tr-RB.10 » TCDD Raybüs

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18073
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 05 Kas Cmt, 2011 17:25

Kemal abimizin daha önce haberini verdiği Fiat Raybüsün restorasyonu biterek sergilenmeye başlanmış, Kemal abi kısmet olurda yine gelebilirsem bir ara yine burayı dolaşmak gerekecek galiba :) Haberde bu raybüsler ile ilgili çeşitli detaylara da yer verilmiş. Bu arada bu araç amerikadan getirilmiş, her ne kadar demiryollarında kendini geri plana atan bir ülke haline gelmiş olsa da sanırım amerika hala eski araç bulma konusunda bayağı bir kaynağa sahip.

http://www.lojiport.com/haberdetay/Koc- ... bus-/31010
Fiat tarafından üretilen "La Littorina" adlı raybüs, Tofaş'ın sponsorluğunda Rahmi M. Koç Müzesi'ndeki yerini aldı. Fiat, 100 yılı aşkın tarihinde sayısız otomobil ve ticari araç modelinin yanı sıra "railcar" (raybüs) da tasarlayıp üretti. İşte "La Littorina" olarak adlandırılan bu raybüslerden 1937 yılı yapımı olan "ALn 56" modeli, müzede sergilenmek üzere ABD'den getirilerek restore edildi.

Koç Holding Yönetim Kurulu Şeref Başkanı Rahmi M. Koç, düzenlenen basın toplantısında yaptığı konuşmada, Rahmi M. Koç Müzesi'ne nadide bir objeyi daha kazandırmanın heyecan ve mutluluğunu yaşadıklarını söyledi. Rahmi M. Koç, La Littorina'nın Rahmi M. Koç Müzesi'ne geliş hikâyesini ise şöyle anlattı: "Uzun yıllardır tanıdığım koleksiyoner Mitchell Wolfson'ın biri Cenova, diğeri Miami'de olmak üzere iki müzesi var. Kendisi iki kez bizim müzeyi ziyaret etti. Ben de onun müzelerini gezdim. Bir ara bana 1998'de İtalyan demiryollarından aldığı ve 100 bin dolar masraf yaparak restore ettiği raybüsü Amerika'nın Tennessee eyaletinde bulunan bir demiryolları müzesine teşhir için gönderdiğinden bahsetmişti. Mitchell Wolfson da geldiğinde müzemizin demiryolu vasıtaları bölümünü gördü ve La Littorina'yı müzemizde 10 yıl boyunca teşhir edilmek üzere vermek istediğini söyledi. Ben de memnuniyetle kabul ettim. La Littorina'nın sergilendiği müze ne yazık ki 2005 yılında ABD'nin güneydoğusunu etkileyen Katrina kasırgasına maruz kalmış ve La Littorina perişan olmuştu. La Littorina'nın nakliyesini ve kaporta tamirini Tofaş üstlendi. İçini ise müze atölyemiz restore etti. Böylelikle hem İtalyan demiryolları hem de Türk devlet demiryollarınca uzun yıllar kullanılmış olan bu enteresan demiryolu taşıtını müzemize kazandırmış olduk."

Tofaş CEO'su Ali Pandır ise böyle bir eserin Türkiye'de marka olmuş Rahmi M. Koç Müzesi'ne kazandırılmasında katkıda bulunabildikleri için büyük bir memnuniyet yaşadıklarını söyledi. Ali Pandır, İtalyan Fiat'ın toplu taşıma çözümü olarak sunduğu La Littorina'nın üretime geçme hikâyesinin 1920'li yıllara dayandığını belirterek, "Fiat'tan o dönemde Avrupa'nın birçok şehrindeki trafik sorununu çözecek hafif ve ekonomik bir toplu taşıma aracı talep ederler. Fiat, uçak dizaynını çağrıştıran ve çelik gövdeden imal edilecek bir tren tasarlar. İtalya'da Fiat'ın 1924-1929 yılları arasında ürettiği 4 adet 'railcar' (raybüs) hizmete girer. Bugün müzede sergilenmeye başlayan ALn 56 modeli ise 1937-1981 yılları arasında İtalya'da hizmet vermiştir." diye konuştu.
Araç ve sergilendiği müze Katrina kasırgasında büyük zarar görmüş, acaba sonrasında nasıl anlaştılar, çünkü daha önce aracı sadece 10 yıl sergilenmek üzere vermek istemiş müze sahibi, belki şimdi bu yenileme ile RMK daha uzun ya da süresiz sergileme gibi bir imkanı sağlar.

senturk90
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 153
Kayıt: 09 Ağu Pzr, 2009 07:28

Mesaj gönderen senturk90 » 16 Kas Çrş, 2011 01:21

Valla bu 1. sayfadaki Rotemleri çok seviyorum. Yalnız birşey soracağım. Ama umuyorum konu dışına çıkmamış olurum. Bu Rotemler bildiğim kadarıyla dizel hidrolik. 3 tane dizel çalışma prensibi olan tren biliyorum. Dizel mekanik (bildiğimiz mazotlu otomobil gibi çalışan), dizel elektrik ( ayrı bir jeneratör ile mazot yakıp elektriğe çeviren) birde dizel hidrolik. Peki dizel hidrolik trenlerin çalışma prensibi nedir. Nasıl işlerler. Açıklarsanız sevinirim. İyi çalışmalar...

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18073
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 16 Kas Çrş, 2011 11:24

DH ler ile ilgili net bir bilgi göremedim, açıkçası ilk defa duydum desemde yalan olmaz. Merak ettiğim için araştıracağım, bakalım bir iki demiryolcu arkadaştan öğrenebilirim belki, bir de DM ler ile farkını öğrenirsek belki fikir yürütebiliriz, sen DM ler için otomobil mantığı ile çalışıyor diye yazmışsın ama benim okuduğum kadarı ile DH lerde motor arkasında bir hidrolik şanzıman barındırıyor, gücü tekerleklere aktaranda bu hidrolik şanzıman belki ikisi arasındaki ayrım budur ve bu yüzden Hidrolik olarak isimlendirilmiş olabilir.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18073
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 17 Kas Prş, 2011 10:52

Şentürk DM ile DH farkını öğrenemedim ama dediğim gibi DH lerde aslında otomobil mantığı ile çalışıyor, motora hareketi veren bir marş motoru var, motor arkasında bir hidrolik şanzıman var, buradan sonra ise şanzımandan çıkan hareketi tekerleğe aktaran bir çeşit aks sistemi (arada diferansiyel benzeri bir makine yok anladığım kadarı ile) ve tekerleklere aynı anda eşit güç aktarımını sağlayan biyel kolları var, çalışma prensibi bu bir ara DM yi de öğrenirsem farklılığınıda çözmüş oluruz.

kemal
Hareket Amiri
Mesajlar: 1588
Kayıt: 24 Eyl Pzt, 2007 09:41

Re: tr-RB.10 » TCDD Raybüs

Mesaj gönderen kemal » 03 Nis Çrş, 2024 15:22

MAN M3000 Raybüslerden biri elden geçmiş. Adana Seyhan Belediyesi aracı boyamış Eski İstasyonda kafe vagonu olmuş.
Bu mesaja eklenen dosyaları görüntülemek için gerekli izinlere sahip değilsiniz.

Cevapla

“Toplu Taşıma Araçları” sayfasına dön