ist-L.09 » Özel Halk Otobüsü Isletmesinden Neler Beklersiniz?
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18138
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37


(Şu anda içimden geçenleri buraya döksem kesin RTÜK bizi kapatır)
-
- Aylık Paso
- Mesajlar: 35
- Kayıt: 22 Eyl Cmt, 2007 22:53
Yedek parça olarak bir problem yokta biz ihale açtık 222 midibüs alacağız diye. Isuzu, otokar, bmc, iveco ve temsa firmaları katıldı. Isuzu midibüslerini çok beğendik. Isuzu bize sponsor oldu ve baya masraf yaptı. İhale günü geldi bütün firmalar ortadan kayboldu. Birtek ısuzu ve otokar kaldı. Gönlümüz ısuzu dan yana oldu ama ısuzu elimde aracım yok diyerek geri çekildi. Otokarda midibüsleri bir kazıkla bize geçirmek istedi. Piyasada araç bulamadık. Ego eğer 3 ay içerisinde midibüslerinizi almazsanız hatlarınız iptal dedi. Bizde otokarın kazığına bile bile oturduk. Hayla kıçımız ağrıyor ve 6 sene boyunca ağrıyacak.
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18138
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
Offf offff, ne diyeyim ki, hep öbür dünyaya bırakıyoruz bu işleri ama geriye kıç ağrısı kalıyor işte, yazık ki ne yazık. Araçlar arasında çok fazla bir kıyas yapamayacağım ama bende olsam Isuzu ya da Temsa dan yana olurdum, neyse olan olmuş artık elde delil yok ispat yok, hayırlı olsun güle güle kullanın ama diyorum ya işte, pazardan çekilen bir firmanın stoklarını bitirmek için neler yapacağını varın siz düşünün bu her alanda böyle ticaret tehlikeli iş 
Midibüslere soğuk bakmamın sebebi, yolculuk talebi olan bir hatta daha az yolcu taşıyan araç demek daha sık frekans ile sefer yapmak dolayısı ile trafikteki karayolu aracı sayısını arttırmak demek, neden otobüs değil diye bunun için sormuştum bence büyük bir planlama hatası, ayrıca teknik olarak midibüslerin karayolu yolcu taşımacılığında (servis gibi özel işler hariç) kullanılmasına da sıcak bakmıyorum.

Midibüslere soğuk bakmamın sebebi, yolculuk talebi olan bir hatta daha az yolcu taşıyan araç demek daha sık frekans ile sefer yapmak dolayısı ile trafikteki karayolu aracı sayısını arttırmak demek, neden otobüs değil diye bunun için sormuştum bence büyük bir planlama hatası, ayrıca teknik olarak midibüslerin karayolu yolcu taşımacılığında (servis gibi özel işler hariç) kullanılmasına da sıcak bakmıyorum.
-
- Aylık Paso
- Mesajlar: 35
- Kayıt: 22 Eyl Cmt, 2007 22:53
Midibüs sistemini desteklemesemde mecburi olarak bu işe girdim. Ama otobüs işletme tecrübem olduğu için bazı noktalarda midibüsün hem yolcuya hemde işletmeciye çok avantajı var.
Eski arabam 99 model Man sl232 tipiydi. Bizim taşıma yaptığımız hat oldukça uzun bir mesafe. (Ankara'ya göre). 38 gidiş ve 38 geliş olmak üzere yaklaşık 80 km bir servis uzunluğu. Bizim burada yolcu yoğunluğu sabah ve akşam saatlerindedir. Çoğu yerdede öyledir sanırım. Ancak öğlen saatleri zarar servisleridir ve sabah 2 akşam 1 servis ancak kar getirir. Öğlenki servislerin zararları ise günün karını götürür, araç bir bakım gerektirirse ayın 15 günü buna çalışılırdı.
