ist-B.03:03 » Marmaray Projesi [İnşaat Süreci]

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

SON VİRAJ:VAGON İHALESİ-12 ŞUBAT 2008

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 14 Oca Pzt, 2008 11:42

http://www.lojiport.com/news_detail.php?id=6206


Asya ile Avrupa'yı denizin altından birleştirecek ''Rüya Proje'' diye adlandırılan ve başlangıcı yüzyıl öncesine uzanan Marmaray'ın son etabında, 440 adet demiryolu aracının temini için 12 Şubat 2008 tarihinde bu alanda söz sahibi 5 şirket yarışacak.
Ulaştırma Bakanlığı yetkililerinden alınan bilgiye göre, Gebze-Halkalı arasında sefer yapacak 440 adet demir yolu aracının temini için 7 Haziran 2007 tarihinde açtığı ön yeterlilik çağrısına 6 firmadan teklif geldi.

Güney Kore'den ROTEM, Fransa'dan ALSTOM, İtalya'dan Ansaldobreda SPA, İspanya'dan CAF, Çin'den China National Aero-Technology Import and Export Corporation ile Kanada'dan Bombardier ve Almanya'dan Siemens'in yanlarına Nurol'u da alarak oluşturdukları konsorsiyum teklif verdi.

Bakanlık, 30 Haziran 2007 tarihinde firmaların ön yeterlilik dosyalarını inceledi. Ön yeterlilik dosyası veren firmalardan Çin'den China National Aero-Technology Import and Export Corporation firması ön yeterliliği geçemeyerek elendi.

Bakanlık, ön yeterliliği kazanan firmaları 16 Ocak 2007 tarihinde projelerini ve mali tekliflerini sunmaları için davet mektubu göndermişti. Ancak teklif vermeye hazırlanan firmalar proje çalışmalarını daha sağlıklı yapabilmek için Bakanlıktan ek süre istedi. Bunun üzerine, Ulaştırma Bakanlığı ihaleyi 12 Şubat 2008 tarihine aldı.


MARMARAY'DA SON İHALE


Ulaştırma Bakanlığı Demiryollar, Limanlar, Hava Meydanları İnşaatı Genel Müdürlüğünün (DLH) yürüttüğü projede, demir yolu araçlarının temin edilmesiyle Marmaray'da son ihale de gerçekleştirilmiş olacak.

Marmaray Projesi, ''Mühendislik ve Müşavirlik Hizmetleri'', ''Demiryolu Boğaz Tüp Geçiş İnşaatı'' ve ''Banliyö Hatlarının İyileştirilmesi ve Elektro-Mekanik İşler'' ve ''Demiryolu Araçlarının Temini'' aşamalarından oluşuyor.

Japonya Uluslararası İşbirliği Bankası JBIC ile yapılan kredi anlaşmasıyla sağlanan finansmanla gerçekleştirilen projede, Yenikapı, Sirkeci ve Üsküdar istasyonları yer altında, Kazlıçeşme istasyonu ise yüzeyde inşa edilecek. Toplam uzunluğu 13,5 kilometre olarak öngörülen hatta, tünelin su yüzeyinden derinliği 60 metre olacak. Marmaray, dünyanın en derin batırma tüneli unvanını da alacak. Projede, inşa edilen tüp tünellerin denizin altına batırma işlemleri sürüyor.

Projenin son ihalesinde temin edilecek ve Gebze-Halkalı arasındaki 77 kilometrelik hatta sefer yapacak 440 adet demiryolu aracının yatırım bedeli 750 milyon Avro olarak belirlendi.

Temin edilecek demiryolu araçları 22-23 metre uzunluğunda olacak. 5'li ya da 10'lu setler halinde temin edilecek araçlar, yolcunun yoğun olduğu sabah ve akşam saatlerinde daha sık sefer yapacak ve gerektiğinde 5'li setler birbirine bağlanarak taşıma kapasitesi artırılacak

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

BASINDA DETAYLI BİLGİLER VAR...

