bur-T.10:04 » Yerli Üretim Tramvay "İpek Böceği" - Durmazlar

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 09 Haz Çrş, 2010 09:12

mustafaguler yazdı:Eğer maliyetler üst seviyede olmazsa motor üretilme fikri bile var ama en büyük korku maliyet. Şuan sıfırdan motor yapıp sertifikaları ve deneyleri yapmak hazır olan motordan çok daha pahalıya denk geliyor. Diyeceksiniz ki motor yapımı kısa vadeli değil uzun vadelidir diye ama şuan Avrupa'da Siemens ve Skoda gibi etken var.
Acikcasi zaten bu asamada bunu beklemek dogru degil, Mustafa Bey yeterince özetlemis, bu islerde bir tasarim yapmak, bu tasarimin dogru calismasini saglamak büyük bir Ar-Ge Mühendisligi gerektiriyor yani Google mühendisligi ile olacak isler degil, bunu basardiktan sonra birde bu üretilen seyin kabul ettirilmesi var tabii ki, boji aksaminda zaten mevcut teknoloji kullanilacagi icin ben büyük patent sorunlari olacagini sanmiyorum ama bu tecrübeden sonra bizde kendi boji sistemlerimizi, özgün teknolojilerimizi üretebilmeliyiz, fakat bu acele edilecek aman abi biz niye yapamiyoruz denilecek bir is degil.

Ben ilk üretimin kendini ispat etmis büyük bir üretici ile ortak olmasini isterim bu en azindan yapilan iste hatayi en aza indirecektir, bu sayede elestirilerin az olmasi ileriye dönük cesaretli adimlarinda önünü acacaktir. Bir diger etken otomasyon sistemleri, araclarin elektrik aksaminin tamami ülkemizde üretilebilir ben bununla ilgili bir sorun olacagina da inanmiyorum ama yazilim otomasyon kismi ile ilgili calisma biraz zorlu daha önce RTE projesinde yerli firmalar bu isin icinde bulunmuslardi, bakalim ben cok acele edilmesine de taraftar degilim, yani bakin yaptik iste diyerek ortaya bir arac cikartip sonra sorunlar ile cebellesmek hic iyi bir izlenim vermiyor.

mustafaguler
Müdavim
Mesajlar: 801
Kayıt: 05 Haz Cmt, 2010 17:12

Mesaj gönderen mustafaguler » 13 Tem Sal, 2010 12:13

Esat Bey sizden ricam Bursa'nın yerli üreteceği tramvay ile ilgili ayrı bir başlık açmanız ve bu konu hakkında şimdiye kadar yazdıklarımızı orada toplamanız.
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE BAŞKANI KADİR TOPBAŞ: “TRAMVAY ÜRETİMİNDE KAROSER İMALATI DIŞINA ÇIKILAMAZ SANIYORDUM AMA CİDDİ BİR AR-GE ÇALIŞMASI YAPILDIĞINI GÖRÜNCE BURSA’NIN BU ÜRETİMİ BAŞARACAĞINA İNANDIM.”

BURSA BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE BAŞKANI RECEP ALTEPE, YILSONUNDA NUMUNE ARACIN RAYLARDA OLACAĞINI SÖYLEDİ.


Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe’nin daveti üzerine Bursa’ya gelen İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, tramvay ve vagon üretiminin yapıldığı Durmazlar Makine’yi gezdi. Tramvay üretimi hakkında bilgiler alan Topbaş, “Bana ilk söylendiğinde karoser imalatının dışına çıkılamaz sanıyordum. Ama buradaki Ar-Ge çalışmalarını görünce Bursa’nın bu işi başaracağına inandım” dedi.

