ist-T.10:01 » Yeni İstanbul Tramvayları - Alstom Citadis 301 EvoX04

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 09 Mar Pzt, 2009 00:36

Tutamak olayında dediğim gibi muhtemelen fotoğraflar beni yanılttı, orada paralel tutamakta var, diğer gözüme çarpan bir noktada bojilerin üstünü kapatan kaportada ki kapaklar, kapaklar eski tip otobüs bagajı kapağı gibi, yarım daire çizere açılıyor gibi görünüyor. Eğer öyle ise bu biraz mahzurlu, hattın kenarında cam ya da betonarme çiçeklik olan bir yerinde kalırsa araç ve hareket etme imkanıda yok ise bu kapak nasıl açılacak? Bence yeni tip bagaj kapağı sistemi ile olmalı idi, dikey olarak yukarı açılmalıydı böylece dar alanlarda da çalışma imkanı sunardı. Bence bu göz önünde bulundurulmalı.

Bir diğer detayda ışıklarda, ışıklar gizli ışık olacaktı diye hatırlıyorum hani şu uçaklardaki gibi, ama en alttaki resimde dışarıda duruyor acaba prototip olduğu için o kısmı henüz yapılmamışmı? Yoksa ondan da mı vazgeçildi acaba.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 13 Mar Cum, 2009 00:10

Evet bu araç ile ilgili bir iki bilgi daha verelim, ayrıca bir kaç tane de tekzip geldi, bazı noktaları aydınlatmam gerekiyor.

Aracın üretim süreci hakkında kısa bir bilgi verelim :

"* Araçlar, Alstom' un Citadis Evolution serisi üzerinden X04 modeli olarak tasarlandı.

* 30+6 adet istanbul için, 30+1 adette SNCF Paris için imal edilecek. Paris için üretilen araç Dual Voltaj sisteme sahip, yani hem tramvay hemde banliyo hattında aynı zamanda çalışabilecek şekilde üretiliyor.

* Araçların tasarımı bozuk yada eskimiş tramvay altyapılarına sahip Doğu ve Güney Avrupa ülkelerine uygun karoser yapısı ile tasarlanmış, çelik gövdeye sahip.

* Bogi sistemi tamamen yeni bir konsept. Ayrıca iki körüklü yapısı ile klasik citadislerden farklı.

* Her biri yaklaşık 2.050 milyon euroya mal edildi.

* Prototip Alstom' un Valensiya tesislerinde yapıldı, ancak seri üretim Alstom' un Konstal/Polonya tesislerinde yapılacak.

* Şu an görünürde 3 aylık bir gecikme söz konusu, prototipin Ocak ayında teslim edilmiş olması gerekiyordu."


Evet off the record bir takım bilgiler, burada benim dikkatimi çeken noktalardan birisi aracın fiyatı oldu, bugünlerde özellikle raylı sistem araç alımlarında pek çok yerde fiyat eleştirilerini okuyoruz, bu aracın maliyeti yaklaşık 2 milyon euro, bu emsallerine göre hesaplı bir rakam. 2003 yılında alınan Bombardier ler yanlış hatırlamıyor isem 1,5 ya da 1,6 milyon euro idi, 2006 gibi aynı araçlar için tekrar fiyat istendiğinde 2 milyon euro nun üzerinde bir rakam ile gelmişlerdi. Yani 2003-2006 arasında araçların fiyatlarında yüzde 50 ye yakın artışlar meydana gelmiş.

Bu araç üzerinden konuşur isek aynı dönemde fiyat alınan diğer bazı markaların benzer özelliklerdeki araçlar için verdikleri fiyatlar aşağı yukarı şu şekilde.

Alstom Citadis Evo X04: 2 milyon euro
Alstom Klasik Citadis (Modüler) : 2,8 - 3 milyon euro
Ansaldo Breda : 2,5 milyon euro
Bombardier : 2,5 milyon euro
Bombardier Köln Aracı : 2,7 - 2,8 milyon euro
Skoda : 2,2 milyon euro

Fiyat bazında en yakın marka Skoda, ama Türkiye için doğru bir tercih olurmuydu bilmiyorum, ve nedense şahsi fikrim olarak Ansaldo ve Skoda lar bana hep uzak ihtimal gelmiştir, nedense Alstom, Bombardier ve Siemens kendini biraz daha fazla kanıtlamış olarak görünüyor gözüme.

Aracın neden bizim olmasını istediğimiz gibi çok körüklü olmadığı ve kapılar ile ilgili birde düzeltme yayınlacağım.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5556
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 13 Mar Cum, 2009 11:40

Dual Voltaj sisteme sahip
Üf üf üüüf, işte buranın Karlsruhe'sinde çalışan "S-Bahn tramvayları", onlar da öyle. En harika ve en zeki sistem bence. Rastatt'tan (raştat) Heilbronn'a kadar (haylbron) trenler, Karlsruhe'nin içinde sessiz bir tramvay, kamüflaj gibi. Ve ilk defa, içinde kahvaltı verebilir yemekhanesi olan bir tramvayı orada gördüm, Öhringen'e ekspres hat gidiyordu, bindim, iki saat mı ne gezdim ... (öğringın).

