be-TS.21 » Brüksel Toplu Taşımacılık Sistemi
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18091
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
be-TS.21 » Brüksel Toplu Taşımacılı
Brüksel de toplu taşımacılık hizmeti genel olarak STIB/MVIBfirması tarafından yürütülüyor, kent içi raylı sistemlerin tamamı STIB tarafından işletilirken otobüs hatlarının da büyük çoğunluğu aynı firma tarafından işletiliyor, Brüksel' in siyasi yapısı nedeni ile ortaya çıkan bir takım bölgesel ayrılıklar da yok değil, özellikle otobüs taşımacılığında bu ayrımın kendini gösterdiği flamanların ve valonların yönetiminde olan firmalar var diye de duydum.
STIB metro istasyon totemi
STIB genel olarak bu yapıdan uzakta genel bir hizmet veren ve yönetim kademesi her iki tarafıda barındıran bir yapıda yer alıyor, başta yazdığım iki isimden biri Fransızca diğeride Flamanca olarak işletmenin yazılışı biz alışkanlık üzere STIB diyelim STIB den sonraki otobüs işletmecisi DE LİJN bildiğim kadarı ile daha çok kuzey bölgesine ve Antwerp civarına hitap ediyor.
Şehirde 3 metro hattı, 18 tramvay hattı ve 47 otobüs hattı işletiliyor, metro hatları 1A, 1B ve 2 numara ile gösteriliyor, 1A ve B nin sebebi hatların bir bölgede ortak yolu kullanmaları, 2 numara ise devam eden inşaat tamamlandığında bir ring hattı konumuna gelecek ve dairesel olarak şehri kat edecek, bu değişiklik ile birlikte hatların numaralandırma yöntemide değiştirilerek 1,2 ve 3 nolu metro hatları olarak adlandırılacak, bildiğim kadarı ile şehirde devam eden başka metro inşaatı yok.
1A şehri kuzeybatı-güneydoğu istikametinde kat ederken 1B ise kuzeydoğu-güneybatı istikametinde yerleşiyor, 2 de az önce bahsettiğimiz gibi nerede ise bir daire şeklinde.
Metro kumanda merkezi
Bu 3 hatta ek olarak şehri kuzey-güney doğrultusunda kesen bir metro hattı daha var, sistem pre-metro olarak adlandırılıyor, bunun sebebi hat üzerindeki her şeyin metro olarak planlanmış ve inşaa edilmiş olması, yani istasyon yapıları, girişler çıkışlar, yürüyen merdiven ve asansör alanları, platform boyları, sinyalizasyon, makas ve araç izleme sistemleri ile aktif olarak bir metro aslında, sistemi pre-metro yapan ise üzerinde tramvayların çalışması
Bir premetro istasyonundan görüntüler
Evet bir metro hattı yapmışlar, bunu geleceğe dönük olarak planlamışlar ama yolcu yoğunluğu tramvaya uygun olduğu için istasyondaki minimal bir değişiklik ile peron seviyesinde yaptıkları bir düzenleme ile tramvay çalıştırmışlar. şehirdeki 7 tramvay hattı bu pre-metro sisteminden faydalanıyor, 3 ü şehir içine girmezken 4 tanesi şehri bu sistem ile boydan boya yer altından geçiyorlar. İlerleyen zamanda yolculuk ihtiyacı ve potansiyeli metro kapasitesine geldiğinde metro araçlarını bu sistemde bir kaç günlük bir istasyon düzenlemesi ile hemen işletmeye alabilecekler, ince bir düşünce değilmi? Tabii metro aktarmaları da altlı üstlü olarak şimdiden yapılmış, sanırım laz müteahhitleri yok.
Botanique istasyonu
Tramvay hatları ise oldukça işlevsel özellikle pre-metro hattı üzerindekiler oldukça yük kaldırıyor, diğer hatlarda otobüsler ile iyi kombine edilmişler, genelde pek çakışan hat göremedim, toplu ulaşım haritası bazı noktalarda yanıltabiliyor, harita üzerinde ve lejantta aynı sistem ile gösterilmiş olmaları nedeni ile eğer bilmiyorsanız tramvay diye gittiğiniz bir yerde otobüs ile karşılaşabilirsiniz Tramvay araçları çok çeşitli oldukça eski araçlardan tamamen teknoloji ürünü yeni araçlara kadar çok çeşit mevcut.