Bursa Büyükşehir Belediyesi’nin hazırladığı projeler doğrultusunda tasarlanan tramvayların üretim merkezi olan Durmazlar Makine’yi ziyaret eden İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş ve Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe, Durmazlar Makine Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Durmaz ile Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Fatma Durmaz Yılbirlik tarafından karşılandı. Fabrikayı gezen Topbaş ve Başkan Altepe’ye tramvay ile vagon imalatı kapsamında yürütülen çalışmalarda gelinen son nokta hakkında sunum yapıldı.


Tamamen Türk mühendisler tarafından tasarlanan tramvayların yürüyen aksamlarını oluşturan motorlu bogilerin de Bursa’da üretileceği vurgulandı. Tramvay üretimi kapsamında özel bir Ar-Ge birimi oluşturduklarını ve yazılımları da kendilerinin yaptığını dile getiren Durmazlar Makine Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Durmaz, araçların önüne konulacak lazer izleme istemi sayesinde raylar üzerinde bir tehlike olup olmadığının önceden tespit edilebileceğini, araçların her türlü teknolojik donanıma sahip olacağını ifade etti.


“Karoseri çalışması bekliyordum”
İstanbul Ulaşım A.Ş. olarak kendilerinin de vagon üretimi konusunda çalışmaları olduğunu ve tramvay üretimi konusunda Bursa Büyükşehir Belediyesi ile işbirliği içinde olduklarını ifade eden İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, çalışmalardan çok etkilendiğini söyledi. Bu kadar kapsamlı bir çalışma beklemediğini dile getiren Topbaş, “Bu projeyi ilk duyduğumda karoser imalatı dışında bir şey yapılamaz sanıyordum. Ancak burada ciddi bir Ar-Ge çalışması olduğunu gördüm. İstanbul Ulaşım A.Ş. olarak biz de bu projeye destek veriyoruz. Bu projeyi ilk günden beri önemseyen ve önemli mesafe kat eden Bursa Büyükşehir Belediye Başkanımız Recep Altepe ve ekibini kutluyorum. Bursa bu işi de başaracağını şimdiden ortaya koyuyor” dedi.

“İstanbul’un tecrübesiyle Bursa’nın birikimini kullanıyoruz”
Metro vagonu ve tramvay üretimi konusunda İstanbul’un tecrübesiyle Bursa’nın birikimini en iyi şekilde kullandıklarını dile getiren Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe ise raylı sistem ağının Türkiye genelinde yaygınlaştığına dikkat çekti. İstanbul ve Bursa’nın adeta her köşesine ray döşendiğini kaydeden Başkan Altepe, “Bu yüzlerce vagona ihtiyaç olacak demektir. Biz mevcut tramvaylardan daha gelişmişini ve daha hesaplısını üretmek üzere yola çıktık. Dünya caddelerinde Türk markalı vagonların dolaşmasını hedefliyoruz. Bu bağlamda İstanbul Ulaşım A.Ş.’nin tecrübelerinden de faydalanıyoruz. Bu yılsonunda numune aracımızın raylara çıkmasını planlıyoruz” diye konuştu.
Başkan Altepe ve Topbaş, çalışmaları süren ilk tramvayın içinde de incelemelerde bulundu.
http://www.bursa.bel.tr/?baslik=tramvay ... er&id=3283

mustafaguler
Müdavim
Mesajlar: 801
Kayıt: 05 Haz Cmt, 2010 17:12

Mesaj gönderen mustafaguler » 13 Tem Sal, 2010 18:43

NOT: Alıntıdır

Resim

Resim

Resim

Resim

Resim

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 13 Tem Sal, 2010 18:59

Aracın başka bir ismi varmı, ben göremedim mesajlarda o yüzden böyle yazdım başlığa varsa verilmiş bir isim onun ile düzeltiriz. Resimler için teşekkürler.