Kısaca bir servisin maliyeti, 25 lt mazot oda yaklaşık 70 ytl eder.Maksimum taşıdığınız yolcu sabah 80*1.5=120-130 enfazla 150ytl dir. Günün 3 servisi böyle olsa toplam 450 ytldir.(Dönüşler bizim burada 3-5 yolcuyla sınırlıdır) Birde öğlen servisleri varki gidiş geliş toplam taşınan yolcu 30-40 kişidir. Saat 9.30-16.00 arasında yaklaşık 4 servis atılıyor ve genellikle hasılat 4 servislik 240-300 ytl genelinde.
En iyi ihtimal olan servis ücretlerini toplarsak 750 ytl günlük hasılatımız var. Mazotu 2.9 ytl den hesaplarsak 7 servis için 175 litre, 500 ytl filan ediyor.
%10 belediye payı 75 ytl eder. 100 ytl personel parası ekleyelim birde.Günlük masraf yaklaşık günlük 600-700 günlük gider var. Bunlara lastik, yağ bakımı ve arızalar dahil değil. Kalana ise biz kar diyoz ama bide bunun vergileri var.
Otobüsleri gördüğünüzde tıklım tıklım görüyor ve bunları para basma makinesi olarak görüyor olabilirsiniz ama malesef öyle değil. Biliyorsunuz dünyanın en pahalı yakıtı bizde. Bu durum birtek bizde böyle değil. Kamyoncusu,tırcısı, nakliyecisi, servisçisi, dolmuşçusu hepsinin durumu bizim gibi. Haaa diyeceksinizki neden bu işi yapıyor o zaman??? Başka yapacak işi yoksa vede umudu varsa!!!
Biz oldukça zarar ettik ve bu zararın önlenmesi için kaynağı aradık. Kaynak boş gidip gelen araçlar. Ne yaptık? Öğlen servisleri 10 dakikada birse 20 dakikaya çıkarttık, yine olmadı. Bu seferde vatandaş beklemekten sıkıldı, dolmuşa taksiye bindi, şikayet etti. Sonrada sözleşmelerimiz bitti zaten ortada kala kaldık. Çoğumuz bataklığa saplandık. Ben aynı anda 3 işte birden çalıştımda kıçımı zor sıyırdım.
Gelelim midibüslere, midibüsler otobüslerden oldukça farklı. Bir serviste 25 litre mazot yemiyor sadece 10 litre. Büyük otobüsle en fazla 80 ücretli yolcu taşıyorsak (genelde aracın %20 si bedavacıdır) bu araçla 50 yolcu taşımamız yeterli. Öğlen servislerinde 30-40 yolcu ile zarar ederken bu sayı bizi kara götürür.
Yolcunun karı ne olacak peki? Ego nun çalıştığı hatları biz devraldık. Ego 20 dakikada bir servis veriyordu. Biz 6 dakika yaptık. Klimalı sıfır midibüslerle servis verdik. 60 dakika olan gidiş süresini 45 dakikaya indirdik. Peki midibüslerin neresi kötü?
Belki özel halk otobüslerinin açıklarını sergiledim ama verdiğim bilgiler genel bilgiler. Evet araçtan araca değişiklik olabilir ama biz havuz sistemi çalıştığımız için kimin ne taşıdığı önemli değil, ortak istatistikler geçerli.
Haa hiçmi para kazanmadık? Kazandık çok şükür, mazotta indirimler olurdu, bilete zam gelirdi, yolcu sayısında bazen değişimler olurdu, kazandık. Ama lanet Man arabasının bir motoru vardı, en küçük arızası 1000 ytl.
Ankarada iki çeşit özel halk otobüsü var (dı). Yeşil ve mavi halk otobüsleri. Verdiğim bilgiler yeşil yani gariban halk otobüsleri için.(Şimdi hepsi midibüsçü oldu).
Öyle işte ilk otobüsü aldığımız zaman babama para sayma makineside alacakmıyız dedim ama parayı daha saymadan elimden alıyorlardı.
