bur-T.10:04 » Yerli Üretim Tramvay "İpek Böceği" - Durmazlar

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 27 Eyl Prş, 2012 20:01

Şöyle bir sebep arıyorum: Acaba yükün damda olmasıyla ilgili olabilir mi? Şasenin alt kısmına fazla yük noktalanabilir mi? Yani, belki teknik açıdan da belirli imkânlar ve imkânsızlıklar da vardır. Yine Combino diyeceğim (başka GTx bilmemne araçlarla da başlayabilirdim, ama Combino »yeni«), o da herhâlde herhangi bir kente göre değil, genel bir konsept olarak plânlandı; ve bu böcek de ona benzer bir yoldan gidiyora benziyor bence. defterimdeki modüler yapılara baktığımda, küçücükten bayağı büyüğe kadar üç model gösteriyor. Bilmiyorum, belki de alışkanlıktır, ama böyle bir aracın kuple edilememesi beni hiç şaşırtmıyor. Başka bir »tarz«. Yanılabilirim elbet, degnizyeng değilüm :lol:

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 27 Eyl Prş, 2012 20:20

Aracın tarzı bağlamında bir şey demiyorum zaten, ben kuple edilebilir modeli de olmalı diyorum, ha ona modüler demezsiniz yapmazsınız o başka ama madem bu yola çıkıldı başlangıç için İPEK BÖCEĞİ bir marka olmalı, CITADIS gibi, FLEXITY gibi. Evet şu anda araç bunların klasmanında değil ama bana göre bir Skoda ya da orada gördüğümüz abidik gubudik firmalardan da iyi durumda, evet bu kıyaslamayı yani Skoda, Tesa mıydı ne vardı bir de, onlar ile aynı klasmanda değerlendir uyarısını sevdiğim, bilgi ve tecrübesine güvendiğim bir dostum orada kulağıma fısıldadı, kaldı ki kendisininde araç üretiminde gayet iyi bir tecrübesi var.

Şimdi bu araç bu hali ile Bursa'nın T1 hattında iş görecek şekilde tasarlanıyor, peki ileride ki hatlar ne olacak? Şu Master planda gerçekten tramvay hatları şu şekilde planlanmalı, kentin trafik akışı ve karayolu parklanması buna göre tasarlanmalı falan yazıyormu? Almanlar yapıyor diye doğru mu yapıyorlar yoksa siparişimi yapıyorlar? :) Bakmayın güldüğüme adamlar ne kadar özgür takıldılar bakalım, bilmiyoruz ki. Dolayısı ile aracın bu tasarımı T1 için iş görür belki ama diğer hatlarda orta peron yapma gerekliliği olursa ne olacak, peron yerlerinden feragat edip garip yerlere peron mu koyacağız yoksa daha doğru noktalarda hitap edebilmek adına çift taraftan kapılı araçta yapacakmıyız? Her kentin araçlar için dönüş noktası (armut) olacak mı? Olmayan bunu yapamayan kentlere satılmayacak mı bu araç? :)

Tamam biliyorum, sanki araç üretim bandından çıkmış tezgahta gibi konuşuyorum, ama kendi adıma şunu söyleyeyim bunları tartışıyor olmak güzel, şu anki hali ile biz bu araç üretilebilirmi, üretiliyormu, ne oluyor orada yahu! durumunu geçtik, aracın şu koltuğu şöyle, yok arka koltuğu böyleyi konuşuyoruz, yani yapılan işin yanında çok mühim değil bu yazdıklarım belki de.

btgn
Yıllık Paso
Mesajlar: 425
Kayıt: 08 Tem Prş, 2010 17:34

Mesaj gönderen btgn » 27 Eyl Prş, 2012 20:45

Hüseyin Bey ile yapılmış bir röportaj vardı internette. O röportajda şu anki aracın sadece bir protatip olduğu aynı aracın taleplere göre hem tek hem de çift yönlü çalışan (uni /bi directional) modellerinin de üretileceğini söyledi. Şirket patronunun kendi ağzından duydum bunu. Kuple olayından bahsetmedi ama ben de burada Başar Abi gibi düşünüyorum. Kuple etmektense yekpare bir modüler araç kullanmak daha etkili, daha tramvay havası var :D İstanbul'da T1 hattına baktığımda şehir içine düşmüş bir tren havası var ama buna karşılık Bern , Insbruck, Budapeşte tramvayları gerçekten adını hatırlatan görüntüye sahipler.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 27 Eyl Prş, 2012 21:10

Esat, kara defterde ikibaşlı model gösteriliyor. Bunun iki tarafta kapıları olması şart, yani o açıdan şimdi biraz rahat ol. Daha başındalar. Bakalıµ, bekleyelim. Almanları, siparişi, hür … pek anlamadım şimdi?!