Bir iki noktaya temas edeyim istiyorum, bu işte sürekli ismi geçen Durmazlar A.Ş. idi sanırım, sitesine falan baktım ve yapılan işe de bakıyorum da, aslında biraz Başkan Topbaş haklı, çünkü firma daha çok sac kesim, büküm işleri yapan bir firma. Tamam bu işi gerçekten iyi ve profesyonelce yapıyor bunda zaten bir sorunumuz yok ama gerçekte bir aracın karoseri her şeyi değil, aslında bana göre hiçbir şeyi değil. İş karosere kaldıktan sonra eminim ki ülkemizde dünyanın en iyisi de yapılır, bu konuda hem tecrübe hem de teknolojimiz en iyi seviyede. Beni hep düşündüren aracın dünyada bazı üreticiler tarafından lisanslanmış teknolojilere sahip olup olamayacağı, yani artık boji lisansı geçmiştir, kimse sen niye boji üretiyorsun diyemez, ama biz son teknolojiyi kullanacağız dediğimiz zaman bir takım sorunlar var.
1. Lisans mı satın alacağız, 2. Ortak mı üreteceğiz, 3. Yeni bir şey mi yapacağız,

Lisans satın almak pahalı ve belki de yeni üretilen bir araç için gereksiz gibi gelebilir, heleki yerli üretim yapacağız diyorsak, ortak üretimi ben şahsen destekliyorum, yani ne Amerika yeniden keşfedilir ne de bu kadar sinek yanılıyor olabilir :) yeni bir şey yapmak ise, işte o kısım çetrefilli. Şimdi eleştirsem memleket düşmanı avrupa yalakası kompleksi ilan ediliyoruz, eleştirmesem yani yapılmış bir şeyi farklılaştırıp faydalı model tescili yaptırmak çok zor bir iş, bu işin üretiminden gelen ciddi bir mühendislik bilgisi gerektirir, yani ne google mühendisliği ile ne de copy paste ile olmaz, yapamayız demiyorum, yaparız ama cidden yeni bir teknoloji olacak mı, yoksa birilerine iş çıkacak boşa kürek mi sallayacağız.

Bu konuda tereddütlüyüm, ha yapılırsa başım gözüm üstüne, ne kadar büyük bir iş olduğunu zaten herkes görür ve kabul eder. Bu sözlerim şöyle anlaşılmasın, "Biz araç üretemeyiz" Hayır, biz araç üretiriz, hemde güzel bir araçta üretiriz, ama bunun şovunu yaparken dünyada tek, son teknoloji, kimsede yok falan derken iyi düşünelim diyorum, bunlar yapılmışsa söylensin yoksa sokaktaki adamı son teknoloji zaten ilgilendirmiyor, göbeğini kaşıyan adam kaportaya bakar :) renge bakar, isme bakar, içindeki konfora bakar, yoksa bilmez bojisinde hangi teknolojisi var, aküsü nasıl beslenir elektriği nerden alır, zaten doğrusu da budur.

Ben istiyorum ki bir yerden başladık, belli bir noktaya geldik zaten, araç zaten üretiyoruz, işte haberde yazıyor Ulaşım A.Ş. nin yaptığı işe ben bizzat tanık oldum yıllarca, öyle böyle, iyi kötü, yapıldı. Bu saatten sonra bu araç ile edinilen tecrübeden sonra gerçekten teknoloji üreten olalım, bizim de haberlerimiz çıksın, Türkiye' de raylı sistem araçlarında yeni bir sistem üretildi diye, 70 milyonluk ülkeden bu kafa illa ki çıkar diye düşünüyorum, açın gençlerin önünü.

mustafaguler
Müdavim
Mesajlar: 801
Kayıt: 05 Haz Cmt, 2010 17:12

Mesaj gönderen mustafaguler » 13 Tem Sal, 2010 19:07

Bursa, aylardır konuşulan vagon projesinde, üretim aşamasına geldi. Bombardier firması ile yapılan 30 vagonluk alım anlaşması nedeniyle, proje vagondan tramvaya dönüştürülürken, Büyükşehir’in açtığı ihaleyi Durmazlar Holding kazandı.
Durmazlar’ın öncülüğünde sürdürülen projede aralarında yabancıların da bulunduğu 15 şirket daha çalışıyor. Projenin yüzde 60’ını oluşturan yazılımı da Durmazlar üstlendi. Şirketin bugüne kadar yazılımın yüzde 25’ini tamamladığı öğrenildi. Tramvay projesinin yüzde 40’lık bölümünü ise elektronik ve mekanik aksamlar oluşturuyor.

