bur-T.10:04 » Yerli Üretim Tramvay "İpek Böceği" - Durmazlar

btgn
Yıllık Paso
Mesajlar: 425
Kayıt: 08 Tem Prş, 2010 17:34

Mesaj gönderen btgn » 25 Eyl Sal, 2012 16:15

su %100 saplantisindan da kurtuldugumuzda bence daha rahat, daha ozgur ve orjinal isler ortaya cikartacaklardir.
Bir de benim gördüğüm şöyle bir yanlış algı var ki araç %100 yerli denildiğinde sanki tüm parçaları Durmazlar üretiyormuş gibi düşünülüyor ve yok yapamazlar deniliyor. Böyle düşünen bir çok insan tanıyorum. Aracın %50'si bile yerli olsa bu %50'lik dilimi Durmazlar yaptı anlamına gelmez , belki kapıları yerli bir kapı üreticisi firmadan , klimaları yerli bir firmadan aldı. Sonuç olarak bunlar kendi üretimleri değil ama yerli oranı içine dahil. Yanlış anlaşılmaları önlemek için bunun da halk tarafından fark edilmesi gerekiyor.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18070
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 25 Eyl Sal, 2012 16:28

btgn yazdı:
su %100 saplantisindan da kurtuldugumuzda bence daha rahat, daha ozgur ve orjinal isler ortaya cikartacaklardir.
Bir de benim gördüğüm şöyle bir yanlış algı var ki araç %100 yerli denildiğinde sanki tüm parçaları Durmazlar üretiyormuş gibi düşünülüyor ve yok yapamazlar deniliyor. Böyle düşünen bir çok insan tanıyorum. Aracın %50'si bile yerli olsa bu %50'lik dilimi Durmazlar yaptı anlamına gelmez , belki kapıları yerli bir kapı üreticisi firmadan , klimaları yerli bir firmadan aldı. Sonuç olarak bunlar kendi üretimleri değil ama yerli oranı içine dahil. Yanlış anlaşılmaları önlemek için bunun da halk tarafından fark edilmesi gerekiyor.
Kesinlikle haklısın, aslında 3 ayaklı bir durum bence. Birincisi firmayı artık bu konuda daha rahat gördüm, yani evet şu parçayı şuradan aldık diyorlar, çünkü hepsini yapan zaten yok Siemens ten de alsanız herşeyini o üretmiyor ki. Bende bizim sitemiz adına bu konuyu zaten kötülemek ya da karalamak değil doğru bilgilendirmek için dile getirdiğimizi gayet güzel ifade ettim, iyi bir kontak kurduk. İkincisi alıcıların bakış açısı, bunu yıkmak için belki biraz milliyetçi daha doğrusu nasıl ifade edeyim bilemiyorum yani "BİZDEN" düşüncesi ile hareket edip risk almak gerekir, bu biraz zor. Kimseden kendini işletmede ispat etmemiş bir aracı almasını bekleyemezsiniz, hatta kırıcı bile olabilirler, yerli malına güvenmiyoruz gibi sözler ile, bu konu zor. Üçüncüsü halkın bakış açısı, burada da sende ifade etmişsin baştan yapılan siyasi oyun yanlışları vardı, yani "Ben yapıyorum" "Ben yaptırıyorum" "%100 yerli olacak" diye ortaya çıkıldı, bu söylem maalesef ülkemizde, sadece ülkemizde değil pek çok ülkede tutuyor, ben hoşlanmıyorum bu benim şahsi sorunum :) ama yanlış bir yol, insanlarda bu kadar kolay kapılmamalı. %50 de olsa BİZİMDİR.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18070
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 26 Eyl Çrş, 2012 20:31

Bu fotoğrafı unutmamalıyım, aslında çok daha enteresan bir pozdu ama şu abla bir türlü çekilmeyince yakalayamadık, bu iki muhtemelen Çinli arkadaş yere yatmış bir şekilde bojiyi inceliyorlardı :) tabi alçak tabanlı bir araç yapıp bojisinide yaptığınız zaman ilgi çekmesi çok doğal, ama asıl pozda abiler resmen secdeye yatmış gibiydiler, hatta tapıyorlarmı falan gibi abes esprilerde yaptık.

