ist-B.03:03 » Marmaray Projesi [İnşaat Süreci]

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5556
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 04 Kas Pzr, 2012 15:04

Sandy ve boğulmuş metro konusuna devam, kimseyi ilgilendirmese de, nitekim tam bir Alabay beyin senaryosu ya :lol:

Aynen bu şekilde New York’ta da fazla ciddiye alınmamıştı, o yüzden 108 senelik tarihinde en korkunç hasarı gördü şebeke. Halbuki bir proje bir sürdeir düşünülüyordu, ama hâlihazır değildi. Şimdi çok acele devam ediliyor, düşünülüyor, veee iş tıpaya varıyor. Balon tıpası. Nöraljik yerlerde tünele yerleştirirlip, balon gibi şişirilebilir, suyun şebekeye girmesini önler, plân bu. Ayrıca gaz terörü veya yangında da kurtarıcı rol oynayacak. Su baskını set kapılarından daha ucuz, prototipi bile sadece 400.000 € fiyatına mâlolmuş. Tıpa balonu 3 dakikada dolabilir.

http://www.spiegel.de/wissenschaft/tech ... 64663.html

Marmaray’da, M4’te ve Üsküdar metrosunda bunlar düşünülüyor mu, merak ediyorum.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 04 Kas Pzr, 2012 19:37

alabay yazdı:o yüzden 108 senelik tarihinde
1/108 iyi bahis, doğmamış çocuğa don biçmek?
alabay yazdı:Balon tıpası. Nöraljik yerlerde tünele yerleştirirlip, balon gibi şişirilebilir, suyun şebekeye girmesini önler, plân bu. Ayrıca gaz terörü veya yangında da kurtarıcı rol oynayacak. Su baskını set kapılarından daha ucuz, prototipi bile sadece 400.000 € fiyatına mâlolmuş. Tıpa balonu 3 dakikada dolabilir.
Boş iş, yapsınlar ama sonra denesinlerde öyle görelim.
alabay yazdı:Marmaray’da, M4’te ve Üsküdar metrosunda bunlar düşünülüyor mu, merak ediyorum.
Öğrenmenin 3 yolu;

1- İnşaatı yapan firma ya da devlet kurumlarına sormak,

2- İnşaatın bu işlerini yapan mühendis ya da herkimse onu bulup tanışıp sormak,

3- Böyle konulara çokça yorum yapılan bir sitede konuyu tartışmak,

Bir şeyler öğrenirsen bizimle de paylaşırsın, bizde öğrenmiş oluruz. :)

kenanmar
Serbest Geçiş
Mesajlar: 741
Kayıt: 28 Eyl Çrş, 2011 15:47

Mesaj gönderen kenanmar » 05 Kas Pzt, 2012 00:55

Su basması tehlikesine en açık istasyon Üsküdar Marmaray ve Ümraniye'ye giden metronun Üsküdar istasyonu olarak gözüküyor. Her iki istasyonda denize sıfır mesafede şiddetli bir rüzgarla dalgaların yükselmesiyle veyahut deprem sonrası 3-4 metrelik tsunami dalgalarıyla su basar mı; tahmini kolay değil.
Bunların dışında her istasyon özellikle çukur bir alanda bulunuyorsa sel veya su basmasına açıkta olabilir. Kanalizasyon kapakları tıkanmış veya gideri olmayan yollarda, bat-çıklarda su basması çok oluyor.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 05 Kas Pzt, 2012 10:39

Bilmem hatirlarmisiniz, Taksim istasyonunda dahi yagmurnedeni ile giris katina su girmisti, yagmura karsi alinacak ekstrem bir onlem yok bildigim kadari ile ama afet derecesindeki olaylar icin bir seyler yapilabilir mi? Muhakkak yapilabilir ama kasirgayi mi dusunecegiz? Poyraz yada lodos firtinasi olsa bile bir newyork taki gibi olmaz. Zaten o kadar olursa deniz seviyesi altindaki tum istasyonlara su varir!

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5556
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 05 Kas Pzt, 2012 12:48

Yok, Esat, bunları Türkiye’de olan birisi öğrenip paylaşsın. Ayrıca o yazıyı okumamışın galiba? O tıpa denenmiş, ama NY metrosunda değil, başka yerde. O don biçme 108 seneyi tam anlamadım, Fatih esprisiydi herhâlde, Berlinli kafası çakmaz :) He bir de, neden kasırgayı düşünmeyeceğiz? Gelecek içın mi yapıyoruz, geçmiş için mi? İşte tüm istasyonları su basmasın diye bir önlem alınmalı, işin içinde deprem konusu da var.

irfanmm
Aylık Paso
Mesajlar: 53
Kayıt: 08 Kas Prş, 2012 15:25

Mesaj gönderen irfanmm » 08 Kas Prş, 2012 15:57

İyi günler dilerim,

Üsküdar-Çekmeköy metrosu Üsküdar istasyonu, Kadıköy-Kaynarca Kadıköy istasyonu için denizde oluşabilecek dalga boyu istasyonu tehlike altına almayacak düzeyde olacağı için (sel kapısı) flood gate kullanılmamıştır. Aşırı yağmur, sel durumları için hattın seviye oluşturabilecek noktalarında kuvvetli tahliye pompaları mevcuttur.