Metroda iki tip araçları var, eski tip olanları 2,3,ve 5 li diziler halinde kullanabiliyorlar, 4 lü dizi bildiğim kadarı ile bu araçlar kuple edilemiyor, ikinci tip araçları ise metro araçlarında yeni trend olan monoblok gövde, aslında monoblok değil modüler sistem ama içine girdiğinizde boydan boya gidilebilir bir alan görünce insanda monoblok hissi uyandırıyor, bu aletler İspanyol CAF firmasından satın alınmışlar ve teknoloji harikası, bu araçlara BOA diyorlar ama nedenini sormadım konuşma arasında da sanırım anlayamadım :S
Ulusal demiryolları SNCB/NMBStarafından işletiliyor, tüm Avrupa kentlerinde olduğu üzere burada da demiryolları ile taşımacılık çok önemli, ve tabii garlar şehrin en bilinen mekanları oluyor Demiryolu kullanımına en iyi örnek şu olabilir Paristen Brüksele artık uçak yok mesela, çünkü uçak ile harcayacağınız süre hızlı trenden daha kısa değil ama daha pahalı, Brüksel de havaalanına iki otobüs hattı gidiyor ve böyle küçük bir şehre göre oldukça şehir dışında, Pariste de yine aynı şekilde her iki havalimanı içinde şehir merkezini baz alırsak 20 dakikadan önce yolculuk yapamazsınız, otobüs ile iki şehir arası 3,5 saat sürüyor 20 euro veriyorsunuz, eğer grup halinde hareket etmese idik kesinlikle 35 euro fazla verip Thalys ise hızlı tren yolculuğunu tercih ederdim çünkü 1,5 saatte varıyorsunuz. Eh hızlı işte
Bir Thalys hızlı treni, resim Paris Gare De L'est de çekildi sanırım Doğu Garı oluyor. Bu trenlerin marka ve modelini bilmiyorum ama TGV lere çok benziyor.
Yönlendirmeler kısmen Paris ekolünde diyebilirim, M ve T olarak ayrılmış net anlaşılır bir yönlendirme sistemi, araç içlerindeki piktogramları çok can alıcı bulmadım açıkçası, ama araç gelişini dakika bazlı gösteren bilgilendirme sistemleri, her istasyonda dağıtılan genel ve metro haritaları ile çokta karışık değil aslında, sadece biraz öncede bahsettiğim gibi genel ulaşım haritası üzerinde numaralara iyi bakmak lazım tramvay ve otobüsler aynı tip numalar ile gösterilmişler, kapak lejantında hepsi tek tek yazıyor yani biraz incelemek lazım
STIB metro istasyon totemi
STIB genel olarak bu yapıdan uzakta genel bir hizmet veren ve yönetim kademesi her iki tarafıda barındıran bir yapıda yer alıyor, başta yazdığım iki isimden biri Fransızca diğeride Flamanca olarak işletmenin yazılışı biz alışkanlık üzere STIB diyelim STIB den sonraki otobüs işletmecisi DE LİJN bildiğim kadarı ile daha çok kuzey bölgesine ve Antwerp civarına hitap ediyor.
Şehirde 3 metro hattı, 18 tramvay hattı ve 47 otobüs hattı işletiliyor, metro hatları 1A, 1B ve 2 numara ile gösteriliyor, 1A ve B nin sebebi hatların bir bölgede ortak yolu kullanmaları, 2 numara ise devam eden inşaat tamamlandığında bir ring hattı konumuna gelecek ve dairesel olarak şehri kat edecek, bu değişiklik ile birlikte hatların numaralandırma yöntemide değiştirilerek 1,2 ve 3 nolu metro hatları olarak adlandırılacak, bildiğim kadarı ile şehirde devam eden başka metro inşaatı yok.
1A şehri kuzeybatı-güneydoğu istikametinde kat ederken 1B ise kuzeydoğu-güneybatı istikametinde yerleşiyor, 2 de az önce bahsettiğimiz gibi nerede ise bir daire şeklinde.
Metro kumanda merkezi
Bu 3 hatta ek olarak şehri kuzey-güney doğrultusunda kesen bir metro hattı daha var, sistem pre-metro olarak adlandırılıyor, bunun sebebi hat üzerindeki her şeyin metro olarak planlanmış ve inşaa edilmiş olması, yani istasyon yapıları, girişler çıkışlar, yürüyen merdiven ve asansör alanları, platform boyları, sinyalizasyon, makas ve araç izleme sistemleri ile aktif olarak bir metro aslında, sistemi pre-metro yapan ise üzerinde tramvayların çalışması
Bir premetro istasyonundan görüntüler
Evet bir metro hattı yapmışlar, bunu geleceğe dönük olarak planlamışlar ama yolcu yoğunluğu tramvaya uygun olduğu için istasyondaki minimal bir değişiklik ile peron seviyesinde yaptıkları bir düzenleme ile tramvay çalıştırmışlar. şehirdeki 7 tramvay hattı bu pre-metro sisteminden faydalanıyor, 3 ü şehir içine girmezken 4 tanesi şehri bu sistem ile boydan boya yer altından geçiyorlar. İlerleyen zamanda yolculuk ihtiyacı ve potansiyeli metro kapasitesine geldiğinde metro araçlarını bu sistemde bir kaç günlük bir istasyon düzenlemesi ile hemen işletmeye alabilecekler, ince bir düşünce değilmi? Tabii metro aktarmaları da altlı üstlü olarak şimdiden yapılmış, sanırım laz müteahhitleri yok.
