Aslında pek çok sitede haber var ama şu an ilk gördüğüm linki yerleştirdim, arayınca ulaşırsınız zaten pek çoğunuzda okumuştur. Bu habere bir yandan sevindim diğer yandan uygulanabilirlikteki zorluk nedeni ile halen çekinceliyim. Bu konuda ilk 3 yıl kadar önce başka bir sitede yazmıştım, daha sonra bizim sitede de değindim diye hatırlıyorum. O zaman örnek verdiğim yer Saraçhane-Edirnekapı arasında yapılmaya çalışılmış ve başarılamamış olan projeydi. O güzergahta bu haberlerde bahsedilen bir çalışma yapılmıştı, yolun en sağ şeridi otobüs yolu olarak ayrılmış, ayrı renkle işaretlenmişti ama neden park eden arabalara bir çözüm bulunamadı. Şimdi aynı sistem yeniden ve kent genelindeki ana arterler üzerinde kurulacakmış. Ben ilk etapta bunun T1 tramvayının iptaline sebep olacağını düşündüğüm için açıkçası tedirgin oldum ama yapılan açıklamalarda yolun sağ şeridi kullanılacağı belirtiliyor, bakalım bu sefer umarım başarılır.
Bir de ben bu sistemin metrobüs olarak adlandırılmasına karşıyım, çünkü bir metrobüs frekansı yakalanması imkansız olduğunu düşünüyorum. Ayrıca bu proje ile birlikte bu güzergahlarda da Trambus denilen metrobüs hattında kullanılan uzun körüklü otobüslere geçilmelidir diye düşünüyorum. Bu sistemin bir diğer dezavantajı hatlara ayrım noktalarında trafik ışıklarının yeniden düzenlenmesi gerekliliği olacaktır, bu da diğer karayolu araçlarının ışıklarda ikinci bir bekleme ile karşılaşmasına sebep olabilir ama bu kaç noktada meydana gelir şu an kestiremiyorum.
Büyükşehir Belediyesi, İstanbul genelinde belirlediği 5 güzergâhta sağ şeritlerdeki park yapan araçların önüne geçecek ve yolun kullanıma katılabilmesini sağlamak amacıyla özel otobüs yoluna dönüştürecek.
Sabah gazetesinin haberine göre, İBB tarafından yapılan fizibilitenin ardından Millet Caddesi - Taksim, Kızıltoprak - Bostancı - Tuzla, Beşiktaş - Maslak, Yenikapı - Başakşehir ve Şirinevler - Mahmutbey güzergâhları uygulama için belirlendi. Bu 5 güzergâhtan ilk etapta Millet Caddesi - Taksim hattı pilot proje olarak seçildi. Güzergâh, Millet Caddesi, Atatürk Bulvarı ve Tarlabaşı Bulvarı olarak üç kısımda incelendi.
Çalışmanın ilk ayağı olan Millet Caddesi'nde Topkapı-Aksaray yönündeki parklanmadan dolayı 3 şerit olan yolun 2 şeride düşmesi nedeniyle, araç parkları yasaklanarak İETT ve özel halk otobüslerine tahsisli bir şerit oluşturulacak. Uygulama, Topkapı-Taksim arasını 20 dakikaya indirecek.
Topkapı-Aksaray yönünde Kızılelma kavşağında trafik sıkışıklığına yol açan otobüs durakları da bu uygulama sonucunda disiplin altına alınarak caddenin trafik kapasitesi artırılacak.
Aksaray-Topkapı yönünde İstanbul Üniversitesi Çapa Tıp Fakültesi önünde oluşan taksi beklemeleri de otobüs şeridi uygulaması çerçevesinde çözüme ulaştırılacak. Güzergâhın ikinci bölümü olan Atatürk Caddesi'nde yol kesit yetersizliği ve artere olan giriş-çıkış noktalarının yoğunluğu sebebiyle Aksaray üst geçidinden Şişhane bölgesine kadar olan kesimde toplu taşıma araçları mevcut trafik ile birlikte hareket edecek.
Park sorunu yüzünden kapasitesinin altında çalışan Tarlabaşı Bulvarı, otobüs şeridi tahsisi ve Taksim Meydanı Projesi ile düzenlenerek mevcut sistemin verimli bir şekilde kullanılması sağlanacak. 7,5 kilometrelik güzergâhta otobüs şeritleri özel boyayla, gerekli görülen bölümlerde ise hareketli fizikî engelle ayrılacak.