Böyle olacağı belli idi, geçmişte biz de dile getirdik. Burada konuyu politikadan bağımsız değerlendirmek imkansız, biz demiryolu alt yapımızı yenilemiş ve hatta sırf bu iş için demiryolu inşa etmiş olsak bile güzergah ülkemizden geçmeyebilirdi, politika bilmem ne uzmanı değilim ama en azından bu tip işlerde konjüktürün götü başının ayrı oynadığını biliyorum, her ne ise konumuz siyaset değil.
Öncelikle bu konuda neden o güzergahın tercih edildiğinin bence sebeplerini söyleyeyim, birincisi Rusya ve Avrupa daki hazır demiryolları alt yapısı, bunlar arasındaki entegrasyonun bir şekilde hızlıca sağlanmış olması ki bu konuda Almanya avrupa da büyük çaba sarf etti, aynı şekilde farklı ray açıklığındaki İspanya ve Rusya ile entegrasyon konusunda bu ülkelerde uğraştılar. Bir diğer önemli husus Çin asya ülkeleri üzerinde büyük etkiye sahip, bölgedeki hammadde kaynaklarını ülkesine taşıyabilmek için bu ülkelerdeki demiryolu yenileme işlerini çok cazip fiyatlara yapıyor, hatta yanlış hatırlamıyor isem bazı maden kaynaklarının işletilmesi karşılığında nerede ise bedavaya yaptığı işler var, işte bu akılcılıktır.
Peki neden bizim ülkemizden geçmiyor? Birincisi yatırımımızı sadece hızlı trene yapıyoruz, konvansiyonel hat yapmak, bunları geliştirmek ve yeni yollar eklemek pek önceliklik görünmüyor bizde, yani mevcutta biz bu tren trafiğine hazır mıyız, tartışılır. Yük trenleri Marmaray dan geçmeyecek dedik beni bile hain ilan edenler oldu
geçecek mi? Köprüye demiryolu yapıldı, 2 ucu yok, ha ihale edile-cek, yapıla-cak, ben işimi -cek ve -cak eki kullanarak yapmayı sevmeyenlerdenim. Daha Trakya bölgesinde demiryolunu adam etmedik, bir yandan ERTMS ye adaptasyon çalışması yapıyoruz ama ortada ray yok??? Her ne ise, Anadolu içinde malum tek yoğunluk hızlı tren nerede ise, yapılmasın demiyorum geç bile kalındı ama eş zamanlı olarak konvansiyonel, konvansiyonel, konvansiyonel. Ha bunu yapamadık ya bir liman yap karadenizde Rize den yükle Kırklareli nde indir, oradan trene yükle gönder, akıl var izan var. Her ne ise, işin diğer bir boyutu demiryolunun bize kadar gelecek bölümünde berbat bir altyapı var, güvenlik yok, istikrar yok, yok ta yok. Dolayısı ile avrupalı için makul olan güzergah şu an ki konjüktürde Rusya üzerinden geçmekti, öyle de oldu. Geçmiş olsun ama sorun yok biz Çin' den Londra' ya tren geçireceğiz.