bur-T.10:04 » Yerli Üretim Tramvay "İpek Böceği" - Durmazlar

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 14 Tem Çrş, 2010 22:02

Yok hani Türklük ile alakalı değil, Alaturkalık ile alakalı daha çok ;) Hep diyorum çalışmanın içeriğine bakıldığında, niyetine bakıldığında aslında hep iyi niyetle yola çıkılmış ama işte alışık olduğumuz o sistem hep darbeyi vurmuş. O kadar paramı verilir bir tanıtım filmine, ya da o kadar para verilirde ne kadarı kime kalır, hep başka hesaplar, illa Sinan Çetin çeksin demiyoruz ki, ya da yevropalılrın filmleri gibi uçalım kaçalım da demiyoruz. Ama gidipte betacam çekmeyin işte kardeşim ver ayarı 35mm e :P, bende var ya çok anlıyormuş gibi yazıyorum.

Arkadaşlar, vallahi bu işlerde tek gülmemiz böyle esprilere olsun. İnşallah bu proje bir şekilde başarıya ulaşırda o gün sevinçten gururla güleriz hep beraber.

mustafaguler
Müdavim
Mesajlar: 801
Kayıt: 05 Haz Cmt, 2010 17:12

Mesaj gönderen mustafaguler » 16 Tem Cum, 2010 12:25

Alıntı yaparak kısa bir bilgilendirme yapayım.
Tramvay üretim çalışmalarının da hızla sürdüğünü ve Çarşı Sempozyumu’na katılmak için Bursa’ya gelen Büyükşehir Belediye Başkanları ile önceki gün gelen İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş’ın üretim çalışmalarını incelediklerini hatırlatan Başkan Altepe, herkesin bir karoseri imalatıyla karşılaşması beklediğini ancak A’dan Z’ye bir tramvay üretimi görünce çok şaşırdığını kaydetti.

Başkan Altepe, “Ziyarete gelen belediye başkanları, bu projenin sadece Bursa değil bir Türkiye projesi olduğunu söylediler. Uzun vadeli vagon alımlarını durdurduklarını dile getiren belediye başkanları, Bursa’da seri üretime geçilmesini bekleyeceklerini ifade ettiler. Zaten bu sürece onları da ortak edeceğiz ve kısa zamanda vagonlarımızın önce Türkiye sonra da dünya caddelerinde dolaştığını görmek istiyoruz” diye konuştu.
http://www.bursa.bel.tr/?baslik=baskan- ... er&id=3319

oglcan
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 167
Kayıt: 06 May Çrş, 2009 19:30

Mesaj gönderen oglcan » 16 Tem Cum, 2010 17:40

http://www.lojiport.com/news_detail.php?id=22564

Bu linkteki haberde üretilen tramvayların İstanbul'da da çalışacağını söylüyor.Sizce bu tramvaylar hangi hatta kullanılır?
İşte yeni anket :lol:

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 16 Tem Cum, 2010 17:54

İstanbul' da bu araçların çalışacağı bir tramvay hattı yok ki :) T1 ve T2 birleşecek zaten biliyorsunuz ve oraya takviye olarak zaten 36 araç alındı. T3 Kadıköy de çalışamaz, T4 zaten yüksek tabanlı bir HRS ve o sistem öyle de kalır artık, ufukta yeni bir tramvay hattı inşaatı da görünmüyor. Tek ihtimal Haliç Çevresi tramvayı olur da belediye şaşırır yaparsa bir orası var ;)

Bakalım, diyorum gönül istiyor ki başarılsın, bazı belediyeler alımlarımızı erteledik demiş falan, iyi de kim? Samsun araçlarını aldı, Antep aldı, Kayseray zaten çalışıyor. Şu an tramvay projelerinde tek gerçekçi kent Bursa zaten. Bir ihtimal İzmir' de tramvay hatlarını yapacak, acaba bu kentler de bu araç kullanılacak mı?

