ist-T.10:01 » Yeni İstanbul Tramvayları - Alstom Citadis 301 EvoX04

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 07 Mar Cmt, 2009 17:31

alabay yazdı:Dar raylar (1000) için yapılmış gibi görünüyor, biraz Combino'yu andırıyor, şahsen Combino'yu ama sevemiyorum ben. Bakalım, bu nasıl olacak.

B. Alabay
Combino lar ile pek benzer değil, combinolar herşeyden önce modüler yapıdalar bu ise körüklü dediğimiz iki ayrı parçadan oluşuyor. Tabii Combino nun hangi modeline benzettin bilemiyorum.

Ayrıca aracın ön tarafındaki daralma bir göz yanılmasına sebep olabiliyor, dediğin gibi fotoğraflarda 1000 lik raylar için gibi ama değil 1400.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5556
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 07 Mar Cmt, 2009 20:59

Tabiîki Combino'lar modüler, ama işte o yüzden de her türlü görünebilirler, Freiburg Combino'ları en büyüklerinden, Halberstädt Combino'ları en küçüğü. Ama şu model de modüler olabilir(di), körük Combino'da da var, bunda da araya kısa parçalar girebilirdi (girebilmeli de bence, modülerlik en normal şey, eski tramvayları da modüler yaptılar bugünlerde).

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 07 Mar Cmt, 2009 21:58

Tabii ki bu araç alımında teknik ekipler nasıl olması gerektiğine karar veriyor, yani metro araçlarında modüler yapıyı tercih ederken İstanbul gibi bir şehirde yeni hatlarada yol gösterecek modüler yapılı tramvay araçları tercih edilebilirdi diye düşünüyorum, çünkü daha küçük parçalardan meydana gelen araçlar ile daha dar kurplar dönülebiliyor.

Gerçi bu konu ile ilgili bir toplantıya katılmıştım da bazı kişilerin bakışlarını hala unutamıyorum, tabii ki ben bu aracın hesabını kitabını bilemem ama bugün söylediklerimi o zamanda yazılı olarak belirtmiştim belki de orada sözlü olarakta söylemem için bulunmam istenmişti ama o manalı bakışlar ağzımı kapamaktan başka çare bırakmamıştı.

Evet araç bencede modüler yapılı olabilirdi, diye düşünüyorum ayrıca o zaman düştüğüm şerhin aynısını yine tekrarlıyorum aracın kapılarının asimetrik dağılımı doğru değil, bu yapı ile zaten homojen dağılımda sorun yaşıyoruz bu soruna çözüm değil çözümsüzlük getirecek, yani araçlar yeni, klimalı evet şekli güzel ama tramvay hattımızda pik saatinde önemli bir kısmı ve pik saat dışı yolcunun belkide tamamı kısa mesafe yolcusu adam zaten oturamıyorsa kapıya yakın durmak isteyecektir, buna engel olamazsınız, bunu sağlamanın tek yolu belki oturma yeri olmayan bu araçta daha fazla kapı olabilirdi, ya da simetrik dağıtılmış kapılar olabilirdi.

Keşke Siemens' in meşhur ULF si gibi bir tarz tercih edilse idi, ki Alstom' un Pariste RATP nin kullandığı bir modeli bu şekilde sanırım aracın içinde baştan sona hareket edilebiliyor, dolayısı ile adam baktığında nerede yer varsa oraya hareket ediyor, çünkü kapı sayısıda yeterli.

Bence aracın dış tasarımında bir eksi yok, ön cephede lale formu özellikle istenmişti ama zaten Alstom Citadis lerin genel konseptinde benzer bir ön göğüs yapısı var, iç kısımda ise tip-top deniliyor sanırım o koltuklar iptal edilmişti, bakım maliyetlerinin çok fazla olmasıda bir etkendi sanırım ama iptal ile birlikte sabit koltuk konulmadı sırt dayanak noktaları yerleştirildi bakalım yolcular bunu nasıl karşılayacak?

Diğer taraftan gizli aydınlatma, artık standart hale gelen klimalandırma, ferah iç mekan gibi artıları var.

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 07 Mar Cmt, 2009 22:05

Şöyle kafadan gireyim:

Geçen Bağcılar Tramvayına bindin. 1-2 istasyonun yerden yüksekliğinin azaltıldığını ve alçak tabanlılara uyarlandığını gördüm. Bu sene hedefleri içinde Bağcılar-Kabataş şeklinde tümleşik işletme için çalışmalar yapılacak. Bu gelen 30 adet tramvay bu tüm hatta hizmet verir.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 07 Mar Cmt, 2009 22:11

Bende daha önce bir yolcu olarak defalarca belirtmiştim çok saçma bir düşünce. Tabii ki araçlar hizmet verebilir toplam 36 araç gelecek daha önceki 55 araç ile birlikte, bakım ve yedek için bekleyecekleri düşsek 41 set hizmet verecek demektir, sefer tarifesi üzerinden yaklaşık 65 dakika yapar Bağcılar-Kabataş gidiş dönüş 130 dk. baş durak beklemeleri hariç, bu da 3 dk. da bir araç demektir tüm hat boyunca ama bunu gün boyu sağlamak için en az 41 setin çalışıyor olması gerekir. Neyse bu başka konunun başlığı.