Marmaray a gelirsek. Deniz kenarındaki istasyon için aynı durum geçerlidir. Ancak geçiş tüpünde meydana gelebilecek olumsuz bir durum için sirkeci ve üsküdar istasyonlarının boğaz istikametlerinde floodgate ile tedbir alınmış ayrıca floodgate şaftı ve acil çıkış tünelleri yapılmıştır.
Bu sayede M1, ve M2 metrolarıda dahil olmak üzere su basma tehlikesi önlenmiş bulunmaktadır.
Bilginize,

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 08 Kas Prş, 2012 18:42

irfanmm yazdı:İyi günler dilerim,

Üsküdar-Çekmeköy metrosu Üsküdar istasyonu, Kadıköy-Kaynarca Kadıköy istasyonu için denizde oluşabilecek dalga boyu istasyonu tehlike altına almayacak düzeyde olacağı için (sel kapısı) flood gate kullanılmamıştır. Aşırı yağmur, sel durumları için hattın seviye oluşturabilecek noktalarında kuvvetli tahliye pompaları mevcuttur.

Marmaray a gelirsek. Deniz kenarındaki istasyon için aynı durum geçerlidir. Ancak geçiş tüpünde meydana gelebilecek olumsuz bir durum için sirkeci ve üsküdar istasyonlarının boğaz istikametlerinde floodgate ile tedbir alınmış ayrıca floodgate şaftı ve acil çıkış tünelleri yapılmıştır.
Bu sayede M1, ve M2 metrolarıda dahil olmak üzere su basma tehlikesi önlenmiş bulunmaktadır.
Bilginize,
İrfan Bey size de iyi günler ve bilgiler için teşekkürler. Uzun zaman önce Marmaray şantiyesine yaptığımız bir gezide bahsettiğiniz flood gate olayından bahsedilmişti bende bu başlıkta yazdığımı hatırlıyorum ve dediğiniz gibi o daha çok tünelde meydana gelebilecek bir olumsuzluk ya da tünelin içini etkileyebilecek olumsuz durumları engellemek içindi ve o zamanda bunun en etkili çözüm olduğu söylenmişti. Tabii ki Başar'ın bahsettiği ekstrem durumları düşünme gerekliliğine katılmıyorum, ben hiçbir zaman bu bölgede Kasırga çıkacağına inanmıyorum, fırtına her zaman çıkıyor, dalgalar her zaman sahillerimizi dövüyor, bunun çözümü tünel içine kapı ya da balon yapmak değil istasyon girişleri ve giriş çevresinde yol altındaki kanalizasyonları ya da günümüzdeki uygulama ile yağmur suyu kanallarını doğru planlamaktır bana göre. İstasyon girişini 10 cm lik gider yapıp onu da çer çöp tıkayınca istasyona su girmesini engellemeye çalışmak abesle iştigaldir. Bana göre yukarıda bahsettiğim gibi düzgün bir atık su sistemi tasarlamak dışında çözüm yoktur, ki zaten öylesi şiddetli bir yağmur da o kanallarda zaten taşacağı için istasyon girişlerinden mezanin ya da peron katına su girişini engellemek pek olası değil gibi.

Siz ayrıca bu istasyonlarda pompalardan bahsetmişsiniz, konuyla ilgili bir kişi olduğunuzu düşünerek bu pompaların dk da ne kadar su çekebileceği gibi bir bilgi varmı eliniz de? Mesela ben M2 hattında da drenaj kanallarının suları aktardığı bir (sanırım bir daha fazlamıydı emin değilim ve hattın ilk etabından söz ediyorum) kuyu ve buradan da çok hızlı bir şekilde suyu atık su şebekesine veren pompalar vardı, bahsettiğiniz sistemlerde bir ön biriktirme kuyusu gibi bir şey var mı?