Tamam iyi güzel, yapılsın, sonuna kadar destekliyoruz ama arkadaşlar şunu unutmayın. Eğer bu işi yıllardan beri yapan bir üretici değilseniz, sıfırdan araç yapmaya çalışıyorsanız bu iş inanın böyle 1-2 yılda olacak iş değil, ortaya bir araç çıkar, ama onu mükemmelleştirmek, hatalarını gidermek, daha çok uzun zaman alır, tek korkum "Çeyizi yolda düzmeyelim"

mustafaguler
Müdavim
Mesajlar: 801
Kayıt: 05 Haz Cmt, 2010 17:12

Mesaj gönderen mustafaguler » 27 Tem Sal, 2010 14:36

Bursa Büyükşehir Belediyesinin Durmazlar Makine işbirliğiyle hayata geçirdiği tramvay projesi, Bursa´yı otomotivden sonra tramvay ve vagon üretim merkezi haline getirmeyi amaçlıyor.
İpek Yolu´nun başlangıç noktası olması dolayısıyla tasarımında ipek böceğinden esinlenilen tramvaylar, 2011 sonunda Bursa caddelerinde seferlerine başlayacak.
Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe, AA muhabirine yaptığı açıklamada, Büyükşehir Belediyesinin yönlendirmesi ve Durmazlar Makine Sanayi ve Ticaret AŞ´nin işbirliğiyle hayata geçirilen tramvay projesinin sadece Bursa´nın değil, Türkiye´nin projesi olduğunu söyledi.
Altepe, çağdaş, ulaşılabilir kent için raylı sistem ve toplu ulaşımın öne çıkması gerektiğini vurgulayarak, hafif raylı sistemin bu konuda önemli bir işlevi yerine getirdiğini, şehir içindeki diğer ulaşımların da raylı sisteme dönüştürülmesinin kaçınılmaz olduğunu dile getirdi.
Bursa gibi tarihi kentlerde, mevcut caddelerin büyüme olanağının bulunmadığını, bu caddelerin toplu ulaşım araçları ve yayalara terk edilmesi gerektiğini anlatan Altepe, o nedenle şehir içlerinde tramvay hatlarına büyük ihtiyaç olduğunu belirtti.
Altepe, zamanla toplu ulaşım sistemlerinin kurulmasının zorunluluk haline geldiğine değinerek, şöyle devam etti:
´´Tramvayların Türkiye´de üretilmesi tüm kentlerin de en büyük özlemiydi. Bizler bu konuyu açtığımızda tüm şehirlerimiz, başta metropolitan kentler, büyük heyecan duydular. Mutlaka bu iş Türkiye´de yapılmalıydı ve bu işin yapılabileceği en uygun yer de Bursa. Bursa bir sanayi, otomotiv, karoseri şehri, yetişmiş insan gücü, mühendisi ve kapasitesiyle bu potansiyel Bursa´da var. Durmazlar Makine gibi, makine imalatında bir numara olan ve dünyaya kendini kabul ettirmiş markalarımız var. Bunlar son teknolojileri kullanan firmalar...´´
İstanbul başta olmak üzere Gaziantep, Samsun, Sakarya, Kayseri ve Konya gibi kentleri de bu projeye ortak etmeyi amaçladıklarını anlatan Altepe, ´´Herkesin ortak projesi olsun, Türkiye ilk kez yerli bir araç üretsin. Bu araç çok kaliteli bir araç olsun. Diğer tramvaylarda ve metro vagonlarında olmayan teçhizatlar bunlarda olsun. Bize yakışan, bizi temsil edecek olan, Bursa markalı araçlarımızla Bursa ve Türkiye´nin tanıtımına da katkı koymuş olalım´´ dedi.

