Bugün Marmarayı hızlıca bir dolaştım ve izlenimlerimi aktarayım istedim. Ben öğleden önce bindiğimde normal bir kalabalık vardı, dönüş yolunda ise izdiham diyebilecek kadar olmasa da ciddi bir kalabalık son bedavaları sonuna kadar tüketebilmek adına koşturup duruyordu. Hala sistemdeki yolcunun çok büyük bir kısmı Yenikapı-Üsküdar arasında gidip geliyor, iki meydanda bir nefeslenip tekrar geri dönüyor, bir kısmı da iki baş durak arasında gidip geliyor ki bunların bir kısmı araçtan dahi inmek istemiyorlar

zorla inseler bile hemen diğer taraftaki araca biniyorlar. Çok ama çok küçük bir kitle ise gerçekten yolculuk amacı güderek iki kıta arasında yolculuk ediyor.
Büyük bir insan grubu her türlü görüntüleme aleti ile herşeyi fotoğraflıyor, pek çok yerde aile fotoğrafları ve hatıra fotoğrafları çekiliyor

hani belki garip görüntüler gibi gelebilir ama bir yandan da hoş, öyle veya böyle insanların ilgisi var. Bu anlamda bir eleştiri getirmeyeceğim ama yolcu profilinde dikkatimi çeken bir takım hususlar oldu, birileri aranıyor gibi. Yani gelip üzerine basa basa ve yüksek sesle mescit soranlardan, elini kolunu sallayıp gezerken bisikletle binebilirmiyim diye görevli sıkıştıranlara kadar, bu soruyu sorana "hayır binilmiyor" denildi ama 2 dk. sonra bir başka şahıs hemde yürüyen merdivenden bisikleti ile çıktı, ortada garip garip işler var. İstasyonlar kamusal alan ve sigara içmek yasak ama açık istasyonlarda bizzat görevli kişi bir vatandaşa tren beklerken sigara içmek istediğini söyleyince "geç şöyle kenarda iç" deyiveriyor

Her tarafta görevli personeller var, güvenlik görevlilerinden normal memurlara kadar, yani soru soracak adam çok, bu sebepten olsa gerek ortada doğru düzgün bir tabela yönlendirmesi de yok. Yenikapı istasyonunda özel harekat polisleri de vardı ama hep mi oralardalar bilmiyorum.
Eksik gedik ne var derseniz, Kazlıçeşme' den başlayayım. Kazlıçeşme ile ilgil iddiamdan vazgeçmiyorum. Harika bir GAR inşa edilebilecek bir alan heba edilmiş durumda, peron genişliği ve yapısı bir banliyö istasyonu için fazla bile ama burada bölgesel tren durmayacak mı? Durmasın mı? Ya YHT? Bu anlamda eksik, keşke yan tarafa bir peron 2 yol daha yapılsa imiş, ya da yer altına, yazık olmuş. İstasyon genel olarak güzel ama tek girişi var, ileride Kazlıçeşme için yapılmış bir plan yok sanki, öyle çayır kalacak gibi düşünülmüş sanki. Bir de istasyon çevresinde, otobüs duraklarının olduğu yol yetersiz, minibüslerin güzergahı buraya çevrilmiş ve dünya umurlarında değil, yol kesmeler, yol ortasında beklemeler, durak çıkışına taksi durağı yerleştirmeler tam bir plansızlık örneği. Ayrıca yaya erişimi için kaldırımlar yetersiz, halbuki istasyonun karşısında çimenle kaplanan alan otobüs durağı olarak değerlendirilebilir ve orada daha geniş kaldırımlar inşa edilebilirdi, burada girip geri dönüş yapıp ters yönden gidenlerde tuzu biberi. Yani sorun istasyonda değil, istasyona erişim ve çevrede.
Yenikapı çok iyiydi. Yani görsel olarak çok güzeldi, büyüklüğüde çok iyi, yine aynı şeyi söylüyorum bir banliyö istasyonu olarak heba olacak, ama bu peron ve 2 yol ile eğer Marmaray 10 dk. da bir işlerse arada bölgesel trenlere hizmet eder yoksa yok. Fakat güzeldi, buraya erişim imkanları arttırılmalı, bence ileride kesinlikle tramvay getirilmeli.
Sirkeci'yi göremedim Üsküdar' da da yukarı çıkmadım ama peron genişliği olarak hepsinde yaklaşık 16m. gibi bir mesafe var bu anlamda gayet iyi. Ayrılıkçeşme' de çok iyi bir metro aktarma merkezi olmuş, iki merdiven ile iki sistem arasında geçiş yapılıyor, aktarma yolcusu da var.
Bunlar dışında işletmede trenler 5 li dizi olarak çalışıyor ama peron başında duruyorlar, yani kısa tren durma noktası peron başı, dolayısı ile istasyonlarda görevliler ki Üsküdar' da elinde megafon ile bağıran vardı, insanları durmadan peron başlarına yönlendirmeye çalışıyor. Giriş çıkış yönlendirmesi için bir plan yapılmalıydı gibi geliyor bana, belki de yapılmıştır ve ben anlamamışımdır bilmiyorum ama biraz karışıklık var, insanlar bağıra bağıra yönlendiriliyor, sarı çizgiyi geçme konusunda araç gelirken güvenlik görevlisi araçtan önce sarı çizgi üzerinde yürüyerek insanları çekilmeye zorluyor, yönlendirme tabela ve işaretleri yetersiz, sesli anonslar ile sürekli olarak sarı çizgi ve çeşitli güvenlik uyarıları yapılıyor bu gayet iyiydi. Dönüşte araçlarda yoğunluk Üsküdar-Yenikapı arasında bu iki nokta arasında tıklım tıklım gidiyor buralarda rahatlıyor, Kazlıçeşme' de 10-15 dk. kadar perona yolcu alınmadı ve ciddi bir yığılma oldu. Bir sonraki mesajımda foto ve video ile göstermeye çalışacağım.
Şimdilik aklımda kalanlar bunlar.