tkn-RS.13 » Makinistlik Kriterleri
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18112
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
tkn-RS.13 » Makinistlik Kriterleri
Bu soru ile çokça karşılaşıyorum, sektörün içinde iken çevremde en çok duyduğum sorulardan bir tanesi idi dahi diyebilirim sitemizde de zaman zaman gerek site içi aramada gerekse arama motorları aracılığı bu soruyu merak edenlerin geldiğini görüyorum, o zaman hazır bu işin eğitim kısmında bulunmuş ve eğitimlere ciddi emek sarf etmiş arkadaşlarda aramızda iken soruyu soralım.
Makinist olmak için hangi kriterler uygulanmaktadır, özel kriterler varmıdır?
Aslında ben bu sorunun cevabının biraz değişken olduğunu düşünüyorum, sonuçta standartları işletmeciler kendi kuralları ve yapısına göre düzenler, bazı işletmeciler illa ki üniversite mezunu olsun (bi laf vardır arabayı ehliyet değil şoför kullanır diye hatırlatayım dedim) ya da elektrik elektronik mezunu olsun, bazıları bana lise mezunu yeter diyebilir, bazılarıda demiryolu okulundan gelsin diyebilir, bunun İş-Kur un ya da devletin belirlediği bir standart iş tanımı olduğunu pek sanmıyorum açıkçası.
Dolayısı ile makinistlik yapacak kişilerin minimum lise ve meslek listelerinin tercihen elektrik - elektronik bölümlerinden mezun olmaları şartı çoğu yerde uygulanmaktadır, yine tercihen meslek yüksek okulu ya da fakülte mezunları tercih sebebidir, elektrik - elektronik bilgisinin istenmesi işin temelinin elektrik ile alakalı olmasından kaynaklanmaktadır, temel eğitimlerde elektrik bilgisi olması ve bu kavramları anlayabilmesi gerekmektedir.
İkinci olarak kişi aday olarak seçilmiş olsa dahi muhakkak detaylı ve ciddi bir psikoteknik testten geçebilmelidir. Makinistlik mesleğinde kent içi olsa dahi özellikle metro ve banliyö gibi durağan ortamlarda uzun soluklu sürüşler esnasında dikkat durumunda süreklilik sağlanması, ülkemizde tramvay gibi kent içi sistemlerinde ise sürekli bir stres ortamı bulunması bu testlerin önemini arttırmaktadır.
Bunun dışında yine benim bildiğim kriterler arasında, ciddi görme ve duyma bozukluklarının bulunmaması, epilepsi ya da benzeri sinir sistemi hastalıklarının bulunmaması aranan şartlar arasında yer alıyor.
Yazılı şartlar arasında varmıdır bilmiyorum ama sürüşe ve araca hakimiyete engel olacak, ya da görevi gereği araç üzerinde yerine getirmesi gereken görevleri yapmasına engel olacak fiziki engelleri bulunmaması gerekir.
Bunlar benim bildiklerim ile birlikte yaptığım bazı tespitlerden de ibarettir, bize tam doğru cevapları Mehmet hoca verecektir diye düşünüyorum.
Makinist olmak için hangi kriterler uygulanmaktadır, özel kriterler varmıdır?
Aslında ben bu sorunun cevabının biraz değişken olduğunu düşünüyorum, sonuçta standartları işletmeciler kendi kuralları ve yapısına göre düzenler, bazı işletmeciler illa ki üniversite mezunu olsun (bi laf vardır arabayı ehliyet değil şoför kullanır diye hatırlatayım dedim) ya da elektrik elektronik mezunu olsun, bazıları bana lise mezunu yeter diyebilir, bazılarıda demiryolu okulundan gelsin diyebilir, bunun İş-Kur un ya da devletin belirlediği bir standart iş tanımı olduğunu pek sanmıyorum açıkçası.
Dolayısı ile makinistlik yapacak kişilerin minimum lise ve meslek listelerinin tercihen elektrik - elektronik bölümlerinden mezun olmaları şartı çoğu yerde uygulanmaktadır, yine tercihen meslek yüksek okulu ya da fakülte mezunları tercih sebebidir, elektrik - elektronik bilgisinin istenmesi işin temelinin elektrik ile alakalı olmasından kaynaklanmaktadır, temel eğitimlerde elektrik bilgisi olması ve bu kavramları anlayabilmesi gerekmektedir.
İkinci olarak kişi aday olarak seçilmiş olsa dahi muhakkak detaylı ve ciddi bir psikoteknik testten geçebilmelidir. Makinistlik mesleğinde kent içi olsa dahi özellikle metro ve banliyö gibi durağan ortamlarda uzun soluklu sürüşler esnasında dikkat durumunda süreklilik sağlanması, ülkemizde tramvay gibi kent içi sistemlerinde ise sürekli bir stres ortamı bulunması bu testlerin önemini arttırmaktadır.