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 05 Şub Sal, 2008 13:03

Önce kameralar:

ÜSKÜDAR İSTASYONU OLDUKÇA İLERLEMİŞ:

Resim

Ayrılıkçeşme:

Resim

http://www.gazeteport.com.tr/GUNCEL/NEWS1/GP_148785

Dünyanın en derin tüp tüneli olan Marmaray bittiğinde İstanbullu hem vakitten hem de nakitten kazanacak. Trafik kabusu bitecek, İstanbul'u bir uçtan bir uca tek biletle katetmek mümkün olacak.

Daha şimdiden dünyanın en derin tüp tüneli olan Marmaray tamamlandığında İstanbul'un bir ucundan diğerine tek biletle seyahat etmek mümkün olacak. Marmaray hem cebi hem de sinirleri rahatlatacak. Göztepe-Taksim arasını 29 dakikaya indirecek raylı sistem, trafik kabusuna son verecek. Tamamlandığında 3 milyar dolara mal olacak proje, yeni arkeolojik kalıntılara ranstlanmazsa 2011 yılında hizmete girecek. 3 bin kişinin çalıştığı proje hayata geçtiğinde İstanbullu denizin tam 58 metre altında yolculuk yapacak. Peki metroya bile güçlükle alışan kent sakinleri tünele binerken korkmayacak mı? Marmaray Bölge Müdürü Haluk Özmen bunu da düşündüklerini söylüyor. Sirkeci ve Üsküdar'a sürekli güncellenecek bilgi panoları koyacaklarını belirten Özmen, dağıttıkları broşürlerle şimdiden vatandaşları bilinçlendirmeye çalıştıklarını ifade ediyor. Özmen'le dünyanın 151'inci tüp geçidi olan Marmaray'ı konuştuk...

Marmaray Projesi şu an hangi aşamada?

Marmaray projesi 3 aşamalı. Projenin birinci aşaması Japon-Türk ortaklığı tarafından yürütülen, Boğaz demir yolu tüp geçişi kısmını kapsayan 13.3 km'lik bir proje. İkinci aşama Fransız-Japon-Türk ortaklığı tarafından yürütülen banliyo hatlarının iyileştirilmesi ile ilgili 63 km'lik alanı kapsayan proje. Üçüncü aşama ise proje altyapısı tamamlandıktan sonra gerekli olan araçların teminini kapsayan, şu an ihale aşamasında olan proje. Şu anda birinci aşamada; tüp tünelin inşaatı üzerine, Kadıköy, Üsküdar, Tuzla, Sirkeci, Yenikapı, Yedikule alanlarında çalışıyoruz.

ANADOLU YAKASINDAKİ ÇALIŞMALAR

Tuzla'da tüp tünel için hazırlanan tüpler üretiliyor. Şu an 6 tane tüp elemanı inşaatı devam ediyor. Üç tanesinin inşaatı belli aşamaya geldi. Tüp elemanlarını, havuzlarda inşa ediyoruz. Belli bir aşamaya geldikten sonra yüzdürerek liman içinde kalan kısmını tamamlıyoruz. Diğer 3 tüp elemanının 2 ayrı havuz içindeki inşaatları devam ediyor. Beş tanesinin inşaatı tamamlandı. Tamamlanan 5 tüpü (E11, E10, E9, E8, E7) birbirne bağlı bir şekilde batırdık. Şimdi batırılan tüp elemanlarının üstünün örtülmesi safhasındayız. Deniz tabanında açtığımız kanalı örterek, eski orjinal haline dönüştürme çalışması yapıyoruz. Üsküdar'daki inşaat alanımızda devam ettiğimiz makas tünelinin yüzde 95'ini tamamladık. Öte yandan, Üsküdar meydanında, Üsküdar istasyonunun arkeolojik kazı çalışmaları bitirildi, inşaatı fiilen başladı.

ÜSKÜDAR'DAKİ TÜNEL BİN METREYE ULAŞTI

Kadıköy Ayrılıkçeşme'de Üsküdar'a doğru iki ayrı delme çalışması inşaatı sürdürüyoruz. Birinci tünelde 1200'e yakın bir metredeyiz, bir diğer tünelde 800 metreye yaklaştık. Tünel giriş noktasıyla Üsküdar arasındaki 4 bin metrelik tünelin dörtte birini bitirmiş durumdayız. Diğer kalan 3 bin metrelik kısmını bir yıl içinde bitirmiş olacağız.