(bilgiler sincan özel halk otobüsleri 510-505 hatlarının ortak havuz sistemi bilgilerinden derledim. Mazot fiyatı sanırım o zaman 2.3 ytldi ama şimdiye göre hesapladım. Çünkü ozaman bilet fiyatıda 1.2 ytl idi ama ben 1.5 ytl den hesapladım. Hani çarpması kolay olsun diye canımm, yalnış anlamayın)
Eski arabam 99 model Man sl232 tipiydi. Bizim taşıma yaptığımız hat oldukça uzun bir mesafe. (Ankara'ya göre). 38 gidiş ve 38 geliş olmak üzere yaklaşık 80 km bir servis uzunluğu. Bizim burada yolcu yoğunluğu sabah ve akşam saatlerindedir. Çoğu yerdede öyledir sanırım. Ancak öğlen saatleri zarar servisleridir ve sabah 2 akşam 1 servis ancak kar getirir. Öğlenki servislerin zararları ise günün karını götürür, araç bir bakım gerektirirse ayın 15 günü buna çalışılırdı.
Kısaca bir servisin maliyeti, 25 lt mazot oda yaklaşık 70 ytl eder.Maksimum taşıdığınız yolcu sabah 80*1.5=120-130 enfazla 150ytl dir. Günün 3 servisi böyle olsa toplam 450 ytldir.(Dönüşler bizim burada 3-5 yolcuyla sınırlıdır) Birde öğlen servisleri varki gidiş geliş toplam taşınan yolcu 30-40 kişidir. Saat 9.30-16.00 arasında yaklaşık 4 servis atılıyor ve genellikle hasılat 4 servislik 240-300 ytl genelinde.
En iyi ihtimal olan servis ücretlerini toplarsak 750 ytl günlük hasılatımız var. Mazotu 2.9 ytl den hesaplarsak 7 servis için 175 litre, 500 ytl filan ediyor.
%10 belediye payı 75 ytl eder. 100 ytl personel parası ekleyelim birde.Günlük masraf yaklaşık günlük 600-700 günlük gider var. Bunlara lastik, yağ bakımı ve arızalar dahil değil. Kalana ise biz kar diyoz ama bide bunun vergileri var.


Otobüsleri gördüğünüzde tıklım tıklım görüyor ve bunları para basma makinesi olarak görüyor olabilirsiniz ama malesef öyle değil. Biliyorsunuz dünyanın en pahalı yakıtı bizde. Bu durum birtek bizde böyle değil. Kamyoncusu,tırcısı, nakliyecisi, servisçisi, dolmuşçusu hepsinin durumu bizim gibi. Haaa diyeceksinizki neden bu işi yapıyor o zaman??? Başka yapacak işi yoksa vede umudu varsa!!!
Biz oldukça zarar ettik ve bu zararın önlenmesi için kaynağı aradık. Kaynak boş gidip gelen araçlar. Ne yaptık? Öğlen servisleri 10 dakikada birse 20 dakikaya çıkarttık, yine olmadı. Bu seferde vatandaş beklemekten sıkıldı, dolmuşa taksiye bindi, şikayet etti. Sonrada sözleşmelerimiz bitti zaten ortada kala kaldık. Çoğumuz bataklığa saplandık. Ben aynı anda 3 işte birden çalıştımda kıçımı zor sıyırdım.
Gelelim midibüslere, midibüsler otobüslerden oldukça farklı. Bir serviste 25 litre mazot yemiyor sadece 10 litre. Büyük otobüsle en fazla 80 ücretli yolcu taşıyorsak (genelde aracın %20 si bedavacıdır) bu araçla 50 yolcu taşımamız yeterli. Öğlen servislerinde 30-40 yolcu ile zarar ederken bu sayı bizi kara götürür.
Yolcunun karı ne olacak peki? Ego nun çalıştığı hatları biz devraldık. Ego 20 dakikada bir servis veriyordu. Biz 6 dakika yaptık. Klimalı sıfır midibüslerle servis verdik. 60 dakika olan gidiş süresini 45 dakikaya indirdik. Peki midibüslerin neresi kötü?
Belki özel halk otobüslerinin açıklarını sergiledim ama verdiğim bilgiler genel bilgiler. Evet araçtan araca değişiklik olabilir ama biz havuz sistemi çalıştığımız için kimin ne taşıdığı önemli değil, ortak istatistikler geçerli.