Botanique istasyonu
Tramvay hatları ise oldukça işlevsel özellikle pre-metro hattı üzerindekiler oldukça yük kaldırıyor, diğer hatlarda otobüsler ile iyi kombine edilmişler, genelde pek çakışan hat göremedim, toplu ulaşım haritası bazı noktalarda yanıltabiliyor, harita üzerinde ve lejantta aynı sistem ile gösterilmiş olmaları nedeni ile eğer bilmiyorsanız tramvay diye gittiğiniz bir yerde otobüs ile karşılaşabilirsiniz Tramvay araçları çok çeşitli oldukça eski araçlardan tamamen teknoloji ürünü yeni araçlara kadar çok çeşit mevcut.
Metroda iki tip araçları var, eski tip olanları 2,3,ve 5 li diziler halinde kullanabiliyorlar, 4 lü dizi bildiğim kadarı ile bu araçlar kuple edilemiyor, ikinci tip araçları ise metro araçlarında yeni trend olan monoblok gövde, aslında monoblok değil modüler sistem ama içine girdiğinizde boydan boya gidilebilir bir alan görünce insanda monoblok hissi uyandırıyor, bu aletler İspanyol CAF firmasından satın alınmışlar ve teknoloji harikası, bu araçlara BOA diyorlar ama nedenini sormadım konuşma arasında da sanırım anlayamadım :S
Ulusal demiryolları SNCB/NMBStarafından işletiliyor, tüm Avrupa kentlerinde olduğu üzere burada da demiryolları ile taşımacılık çok önemli, ve tabii garlar şehrin en bilinen mekanları oluyor Demiryolu kullanımına en iyi örnek şu olabilir Paristen Brüksele artık uçak yok mesela, çünkü uçak ile harcayacağınız süre hızlı trenden daha kısa değil ama daha pahalı, Brüksel de havaalanına iki otobüs hattı gidiyor ve böyle küçük bir şehre göre oldukça şehir dışında, Pariste de yine aynı şekilde her iki havalimanı içinde şehir merkezini baz alırsak 20 dakikadan önce yolculuk yapamazsınız, otobüs ile iki şehir arası 3,5 saat sürüyor 20 euro veriyorsunuz, eğer grup halinde hareket etmese idik kesinlikle 35 euro fazla verip Thalys ise hızlı tren yolculuğunu tercih ederdim çünkü 1,5 saatte varıyorsunuz. Eh hızlı işte
Bir Thalys hızlı treni, resim Paris Gare De L'est de çekildi sanırım Doğu Garı oluyor. Bu trenlerin marka ve modelini bilmiyorum ama TGV lere çok benziyor.
Yönlendirmeler kısmen Paris ekolünde diyebilirim, M ve T olarak ayrılmış net anlaşılır bir yönlendirme sistemi, araç içlerindeki piktogramları çok can alıcı bulmadım açıkçası, ama araç gelişini dakika bazlı gösteren bilgilendirme sistemleri, her istasyonda dağıtılan genel ve metro haritaları ile çokta karışık değil aslında, sadece biraz öncede bahsettiğim gibi genel ulaşım haritası üzerinde numaralara iyi bakmak lazım tramvay ve otobüsler aynı tip numalar ile gösterilmişler, kapak lejantında hepsi tek tek yazıyor yani biraz incelemek lazım
En son Esat tarafından 21 Kas Pzr, 2010 21:32 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18091
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
Brüksel' den bir başka detay, aşağıdaki tabelalar istasyonların mezanin bölgesinde yer alıyor turnikelerin önünde (ağız alışmış bizdeki gibi bir turnike yok yanlış anlaşılmasın) ya da arkasında, bu tabelalar istasyona inişi ya da daha başka bazı detayları veriyor, şehirdeki tüm tabelalarda olduğu gibi Fransızca ve Flamanca yazıyor üstte ise görme engelliler için Beril alfabesi ile yazılmış kabartma yazı var, öyle ya da böyle bence insana saygı güzel şey
- alabay
- Evliya Çelebi
- Mesajlar: 5569
- Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12
Brüksel'de kısa bir devir geçirdim, orasını çok severim. İki dilli olması, şehrin güzelliği, ulaşım konusundaki harikulade sistemleri ... hepsi muazzam. Bilmem, farkında mıydınız, otobüs şoförleri bazen çok, ama çok genç ve yabancı uyruklu da çok var. Bu Fransa'daki Strasbourg şehrinde de öyle, ama nedense Almanya'da pek rastlanmaz. İki gün evvel (Strasbourg'ta) 20-25 yaş arası bir kız gördüm, koca otobüsün şoförüydü. İstanbul'dan da böyle gelişmeler beklerim ...