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 27 Eyl Prş, 2012 21:17

Eyvallah Berk tabii ki görüşlerinize saygı duyuyorum ve zaten her kentin ihtiyaç ve gereği diye tekrar etmemin sebebi bu, sadece şunu merak ediyorum, gerçekten Bursa'da hangi hat olduğunun hiç önemi yok, tramvay hatlarında tek araç ile işletme fizibil olacak mı?

Hüseyin Bey ile bende Innotrans'ta tanıştım, kısa bir sohbet etme imkanı da yakaladım, hatta bazı bilgileri direkt kendisinden aldım, ki zaten gerek Hüseyin Bey'in gerekse diğer ismini verdiğim kişilerin sözleri ve inançları beni bu projeye inandırdı bunu da itiraf ettim burada da yazıyorum. Önce Mustafa Bey söylemişti daha sonra Hüseyin Bey'de tasdikledi zaten, araç modüler yani 7 modül diye aklımda kaldı (aptal gibi not almadım, ama öyle kalem kağıt gazeteci gibi durmakta istemedim karşılarında, zaten bazı bildiklerimi dile getirince bir şok yaşandı :)) yani kaba bir hesap ile 40 metrelik araç üretilebilecek, bu zaten piyasadaki en uzun tramvay aracı boyu diye biliyorum (+-) Yolcu yoğunluğu ne olacak? İstanbul'da ikili kuple ile dahi hat başa çıkamıyor, ama Bursalılar tramvayı benimser ve hatlarda doğru kurgulanır ise, kapasite üstü taşıma söz konusu olur ise ne olacak. Ben Bursa'yı gözümde çok mu büyütüyorum yoksa, bana kocaman bir kent olarak görünüyor, yapılması düşünülen tramvay hatları bu yüzden hoşuma gidiyor ama 40 metrelik tek araç yerine 30 metrelik 2 li set olsa kapasite daha yükselsede kotarılabilir diye düşünüyorum. İşte bu yüzden aracın kuple edilebiliri de olmalı, hatlar buna göre planlanmalı, gerekir ise uzun istasyonlar şimdiden yapılmalı ve araç parkuru da iyi bir planlama ile kurulmalı, yani 40 m. lik koca bir filo yerine sizin de bahsettiğiniz Avrupa örneklerinin yaptığı gibi kısa, orta, uzun araçlar ile karışık filo oluşturulabilir, kısalar kuple edilebilir olursa istendiğinde 2 li de çalıştırılabilir. Ben genelde uzun vadeli düşündüğüm için böyle gereksiz hesaplara giriyorum ama :) kızdırmıyorum umarım sizi.

Başar ben daha o deftere hiç göz atmadım biliyormusun? :)

senturk90
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 153
Kayıt: 09 Ağu Pzr, 2009 07:28

Mesaj gönderen senturk90 » 27 Eyl Prş, 2012 21:44

Araç yapıldı, edildi. Önceden neyi tartışıyorduk şimdi neyi? İyi güzel. Ama şu tek raylık işi hatırlatınca tekrardan küçük Emrah mod.

btgn
Yıllık Paso
Mesajlar: 425
Kayıt: 08 Tem Prş, 2010 17:34

Mesaj gönderen btgn » 27 Eyl Prş, 2012 21:46

İstanbul Ulaşım A.Ş. 'nin yaptığı çalışmada bu hat için 1.5 dk'da 2'li dizi işletilmesi öngörülmüş. Tabi burada şu da var 2'li dizideki bir araç kaç m ? Bahsedilen 2'li dizinin kapasitesi modüler bir araçla yakalanabilir mi ? Bunlar düşünülmüştür umarım.