Haa hiçmi para kazanmadık? Kazandık çok şükür, mazotta indirimler olurdu, bilete zam gelirdi, yolcu sayısında bazen değişimler olurdu, kazandık. Ama lanet Man arabasının bir motoru vardı, en küçük arızası 1000 ytl.
Ankarada iki çeşit özel halk otobüsü var (dı). Yeşil ve mavi halk otobüsleri. Verdiğim bilgiler yeşil yani gariban halk otobüsleri için.(Şimdi hepsi midibüsçü oldu).
Öyle işte ilk otobüsü aldığımız zaman babama para sayma makineside alacakmıyız dedim ama parayı daha saymadan elimden alıyorlardı.
(bilgiler sincan özel halk otobüsleri 510-505 hatlarının ortak havuz sistemi bilgilerinden derledim. Mazot fiyatı sanırım o zaman 2.3 ytldi ama şimdiye göre hesapladım. Çünkü ozaman bilet fiyatıda 1.2 ytl idi ama ben 1.5 ytl den hesapladım. Hani çarpması kolay olsun diye canımm, yalnış anlamayın)
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18138
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
Vallahi sonat çok güzel açıklamışsın çok güzel detaylı bilgiler tam mühendis işi olmuş
eline sağlık
Benim midibüs lere karşı olma nedenim 1 otobüs yerine 2-3 midibüs ün trafikte olması, yoksa senin verilerine bakarak aslında hizmet kalitesinde bariz bir artıştan söz edebiliriz bu yolcu tarafından baktığımızda olumlu bir gelişmedir ama ben genele ve toplumsal probleme bakıyorum sonuçta yolcu memnuniyeti kişisel algılara göre değişir ama toplum menfaatleri daha kesin bilgiler ile ölçülebilir, yani bence trafikte daha çok fosil yakıtla araç bulunması demek hem maddi zarar, hem trafik yoğunluğu nedeni ile vakit kaybı hemde egzost emisyonları nedeni ile çevresel zarardır, bence 2-3 midibüs yerine 1 otobüs çalıştırsanız ve sefer sıklığını pik saatte 7,5 normal saatte 10 dakikaya fiksleseniz aynı kalite ve konfor ile hizmet verebilirdiniz ama burada sizi yönlendiren belediye olduğu için çokta bir şey söyleyemiyorum

Benim midibüs lere karşı olma nedenim 1 otobüs yerine 2-3 midibüs ün trafikte olması, yoksa senin verilerine bakarak aslında hizmet kalitesinde bariz bir artıştan söz edebiliriz bu yolcu tarafından baktığımızda olumlu bir gelişmedir ama ben genele ve toplumsal probleme bakıyorum sonuçta yolcu memnuniyeti kişisel algılara göre değişir ama toplum menfaatleri daha kesin bilgiler ile ölçülebilir, yani bence trafikte daha çok fosil yakıtla araç bulunması demek hem maddi zarar, hem trafik yoğunluğu nedeni ile vakit kaybı hemde egzost emisyonları nedeni ile çevresel zarardır, bence 2-3 midibüs yerine 1 otobüs çalıştırsanız ve sefer sıklığını pik saatte 7,5 normal saatte 10 dakikaya fiksleseniz aynı kalite ve konfor ile hizmet verebilirdiniz ama burada sizi yönlendiren belediye olduğu için çokta bir şey söyleyemiyorum
-
- Aylık Paso
- Mesajlar: 35
- Kayıt: 22 Eyl Cmt, 2007 22:53
Esat, malesef vatandaşın %99 unun emisyon ve çevre kriterleri ile pek ilgilendiği yok. Ekonomik durum iyi olsaydı kimse tolu taşıma araçlarını kullanmazdı, özel araçlarıyla işe gider gelirdi. İstanbul trafiğine bakın, yürüyerek gitseniz daha hızlı gidecekleri bir yere yine özel araçlarıyla çıkan vatandaşımız oldukça fazla.