AVRUPA YAKASINDAKİ ÇALIŞMALAR

Avrupa yakasında, Sirkeci bölgesinde 4 ayrı inşaat alanımız var. Cağaloğlu yokuşunda bir istasyon girişi inşa edeceğiz. Bu istasyonla ilgili tasarım çalışmasının son aşamasına geldik. Sirkeci'ye yapılacak diğer bir tünel girişi Sirkeci'nin kuzeyinde olacak. İnşaat ve arkeoloji çalışmalarımız devam ediyor. Sirkeci bölgesende batı ve doğu olmak üzere 2 tane önemli bölge daha var. Batı bölümünde inşaatımız, doğu bölümünde kazı çalışmalarımız devam ediyor.

EN ZORLU BÖLGE YENİKAPI

Yedikule'de Devlet Demir Yolları istasyonunu biraz geçince şaft alanı tünel giriş noktamız var. Bu tünelde 150 metredeyiz. Yedikule'den Yenikapı'ya doğru tek bir makineyle ilerliyoruz. Yenikapı büyük bir bölge olduğu için bu bölge bizim en çok zorlandığımız yer. 35-40 metre genişliğinde, yaklaşık 500 uzunluğunda bir bantta çalışıyoruz. Çalışma alanımız Namık Kemal Caddesi ile Mustafa Kemel Caddesi arasında bölünüyor.

ARKEOLOJİK BULUNTULAR PROJEDEN DAHA ÖNEMLİ

Marmaray projesi kapsamında çalışacak metro-banliyo trenlerinin duracağı istasyon ve şehirlerarası trenlerin duracağı istasyon olarak 2 tane istasyon planlamıştık. Bu alanın batısında 100 ada olarak bilinen bölgede önemli arkeolojik buluntulara rastladık. Bu nedenle kurul tarafından bu bulguların kaldırılamayacak kadar önemli olduklarına karar verdik. Arkeoloji ağır bastığı için şehirlerarası hizmet verecek olan istasyon hat projesini iptal ettik.

ARKEOLOJİK KAZILAR PROJENİN SÜRESİNİ UZATTI

Banliyo hattında arkeolojik kazı çalışmaları devam ediyor. Bu bölgede değişik dönemlere ait toplam 11 adet tekne bulundu. Bu buluntular, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Arkeoloji Bölümü tarafından ve Bodrum Su Altı Müzesi tarafından kaldırılıyor. Şu an Yenikapı tünele giriş noktasında arkeolojik çalışmaları devam ediyor. Yenikapı'da diğer bir bölgede arkeolojik çalışmanın yüzde 80'i bitti.
Proje ne zaman tamamlanacak? Bir süre verebiliyor musunuz?
2009'un Nisan ayında bitirilmesi planlanmıştı. Arkeolojik kazı çalışmalarının uzaması nedeniyle 2010'un Ekim ayı içinde bitmesini planlıyoruz. 2. aşamada banliyo hatlarının iyileştirilmesi projesi Gebze'den Söğütlüçeşmeye, Halkalı'dan Kazlıçeşmeye kadar kırmızı güzergah olarak belirtilen bölüm. Tahminimizce, 2009 yılı başında 63 km'lik güzergahtaki bu hatlar kapatılacak. Gebze-Halkalı'da peronlar, geçici ve kalıcı bekleme salonları inşaa edilmeye başlanacak. Mevcut eski 2 hat sökülüp, yerine modernize edilmiş, altyapısıyla ve sinyalizasyon elektirifikasyon sistemiyle yeni bir banliyo sistemi kurulacak. Bu aşamayı da 2011'de bitirmeyi planlıyoruz. 3. proje ise ihale aşamasında. Sistem altyapısı bittiğinde temin ettiğimiz araçlarla test sürecine geçeceğiz.

İstanbul metrosu ilk açıldığında vatandaşlarda binme konusunda bir tedirginlik vardı. Bir süre denemekten kaçındılar. Siz bu konuda ne yapmayı düşünüyorsunuz?
Marmaray projesi yeni bir sistem. Deniz altından geçen bir sistem olması nedeniyle vatandaşlar tedirginlik duyabilirler. Bu tedirginliği vatandaşların aşmasını sağlamanın yolu doğru bilgilenmedir. Bizim bu konu hakkında yürürlüğe sokulma aşamasında olan girişimlerimiz ve ileriye yönelik planlarımız var.