EKİMDE RAYA İNECEK
Malzeme alımının 90 araç üzerinden yapıldığı proje kapsamında yılsonuna kadar iki adet numune üretimi gerçekleştirilecek. Ekim ayında raya inmesi planlanan numune üretimi tramvaylar, T1 zonu olarak adlandırılan Çarşamba-Heykel-Adliye-Garaj güzergahında, rayları İstanbul Ulaşım AŞ tarafından döşenecek hat üzerinde sefer yapacak. Söz konusu T1 zonunda tramvayın bir turunun 17 dakika sürmesi öngörülüyor.

ELEKTRİK MOTORU İTHAL
Bursa tramvay projesi kapsamında 2011 yılında 12 adetlik üretim planlanıyor. Seri üretim tarihi ise 2012 olarak hedefleniyor. Standartlara uygunluk nedeniyle profil saclarının ithal edildiği tramvayın elektrik motoru da yurtdışından gelecek. Böylelikle Bursa’nın tramvayı yüzde 80 yerli üretimle gerçekleşmiş olacak. Tramvay üretiminin iki yılda tamamen yerli hale gelebileceği savunuluyor.

“VAGON SONRAKİ HEDEF”
Ekonomik PUSULA’ya özel açıklama yapan Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe, tramvay üretiminin Bursa’nın öncelikli işi olduğunu vurgulayarak, Bursa’nın sanayi kenti olmasına karşın hala fason üretim yaptığını söyledi. “Biz diyoruz ki tasarımı, mühendisliği, projesi, patenti bize ait üretimlere başlayalım” diyen Altepe, vagondan vazgeçip tramvay üretimine yönelmelerinin nedenini şöyle açıkladı:
“Aslında vagon üretecektik, o daha kolay ama 30 tane vagonun alım ihalesi yerel seçim sürecinde yapılmıştı. Şu anda üretimi süren 30 vagon bizi senelerce idare edebileceği için o zaman tramvaydan başlayalım dedik. İhaleyi iptal ettirebilseydik Bombardier ile ortak vagon üretimine hemen başlayacaktık. Ama o zaman Bombardier veya Siemens’in ismiyle yapmış olacaktık ve bu durumda TOFAŞ’tan Renault’dan farkı olan bir şey olmayacaktı.
Madem zamanımız var ve iki yıl fazladan para ödeyemeyiz bu işlere, o süreyi Ar-Ge’de ve belgelendirme çalışmalarında değerlendirelim, gerçek kullanacağımız tramvayların üretimi için zaman kazanalım, bu arada bütçeyi de ayarlayalım istedik. ”

STANDART ONAYI ALINIYOR
Durmazlar Holding’in üretime başladığını ve diğer şirketlerin de ilk etapta Durmazlar’ın çatısı altında katkı koyacağını dile getiren Altepe, yurtdışından getirilen sac profillerin büküm işlemlerinin başladığını belitti. Başkan Altepe, şöyle konuştu:
“Bükülen profiller kaynak yapılmaya başlanacak. Bir yandan da standartlara uygun olarak tüm parçaları onay alıyor. Elektrikli kapıların, tüm bojilerin projeleri çıkarılıyor, dağıtılıyor. Hangi parça nerede üretilecek, elektrik motorları nereden alınacak, onların siparişleri verildi. Bunların bağlantıları yapıldı, hatta bu bağlantılar 90 araçlık yapılıyor. Çünkü üç-beş araçlık özel proje olmaz. Elektrik motorları yurtdışından gelecek. Bu işi yapan iki büyük firma var, onlardan birinden alınacak.”
Projenin önemli bölümünü oluşturan yazılımı da Durmazların yaptığını anlatan Altepe, “Burada bir ekip kuruldu onlar çalışıyor. Durmazların çok geniş bir Ar-Ge ekibi var” dedi.