´´AVRUPA CADDELERİNDE DOLAŞABİLECEK BİR TRAMVAY´´

Altepe, yaklaşık bir senedir bu işin üzerinde aktif olarak çalıştıklarını, normalde 2,5-3 senede gelinecek noktaya 6-7 ayda ulaştıklarını, ondan sonraki aylarda da imalata geçtiklerini belirterek, şunları söyledi:
´´Bu yapılan imalatın hepsi dünya standartlarına göredir. Herhangi bir dünya firması nasıl yapıyorsa bu aracı, hangi onaylardan geçiyorsa, aynı şeyleri biz de yaşıyoruz. Burada herhangi bir karoseri imalatı değil, tamamen dünyaya pazarlanabilecek olan, Avrupa caddelerinde dolaşabilecek olan bir tramvay için burada çalışma yapılıyor. Ve tüm danışman, kontrolör firmalarımız bu düzeyde firmalar, onlarla birlikte çalışmalar koordineli olarak yürütülüyor.´´
Şu anda numune araç üretimine başlandığını dile getiren Altepe, şöyle konuştu:
´´Hedefimiz bu yıl sonu numune araçları çıkartmak. Daha sonra da bu numune araçlarla birlikte imalat belgelerini alıp, kurulan bu şirketin ihalelere girmesi, iş alabilir hale gelmesi gerekiyor. Daha sonra da ihale alarak başta Bursa´mızın tramvaylarından başlamak istiyoruz. Zaten uygun ve kaliteli yapacaklar, biz de bunu Bursa´da denemiş olacağız. Bursa´nın markası olmuş olacak. Tüm Türkiye, hatta dünya kullanacak. Şu anda Bursa´da yapılan üretimler, özellikle otomotiv sektörün yapılan imalatların yüzde 80´inden fazlası Avrupa ve Amerika´ya yapılıyor. Bu araçlarımızın da sadece Türkiye´de değil Avrupa şehirlerinde de kullanılacağını düşünüyoruz. İnanıyoruz ki Türkiye´nin, dünyanın en önemli vagon ve tramvay fabrikası Bursa´da olacak...´´

2011´DE BURSA CADDELERİNDE

Altepe, numune araçları yıl sonuna kadar bitirmeyi hedeflediklerini belirterek, ´´Hedefimiz; 2011´de Bursa´da kullanılacak olan araçların başlaması. 2011 sonunda da hedefimiz, Bursa´da belli yerlerde artık bunları çalıştırmak´´ dedi.
Projede, 60´a yakını Ar-Ge elemanı olmak üzere toplam 100 kişinin görev aldığını vurgulayan Altepe, proje ortaklığı yapılan firmalarda çalışanlarla birlikte, projede çalışanların sayısının yüzlerce olduğunu belirtti.
Altepe, ´´Made in Bursa´´ damgalı yerli tramvayın Bursa´nın gücünü ve birikimini göstereceğini ifade ederek, ´´Nasıl Bursaspor´un şampiyonluğu bizler için önemliyse, bu tür araçlarımızın dünyada gezmesi de bizler için çok önemli´´ diye konuştu.

´´TASARIMINDA İPEK BÖCEĞİNDEN ESİNLENİLDİ´´

Tramvay projesinin koordinatörü Taha Aydın da genel olarak ´´cadde aracı´´ denilen tramvay teknolojilerinde, şehirlere özgü değerlerden yararlanıldığını belirterek, ´´Bursa da İpek Yolu´nun başlangıç noktası olduğu için biz de ipek böceğini düşündük. Tramvay tasarımını bunun üzerine geliştirdik. Dolayısıyla benzerlerinden farkı bu´´ dedi.
Aydın, yerli tramvayın, teknik olarak yürür aksamlarında, özellikle otomasyon ve kontrol sistemlerinde benzerlerine göre önemli farklılıkların bulunduğunu vurgulayarak, şöyle dedi:
´´Biz bunu dizayn ederken, özellikle son teknoloji yakalanmış ve önü de Ar-Ge´ye açık olacak diye tasarlamıştık. Nitekim öyle oldu. Şu an geldiğimiz nokta, Avrupa ile ki rakiplerimiz onlar, aynı teknoloji, hatta onların ötesinde de kullanacağımız teknoloji. Şu an söylemeyelim bu teknolojiyi ama, otomatik kontrol. Yani uzaktan ray ve yol emniyeti kontrolü de var bu araçta. Gerektiğinde acil durumlarda otomatik pilota alarak, aracı emniyetli şekilde durdurabiliyor. Çünkü bunlar karışık trafik dediğimiz sistemlerde yürüyen araçlar, dolayısıyla bu anlamda da üstünlükleri var. Dünya standartlarını yakaladık şu anda hatta ötesine de geçeceğiz diye düşünüyoruz. Çünkü bu konuda yaklaşık 20 mühendis ve teknikerle şu an Ar-Ge çalışması yapıyoruz. yıl sonuna kadar bu Ar-Ge çalışmaları bitecek. Şu anki prototip araç, 2011´de de ikinci aracı artık kalıplara çıkartarak, bire bir modelleyeceğiz.´´

