at-D.21 » Liliputbahn - Küçük Trenler [Viyana - Prater, Donaupark
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18081
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
at-D.21 » Liliputbahn - Küçük Trenler [Viyana
Liliputbahn Viyana' da Prater yani lunapark ve Donaupark yani Tuna Parkı bölgelerinde çalışan dar hat tren sistemlerinin ismi. Yaz geldi ve bu trenler çalışmaya başladı bende gidip görüntüledim biraz bilgi aldım, rayları yağlayan amca ile Almancanın kafasını gözünü kırarak yaptığım sohbet sonrasında depoya girerek Buharlı lokoları da görüntüledim Her şey sizin için ey Halkım. Burada zaman zaman benim gibi elinde makine ile resim çeken bir sürü deli bulabilirsiniz, hafta sonu başlayacak UITP kongresinin ziyaretçilerinden kenti gezmek için erken gelenlerde bugün resim çekmek için oradaydılar eh işte bir sefer raya değdimi okumuş cahil fark etmiyor tren sevenler böyle
Ben bugün Prater deki kısımı gezdiğim için daha çok bu kısımı anlatacağım, Donau Park' ta yer alan işletmeyi daha sonra gezeceğim. Bu işletmenin geçmişi oldukça eski, sistem Prater içerisinde yer alan Rollercoaster trenleri ve tekerlekli tur trenleri (tren değil aslında otomobil ama tren şeklinde : )) ni de işleten Liliputbahn im Prater GesmbH tarafından işletiliyor. 1 Mayıs 1928’ de seferlerine başlayan Liliputbahn trenlerine ilgi başlarda hiçte beklenildiği kadar büyük olmamış. 1933 yılında ilk açılan 2km lik hattın Stadyuma uzatılması ve bir tren daha eklenmesi ile artış beklenmiş ve 1938 de beklenen ilgiyi görmeye başlamış. Bu sayede sisteme 3. Bir lokomotif daha eklenmiş.
Prater - Stadion Güzergah haritası
Wien Prater’ de yer alan bu sistem 381mm genişliğinde ray açıklığına sahip, okuduğumu tam anlamamış olabilirim ama bunun metrik olmayan sistemden kaynaklandığını düşünüyorum. İlk Liliputbahn yani Küçük Tren çalışmaları İngiltere’ de yapılmış ve 15 inç ölçüye göre tasarlanmış bu da 38,1cm ya da teknik tabiri ile 381mm ye denk geliyor.
Garaj hattından işletmeye çıkış makası
Garaj ve Bakım sahası
Buharlı lokoların su ve kömür aldığı bölüm
Yasaklar yasaklar yasaklar her şey yasak burada.
Sayısal bilgiler :
Prater Liliputbahn
Ray Genişliği: 381 mm (15 inç)
Hat Uzunluğu: 3,9 km (çift hat)
İstasyon Sayısı: 3 (Prater Hauptbahnhof, Rotunde, Ernst-Happel-Stadion)
Sefer Süresi: 20 Dakika
Lokomotifler: 2 Buharlı Lokomotif (1 i işletmede 1 tanesi elden geçiriliyor) 4 Dizel Lokomotif (3 ü işletmede 1 tanesi bu yaz için hazırlanıyor)
Donaupark Liliputbahn
Ray Genişliği: 381 mm (15 inç)
Hat Uzunluğu: 2,6 km (çift hat)
İstasyon Sayısı: 3 (Donauturm, Donau-City, Rosenschau)
Sefer Süresi: 20 Dakika
Lokomotifler: 3 Dizel Lokomotif (fakat Prater deki makinistler burada bir buharlı trenin işletmede olduğunu söylediler)
Ücretler: Yetişkin 4€, çocuk 2,50€, ayrıca kombi ticket ya da yıllık bilet gibi seçenekleri de var.
Konuştuğum amcadan tam bilgi alamadım ama bu kadar küçük bir sisteme göre oldukça fazla sayıda çalışanı da vardı. Yanlış saymadı isem toplam 10 yola sahip bir atölye ve garajı mevcut. Sadece yaz aylarında çalışan ve gördüğüm kadarı ile büyük doluluk oranlarına da sahip olmayan bir işletme için harcanan emek oldukça fazla ve çok fazla sayıda destekçisi sponsoru mevcut. Bu yıl bu güzergah üzerinde bir de Drezin yarışması düzenlendi, bir festival gibi yapılan yarışmada çiftler halinde katılarak Drezinler ile en kısa sürede parkuru tamamlamaya çalışıldı, onun için ayrı bir sitede yapılmıştı bulup linkini ekleyeceğim, benim gibi bir rahatsız bulursam seneye katılırım belki : ) ama Drezin zordur, kendime güvenmiyorum
Normal işletmenin yanında eğer isterseniz tren kiralayarak ta bu kısa turu gerçekleştirebiliyorsunuz, işletmenin bir de DonauPark içerisinde 3 Km lik dar hattı ve buharlı lokomotifleri mevcut en kısa zamanda onları da resimleyerek buraya ekleyeceğim.