“DİĞER BELEDİYELERİ ORTAK EDECEĞİZ”
Üretim sürecinde hedeflerinin söz konusu 15 şirketin yanı sıra diğer illerin belediyelerini de projeye ortak etmek olduğunu açıklayan Recep Altepe, başlangıçta görüştükleri İstanbul, Konya ve Kayseri belediyelerinden İstanbul ve Konya’nın projeyi hemen kabul ettiğini, sonra da Gaziantep, Kayseri, Samsun ve Adapazarı’nın projeye dahil olmak istediğini kaydetti. Söz konusu birlikteliğin Büyükşehir Belediyesi’nin kuracağı şirkete ortaklık şeklinde olacağına dikkat çeken Altepe, “İstiyoruz ki bazı parçaları da o şehirlerde yaptıralım. Çünkü oralardan da çalıştığımız firmalar var. Onlar da biz bu işin içindeyiz, diyerek kendi şirketleri gibi görsünler istiyoruz” diye konuştu.

“BOMBARDİER SONRADAN ANLADI”
Vagon üreticisi Bombardier’e de başlangıçta ‘ihaleyi iptal edin, birlikte üretelim’ diye teklif götürdüklerine ancak olumlu yanıt alamadıklarına işaret eden Belediye Başkanı, “Sonradan anladılar ve birlikte ne yapabiliriz demeye başladılar ama biz kendimize göre yol tuttuk” yorumunu yaptı.

“FİNANSMAN SIKINTISI YOK”
Projenin finansmanında bir sıkıntı yaşanmadığını da vurgulayan Recep Altepe, projenin finansal büyüklüğü hakkında ise şunları söyledi:
“Belli bir büyüklüğü yok. Çünkü siparişle çalışıyoruz. Diyoruz ki bize iki vagon yap. Ödeme şartlarını veriyoruz, fiyatı veriyoruz, üretici de onu yapıyor. Zaten fabrikanın kendine göre yatırımları var, bazı şeyleri de yapacaklar ama çok önemli bir şey tutmuyor. Vagon ve tramvay imalatı siparişle yapılan ve minimum üretimi iki yıl sonra tamamlanan işler.”

“DEVRİM ARABALARI GİBİ OLMAZ”
Projenin başarısızlık ihtimalinin bulunmadığını savunan Altepe, soru üzerine, Devrim otomobilinin akıbetinin tramvayda yaşanmasının söz konusu olamayacağını kaydederek, “Avrupa ile entegre olarak yapıyoruz işi. İmalata başlayabilmemize onay veren Avrupa. Aynı şekilde Bombardier de yapsa onay alarak başlıyor” dedi.
Hedeflerinin tüm dünyaya vagon satmak olduğunun altını çizen Altepe, Türkiye ve Bursa’nın teknoloji olarak Avrupa ülkelerinin gerisinde olmadığını, Almanya’da vagon üreten fabrikanın 120 yıllık geçmişine karşın Türkiye’deki fabrikanın 5-10 yıllık olduğunu, dolayısıyla teknolojisinin de yeni olduğunu ifade etti.Öte yandan Türkiye’de işgücünün de maliyet avantajı yarattığına işaret eden Altepe, “6,5 trilyon lira verip Almanya’dan vagon almak size de dokunmuyor mu? O paraya Türkiye’de fabrika kurarsınız” dedi.

