğer böyle bir süre ise tamam, sorun değil, günde kaç tane YHT geçecek? Araya giriverir, metro seferleri günde 5-6 defa 5 dk. değilde 10 dk. aralık yapar, yani büyük ama aşılabilir bir sorun.

Keşke böyle olacağına Yenikapı 3 yollu çift peronlu olsaydı da isteyen orta yolda istediği kadar dursaydı, ya da altına üstüne neyse bir kat daha yapılabilseydi, sen neden olmadığını benden daha iyi biliyorsun, :) yine ağlamayayım burada :D
Diğer taraftan sonradan aklıma gelen bir şeyi ekleyeyim, normal olarak inşa edilmiş metro hatlarında (yer altı üst fark etmez) bu tip tüneller vardır, bunlar çoğunluk ile hattın ana bazı istasyonları yakınında olurlar ya da hattın makas değişim bölgelerinde olurlar, bu tünellerin amaçları arasında eğer istasyon girişinde ise "kısa parkur" uygulamaları yapabilmeyi sağlaması, ve arızalı araçlar için sorun giderilene kadar bekleme ya da geri çevirme yani manevra alanları olarak kullanılmasıdır. Ben Marmaray'daki bu tünelinde yukarıda bahsettiğim amaçlar dahilinde inşa edilmiş bir yapı olduğuna inanıyorum, eğer aksi bir durum olsaydı eminim ki Yenikapı istasyon alanına bir yol daha sıkıştırılırdı, bu kadar gecikmiş bir işte 10 metre daha geniş bir alan için katlanılırdı. Şahsi görüşümdür, doğruluğu yanlışlığı tartışılır.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5582
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 02 Şub Sal, 2010 12:52

He, o soruyu bana da sordu, cevabımı koyabilir buraya. Şimdi kopyalamaya üşeniyorum :-)

Kilitli

“Marmaray Projesi [İnşaat Süreci]” sayfasına dön