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 17 Mar Sal, 2009 01:52

Araç üzerine ortaya koyduğumuz düşünceler ile ilgili bir düzeltme var, öncelikli olarak benim kullandığım "kapıların asimetrik olması" ifadesi yanlış anlaşılmalara açık olduğunu bende fark ettim, aynı ifadeyi Kayseray araçları içinde vermiştim, öncelikle bunu düzeltmek lazım. Benim buradaki asimetrik tanımım, kapıların karşılıklı olarak konumlarını ifade etmiyor, ben aracın boydan karoseri üzerine yerleşimini kast ederek asimetrik ifadesini kullanmıştım, yani sorun aracın baş taraflarına uzak kalmaları idi, asimetrik ifadesinin hatalı olduğu açık başka bir tabir bulmam lazım :)

Bunu o zamanlar yazılı görüşümüzde de belirtmiştim, ben İstanbul şartlarında Bombardierlerde yaşanan yolcu dağılım sorununun bu araçta yaşanmaması için Citadislerde bulunan Makinist arkası kapı uygulamasının doğru olacağını düşünmüştüm, ama burada teknik olarak işin sorumluları ve yetkilileri boji sistemi nedeni ile bu araçta bunun mümkün olmadığını söylemişlerdi, ama ben hala ısrarlıyım, bildiğim kadarı ile Citadisler pek çok şekilde birbirine geçiş yapılabilen araçlar, yani tasarımdaki esneklik nedeni ile zaten sadece makinist kabininin karoserini değiştirerek dahi farklı model olarak sunulabiliyor, hem bu sebeple hem de boji teknolojilerinde yaşanan gelişmeler nedeni ile bunun mümkün olabileceğini düşünüyordum ki hala da bu düşüncedeyim. Yani hiç başka firmaya bakmaya gerek yok Alstom Citadis' in şu linkte verdiğim http://www.ulasimturkiye.com/viewtopic.php?p=704#704 RATP nin kullandığı modeline bakarsanız belki anlaşılabilir, yapılmışı var.


İsterseniz şu şekilde açıklayayım, aşağıdaki resim Alstom Citadis 301evo X04 oturma planı, altındaki ise benim düşündüğüm oturma planı, benim oturma planımda iki kişilik daha fazla koltuk ile yolcuya daha geniş bir görüş açısı ile hem ferahlık hemde araç içerisinde hareket imkanı tanınacağını düşünüyorum, çünkü genellikle o dar koltuk aralarından insanlar geçmek istemiyorlar.

Resim
X04
Resim
Esat01

Burada ise iki oturma planına göre yolcu hareketini düşündüm, bir yolcu olarak İstanbul Bombardierlerinde yaptığım yolculuklar ve bizim karakteristiğimiz bu, boş yer varsa otur, sona da gideceksen kapı ağzında dur :) Üstteki X04 te öngördüğüm hareket tarzı, alttaki ise versiyon Esat01 :), koyu bölümler yolcunun tercih edeceği noktalar açık bölümler ise yolcunun (ayaktakilerin) tercihinden uzak kalacak noktalar.

Resim
X04
Resim
Esat01

Bir diğer inceleme ise aracın genel yolcu dağılımı, tabii bunlar sadece benim öngörülerim, tarafsızlığım tartışılır çünkü oturum planının birisi bana ait, ben sizlerin tarafsız bir gözle bakacağını düşünüyorum, benim yaptığım kapı ve koltuk yerleşimindeki handikap kapıların bu sefer orta kısma biraz uzak kalması ve baş kapının normal olarak biraz daralması, ama yolcu dağılımı T1 in yolcu yoğunluğu ve hareketlerini göz önüne aldığımızda bana daha homojen olur gibi geldi.

Resim
X04
Resim
Esat01

Şimdi ön izleme yaparken fark ettim, bana ait olan yerleşim planında kapılar ile sırt dayamalarının yerleri değiştirilir ise kapıların orta bölüme uzaklığı problemi aşılıyor, bu şekilde kapı ile sırt dayama alanı arasındaki o koyu bölümünde biraz daha dağıtılması söz konusuda olabilir belki.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 11 Nis Cmt, 2009 11:51

Bu araçlar ile ilgili gelen bir düzeltmeyi daha yayınlayacaktım ama unutmuşum, şimdi ekleyeyim.

Biz araçlar neden çok körüklü değil, keşke öyle olsaydı şeklinde bir görüş belirtmiştik. Araçların bu şekilde tercih edilmemesinin çeşitli sebepleri olduğu bilgisini aldık, bunlardan birisi her bir körük bölümünün maliyeti ciddi oranda arttırıcı bir etken olması, dolayısı ile aracın ilk alım maliyetindeki ekonomik olma şartı nedeni ile bunun tercih dışı kalması. İkinci olarakta İstanbul gibi alt yapısında sorunlar olan ve yoğun yolcu talebine sahip tramvay hatlarında çok körüklü araçlarda bu körüklerin aşırı yıpranma ile çok çabuk arızalandıkları ve hasar gördükleri, bu açıdan bakıldığında aracın alım sonrası bakım onarım maliyetlerini yükselteceği için yine bu yapının tercih edilmediği yönünde bir bilgi var.