Praterdeki Buharlı Lokomotifler 1928 yılından kalma, maksimum hızları 30km/s, tekerlek çapı 530mm ve kazandaki işletme basıncı 13Bar.
Bu tren şu anda bakımda
Bu ise sadece hafta sonları ya da kiralama ile çalıştırılıyor.
İkisi bir arada, teşekkürler Gerhard amca
Dizellerin en eskisi ise bugün benim bindiğim Bernhard' tı. Üzerindeki plakadan anladığım kadarı ile kendisini işletmeye açan Belediye Başkan Yardımcısının ismi verilmiş : )
1957 yılında Gebus firması tarafından üretilmiş, oldukça gürültülü tekerlekleri zincir ile hareketi alıyor. Diğer dizellerden 1961 model olan Buharlı Lokomotifin revize edilmesi ile dizel hale getirilmiş, 1964 model olan ise orijinal dizel motorlu. 1967 model bir diğer lokomotif ise halen onarım ve revizyon aşamasında bu yıl sonuna kadar işletmeye alınacağı söyleniyor. Orijinal dizeller 2 silindirli, buharlıdan revize edilen ise 4 silindirli motora sahip ve maksimum hızları saatte 25km.
Bu arkadaş Bernard, diğer lokoların isimlerini bilmiyorum,
Dizel motorları bitkisel yağ ile çalışıyormuş, bunu da araçların üzerinde ve etrafta yer alan bilgilendirmelerden öğreniyoruz, bu şekilde dizelin çevreye olan olumsuz etkisini de azalttıklarını belirtiyorlar.
http://www.liliputbahn.com
http://www.draisinenrennen.at
Daha sonra yolculuktan bir kaç kare daha resim yayınlacağım, güzergah süperdi be.
Ben bugün Prater deki kısımı gezdiğim için daha çok bu kısımı anlatacağım, Donau Park' ta yer alan işletmeyi daha sonra gezeceğim. Bu işletmenin geçmişi oldukça eski, sistem Prater içerisinde yer alan Rollercoaster trenleri ve tekerlekli tur trenleri (tren değil aslında otomobil ama tren şeklinde : )) ni de işleten Liliputbahn im Prater GesmbH tarafından işletiliyor. 1 Mayıs 1928’ de seferlerine başlayan Liliputbahn trenlerine ilgi başlarda hiçte beklenildiği kadar büyük olmamış. 1933 yılında ilk açılan 2km lik hattın Stadyuma uzatılması ve bir tren daha eklenmesi ile artış beklenmiş ve 1938 de beklenen ilgiyi görmeye başlamış. Bu sayede sisteme 3. Bir lokomotif daha eklenmiş.
Prater - Stadion Güzergah haritası
Wien Prater’ de yer alan bu sistem 381mm genişliğinde ray açıklığına sahip, okuduğumu tam anlamamış olabilirim ama bunun metrik olmayan sistemden kaynaklandığını düşünüyorum. İlk Liliputbahn yani Küçük Tren çalışmaları İngiltere’ de yapılmış ve 15 inç ölçüye göre tasarlanmış bu da 38,1cm ya da teknik tabiri ile 381mm ye denk geliyor.
Garaj hattından işletmeye çıkış makası
Garaj ve Bakım sahası
Buharlı lokoların su ve kömür aldığı bölüm
Yasaklar yasaklar yasaklar her şey yasak burada.
Sayısal bilgiler :
Prater Liliputbahn
Ray Genişliği: 381 mm (15 inç)
Hat Uzunluğu: 3,9 km (çift hat)
İstasyon Sayısı: 3 (Prater Hauptbahnhof, Rotunde, Ernst-Happel-Stadion)
Sefer Süresi: 20 Dakika
Lokomotifler: 2 Buharlı Lokomotif (1 i işletmede 1 tanesi elden geçiriliyor) 4 Dizel Lokomotif (3 ü işletmede 1 tanesi bu yaz için hazırlanıyor)
Donaupark Liliputbahn
Ray Genişliği: 381 mm (15 inç)
Hat Uzunluğu: 2,6 km (çift hat)
İstasyon Sayısı: 3 (Donauturm, Donau-City, Rosenschau)
Sefer Süresi: 20 Dakika
Lokomotifler: 3 Dizel Lokomotif (fakat Prater deki makinistler burada bir buharlı trenin işletmede olduğunu söylediler)
Ücretler: Yetişkin 4€, çocuk 2,50€, ayrıca kombi ticket ya da yıllık bilet gibi seçenekleri de var.