B. Alabay
B. Alabay
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18091
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
Aslında konu daha çok Belçika nın bütünü ile alakalı ama yine de yazmakta fayda var Belçike demiryolu işletmesi işçileri sadece yöneticiler ile kısıtlı kalan yüksek maaş artışlarının işçilerede yansıtılması talebi ile bir günlük uyarı grevi gerçekleştirmişler. Grev çerçevesinde özellikle ülkenin limanı konumundaki Anvers ve Zeeburg kentleri ile Eurostar ve Thallys hızlı tren seferleri yoğun şekilde etkilenmiş, işçiyiz haklıyız kardeşim
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18091
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
Brüksel de en ilgimi çeken ve baştan garipsediğim sonrasında ise özümsediğim şey pre-metro oldu yani bizim ikide bir lrt mi trt mi diye tartıştığımız şeyi yaşamamak için şehrin bir bölgesinde normal metro sistemi için yer altı tünelleri ve bunların istasyonlarını inşaa etmişler, girişler çıkışlar her şey metro kapasitesindeki bir yolculuk için düzenlenmiş ama içinde tramvay çalışıyor, hemde bir kaç hat bir den geçiyor.
Sistemin en büyük özelliği normalde 6 araçlık bir metro dizisini kaldıracak uzunlukta peronları olması ve peronların ortasının tramvaylar için alçaltılmış olması yani peronun ortasında merdiven ile alçak tabanlı tramvaylar ve basamaklı tramvaylara binebilmek için aşağı iniyorsunuz, ileride kapasitenin metro yolculuğu gerektirmesi durumunda sadece peron bölgesindeki bu alçak kesimin yükseltilmesi ile metro araçlarını sefere alabilecekler, bu Brüksel gibi çok büyük olmayan bir şehirin ileriye dönük planlaması için çok doğru bir adım gibi göründü bana.
Sistemin en büyük özelliği normalde 6 araçlık bir metro dizisini kaldıracak uzunlukta peronları olması ve peronların ortasının tramvaylar için alçaltılmış olması yani peronun ortasında merdiven ile alçak tabanlı tramvaylar ve basamaklı tramvaylara binebilmek için aşağı iniyorsunuz, ileride kapasitenin metro yolculuğu gerektirmesi durumunda sadece peron bölgesindeki bu alçak kesimin yükseltilmesi ile metro araçlarını sefere alabilecekler, bu Brüksel gibi çok büyük olmayan bir şehirin ileriye dönük planlaması için çok doğru bir adım gibi göründü bana.
- alabay
- Evliya Çelebi
- Mesajlar: 5569
- Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18091
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
Brüksel tramvay şebekesinde yeni bir uygulamaya gidiliyor, 30 Haziran itibari ile akşam 8 den sonra bazı hatların güzergahları değiştiriliyor, bu şekilde şehir merkezine 3 dakika da bir tramvay diyor, aslında çok daha kısa zamanda geliyor ama ben haberi tam anlayamadım, anladığım şey şu oldu Başar' ın Ağ Şebekesi diye bahsettiği benimde ikide bir de tramvay hatları birbirini kesmeli ve makas ile birleşmeli diyerek söylediğim şeyi adamlar yapıyor işte, bu kentte de tüm tramvay ağı birbirine bağlı dolayısı ile istediğiniz tramvayı istediğiniz hatta çekebilir hatta yeni hatlar oluşturabilirsiniz bu da bu sistemin en iyi örneklerinden bir tanesidir, demek ki akşam 8 den sonra bu yönde bir talep ya da ihtiyaç görüldü ve bu düzenleme yapıldı ilginç
Akşam 8 den önceki güzergahlar
Akşam 8 den sonraki güzergahlar
Bu da uygulamanın linki http://www.stib.be/30_06_08.html?l=en
Akşam 8 den önceki güzergahlar
Akşam 8 den sonraki güzergahlar
Bu da uygulamanın linki http://www.stib.be/30_06_08.html?l=en
- alabay
- Evliya Çelebi
- Mesajlar: 5569
- Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12
O ağ dediğim(iz) sistem aslında her yerde öyle. Yani, Kahire'de bile. Tabiîki, üştünde hatları oynatabileceğin, bir şebeke gerek, yoksa A-B ruto olur, o kadar. Arada bir ray kırığı, bir kaza, iş bitti. Berlin'de en önemli ana akslarda bir keresinde bir tramvay bir arabaya çarptı, şehir felç oldu, ama yine de, felç oldu, ölmedi. Tramvaylar "gezerek", çengel şeklinde kapanmış bölgeden çekindiler.
B. Alabay
B. Alabay