DOĞRU BİLGİLENDİRMEK ÇOK ÖNEMLİ

Vatandaşları doğru bilgilendirme adına bazı hedefler koyduk. Anadolu ve Avrupa yakasında bilgi panoları tesis edeceğiz. Sirkeci ve Üsküdar'a, bilgilerin sürekli güncellenebileceği plazma ekranlar koyacağız. Projenin geçmişi, bugünü ve geleceği ile bilgi içerecek olan bu plazma ekranlar 24 saat bilgilendirme yapacak. Projenin ne derece güvenli olacağını anlatacak. İletişim vatandaşların bu tip kaygılarından arınması için çok önemli bir etkendir. Bastırdığımız el broşürleriyle halka ulaşmaya çalışıyoruz. Tren ve vapur istasyonlarında broşürlerimiz dağıtılıyor. Bilimsel ortamlarda da projemizi anlatıyoruz. Üniversitelerin ve sivil kuruluşların yaptığı toplantı, panel ve seminerlerde projeyi tartışıyoruz ve anlatıyoruz.

YERALTI YAPILARI EN GÜVENLİ YERLERDEN BİRİ

Meslekten olan insanlar depremlerde en güvenli yerlerin yeraltı yapıları olduğunu bilirler. Sistem işlemeye alınınca ve proje amaçladığı hedeflere ulaştığında bu tür kaygılar yok olacaktır. Bu sistem, birçok ülkede uygulanıyor ve performansları çok yüksek.
Bu proje İstanbullulara neler vaddediyor?
Vatandaşlar İstanbul trafiğinde bir yerden bir yere gitmek için saatlerce zaman tüketmeyecek. Gidecekleri yere en kısa sürede ulaşacaklar ve ceplerinden çıkan para azalacak.

Tüp tünel ücretli olacak mı?
Tek biletle ulaşım sağlanacak. Örneğin şu an kullanılan sistemde Pendik'ten Halkalı'ya gidip dönmek için 6 bilet harcıyorsunuz. Bu sistemde tek bir bilet harcayacaksınız. Yani gidiş dönüş 2 bilet. Enerji sarfiyatı, hava kirliliği ve araç trafiği azalacak. Boğaz köprülerine olan talep de azalacak. Sistem entegre olduğunda insanlar istedikleri yöne çok rahat bir şekilde ulaşabilecek. Örneğin, Göztepe'den Taksim'e, iklim şartlarına aldırmaksızın 29 dakikada ulaşabileceksiniz.

Tüp tünel 24 saat mi hizmet verecek?
Evet. Trenler için bazı işletme kısıtlamaları var. Yük trenleri 00.00 ile 05.00 saatlerinde tüpü kullanabilecek. Yolcu trenleri ise 06.00-09.00 ve akşam 16.00-19.00 saatleri dışında tüpü kullanabilecek. Bu ayrılan saatlerde yolcu taşımacılığındaki yoğunluk nedeniyle tüp kullanılmayacak. Banliyo trenleri ise 06.00'dan 00.00'a kadar sistemi kullanabilecekler.

Tüp tünel sadece raylı sistemden mi oluşuyor, yoksa araçların geçebileceği bir yol da olacak mı?
Bu sistem sadece raylı taşımacılığı özendirici bir sistem. Tekerlikli araçların geçmesine müsaade eden bir sistem değil. Toplu taşımacının amacı insanları araçlarından indirmek, raylı sisteme özendirmek. Boğaz geçiş kredisi Japonya'dan temin edilirken, bu toplu taşıma kriteri ön plana çıkartıldı. Bu sistemde lastik tekerlikli araçların geçebileceği bir yol olmayacak. Ancak vagonlar üzerinde araçların taşınmasına elverilşli bir altyapı sözkonusu olacak. RoRo taşımacılığı denilen bu altyapı sayesinde, vagonların üzerine tırları yükleyerek bir yakadan bir yakaya geçirmek sözkonusu olabilecek.
Tünelin içinde kaç tane istasyon bulunacak?
Birinci bölümde 4 tane istasyon olacak. Bir tanesi yüzeysel istasyon. Diğer 3'ü toprak altında, 2'si Üsküdar ve Yenikapı'ya aç-kapa tekniğiyle yapılacak. Derin istasyon sadece Sirkeci'de olacak. 45 metre derinlikte olacak olan bu tünel, açma-kapama tekniyle yapılacak. Üsküdar ve Yenikapı aç-kapa tekniğiyle, arkeolojik kazı yapıp üstünü örtüyoruz.