Konuştuğum amcadan tam bilgi alamadım ama bu kadar küçük bir sisteme göre oldukça fazla sayıda çalışanı da vardı. Yanlış saymadı isem toplam 10 yola sahip bir atölye ve garajı mevcut. Sadece yaz aylarında çalışan ve gördüğüm kadarı ile büyük doluluk oranlarına da sahip olmayan bir işletme için harcanan emek oldukça fazla ve çok fazla sayıda destekçisi sponsoru mevcut. Bu yıl bu güzergah üzerinde bir de Drezin yarışması düzenlendi, bir festival gibi yapılan yarışmada çiftler halinde katılarak Drezinler ile en kısa sürede parkuru tamamlamaya çalışıldı, onun için ayrı bir sitede yapılmıştı bulup linkini ekleyeceğim, benim gibi bir rahatsız bulursam seneye katılırım belki : ) ama Drezin zordur, kendime güvenmiyorum
Normal işletmenin yanında eğer isterseniz tren kiralayarak ta bu kısa turu gerçekleştirebiliyorsunuz, işletmenin bir de DonauPark içerisinde 3 Km lik dar hattı ve buharlı lokomotifleri mevcut en kısa zamanda onları da resimleyerek buraya ekleyeceğim.
Praterdeki Buharlı Lokomotifler 1928 yılından kalma, maksimum hızları 30km/s, tekerlek çapı 530mm ve kazandaki işletme basıncı 13Bar.
Bu tren şu anda bakımda
Bu ise sadece hafta sonları ya da kiralama ile çalıştırılıyor.
İkisi bir arada, teşekkürler Gerhard amca
Dizellerin en eskisi ise bugün benim bindiğim Bernhard' tı. Üzerindeki plakadan anladığım kadarı ile kendisini işletmeye açan Belediye Başkan Yardımcısının ismi verilmiş : )
1957 yılında Gebus firması tarafından üretilmiş, oldukça gürültülü tekerlekleri zincir ile hareketi alıyor. Diğer dizellerden 1961 model olan Buharlı Lokomotifin revize edilmesi ile dizel hale getirilmiş, 1964 model olan ise orijinal dizel motorlu. 1967 model bir diğer lokomotif ise halen onarım ve revizyon aşamasında bu yıl sonuna kadar işletmeye alınacağı söyleniyor. Orijinal dizeller 2 silindirli, buharlıdan revize edilen ise 4 silindirli motora sahip ve maksimum hızları saatte 25km.
Bu arkadaş Bernard, diğer lokoların isimlerini bilmiyorum,
Dizel motorları bitkisel yağ ile çalışıyormuş, bunu da araçların üzerinde ve etrafta yer alan bilgilendirmelerden öğreniyoruz, bu şekilde dizelin çevreye olan olumsuz etkisini de azalttıklarını belirtiyorlar.
http://www.liliputbahn.com
http://www.draisinenrennen.at
Daha sonra yolculuktan bir kaç kare daha resim yayınlacağım, güzergah süperdi be.
En son Esat tarafından 24 Eki Pzr, 2010 16:45 tarihinde düzenlendi, toplamda 3 kere düzenlendi.
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18081
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
He işte her şey yasak Tabii ki her şey güvenlik ama daha çok işletenin kendini sıyırması anlamında güvenlik yoksa kimse birine bir şey olduğunda sallamaz. z.B. in die Türkeialabay yazdı:Yasaklar diyorsun, ama gördüğüm kadarıyla (ki pek de göremiyorum, çok okunaksız) elini kolunu çıkarmak, kalkmak vs. yasak ... seyir hâlinde. Yani, kolun, kafan kopmasın diye yasak.
B. Alabay
- alabay
- Evliya Çelebi
- Mesajlar: 5559
- Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12
Vardır bir yerlerde.
O tarz raylardan giden tren Europapark'ta var. Ben geçenlerde binmiştim. Ama senin BU gibi garip şeylere bile merak sardığını bilmiyordum
Ben o fasılda resim çekmemiştim, video çektim sadece. Ama valla o kadar ilginç değil. Hoştu. İstasyonları güzeldi. Europapark'a bir bak.
http://www.europapark.de/
Ama sayfalarında şimdi o tren hakkında bir şey bulamadım. Üç hat var: bir "Liliput" tipi bir tren, bir büyük monoray, bir küçük monoray. Ve çoook "eğlence" treni (rollercoaster) ... bana göre değil, benim yaşım artık fazla büyük.