ALKIŞ ALAN PROJE
Tramvay projesinin Durmazlar Holding’e yeni bir alan açacağını, Bursa’ya ise önemli bir deneyim kazandıracağını ve vagon üretiminde ilk adres haline getireceğini anlatan Altepe, tramvayın markasının ne olacağı sorusuna ise, “Henüz belli değil. Bursa’yı çağrıştıran bir şey olacak” yanıtını verdi. Altepe şunları söyledi:
“Vagonla ilgili bir iki yerde konuşunca baktık ki kıskanılıyor. Dedim ki arkadaşlara, biz susup yürüyelim. Bu aşamaya gelince artık herkes kabul etti, yapılıyor diye. Üç ay önce Başbakan’a projenin sunumunu TÜBİTAK yaptı, biz anlatmadık. Durmazların dosyası olarak gitti ve Türkiye’de yapılan Ar-Ge çalışmaları diye TÜBİTAK’tan duyuruldu. Bu projeyi herkes alkışlamış. Şimdi biz tramvayı yapıca Bursa öne çıkacak, diğer şehirler biz Bursa gibiyiz diyemeyecek.”
Kaynak: http://www.ekonomikpusula.com/kent/tram ... maz-imzasi

mustafaguler
Müdavim
Mesajlar: 801
Kayıt: 05 Haz Cmt, 2010 17:12

Mesaj gönderen mustafaguler » 13 Tem Sal, 2010 19:18

Esat yazdı:Aracın başka bir ismi varmı, ben göremedim mesajlarda o yüzden böyle yazdım başlığa varsa verilmiş bir isim onun ile düzeltiriz. Resimler için teşekkürler.

Bir iki noktaya temas edeyim istiyorum, bu işte sürekli ismi geçen Durmazlar A.Ş. idi sanırım, sitesine falan baktım ve yapılan işe de bakıyorum da, aslında biraz Başkan Topbaş haklı, çünkü firma daha çok sac kesim, büküm işleri yapan bir firma. Tamam bu işi gerçekten iyi ve profesyonelce yapıyor bunda zaten bir sorunumuz yok ama gerçekte bir aracın karoseri her şeyi değil, aslında bana göre hiçbir şeyi değil. İş karosere kaldıktan sonra eminim ki ülkemizde dünyanın en iyisi de yapılır, bu konuda hem tecrübe hem de teknolojimiz en iyi seviyede. Beni hep düşündüren aracın dünyada bazı üreticiler tarafından lisanslanmış teknolojilere sahip olup olamayacağı, yani artık boji lisansı geçmiştir, kimse sen niye boji üretiyorsun diyemez, ama biz son teknolojiyi kullanacağız dediğimiz zaman bir takım sorunlar var.
1. Lisans mı satın alacağız, 2. Ortak mı üreteceğiz, 3. Yeni bir şey mi yapacağız,
Aracı adı olarak BURSAM düşünülüyordu ama tam olarak ne isim verildi henüz belli değil. Belki ismi çoktan verilmiş olabilir ama henüz duyurusu yapılmadı.

Teknoloji konusuna gelirsek bu konuda büyük ölçüde Siemens'ten yararlanılacak ve Siemens sistemi birebir uygulanır gibime geliyor.

Durmazlar gerçektende saç konusunda uzman bir firma diyebiliriz. Durmazlar, Coşkunöz gibi firmalar Oyak-Renault ve Tofaş gibi araba üreticileriyle çalışıyorlar.

Bu arada İstanbul Ulaşım AŞ'nin tecrübelerindende baya bi faydanılacak. Hatta bu projeye İstanbul Ulaşım AŞ gizliden gizliye büyük bir destek bile verdiğini düşünüyorum.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 13 Tem Sal, 2010 19:19

Evet Bombardier bu konuda bence aptallık etti, bunu kabul ediyorum. Ama bunun altında yatan sebeplerin biraz da siyasi olduğunu düşünüyorum. Bombardier' in bölgedeki fabrikası Avusturya Viyana' da, ve Avusturya' nın Türkiye' ye bakış açısıda belli, zaten geçmişte bu fabrikanın kapanması riski vardı fakat alınan yeni siparişler nedeni ile açık kaldı, ben belki orada siyasi bazı baskılar ile ortaklığın Türkiye' ye kaymasına engel olunmuş olabilir gibi bir komplo teorisi içerisindeyim. Son günlerde çok fazla sayıda direkt Avusturya firmasının Türkiye ilgisinide görmüşsünüzdür, yani kendi firmaları burada iş yapar ama onların ülkesindeki bir firmanın oradaki potansiyelini buraya kaydırma durumu ortaya çıkarsa sokak ağzı ile şarlarlar :) işsizlik her yerde dert.