Projede kaç mühendis ve işçi çalışıyor?
Projede 3 taraf var; idare, idarenin müşaviri ve müteahhidi. Bölge Müdürlüğümüzde toplam 45 mühendisimiz ve bir müşavirimiz var. Müşavirliğimizde hem yabancı hem yerli yaklaşık 90 kişi çalışıyor. Sahalarda alt birimler var. Fiili inşaat alanlarında yaklaşık 3 bin kişi çalışıyor. Sadece arkeolojik kazı çalışmalarında 350 işçimiz var.

Daha önce böylesi bir projede yer alan mühendileriniz var mı?
Biz daha önce müşavirlik hizmetlerimiz ve sözleşmemizde pozisyonlar tanımladık. Örneğin tünel mühendisi pozisyonu var. Bu pozisyona daha önce aynı işi benzer bir projede deneyimlemiş olma şartı getirilmiştir. Mutlaka bu konuda tecrübeli ve deneyim geçirmiş bir eleman temin ediyoruz ve çalıştırıyoruz. Bunun dışında yerli ve yabancı tüp tünel uzmanı, delme tünel uzmanı, klasik yöntemle tünel açma ve köprü mühendisi altyapı uzmanı gibi pozisyonlarımız var. İhtiyacımız olan tüm pozisyonları daha önce belirledik ve buna göre elemanlarımızı temin ediyoruz.

Projeye üniversite desteği de var mı? Hangi uzmanlardan destek aldınız?
Bu sistem 1980 yılından sonra Bakanlığımızın, İstanbul Ulaştırma Nazım Planı çalışması kapsamında yola çıktığı, fizibilitelerini hazırlattığı bir projedir. Boğazdan geçiş ve jeolojik koşullar göz önüne alındığında en uygun çözümün bu olduğu belgelenerek yola çıkılmıştır. İstanbul'un Ulaştıma Nazım Planı'nı üniversite destekli hazırlattık. Fizibilite çalışmaları yapılırken, üniversitelerden uzmanlarımız bize destek verdi. Yıldız Teknik Üniversitesi'nden Prof. Dr. Yalçın Yüksel, Prof. Dr. Kutay Özaydın, İstanbuk Teknik Üniversitesi'nden bir çok hocayla çalıştık. Boğazdaki fayların durumuyla ilgili yaptığımız çalışmada Dekan Mehmet Ali Taşdemir ile çalıştık. Boğaziçi Üniversitesi'nden zemin hocası Erol Güler ve deprem konusunda Türkiye'nin en önemli hocalarından biri olan Prof. Dr. Mustafa Erdük ile ODTÜ'den Orhan Erol bize destek verdi. Bunlar projenin üniversiteler tarafından onay gördüğünün bir belgesidir.

Proje kaça mal olacak?
Bugünün şartlarıyla, projenin tüp geçiş kısmı olan aşama için ihale bedeli 825 milyon dolar, banliyo hatlarının iyileştirilmesi ile ilgili olan ikinci aşaması için ihale bedeli olan 815 milyon avro- 978 milyon dolar üzerinden anlaştık. Banliyo araçlarının temini olan son aşama ise ihale safhasında olmasına rağmen tahminimizce 1 milyar dolar civarında bir rakkama denk gelecek. Proje tamamlandığında yaklaşık 3 milyar dolarlık bir proje gerçekleşmiş olacak.

Şu ana kadar ne kadar para harcandı?
Şu ana kadar birinci aşamadaki ihalenin 825 milyar dolarının yüzde 25'ini harcadık. İkinci aşamada 815 milyon avronun yüzde 5'i olan avans ödemesi için yaklaşık 60-65 milyon avro ödendi.