B. Alabay
O tarz raylardan giden tren Europapark'ta var. Ben geçenlerde binmiştim. Ama senin BU gibi garip şeylere bile merak sardığını bilmiyordum
Ben o fasılda resim çekmemiştim, video çektim sadece. Ama valla o kadar ilginç değil. Hoştu. İstasyonları güzeldi. Europapark'a bir bak.
http://www.europapark.de/
Ama sayfalarında şimdi o tren hakkında bir şey bulamadım. Üç hat var: bir "Liliput" tipi bir tren, bir büyük monoray, bir küçük monoray. Ve çoook "eğlence" treni (rollercoaster) ... bana göre değil, benim yaşım artık fazla büyük.
B. Alabay
- alabay
- Evliya Çelebi
- Mesajlar: 5559
- Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18081
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
Yükle ya da bana gönder youtube koyayım Biraz da güzergahtan resimler koyalım, çok hoş bir yer ya.
İşte demiryolu neden medeniyettir, neden bu insanlar demiryoluna bu kadar önem verir, bacak kadar çocuklar bu treni gördüler, öğretmenleri durdurdu ve onlar da bize çığlık çığlığa el salladılar, sevdiriyorlar treni
İşte demiryolu neden medeniyettir, neden bu insanlar demiryoluna bu kadar önem verir, bacak kadar çocuklar bu treni gördüler, öğretmenleri durdurdu ve onlar da bize çığlık çığlığa el salladılar, sevdiriyorlar treni
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18081
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
Bugün Viyana daki ikinci Liliputbahn' ı ziyaret ettim. Bu sistem daha önce de belirttiğim üzere Donaupark içerisinde yer alıyor. Bilgileri bir tekrar gözden geçirelim:
Donaupark Liliputbahn
Ray Genişliği: 381 mm (15 inç)
Hat Uzunluğu: 2,6 km (çift hat)
İstasyon Sayısı: 3 (Donauturm, Donau-City, Rosenschau)
Sefer Süresi: 20 Dakika
Lokomotifler: 3 Dizel Lokomotif
Ücretler: Yetişkin 4€, çocuk 2,50€, ayrıca kombi ticket ya da yıllık bilet gibi seçenekleri de var.
Aslında ben buraya buharlı lokoyu görmeye gelmiştim, bizim oğlanın tabiri ile buup buuuup a binecektik ama şansımıza yine bir dizel vardı, onunla mutlu olduk Buharlıkların Prater de çalıştırıldığını söylediler bakalım bir daha gideceğim bir de onunla yolculuk etmek istiyorum.
Burada da ray açıklığı 381mm yani nerede ise standart olan küçük tren / liliputbahn ölçüsünde. Donaupark gerçekten çok güzel bir yermiş ben ilk defa gittim ve çok beğendim parkın bir resminide aşağıda vermeyi düşünüyorum bir panorama yapmaya çalıştım pek başarılı olmasa da.
Bunlar da diğer bir kaç kare
Hava bugün oldukça güzeldi ve Prater daha çok bilinen bir yer ve daha merkezde olmasına rağmen bu trenin daha çok yolcusu vardı, bilmiyorum belkide bunda yazın etkisi ve trenin hemen yanıbaşında turistlerin ziyaretgahı Donauturm un etkisi büyük olabilir, çünkü kombi bilet ile hem kuleye çıkabiliyor hemde bu trene binebiliyorlar.
Donaupark Liliputbahn
Ray Genişliği: 381 mm (15 inç)
Hat Uzunluğu: 2,6 km (çift hat)
İstasyon Sayısı: 3 (Donauturm, Donau-City, Rosenschau)
Sefer Süresi: 20 Dakika
Lokomotifler: 3 Dizel Lokomotif
Ücretler: Yetişkin 4€, çocuk 2,50€, ayrıca kombi ticket ya da yıllık bilet gibi seçenekleri de var.
Aslında ben buraya buharlı lokoyu görmeye gelmiştim, bizim oğlanın tabiri ile buup buuuup a binecektik ama şansımıza yine bir dizel vardı, onunla mutlu olduk Buharlıkların Prater de çalıştırıldığını söylediler bakalım bir daha gideceğim bir de onunla yolculuk etmek istiyorum.
Burada da ray açıklığı 381mm yani nerede ise standart olan küçük tren / liliputbahn ölçüsünde. Donaupark gerçekten çok güzel bir yermiş ben ilk defa gittim ve çok beğendim parkın bir resminide aşağıda vermeyi düşünüyorum bir panorama yapmaya çalıştım pek başarılı olmasa da.
Bunlar da diğer bir kaç kare
Hava bugün oldukça güzeldi ve Prater daha çok bilinen bir yer ve daha merkezde olmasına rağmen bu trenin daha çok yolcusu vardı, bilmiyorum belkide bunda yazın etkisi ve trenin hemen yanıbaşında turistlerin ziyaretgahı Donauturm un etkisi büyük olabilir, çünkü kombi bilet ile hem kuleye çıkabiliyor hemde bu trene binebiliyorlar.