Bu hattın bir bölümü, Merinos - Heykel arası , Bursaray'ın bir kolu olarak projelendirilmişti. İnşaat Mühendisleri Odası da bu nedenle tramvay projesine sürekli karşı çıkıyor ve bu tramvayın kapasite yetersizliği nedeniyle ulaşımı mahvedeceğini söylüyor. Burulaş ve belediye yetkilileri ise kapasitenin yeterli olacağını söylüyorlar. Tek yapabileceğimiz bekleyip görmek.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 27 Eyl Prş, 2012 21:47

Esat, gerçekten mi? Dalga mı geçiyorsun benimle? :)

Ben Sascha’da bir ara boş vaktimde şöyle bir alıp, başından sonuna kadar okudum. Çok da iyi oldu. Ciddiye alıyorum :lol:

Ek: Bir de Siemens Avenio var meselâ, uzunluğu 70 ile 80 metre arası. Yani, ne var, ne yok, nerede nasıl ne oluyor, araştırmalı. Her neyse, bence bu böyle, kuplajsız ve okey işte. Yeterince araç işlerse, kuplaja da gerek yok. İstanbul’da T1 kaç dakikada bir geliyor? He, yanısıra, ağ mağ … düşün, Berlin’deki o garip M10 ve M13 sondurakları, aslinda gayet ilginç bir şeydi, akla yine Yenikapı geliyor misalen.

btgn
Yıllık Paso
Mesajlar: 425
Kayıt: 08 Tem Prş, 2010 17:34

Mesaj gönderen btgn » 27 Eyl Prş, 2012 21:55

Bir de şimdi okudum , yapılacak tramvay istasyonları 30m olarak planlanmış. Ulucamii istasyonu ise 52m. 30m bana çok küçük gibi geliyor, sanırım bu tramvay hattı biraz başımızı ağrıtacak

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 27 Eyl Prş, 2012 22:40

btgn yazdı:İstanbul Ulaşım A.Ş. 'nin yaptığı çalışmada bu hat için 1.5 dk'da 2'li dizi işletilmesi öngörülmüş. Tabi burada şu da var 2'li dizideki bir araç kaç m ? Bahsedilen 2'li dizinin kapasitesi modüler bir araçla yakalanabilir mi ? Bunlar düşünülmüştür umarım.
Taş çatlasın 30m. 2 li set 60 diyebiliriz. ama şu yazdığın mesaj içimi bulandırdı
Bir de şimdi okudum , yapılacak tramvay istasyonları 30m olarak planlanmış. Ulucamii istasyonu ise 52m. 30m bana çok küçük gibi geliyor, sanırım bu tramvay hattı biraz başımızı ağrıtacak
İşte şimdi neden o soruları sorduğum daha net anlaşılmış demektir, ortada 2 li set çalışsın diyenler var iken tek araçlık istasyonlar yapmak :) bari işin başında 2 araçlık istasyon yapın, ileride zora girmeyin. Bir de tüm istasyonlar 30 niye Ulucamii istasyonu 52? Garip.

Mehmet keles
Moderatör
Mesajlar: 233
Kayıt: 18 Ara Prş, 2008 23:25

Mesaj gönderen Mehmet keles » 28 Eyl Cum, 2012 09:12

60- 70 metrelik araçlar yıllardır ilgimi çekiyor. Örneğin istanbul T1 hattının araçlarının atıl bölgesi, yaklaşık kuplaj ve makinist kabinleri dahil 7 metre. ı toplamda 2.65x 7 = 18,55 18,55 metrenin karenin yaklaşık 16 metre karesi yolcu alınabilse 16x4(metre karede 4 yolcu diyelim)= 64 yolcu yapar her bir sette 64 yolcu 300 seferde 19200 fazladan yolcu yapar bu ise yaklaşık yılda 7 milyon yolcu ve yaklaşık 8.5 milyon tl. eder. Yani 4 tane tek araç bedavaya geldi. Uzun araçların tek handikapı motor ve harici konvertör arızalarında veya ana kumanda arızalarında aracın depoya kendi gidememesi fakat bu tür araçlarda iki bağımsız yonetim birimi yapılarak bu yedekleme ile aşılabiliyor. Başar sana katılıyorum herşeyi incelemek lazım, bilim adamım benim... :)

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 28 Eyl Cum, 2012 10:25

Her nedense, hayatımda »kalmış« tramvay görmedim. Kaza geçirmiş, çarpmış, deray etmiş, elektriği kesilmiş … ama motoru veya bojisi bozulmuş şahsen görmedim. Her tramvayın ya günlük ya da belirli zamanlık alttan da kontrol edilmesi gerekmiyor mu zaten?! Hadi kaldı diyelim (vah canııım, rayda mı kaldın seng?! :lol: ), o zaman çekici araçla da çekilebilir. Deee … bizde ray ve ağ yohhh :?

Cevapla

“Toplu Taşıma Araçları” sayfasına dön