YERLİLİK ORANI YÜZDE 55, HEDEF YÜZDE 70

Aracın yerlilik oranına ilişkin bilgi de veren Aydın, şunları kaydetti:
´´Şu an yüzde 54-55´leri yakalamış durumdayız, yalnız şöyle bir şanssızlık var; Türkiye´de raylı sistem teknolojilerine ilişkin yan sanayi yok. Olsa da bunun Avrupa standartlarında bir sertifikasyonu yok. Otomotivde çok iyi olmamıza rağmen, raylı sistemlerde, demiryolu teknolojilerinde çok iyi değiliz. Dolayısıyla birçok komponenti yurt dışından almak durumundayız. İleride talep arttıkça yerlilik oranı da artacak. Tahmin ediyorum yüzde 70´lere varan oranda bu aracı yerlileştireceğiz. Bu da bu teknoloji için iyi bir orandır.´´
Aydın, bir aracın 5 modülden oluştuğuna da değinerek, ilk tasarımında 3 modül olan aracın, dönüş kabiliyetini artırmak için modül sayısını 5´e çıkardıklarını belirtti.
Aracın, uluslararası testleri geçtiğinde, uluslararası bir pazarının da olacağına dikkati çeken Aydın, ´´Hedefimiz çok yüksek, dolayısıyla buna dönük olarak tasarımlar gerçekleştirildi. Uluslararası bütün testleri geçecek ve gerekli sertifikasyonu tamamladıktan sonra yolcu taşımaya başlayacağız. böyle bir aracın hem yurt içinde hem yurt dışında büyük şansı olacağını düşünüyorum. Çünkü biz ucuz değil, ama çok ekonomik bir araç ürettiğimizi iddia ediyoruz´´ diye konuştu.


TRAMVAYIN TEKNİK ÖZELLİKLERİ


1- 205´i ayakta olmak üzere 277 yolcu kapasiteli
2- 5 kabinli çelik kasa, 4 mafsallı esnek tip
3- alev korumalı kompozit kaplamalı
4- klimalı
5- renkli cam
6- 400 KW motor çekiş gücüne ve yüzde 8,6 eğim tırmanabilme performansına sahip (motorlu çekiş sistemi Siemens firmasından karşılanıyor)
7- lazer donanımlı
8- LCD dokunmatik ekranlı elektronik kontrol sistemi

btgn
Yıllık Paso
Mesajlar: 425
Kayıt: 08 Tem Prş, 2010 17:34

Mesaj gönderen btgn » 28 Tem Çrş, 2010 22:38

8.6 eğim tırmanabiliyor demişler ama bu mümkün mü acaba ? Bildiğim kadarıyla şu anda en fazla %6 lık eğimde tramvaylar çalışıyor.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 28 Tem Çrş, 2010 23:51

btgn yazdı:8.6 eğim tırmanabiliyor demişler ama bu mümkün mü acaba ? Bildiğim kadarıyla şu anda en fazla %6 lık eğimde tramvaylar çalışıyor.
Orada motorlu çekiş gücü sistemi Siemens tarafından sağlanıyor demişler, yani boji tertibatı ya da en azından Cer motorları ve sistemi Siemens' e ait demektir, dolayısı ile böyle bir şey yok ise Siemens' e bunu yalanlamak düşer :) bize de araştırmak düşer. Bir ara üreticilerin araçlarının teknik dökümanları oluyor sitelerinde bakmak lazım. Mustafa Bey' e de söylemiştim bu %6 mevzusu bana göre biraz şehir efsanesi durumuna geldi, bazı internet ortamlarında bunun çok konusu yapıldı ve bu benim gibi çok konuşan adamların her fırsatta söylediği bir şey haline geldi "Tramvay %6 dan fazlasını çıkamaz abi, ben biliyorum ya, gözümle gördüm, amca oğlu var benim mühendis o da öyle söylüyor" :)