Yani olmayacak bir şey değilmiş, sadece bizim neden olmadı sorumuzun cevapları olarak bence de oldukça mantıklı ve geçerli iki sebep olduğunu öğrenmiş olduk.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5556
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 11 Nis Cmt, 2009 13:21

Esat, Mulhouse'daki tramvaylar Citadis 302, resimlerini sana göndermiştim, onlarla da, "ne mümkündür" fikri yürütülebilir.

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
gokhan aslan
Aylık Paso
Mesajlar: 47
Kayıt: 18 Nis Cmt, 2009 11:46

Mesaj gönderen gokhan aslan » 20 Nis Pzt, 2009 10:41

kabataş-zetinburnu, zeytinburnu-bağcılar ayrımı bitiyor kabataş-bağcılar oluyor haberler sağlam kaynaklardan bu araçlarda mevcut sisteme destek için geliyor ktalara güle güle

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5556
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 20 Nis Pzt, 2009 13:37

Bu acaba iyi mi, kötü mü? Yine kurt, ağ değil. Kurt ne kadar uzarsa, o kadar hataya ve kesintiye yatkın olur.

Hatlandırma şeması için bu ne demek olacak?

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 20 Nis Pzt, 2009 13:45

Bu bence kötü, bu konuda yaptığım bilgi edinme başvurusuna maalesef cevap alamadım. Kötü çünkü deplaseniz yok. Bir arıza durumunda tek yapılan hattı aradaki makaslar ile kısa parkur çalıştırmak ve geçen sen bir yerde yazmıştın ya Ersatzverkehr yok. (Burada da o şekilde isimlendiriliyor)

Tramvay hattında bir sorun oldu ve deplase şansında yok, o zaman otobüsler devreye girer o tramvay yolcularını o güzergahta taşıyan bir servis hizmetidir bu sistem devreye girene kadar, bu planlı çalışmalarda özellikle M2 ve F1 de ki çalışmalarda yapılıyor, ama M1 de hiç olmadı bildiğim kadarı ile ve tramvay da asla olmadı diyebilirim.

Bir örnek, durmadan diyorum ya burada işe yaramayan bir sürü tramvay rayı var yollarda, öyle durur bir tek sabahları tramvaylar baş durağa giderken geçer bir de geceleri, geçen bir istasyon inşaat nedeni ile kapatıldı da oradan geçen tramvay hattı kapatılmadı :) o hat farklı bir güzergahtan çalıştırıldı yani sonuçta 18 tramvayı iki baş durağı arasındaki seferini yaptı, o arada çalışmadığı bölüm içinde otobüsler sefere konuldu, burada bütün sorun etkileşimli çalışabilmek. Kurumların çatışması değil bir yönetici altında olmaları ve birbirleri ile koordine olmaları. Yoksa bu adamlar uzaydan gelmediler, ve asla ama asla bizden daha zeki değiller (hatta çoğu avusturyalının aptal olduğunu bile söyleyebilirim, benim gibi bir adam için ne güzel nimet milyonlarca IQ70 insan var çevrede :P:)) ee peki o zaman fark ne? Neden onlar yapıyor biz beceremiyoruz, sebebi şu, bizdeki zeka o kadar fazla ki sivriliyor, sivrilince de birbirine değiyor o zaman da elektrik oluyor :P :) kurumlar arasında cızırtt cızırt yapıyor :P hehehehe vay be ne sosyoanalitik bir yaklaşım koydum ortaya.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 09 Haz Sal, 2009 21:47

Evet benim için UITP 58. Dünya Kongresi Fuarında ilginç görüntülerden birisi idi, Alstom standında bizim aracın maketi vardı ve aracın ismi Citadis İstanbul olarak tescilli olduğu ifade ediliyordu, yani modelin adı Alstom Citadis EVO X4 ama makette Citadis tm Istanbul yazıyor, ayrıca maketi ile dahi olsa bu önemli organizasyonda yer almış olması güzel.

Resim

Resim

Resim

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5556
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 09 Haz Sal, 2009 23:18

Ben bunlara henüz rastlamadım ama. Halbuki bazıleri gelmişti diye biliyorum.

Bilmeyenlere, o ™ trademark olarak tescilli marka demek.

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 10 Haz Çrş, 2009 00:31

Hayır gelmedi, gelmediği gibi araçların testleri de bazı sebeplerden gecikiyor diye bazı duyumları daha önce dile getirmiştim tam emin olmamak ile birlikte Alstom kaynaklı bazı problemler sanırım, bu araçların çoktan test aşamasını geçmiş olması ve teslimatı başlamış olması gerekiyordu.

Senin bahsettiklerin Alstom metro araçları olabilir ki onlarında aslında teslim alınması diye bir durum yok şu anda, alınsa nereye konacak bizim bahçeyi veririm kiraya :)

Cevapla

“Toplu Taşıma Araçları” sayfasına dön