Aşağıdaki yazıyı bir başka ulaşım platformunda yazmıştım. Buradaki yazılar arasında benzer bir analiz bulamadığım için aşağıya yapıştırmaya karar verdim. Kısaca, M2 ile M4 arasındaki entegrasyonun otobüs ve metrobüs haricindeki araçlarla nasıl yapılabileceğini ve Marmaray'ın buradaki rolünü analiz etmeye çalıştım. Ara geçişleri ve beklemeleri her sistem için 5 dakika kabul ettim, onları da Marmaray ve M2 Yenikapı uzatması açıldıktan sonra bizzat test ederek düzeltiriz..
Diyelim ki 2015 yılındayız. M4'te Kadıköy'e doğru seyahat ediyoruz. Varacağımız yer de Taksim Meydanı olsun. Metro, Ayrılıkçeşme durağına girdi. O andan itibaren dört seçeneğimiz olduğunu (otobüs ve metrobüsü seçenek olarak görmediğimizi) varsayıyorum.
a) Ayrılıkçeşme-Kadıköy-Kabataş-Taksim: Metroda kalırım, 2 dakika sonra Kadıköy'de inerim. İndikten 5 dakika sonra vapurda olurum. Vapur da 2 dakika sonra kalkar ve Kabataş'a varması 20 dakika sürer. Füniküler durağına inmem ve beklemem 5 dakika sürse, yolculuk da 2 dakika sürüyor. İndikten 1 dakika sonra meydana çıkarım.
Toplam: 37 dakika.
Vapurun saatine bağlı bu yöntemin süresi. 2 dakikalık marj koydum, ama vapur kıl payı ile kaçarsa, yoğun saatlerde vapur 20 dakikada bir kalktığı için 18 dakika uzar bu yolculuk..
b) Ayrılıkçeşme-Üsküdar-Kabataş-Taksim: Metrodan inerim. Marmaray peronuna geçerim ve metrodan indikten 5 dakika sonra Marmaray treninde olurum. 3 dakika sürer Üsküdar'a varmam. Trenden inip 5 dakika sonra motora binebilirim. Motor da 5 dakika sonra kalksa ve Kabataş'a yolculuğu 10 dakika sürse, Kabataş'tan sonrasını da a seçeneğinde olduğu gibi 8 dakikada giderim.
Toplam: 36 dakika.
Temelde, motorun kaç dakika sonra kalkacağına bağlı bu yöntemin süresi; 5 dakika aldım, ama yoğun saatlerde bile 10 dakikaya varan beklemelere denk gelmişliğim var..
c) Ayrılıkçeşme-Sirkeci-Kabataş-Taksim: Metrodan inerim. Marmaray peronuna geçerim ve metrodan indikten 5 dakika sonra Marmaray treninde olurum. 7 dakika sürer Sirkeci'ye varmam. Trenden inip 5 dakika sonra tramvayda olurum. Tramvayın Kabataş'a varması 12 dakika sürse, Kabataş'tan sonrasını da 7 dakikada (ilk iki yöntemde denizden geliyorduk, tramvay durağından füniküler durağına geçmek en az bir dakika daha kısa sürer) halledebiliriz.
Toplam: 36 dakika.
Bu yöntemin özelliği, deniz yolunu hiç kullanmaması. Soğuk havalar için güzel bir yol, ayrıca vapur ve motordaki süre belirsizlikleri bu seçenekte yok. Ancak, tramvayın zaman zaman trafikte ilerleyememe sıkıntısı olabiliyor, özellikle Karaköy-Kabataş arasında. Bu da bu yöntemin bir dezavantajı.
d) Ayrılıkçeşme-Yenikapı-Taksim: Metrodan inerim. Marmaray peronuna geçerim ve metrodan indikten 5 dakika sonra Marmaray treninde olurum. 10 dakika sürer Yenikapı'ya varmam. M2'nin durağına geçmem ve beklemem de toplam 5 dakika sürer. Yenikapı-Taksim yolculugu 8 dakika ve metro duragindan yukarıya çıkmam da 3 dakika sürer.
Toplam: 31 dakika.
En kısa yol bu, orası kesin. Ancak, özellikle güzel havalarda ve acelemiz de yoksa, vapur keyfi yapilabilir. Aradaki fark çok dramatik değil, ama vapurun kaçırılma riski var tabii. Son yöntemin tümüyle metro standardında olması en güzel tarafı..
Marmaray ve M4 Yenikapı uzatması açılınca, bu süreleri bizzat test ederek yeniden analiz edebiliriz. Ancak, a) vapurseverler için, b) tüp geçitle Boğaz'ın altından geçmeye korkacaklar için, c) tramvayseverler (ve Galata Köprüsü'nden Tarihî Yarımada manzarası izlemek isteyenler) için, d) en hızlı şekilde ulaşmak isteyenler için şeklinde dört ayrı seçenek mümkün olacak gibi gözüküyor. Vapurseverler için
Ayrılıkçeşme-Kadıköy-Karaköy-Tünel-Taksim ve
Ayrılıkçeşme-Kadıköy-Karaköy-Kabataş-Taksim güzergâhları da mevcut, ama bunların her ikisi de 40 dakikadan fazla sürüyor, analiz etmeye çok gerek yok..
Ekleme: Maddi olarak da bugünkü tarifeyle incelersek..
M4'e binerken 1,95 TL ödediğimizi (yıl 2015, şu andaki %50 indirim bitmiş olacak) ve sonrakilerin birinci aktarma ile başladığını varsayarsak..
a) Vapur 1,40 TL + Füniküler 1,00 TL =
2,40 TL
b) Marmaray 1,25 TL + Motor 1,30 TL + Füniküler 0,75 TL =
3,30 TL
c) Marmaray 1,25 TL + Tramvay 1,00 TL + Füniküler 0,75 TL =
3,00 TL
d) Marmaray 1,25 TL + M2 1,00 TL =
2,25 TL
Kaynak:
http://www.iett.gov.tr/metin.php?no=237