Tabii ki böyle bir gerçeklik var ama bu belki sizlerinde izlediği pek çok dökümantasyonda belirtildiği üzere demiryollarının nerede ise ilk zamanlarından beri kalan bir argüman, halen pratikte en güvenlikli yolcu taşımacılığının yapılabileceği eğim belkide %6 dır, buna bir şey diyemem. Ama bana göre günümüzün teknolojisinde araçlar çok rahatlık ile daha fazla eğimleri çıkabilirler, ha çıkmak başka, patinaj yaparak enerji tasarrufsuz çıkmak ve frenlemeden önce besmele çekerek inmek başka şeyler :)

Ben Bağcılar tramvayı deneme seferinde hattın mühendislerinin kendi aralarındaki konuşmalarında buradaki Bağcılar son duraktan önceki rampanın bu değerden fazla olduğunu konuştuklarını duymuştum, ama şimdi Gugulört üzerinden ölçersek orada %6 lık bir eğim çıkmıyor, gerçi matematiğim berbattır, bir ara bayağı bir hesaplamaya uğraşmıştım ama bayağı düşük bir değer çıkıyordu, ya duyduğum şeyleri yanlış yorumlamıştım ya da geometriden kalmakta haklıyım :D

Bir başka gözlemim Tramvay Müzeleri başlığına koydum mu o resmi bilmiyorum ama Viyana Tramvay Müzesindeki 1960 ların HRS araçlarında bir etiket var ve bu etikette aracın %10 eğim yapabildiği yazıyordu, orada hatırladığım kadarı ile detay plakatında da yazıyor bu konu. Dolayısı ile ABB ler Bağcıları, Çırpıcıyı, Sultanahmet ve Laleli' yi tırmanıyorsa modern çağın tramvayları pek çok yeri tırmanır diye düşünüyorum.

mustafaguler
Müdavim
Mesajlar: 801
Kayıt: 05 Haz Cmt, 2010 17:12

Mesaj gönderen mustafaguler » 07 Haz Sal, 2011 16:48

Büyükşehir Belediyesi’nin Durmazlar Makine işbirliğiyle üretimini son aşamaya getirdiği ilk yerli tramvay, tamamen Türk mühendislerinin tasarımı ve el işçiliğiyle üretiliyor. İlk aracın üretilmesinin ardından seri üretimine başlanacak olan tramvay, Bursa’nın ipek yolunun başlangıç noktası olmasından esinlenilen tasarımıyla ipek böceğini andırıyor. Ayakta ve oturaklı tam kapasitesi 250 kişi olan tramvay, tam dolu iken yüzde 8.2’lik eğimle tırmanma kapasitesi sayesinde, Büyükşehir Belediyesi tarafından projelendirilen tüm şehir içi hatlarda çalışabilecek. Lazer kontrol sistemi sayesinde raylar üzerinden bir obje olup olmadığı ve raylarda bozukluk olup olmadığı belirlenecek. Lazer kontrol sistemi sayesinde sürücü müdahale etmese bile otomatik olarak tramvay duracak.

2 ay sonra görücüye çıkıyor
Proje koordinatörü Taha Aydın’dan çalışmalar hakkında bilgi alan Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe, Türkiye ilk yerli tramvayını Ağustos ayında Merinos Park’ta sergileyeceklerini söyledi. Bu proje ile bir sanayi kenti olan Bursa’da teknoloji ve tasarımı da ön plana çıkardıklarını hatırlatan Başkan Altepe, “Bizim gibi raylı sistemlere yatırım yapan bütün büyükşehirler heyecanla projenin tamamlanmasını bekliyor. Bugüne kadar bu araçları yurt dışından almak zorundaydık. İhale süreci, alımı ve maliyetleri yüzünden en fazla sıkıntı çektiğimiz konulardan biriydi. Artık hem daha kalitelisini hem de daha ekonomik araçları Bursa’da üretiyoruz. Şuanda son eksiklikler gideriliyor. Bu araçlarımızı ilk olarak Heykel- Garaj tramvay hattında kullanacağız” dedi.