Bunun dışında yine benim bildiğim kriterler arasında, ciddi görme ve duyma bozukluklarının bulunmaması, epilepsi ya da benzeri sinir sistemi hastalıklarının bulunmaması aranan şartlar arasında yer alıyor.
Yazılı şartlar arasında varmıdır bilmiyorum ama sürüşe ve araca hakimiyete engel olacak, ya da görevi gereği araç üzerinde yerine getirmesi gereken görevleri yapmasına engel olacak fiziki engelleri bulunmaması gerekir.
Bunlar benim bildiklerim ile birlikte yaptığım bazı tespitlerden de ibarettir, bize tam doğru cevapları Mehmet hoca verecektir diye düşünüyorum.
En son Esat tarafından 21 Kas Pzr, 2010 20:15 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.
- alabay
- Evliya Çelebi
- Mesajlar: 5576
- Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18112
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
Kriterlerde kadın ya da erkek olma şartı diye bir şey yok, herhangi bir ülkede varmıdır bilemem ama Türkiye' de yok, kılık kıyafet ile ilgili bir takım düzenlemeler muhakkak vardır ama bu etkiliyormudur yine bilemem.
Kadınların bu işlerde bulunmamasının en büyük nedeni adı sürücülük olan işlerin Türkiye' de erkek egemen olması, toplumda yerleşmiş olan alışkanlıklar falan filan. Ama kadınların bu işleri yapması için bir engel söz konusu değil, bu sitemiz ile ilgili teknik bir konu değil daha çok sosyolojik bir konudur. Ayrı bir başlık halinde tartışılabilir.
Kadınların bu işlerde bulunmamasının en büyük nedeni adı sürücülük olan işlerin Türkiye' de erkek egemen olması, toplumda yerleşmiş olan alışkanlıklar falan filan. Ama kadınların bu işleri yapması için bir engel söz konusu değil, bu sitemiz ile ilgili teknik bir konu değil daha çok sosyolojik bir konudur. Ayrı bir başlık halinde tartışılabilir.
- abhazyalı ugur
- Sezonluk Yolcu
- Mesajlar: 128
- Kayıt: 24 Eyl Pzt, 2007 17:54
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18112
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
Evet renk körlüğü ve gece körlüğü gibi durumları eklemeyi unutmuşum sanırım, görme ile ilgili gözlük kullananlar tabii ki makinist olabiliyor ama bununda tam derecelendirmesi nedir bilemiyorum.
Ama şahsi kanaatin, elektrik elektronik mezunları ile kısıtlanmasını çok doğru bulmuyorum, memlekette zaten ara eleman açığı varken başka sektörlerin ihtiyacı olan personeli almak ülke menfaati açısından doğru değil, makinistliği herhangi bir meslek lisesi mezunu ya da 3 aylık elektrik kursu görmüş bir adamada yaptırabilirsiniz, çünkü uygulamada zaten arıza tespitini yapan test yazılım ve cihazları var araçlarda, makinistin yaptığı arızayı okumak var ise kumanda panelinden gidermek ya da aracı sağ salim garaja götürmek, sorumluluk bundan ibaret. Bunu yapabilecek kapasite ve sorumluluktaki herkesin olabilmesi gerekir diye düşünüyorum.
Ama şahsi kanaatin, elektrik elektronik mezunları ile kısıtlanmasını çok doğru bulmuyorum, memlekette zaten ara eleman açığı varken başka sektörlerin ihtiyacı olan personeli almak ülke menfaati açısından doğru değil, makinistliği herhangi bir meslek lisesi mezunu ya da 3 aylık elektrik kursu görmüş bir adamada yaptırabilirsiniz, çünkü uygulamada zaten arıza tespitini yapan test yazılım ve cihazları var araçlarda, makinistin yaptığı arızayı okumak var ise kumanda panelinden gidermek ya da aracı sağ salim garaja götürmek, sorumluluk bundan ibaret. Bunu yapabilecek kapasite ve sorumluluktaki herkesin olabilmesi gerekir diye düşünüyorum.
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18112
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
Demek ki neymiş, TCDD de bayanlar makinist olamazmış gerçi uzun yol makinistliğinin bayanlar için uygunluğu tartışılır tabi ama pilot olabiliyorlarsa (varmı bayan pilot ) ya da kaptan eheheh yahu ne kadar erkek egemenmişiz biz, neyse kızlarıda alın askere kardeşim onlarda ray tozu yutsun, yanlız bir tabir var "kıçı raya değen bir daha kurtulamaz" derler bu işler bağımlılık yapar. Başar şimdi sakın bu başlıkta neden Türkiye de kadın şoför yok muhabbetine girme silerim mesajını.Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, KPSS ile TCDD'de makinist yardımcısı olarak göreve başlayan Eskişehir Anadolu Endüstri Meslek Lisesi Raylı Sistemler ve Teknolojileri Bölümünün ilk mezunlarını kabul etti.
