Aslinda Tahranla ilgili cok sayida resim de paylasicagim, yeniden yuklemek zaman aliyor.Diğer şehirler ile ilgili bilgiler girmeden bir soru sorayım. Tahran metro sisteminde aktif 4 metro hattı var dediniz, bunların sefer saatleri nedir? Yani saat kaçtan kaça kadar ve hangi sıklıkta çalışıyorlar, pik saat sefer sıklığı nedir?
Gorunen haritada acik mavi renkle belirlenen hat disinda diger hatlar aktif, bazi istasiyonlarinda da calismalar surmekte. Acik mavi hattin da yapimi suruyor. Karaj hatti disinda Tum hatlar sabah 5:30 aksam 10:30 kadar hizmet veriyorlar, Karaj hatti da sabah 5:30 aksam 11 kadar hizmette.
Calistiklari siklik da her istasiyona ortalama 2 dk, tabi bu sistem ortalama gunluk (son verilere gore) 2.1 - 2.2 Milyon kisi tasiyor, yeteri kadar tren olmadigindan kisa sureli gecikmeler yasaniyor (Tren olayida basli basina bir olay isterseniz anlatirim Iran gumruklerinde ama verilmiyor)
Pik saatleri hakkinda net bilgim yok, ama sabah Is gidis ve aksam Is cikisi ozellikle cok yogun olur, Mesela 1. hat sabah Golhak tarafi yogun olur, Aksam Imam turbesi tarafi ve...
Hem Tahran`da hemde diger sehirlerde genellikle 50% belediye ve 50% devletin payi var. hatta Metro biletleri konusunda devletin odedigi Subvansiyonlar var. Projede yasanan gecikmeler hem Tahran hemde diger sehirlerde genellikle Devlet payinin gecikmesi sebebindendir, yani belediye kendi payini zamaninda odiyor ama devlet geciktiriyor.buna rağmen bugün Tahran' da 114 km lik metro hattından söz ediyorsunuz, bunun finansmanı nasıl sağlandı. Mali yükü sadece belediyelermi çekiyor yoksa devlet desteği varmı, bakanlık tarafından mı yürütülüyor. Kredilendirme ile para bulunması söz konusumu yoksa tamamını ülke ya da kentin özkaynaklarından mı sağlıyorlar?
Birde Tahranda ozellikle son yillarda gorulen calismalar Tahran belediye baskani Dr. Qalibafin calismalarindan kaynaklaniyor, Kendisi her yil 15 km metro yapma sozunu vermisti ve turiyorda.
Kendisi ayrica eski Devrim Muhafizi Hava kuvvetleri komutani, Iran polis Komutani ve Iran Air`de hala ucan Kaptan. 2008 Yilinda Dunyada en iyi 8. Belediye baskani secildi ve gecen yil Yaptigi calismalrdan dolayi Tahran dunyada o yilin en iyi Toplu tasima sistemine sahip sehirler arainda gosterildi.
Bu sirket Belediyeye bagli bir sirket , 5 yil once artan yolcu ve tren sayisi nedeniyle onu isleten ve yapan sirketler ayirtildi ama her ikisi de belediyeye bagli.Üçüncü olarakta işletmeyi yapan firmanın yapısı nedir? Devlet kurumumu, bizdeki gibi şirket statüsünde belediye teşekkülü mü, yoksa tamamen özerk bir şirket gibi mi çalışıyor? Hat yapımında söz sahibimi, sadece işletmecimi?