Ama dünyadaki tek üreticide onlar değil, evet Tramvay konusunda benim favorimdir, Alstom da hakeza. Ama ilişkilerimizin iyi olduğu güney Avrupa ülkeleri üreticileri ile işbirliği yapılabilirdi, CAF veya Ansaldo gibi, çok çeşitleri olmasa da araç ve teknoloji üretim tecrübeleri var, neyse bir şekilde iş yapılıyor, illa ortak olunması da gerekmiyor, ben sadece emeklemeyi zaten biliyoruz, artık tay tay a geçelim istediğim için buna destek çıkıyordum. :)

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 13 Tem Sal, 2010 19:53

Mustafa Güler arkadaşımızın verdiği link ile Bursa Büyükşehir Belediyesinin sitesinde yer alan videoyu aşağıya ekliyorum, başkanların bu konudaki açıklamaları da önemli izleyip yorumlayabiliriz. Video da İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Sn. Kadir Topbaş' ın da üretim tesislerindeki gezisi yer almaktadır.

http://www.youtube.com/watch?v=2CKWfOsV6BQ

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 14 Tem Çrş, 2010 19:57

mustafaguler yazdı:Teknoloji konusuna gelirsek bu konuda büyük ölçüde Siemens'ten yararlanılacak ve Siemens sistemi birebir uygulanır gibime geliyor.

Bu arada İstanbul Ulaşım AŞ'nin tecrübelerindende baya bi faydanılacak. Hatta bu projeye İstanbul Ulaşım AŞ gizliden gizliye büyük bir destek bile verdiğini düşünüyorum.
Siemens eğer işin içinde olacaksa zaten sadece elektromekanik kısmında yer alacaktır, zaten Siemens artık tek başına araçta üretmiyor herhalde, çoğunlukla başka üreticiler ile ortak işlere giriyorlar gibi bir görüntü var. Fakat tabii ki elektrikli tramvayı icat eden adamın firmasının da bu işte iyi olmasını beklemek hakkımız olsa gerek :) Eğer böyle bir ortaklık varsa ne yapıp edip, son teknoloji ürünü cer motor sistemleri, akü sistemleri adapte edilebilmeli, bu sayede ciddi bir yol alınabilir, tabii ki ortaklık yapan kim olursa olsun teknoloji transferi yapmaz ama en azından o teknolojiyi araçlarımızda kullanırsak işte bir adım öne geçeriz, geçmişte Kiepe firmasının da bu tip işlerin içine girmek istediği yönünde bir şeyler duymuştum, Kiepe şu an bakmadım ama bildiğim kadarı ile daha çok pnömatik sistemler üzerinde uzman ve pek çok araç üreticisinin vagonlarındaki pnömatikleri üretiyorlar. Vagon üretimi gerçekten büyük bir teknoloji her şeyi bir kenara bırakalım aracın içindeki elektrik tesisatını projelendirmek bile büyük bir iş.

Ulaşım A.Ş. nin bu işin içinde olduğuna bende inanıyorum, zaten RTE serisinin de Bursa' da üretilmesi yönünde çalışmalar vardı, hatta sonradan üretilen 2000 lerin prototipten sonraki 3 aracın karoseri Bursa' da imal edildi diye hatırlıyorum, RTE2009 da Bursa' da üretilmişti herhalde, bende resimleri vardı yazıyor orada ama şimdi hatırlayamadım.