Kabulde, Eskişehir'den mezun olan ancak TCDD'de makinist olmak için ''erkek olmak'' şartı bulunduğundan KPSS'de 70 puan aldığı halde atanamadığını söyleyen Seçil Ölmez, makinist olmak istediğini söyledi.
Daha önce bu durumdan haberdar olmadığını ifade eden Bakan Yıldırım, ''Bu hanım kızımızı bu fırsattan yararlandıramamışız. Buna çok üzüldüm. Ama sen üzülme. İlk partide girenlerden biri de sen olacaksın, yeter ki KPSS'den iyi bir puan al'' dedi.
Daha sonra TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman'a ''Kadınların da makinist olabilmeleri için gereken hukuki düzenlemenin yapılması'' talimatını veren Yıldırım, ''demiryollarına da bir kadın eli değsin bakalım'' diye konuştu.
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18112
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
http://www.lojiport.com/news_detail.php?id=13286Sınava önceden belirlediğimiz koşullar kapsamında meslek liselerinin makine, elektrik, elektronik ve bilgisayar bölümü mezunlarına girme hakkı verdik. Sorularımızı Milli Eğitim Müdürlüğü işbirliğiyle ortaklaşa olarak meslek liselerinde görev yapan teknik öğretmenler ile birlikte hazırladık.
Kayseray' a alınacak makinistlerde de aranan kriterler bunlar mış sigortaları aşağı yukarı oynatabilmek için illa teknik eleman olmak lazım, şimdi bir şey yazıcam buraya ama çok ayıp olacak.
- abhazyalı ugur
- Sezonluk Yolcu
- Mesajlar: 128
- Kayıt: 24 Eyl Pzt, 2007 17:54
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18112
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
Neden ki? Göbekli insanlar demiryolu aracı kullanamaz mı? Bu insanlar mankenlik yapmıyorlar, gerçi bazılarının hareketleri mankenleri aratmıyor ya neyse, bir laf vardır arabayı ehliyet kullanmaz şoför kullanır, tramvayı da havalı gözlükler, kıvrılmış gömlek kolları ya da apoletler kullanmıyor hahahaha ben çok aşırı kilolu olmadıktan sonra (aracın bazı yerlerine müdahale ederken çalışmasına engel olacak şekilde) insanların makinistlik yapmasına engel olunmasına acayip gıcık alıyorum.abhazyalı ugur yazdı:Burda yazılmayan şartlardan biride kilo Boy kilo endenksin 29 dan fazla olmayacak
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18112
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
TCDD makinistlik ile ilgili kriterleri belirlemek adına bir çalışma yapmış ve taslak da yayınlanmış. Geliştirme aşamasındaki taslak kabul edilir ise, artık makinistlik mesleği için standartları belirlenmiş bir klavuz olacak. Ben bunu güzel bir adım olarak görüyorum, inşallah iyi bir şekilde tamamlanır.
http://www.tcdd.gov.tr/kurumsal/egitim/ ... ASLAGI.pdf
Diğer taraftan geçen gün okuduğum bir yazıda, 2 yıl sonra yani 2012 den itibaren TCDD nin makinist alımında sadece Demiryolu Meslek Lisesi makinistlik bölümü mezunlarından ya da Meslek Yüksekokulunun aynı bölümünden mezun olanlarından alım yapacağı bildirilmiş. Yani makinist olmak isteyenler demiryolu meslek okulu okumuş olsalar dahi doğru bölüm tercihi yapmış olmak durumundalar. Her ne kadar ben herkesin makinist olabileceğine inanıyor olsam ki bu görüşümü sonuna kadar savunurum, yine de bu tip standartlar getirilmesi, belli bir kalite yakalanması ve gelecek için doğru adımlardır.
http://www.tcdd.gov.tr/kurumsal/egitim/ ... ASLAGI.pdf
Diğer taraftan geçen gün okuduğum bir yazıda, 2 yıl sonra yani 2012 den itibaren TCDD nin makinist alımında sadece Demiryolu Meslek Lisesi makinistlik bölümü mezunlarından ya da Meslek Yüksekokulunun aynı bölümünden mezun olanlarından alım yapacağı bildirilmiş. Yani makinist olmak isteyenler demiryolu meslek okulu okumuş olsalar dahi doğru bölüm tercihi yapmış olmak durumundalar. Her ne kadar ben herkesin makinist olabileceğine inanıyor olsam ki bu görüşümü sonuna kadar savunurum, yine de bu tip standartlar getirilmesi, belli bir kalite yakalanması ve gelecek için doğru adımlardır.