Resim

Bir de şu beğenmedim dediğim arka tasarımı gösterelim, çok otobüsvari olduğu için beğenmedim açıkçası bir de tek kullanmak üzere tasarlanmış bir aracın arkasının bu şekilde olması garip geldi, belki alışkanlıklardan. Ama madem İpek Böceği, Silkworm, bir yerde de Cocoon diye gördüm fuarda ama elimdeki dökümanlarda yok, nerede gördüm başka bir araçmıydı kafa karıştı şimdi, her ne ise bana hitap etmedi bu arka kısım :)
Resim
Resim

btgn
Yıllık Paso
Mesajlar: 425
Kayıt: 08 Tem Prş, 2010 17:34

Mesaj gönderen btgn » 26 Eyl Çrş, 2012 20:39

Bir yerlerde okumuştum boji tasarımında yaptıkları ile ilgili 2 tane patent almış Durmazlar. Çinliler de haberdar olmuştur belki bundan, onu inceliyorlardır.

Arka kısma gelince daha ilk araç prototip olarak yapıldığında acaba sonradan değiştirirler mi diye düşündüm ama diğer araç da aynı şekilde yapıldı. Otomotiv şehri olduğumuzun bir işareti :)

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18070
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 26 Eyl Çrş, 2012 20:59

Aracı tekli çalışacak şekilde düşünüyorlar. Tabii ki prototip olduğu için çok yorumlamak doğru olmaz belki ama artık kaportada varyasyonlara gidilmeli derim. Ön yüz değişmeden bu arka kısmada böcek havası verilmeli, çift taraftan kapılı model tasarımı geliştirilmeli ayrıca kuple edilebilecek bir model de tabii ki olmalı. Bunlar düşünülmemiştir demiyorum, muhakkak düşünülmüş ya da planlara alınmıştır ama aracın bu halinden sonra bu söylediklerim yavaş yavaş hayata geçmeli.

senturk90
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 153
Kayıt: 09 Ağu Pzr, 2009 07:28

Mesaj gönderen senturk90 » 26 Eyl Çrş, 2012 21:04

Esat yazdı:Aracı tekli çalışacak şekilde düşünüyorlar. Tabii ki prototip olduğu için çok yorumlamak doğru olmaz belki ama artık kaportada varyasyonlara gidilmeli derim. Ön yüz değişmeden bu arka kısmada böcek havası verilmeli, çift taraftan kapılı model tasarımı geliştirilmeli ayrıca kuple edilebilecek bir model de tabii ki olmalı. Bunlar düşünülmemiştir demiyorum, muhakkak düşünülmüş ya da planlara alınmıştır ama aracın bu halinden sonra bu söylediklerim yavaş yavaş hayata geçmeli.
Aynen katılıyorum. Eğer bu araç heykel garaj hattında işlerse bazen oldukça zorluklar çekeriz. Zaman zaman 2'li değil 3'lü kuplelere ihtiyaç olacağı kanısındayım.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5557
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 27 Eyl Prş, 2012 12:23

Aracın tanıtım defterine baktığımda, bunun Combino gibi farklı modül uzunluklarında işletileceğini görüyorum. Yani, kısa, orta, uzun, ve hepsi ya tek, ya çift başlı şekilde. Aynen Combino gibi. Freiburg Combino’ları çift başlı, Potsdam Combino’ları tek başlı. Bunlar kuple edilemez.

Aracın arkası fena değil, farklı da sayabiliriz. Bana (!) kalsaydı, belki (!), estetik bir düşünce olarak (!) arkasına yuvarlak bir kıç/pencere düşünülebilirdi, yani hani böcek falan ya. Ama durum da şöyle, biyolojik olarak, kurt kozadan evvelki hâl, kozadan sonrakisi ise kelebek. Yani, bu isim ve koza hikâyesinde minik bir çelişme oluyor :-) Ama yine de. Bunlar tasarım/zevk meselesi. Tabiîki tasarımı yaptıktan sonra bilmem neleri ölçmek gerekiyor, hava direnci, hava döndürmesi (Esat, Luftverwirbelung demek istemiştim). Aracın ağırlık merkesi; bu teknik konuları daha konuşmadık, biraz da beklememiz lâzım herhâlde. benim anladığım kadarıyla, aracın ağırlık merkezi başta biraz zordu, çünkü teknik donatımlar hepsi tavanda olmak zorunda. Ama bunu da çözmüşlerdir. Araç bana göre çok hoştu! Burada resimlerini gösterdiğimda aaah, oooh falan sesler geldi :-) Burada ve Berlin’de. Herkes maket, resim, model falan bekledi, aracı ta kendisini (fotolarımda) görünce herkes şaştı :-) Darısı RTE aracının başına, aman başı ağırmasın.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18070
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 27 Eyl Prş, 2012 13:28