Araçların teslim alımı yazdan öncesi pek ihtimal değil gibi, çünkü henüz prototip dahi teslim alınmadı, şu anda yaklaşık 3 aylık bir gecikme var bakalım ne olacak. Tamamının alımı da herhalde yaz sonu ya da yıl sonunu bulabilir.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5556
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 08 Mar Pzr, 2009 00:35

Kurp bakımından araç parsel uzunluğunda problem görmüyorum, burada o boyda parselli koskoca tramvaylar en dar kurplardan bile dönüyor, ama ... ama burası işte tam o yüzden 1435 yerine 1000. Bertoldsbrunnen meydanından yoksa dörtyaol olarak tramvayı çeviremezlerdi. Bazı kentlerde ona göre üçlü ray da var(dı), Essen meselâ. 1435'li rayın "içine" bir tane de 1000'lik yapıyorlardı, paralel hatlar, yani diyelim en soldaki sol tekerlek için, sağa ilk 1000, saga ikincisi 1435. Bunun makaslarını bir görsen, ohooo ;-) Böylesini de İstanbul için düşünebilirlerdi, bazı yerlere 1000'lik hat çekmenin avantajı da olabilirdi. Belki de tüm kente.

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 08 Mar Pzr, 2009 01:02

alabay yazdı:Kurp bakımından araç parsel uzunluğunda problem görmüyorum, burada o boyda parselli koskoca tramvaylar en dar kurplardan bile dönüyor, ama
B. Alabay
Sorun görmüyormusun? Cevabını vermişsin zaten, burada da dönüyor merak etme Gülhane deki iki kurp ve Hocapaşa kurbunu dönüyorsa bu araçlar yeterde artar bile, ama o rayın ömrüde çok kısa oluyor, konuya bahis olan Alstom Citadis 301 normalde tek körük, İstanbul için alınan da ise iki körük var, yani Bombardier Flexity Swift gibi iki körüğün arasında küçük bir bölüm var bu biraz daha fazla kıvrılma açısı sağlıyor sanırım. Aracın normal Citadislerden en büyük farkı bu. Biraz daha bilgi var ama siz yazın ben ondan sonra ekleyeceğim bu bilgileri. Görüşleriniz sadece bu kadarmı? Aracın konsepti, iç dış dizaynı ile ilgili hiçmi görüşünüz yok yahu?

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5556
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 08 Mar Pzr, 2009 01:45

Valla ne diyelim, oturma yeri az gibi geldi bana. Tramvay da biraz küçük gibi. Bilmem yani.

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 08 Mar Pzr, 2009 01:58

Oturma yeri demişken bir iki resim daha paylaşalım o zaman, bu arada bu resimler yeni arkadaşlar, Şubat ayında Valencia' da çekildiler.

Resim

Resim

Resim

Oturma yerleri az evet, daha çok ayakta durma alanı var gibi, bakalım bunun artısı eksisi ancak işletmede görülecek ama ben yolcusu olsam çok şikayet ederdim :)

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 08 Mar Pzr, 2009 21:12

Yeni tramvay araçalrının tasarımışık ve zarif. Gayet modern görünüyor. Bir estetik söz konusu. Ama tekbnik açıdan biizm İstanbul'a uyar mı uymaz mı? Bilemem. Bizim tramvay çok kalabalık olur.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 08 Mar Pzr, 2009 22:12

Ben o sırt dayanarak durma yerlerine bir türlü ısınamadım, ayrıca gördüğüm kadarı ile tavan tutamaklarıda araca paralel değil dikey yerleştirilmiş, bu biraz zor bir tasarım. Yani bu tasarımı yaparken ne düşünüldü acaba?

Mesela insanların duruşu ve tramvay içindeki hareketlerine göre oradaki bilek zorlanması hesaba katıldımı? Pek sanmıyorum, çünkü bu hali ile o demiri tutan adam inene binene yol vermek için bileğini ekseninde değil yatay zorlayacak bu da yolcu için itici bir neden, o tutamaklar boydan boya paralel olmalıydı, böylece sırtlıklara dayananlarda yanlarında bulunan bir kişi ile yüz yüze seyahat edebilirlerdi, ben bu bölümü bu iki sebepten kullanışsız buluyorum, umuyorum ki haklı çıkacağım :)

Kapı girişlerinde ortada dikme tutamak bulunmaması ise bir avantaj, koltuk olmadığı için tekerlekli sandalye ya da bebek arabası için oldukça fazla yer ama hala bağlama kayışları yok, yok, yokkkkkkk, çok para değil ya, lütfen artık bu sese kulak verin.

Not: Düzeltme o dikey tutamakların arasında her iki yanda birer de paralel tutamak var sanırım, aracın 3D çizimlerinde gördüm, bu fotoğrafların açısında görünmüyor, yine de yazdıklarımı düzeltmeyeceğim ama dediğim gibi yanılma ihtimalim yüksek. :)

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5556
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 08 Mar Pzr, 2009 23:29

İşte Combino tutanakları, ve beni her gün burada FITIK ediyor o belâlı araç! Ve evet, o tarz tramvaylar Leipzig'te işler meselâ, ama kalabalık olmaz. Tramvay fazla kalabalık yere yapılmamalı, veya yapılırsa, kısa, ağ şeklinde (ağız ve tüy oyunu) kesişen hatlar olmalı. Kalabalığı metro ve banliyö ile karşılamalı. Freiburg'un 1 numaralı hattı da İstanbul tarzı kalabalık olur, iğrenç bir şey, ve işte Combino ... ama üç dört dakika arayla, ve merkezde bir kısmı 3 ve 5 numara da paralel işler. Ama 1 en önemli hat, ona göre de çok dolu; eskiden metro olarak da plânlanmıştı, ama Freiburg'un toprakaltı ortaçağdan İsviçre peyniri gibi katakomplu, geçirmek için çok derin kazmak gerekirdi, çeyrek milyonluk şehir için değmedi (henüz).

B. Alabay

Cevapla

“Toplu Taşıma Araçları” sayfasına dön