Her araçta yüzde 30 tasarruf
Yerli tramvayın, dışarıdan alınan tramvaya göre yüzde 30 daha tasarruflu olduğunu belirten Başkan Altepe, şuanda yüzde 55 olan yerlilik oranının yüzde 70’ler seviyesine çıkmasıyla birlikte maliyetlerin daha da düşeceğini belirtti. Elektrik motoru gibi bazı ekipmanları dışarıdan alınmasının zorunlu olduğunu dile getiren hangi ülkede üretim yapılırsa yapılsın bu ekipmanların ithal edilmesi gerektiğini hatırlattı. İlk prototip aracın tamamlandıktan sonra sergileneceğini hatırlatan Başkan Altepe, hemen seri üretime geçileceğini ve seri üretimi yapılan ilk aracın ise Kasım ayında uluslararası testlerden geçirilerek, üretim sertifikası alınacağını kaydetti. Başkan Altepe, seri üretime başlanılmasının ardından da Heykel-Garaj hakkında kullanılacak 14 aracın 2012’de raylarda kullanılmaya başlanacağını sözlerine ekledi.

Kaynak: http://www.bursa.bel.tr/iste-bursa-nin- ... aber/6905/

mustafaguler
Müdavim
Mesajlar: 801
Kayıt: 05 Haz Cmt, 2010 17:12

Mesaj gönderen mustafaguler » 07 Haz Sal, 2011 16:52

Resim

Resim

Resim

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 07 Haz Sal, 2011 17:11

Tasarımın eli ayağı daha bir oturmuş, bu hali ile bayağı bir beğendim, açık konuşmak gerekirse daha sonra bu aracıda kesin yeşil yaparlar diye düşünüyorum ama bu renk benim çok hoşuma gitti. Dediğim gibi tasarım olarak tabii ki esinlenmeler vardır ve olacaktır ama yine de bu hali bana oldukça özgün göründü sadece aynalar hiç hoşuma gitmedi. Tamam Bursa' da imal ediliyor ama otobüs karoser tasarımından çok etkilenmemek lazım :)

Bunun dışında asıl aklıma takılan konu gerçekten bu kadar kısa sürede bir araç üretimi nasıl mümkün oldu? Ulaşım A.Ş. bu kadar sene uğraştı ama ortaya çıkan araç halen mükemmel değil, halen bir takım düzeltilmesi gereken işleri var, hal böyle iken hiçbir tecrübesi olmayan bir firma ve yönetimin bu kadar kısa sürede gerçekten sıfırdan bir araç ortaya çıkardığına inanmakta biraz zorlanıyorum. Yanlış anlaşılmasın projenin destekçiyim sadece bu işin Belediye ya da bağlı şirketlerinin işi olmadığına inanıyorum, umarım ortaya çıkacak olan araca "bu nasıl bir şey" değil de "bu nasıl bir araç" diyebiliriz.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5556
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 07 Haz Sal, 2011 17:19

Panel pek iyi okunmuyor! Bu kötü, panel ve bilgilendirme çok önemli. Ha, okuma yazma varsa tabi …

btgn
Yıllık Paso
Mesajlar: 425
Kayıt: 08 Tem Prş, 2010 17:34

Mesaj gönderen btgn » 07 Haz Sal, 2011 22:04

Aracı aynalar hariç çok beğendim gayet güzel olmuş.Ama aynalar tam bir otobüs havası veriyor :) şu anki önden görünüşünü İstanbul'daki metrobüs araçlarına benzettim.
Bu aynalar tasarımcıları hiç rahatsız etmiyor mu acaba ? İnsan bakınca göze çarpan ilk şey aynalar.

Cevapla

“Toplu Taşıma Araçları” sayfasına dön