Konunun diğer tarafına gelince Başkan Topbaş bu projeye hiçbir zaman sıcak bakmadı ki, yani bence her zaman düşüncesi zaten karoserden öteye geçilemeyeceği yönünde idi. Yoksa kimse kusura bakmasın ama geçen 12 yılda RTE2009 dan çok daha iyisi ortaya çıkardı, bir de herhalde biraz benimde içinde bulunduğum "işletmeci üretici değildir" grubunun düşünce yapısı Başkan' a daha sıcak geliyor. Yine de iki belediyenin bir şekilde bu işe ısınmış olmaları güzel gelişme.

Antep başlığında yazmıştım sanırım, şimdi herkes zıplamamalı bende kendi şehrimde üreticem diye, tamam Türkiye büyük, ama herkes pastadan pay kapmak isterken pasta mundar oluyor. Bursa' da karoser yapılmış, İstanbul' un bu konuda her türlü tecrübesi var, Antep' te gitsin ne bileyim döküm kısmını imal etsin, bojisi orda yapılsın. Konya' da da otomotiv sanayii var, Kiepe gelsin orada bir firma ile fren aksamlarını üretsin, yani illa herkes kendi başına değil de, herkes bir arada ortaya bir şeyler koysa, projenin bir tane kontrolörü olsa ki bu Bursa şu anda, hemşericilik, benci sencilik olmadan. Varya yazdıklarıma ben bile inanmadım ama neyse, bir an kuşlar cıvıldadı kelebekler uçtu işte gözümün önünde :)

mustafaguler
Müdavim
Mesajlar: 801
Kayıt: 05 Haz Cmt, 2010 17:12

Mesaj gönderen mustafaguler » 14 Tem Çrş, 2010 20:47

Esat Bey son paragrafaınıza istaneden daha önceden alıntı yaptığım yazıdan bir paragraf aktarayım. Belki gözünüzün önünden kelebekler uçmamıştır. :D
“DİĞER BELEDİYELERİ ORTAK EDECEĞİZ”

Üretim sürecinde hedeflerinin söz konusu 15 şirketin yanı sıra diğer illerin belediyelerini de projeye ortak etmek olduğunu açıklayan Recep Altepe, başlangıçta görüştükleri İstanbul, Konya ve Kayseri belediyelerinden İstanbul ve Konya’nın projeyi hemen kabul ettiğini, sonra da Gaziantep, Kayseri, Samsun ve Adapazarı’nın projeye dahil olmak istediğini kaydetti. Söz konusu birlikteliğin Büyükşehir Belediyesi’nin kuracağı şirkete ortaklık şeklinde olacağına dikkat çeken Altepe, “İstiyoruz ki bazı parçaları da o şehirlerde yaptıralım. Çünkü oralardan da çalıştığımız firmalar var. Onlar da biz bu işin içindeyiz, diyerek kendi şirketleri gibi görsünler istiyoruz” diye konuştu.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 14 Tem Çrş, 2010 20:52

Valla güzelmiş :) belki hızlı okurken okudumda aklımda kaldı ne bileyim, düşünce güzel, niyette güzel umarım gerçekleşir de bende pesimistliğim ile oturur kalırım.

btgn
Yıllık Paso
Mesajlar: 425
Kayıt: 08 Tem Prş, 2010 17:34

Mesaj gönderen btgn » 14 Tem Çrş, 2010 20:57

Benim en çok dikkatimi çeken tramvayda hiç bir ilerleme olmaması.
6 haziranda başbakan gelmişti tramvayı ilk olarak o zaman görmüştük. Aradan 1 ay geçti ama tramvayda hiç değişiklik olmamış. O zaman basına verilen fotoğraflarla şimdikiler arasında bir fark yok. Recep Altepe vagon yıl sonunda raylara inecek diyor ama yetişir mi acaba?

Cevapla

“Toplu Taşıma Araçları” sayfasına dön