Bununda önüne geçebilmek için tolu taşımayı yaygınlaştırmak ve rahat bir yolculuk sağlamak gerekiyor. Midibüslere karşıyız ama otobüslerle bu işi başaramadık. Ayrıca istatistiklere göre 2 midibüs bir otobüsten daha fazla yolcu taşıyor ve daha az yakıt yakıyor. Benim gönlüm doğalgazdan yanaydı ama onuda belediye kursağımızda bıraktı. Elimizde midibüs var en iyi şeklide değerlendirelim diyorum.
Bununda önüne geçebilmek için tolu taşımayı yaygınlaştırmak ve rahat bir yolculuk sağlamak gerekiyor. Midibüslere karşıyız ama otobüslerle bu işi başaramadık. Ayrıca istatistiklere göre 2 midibüs bir otobüsten daha fazla yolcu taşıyor ve daha az yakıt yakıyor. Benim gönlüm doğalgazdan yanaydı ama onuda belediye kursağımızda bıraktı. Elimizde midibüs var en iyi şeklide değerlendirelim diyorum.
- alabay
- Evliya Çelebi
- Mesajlar: 5582
- Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18138
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
Vatandaş konusunda haklısın ve biliyormusun Türkiye de hangi toplu taşıma aracının emisyonu ne kadardır diye doğru düzgün halka bilgi veren dahi yok, ısrarla bu konuyu defalarca vurguladım bir üniversite tezinden bilgiler edindim raylı sistemin emisyon avantajını animasyon dahi yapmıştım ama bu sadece bir seçim sloganı olarak değer gördüf.sonat yazdı:Esat, malesef vatandaşın %99 unun emisyon ve çevre kriterleri ile pek ilgilendiği yok. Ekonomik durum iyi olsaydı kimse tolu taşıma araçlarını kullanmazdı, özel araçlarıyla işe gider gelirdi. İstanbul trafiğine bakın, yürüyerek gitseniz daha hızlı gidecekleri bir yere yine özel araçlarıyla çıkan vatandaşımız oldukça fazla.
Bununda önüne geçebilmek için tolu taşımayı yaygınlaştırmak ve rahat bir yolculuk sağlamak gerekiyor. Midibüslere karşıyız ama otobüslerle bu işi başaramadık. Ayrıca istatistiklere göre 2 midibüs bir otobüsten daha fazla yolcu taşıyor ve daha az yakıt yakıyor. Benim gönlüm doğalgazdan yanaydı ama onuda belediye kursağımızda bıraktı. Elimizde midibüs var en iyi şeklide değerlendirelim diyorum.

Yanlız bu istatistiği nerden edindin? Sakın Otokar ya da belediye verdi deme bana


Başar o burada Budin den ötede öylealabay yazdı:Bu öyle ise, neden burada sadece 10.000 ile 30.000 nüfuslu (ve dar sokaklı) kentlerde midibüs olur da, gerisi otobüsle yapılır?



-
- Aylık Paso
- Mesajlar: 35
- Kayıt: 22 Eyl Cmt, 2007 22:53
Araçların yaydığı kirlilik oranını harcadığı yakıt miktarına göre oranladım. Yani bir serviste büyük otobüs 25 litre midibüs ise 10 litre harcıyor. Otokar euro3 standardına göre motor üretmiş. Tabi doğalgazlı otobüslerle kıyaslanamaz ama normal dizel motorlara göre kirlilik parametreleri daha az.
Ama asıl nedene gelirsen bizim başımızda Melih başkan var. O ne derse o olur. Midibüs dedi ve oldu.

Sistem yavaş yavaş metro ve küçük araçlara dönüyor. Örneğin Ankara belediyesi her 5 yılda bir 200 körüklü otobüs alırdı. Son 10 yıldır hiç körüklü otobüs alınmadı. En son 99 yılında alındı. Ankara yavaş yavaş toplu taşıma araçlarını küçültüyor.Bu öyle ise, neden burada sadece 10.000 ile 30.000 nüfuslu (ve dar sokaklı) kentlerde midibüs olur da, gerisi otobüsle yapılır?
Ama asıl nedene gelirsen bizim başımızda Melih başkan var. O ne derse o olur. Midibüs dedi ve oldu.