irfanmm
Aylık Paso
Mesajlar: 53
Kayıt: 08 Kas Prş, 2012 15:25

Mesaj gönderen irfanmm » 09 Kas Cum, 2012 09:46

Esat bey,

Bahsedilen tıpa balonuna ilişkin çok fazla bilgiye sahip değilim. Ancak belirli bölgeleri izole etme veya tahliyeyi kolaylaştıracak bir uygulama olabilir. Ancak floodgate bundan çok farklı bildiğiniz gibi baraj savak kapaklarına benzer kuvvetlendirilmiş bir metal kapaktan oluşuyor. Zira acil bir durumda, deprem sonucu tüpün kırılıp içeri su basması durumunda oluşan su basıncını engellemenin tek yolu.
Yeraltı sistemlerinde bu tip tahliye sistemleri olması zorunlu tahmin edeceğiniz gibi, M4 de de böyle bir sistem mevcut, gerek yağmur sularından gerekse yeraltı sularından kaynaklanan daimi bir akış söz konusu. Kanallar ile taşınan su hattın eğimleri çerçevesinde belirli noktalarda toplanırlar. Normal akışkanlık ile biriken su tahliye pompaları ile Kanalizasyon sistemine pompalanır. Bunun dışında her istasyonda olmayıp hattın dip noktalarında bulunan acil durumlarda devreye giren güçlü pompalar mevcuttur. Bu pompalar kanalizasyona tahliye yapmazlar. zira kanalizasyon sistemi bu tip bir yükü kaldırmaz. bu pompaların gücleri 40 metre yüksekliğe 3000m3/h yani dakikada 50ton. olacak şekildedir.m4 hattında 3 adet bulur. diğer günlük tahliye sistemi ile birlikte dakikada 250 tona yaklaşan bir atım kapasitesi vardır. Proje yöneticisi olarak çok teknik bilgiye sahip değilim malesef aktarabileceğim bilgi bundan ibaret.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 09 Kas Cum, 2012 09:58

İrfan Bey bunlar benim için fazlası ile yeterli bilgiler, flood gate ile ilgili aklımda kalanlar doğru imiş en azından bu bilgimi tazeledim, ve ayrıca tabii ki M4 teki durumu da öğrenmiş olduk sayenizde. Dediğim gibi ben M2 den zaten böyle bir yapı olduğunu biliyorum ki bunu 1999 da hat açılmadan önce öğrenmiştim, dolayısı ile 12 yıl sonra açılmış metro hatlarında olmamasını beklemek bana göre abesle iştigal olurdu ve dk. da 50 ton çok ciddi bir rakam bu iki kamyon suyu 1 dk. da 40 metre yukarı basmak demek ve hayat kurtarıcı olabilir.

irfanmm
Aylık Paso
Mesajlar: 53
Kayıt: 08 Kas Prş, 2012 15:25

Mesaj gönderen irfanmm » 20 Kas Sal, 2012 16:45

Marmaray BC1 sözleşmesine dahil olan bölgede ray döşenmesi işlemleri tamamlanmış olup, katener montajları her iki yöndern başlatılmıştır.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 20 Kas Sal, 2012 16:50

irfanmm yazdı:Marmaray BC1 sözleşmesine dahil olan bölgede ray döşenmesi işlemleri tamamlanmış olup, katener montajları her iki yöndern başlatılmıştır.
Harika haber, kabaca bir tarih vermek gerekirse ne kadar sürer sizce katener montajı? BC1 den kasıt tüp geçişti yanılmıyor isem ve tünel geçişinde rijit katener uygulaması yapılacaktı, bu konuda bir değişiklik oldu mu yoksa yine rijit katener sistemimi uygulanacak?

irfanmm
Aylık Paso
Mesajlar: 53
Kayıt: 08 Kas Prş, 2012 15:25

Mesaj gönderen irfanmm » 20 Kas Sal, 2012 17:43

Harika haber, kabaca bir tarih vermek gerekirse ne kadar sürer sizce katener montajı? BC1 den kasıt tüp geçişti yanılmıyor isem ve tünel geçişinde rijit katener uygulaması yapılacaktı, bu konuda bir değişiklik oldu mu yoksa yine rijit katener sistemimi uygulanacak?
Rijit Katener askılarının bir kısmının montajı tamamlanmış idi. Kalan askı montajları ve katenerin döşenmesi ve enerji verilmesi ocak ayının ikinci yarısında tamamlanması beklenmektedir. Ağız alışkanlığımız olmuş BC1 olarak ifade ettiğim kısıma ek olarak kazlıçeşme-ayrılıkçeşme kısmını kastediyorum (ayrılıkçeşme istasyonunda kaba inşaa devam ettiğinden sadece bu kısımda servis ray hattı mevcut)
Tünelde katener gergi sistemi sıkıntı yaratacağından hatta rijit katener tercih edilmiştir.

Kilitli

“Marmaray Projesi [İnşaat Süreci]” sayfasına dön