Araç modüler sistemde yani aradan modül çıkartılarak kısa ya da eklenerek uzun üretilebiliyor, bunda bir sıkıntı yokmuş ama kuple edilemez demek biraz abes, tasarımını değiştirirsin kuple edersin. Bursa'da şu an inşaatı devam eden hatta göre düşünüyorlar bu yanlış, adamın hattı bitecek bu araç daha üretim bandında değil, siz aracınızı her müşteriye göre tasarlamalısınız ve günümüz sistemlerinde üç çözüm var ya uzun araçlar, ki 40 metreye kadar olabilenler var sanırım ya da ikili kuple edilmiş setler halinde çalışılıyor ya da az yolculu hatlarda tekli araçlar ile.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5557
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 27 Eyl Prş, 2012 13:38

Ama Combino da kuple edilemez? Yani, geleceğı kuplajsız, modüler sistemlerde görüyorlar demek. Belki de hakikaten gelecek öyle. Açıkçası son kuple sistemi nerede gördüm, hatırlamıyorum bile. BUralarda yok. Hee, doğuda var(dı), eski (ve yeni) Tatra araçlarında. Tatra ile Berlin’de de belki kuple vardı, unuttum valla. Yeni modeller hepsi modüler gibi. Zaten o kadar uzun ki (Freiburg meselâ), daha uzunu durağa yanaşamazdı. Büyük duraklar hep iki araçlık.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18070
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 27 Eyl Prş, 2012 13:50

Orada öyle görmüşsün başka yerlerde? Bu konuyu tartışmayalım artık, sen öyle gördün diye öyle olacak değil, bizdeki kent yapısında ya da bozuk yol altyapılarında o tip araçların sıkıntı çıkaracağı yönünde uzman raporu var, en azından İstanbul için vardı, Alstomların alınma sebeplerinden birisidir bu. Modüler dediğimiz bu araçlar sorunlu altyapılarda çalışırken sıkıntı yaratıyormuş, Combino'nun kuple edilememesi onun sorunu, biz yaptığımız aracı kuple edilebilecek şekilde de yapabiliriz, ne engel var? Hiç. Dediğim gibi araç prototip olduğu için sorun yok, Bursa düşünülerek tasarlanmıştır ama bu hali ile İstanbul'a satamazsınız mesela, zaten gördüğümüz uzun olanıydı, buna en fazla bir modül daha eklenir, ya da Konya'da işleyebilecek mi? Tek taraftan kapılı ama benim kent yapım, sokaklarım belki farklı yönlerde durağı gerektiriyor? Benim kast ettiğim şeyler bunlar, araç kuple edilemez demek saçma, kuple edilebilir de yapılabilir, hatta seçenek olarak en azından projelendirilmeli diyorum.

Hep söylediğim örnek var Alstom Citadis nedir ya da Bombardier Flexity? Bir model ailesi aynı aracı farklı ön tasarımlar ile alabiliyorsun, katalogdan seçer gibi, herkesin ihtiyacı farklı, her kentin talebi farklı. Bu sektörde yer almak istiyorsan çeşidin olacak, Konya gidipte ismi duyulmamış firmanın ürününü almak istiyor diye kızmak kolay, Skoda kaç yıldır tramvay aracı üretiyor bir de ona bakalım ama.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5557
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 27 Eyl Prş, 2012 14:50

Biz Berlin’de bu soruyu açmış veya sormuş muyduk? Veya sen? Belki bir sebebi vardır? Eninde sonunda, kuple edilemeyen tarz şu an.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18070
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 27 Eyl Prş, 2012 16:44

alabay yazdı:Biz Berlin’de bu soruyu açmış veya sormuş muyduk? Veya sen? Belki bir sebebi vardır? Eninde sonunda, kuple edilemeyen tarz şu an.
Ben ilk gün Hüseyin Bey'e sormuştum, o da aracın modüler olduğunu, 5-6-7 modül şeklinde üretilebildiğini söylemişti daha fazlası oluyormuydu onu hatırlamıyorum açıkçası. Bir sebebi vardır??? Var dedik ya işte, kullanılacağı ilk hat olarak Bursa'daki ring hattı düşünüldüğü için, başka ne sebep arıyorsun? :)

Cevapla

“Toplu Taşıma Araçları” sayfasına dön