Tüp tünel başka hangi ülkelerde var?
Dünyada bu sisteme benzer 150 tane tünel var. Bu 150 tünelin 110 tanesi ulaşım amaçlı, 40 tanesi ise servis amaçlı kullanılıyor. Tünellerin 26 tanesi Amerika, 22 tanesi Hollanda, 19 tanesi Japonya, 7 tanesi Almanya, 6 tanesi Hong Konk, 5 tanesi Fransa, 3 tanesi ise Danimarka'da. Diğer 20 adedi ise birer ikişer olmak üzere diğer ülkelerde bulunuyor.

İNSANLARIN RAHATI BİZİ MUTLU EDECEK
Proje bittiğinde insanların ulaşım konusunda rahatlaması bizi mutlu edecek. Projenin hayata geçmesi demek, insanların ekonomik olarak rahatlamaları anlamına geliyor.

TÜP TÜNEL ALANINI MERCEK ALTINA ALDIK

Üsküdar'da bulunan inşaat alanında tüp tünel çalışmalarının olduğu inşaat alanını mercek altına aldık. Üsküdar'daki inşaat alanından geçici liman sayesinde şaft alanı olarak nitelendirilen tüp tünele inen kuyuya ulaşılıyor. Şaft alanındaki kuyunun uzunluğu 41 metre. Buradan ilk batırılan Element 11 tüpüne ulaşıyorsunuz. Tüp tünel şu an son batırılan 5. tüp (Element 7) ile 50.75 metre derinliğine ulaştı.

DÜNYADAKİ EN DERİN TÜP TÜNEL
ABD'deki Bart tüp tüneli ile en fazla 45 metre derinliğe ulaşılmıştı. Marmaray şu an bu derinliği batırılan 5. tüple 50.75 metreye ulaşarak geçti. Tüp tünel projesi tamamen bittiğinde bu derinlik 58 metreye ulaşacak. Şu an E6, E5, E4, E3, E2 ve E1 numaralı 6 tüp Tuzla'da inşaat ediliyor. Bize inşaat alanını gezdiren tüp tünel mühendisi, diğer 6 tüpün de 2008 yılı Kasım ayına kadar batırılarak birbirine bağlanacağını ve tüp tünel geçidinin 2009'da teslim edileceğini bildirdi.
TÜP TÜNEL DENİZİN DİBİNE SABİTLENİYOR
Tüp tünelin içinde tünel boyunca içleri deniz suyuyla doldurulmuş tanklar yerleştirilmiş. İçi su dolu bu tanklar suyun kaldırma gücüne karşı tüp tünelin ağırlığını ayarlayarak sabit durmasını sağlıyor. Deniz tabanının örtülmesi işlemleriyle birlikte bu tankların içindeki sular boşaltılarak içlerine beton döşenecek ve deniz tabanına borularda beton dökülerek, tüp tünel deniz tabanıyla birleştirilecek. Tünelin üstünün tamamen örtülmesi ile birlikte tüp tünel hem alttan hem üstten tabana yapışık bir düzenek haline gelecek.

ResimResim
Resim

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Marmaray Tüp Tünel İnşaat Foto

Mesaj gönderen Esat » 26 Şub Sal, 2008 15:21

Fotoğraflar TEKDER sitesinden alıntıdır.

Resim

Resim

Resim

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

MARMARAY HAKKINDA EN DETAYLI LİNK

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 27 Şub Çrş, 2008 10:30

6. Tüp Mart yada Nisanda batırılıyor. Gezmiş adamlar. En ince ayrıntıyı sormuşlar.

http://www.arkitera.com/h25419-marmaray ... aydik.html

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 27 Şub Çrş, 2008 10:40

Tüp tünellere girmeden önce bizi 40 metre boyunca merdiven inip çıkacağımız konusunda uyaran Kadir Er, harcayacağımız efordan dolayı yüksek tansiyon gibi kalp rahatsızlığı veya dolaşım bozukluğu olanlar veya daha önce kalp ameliyatı geçirenler için bu gezinin sakıncalı olabileceğini hatırlattı. Verilen baretleri takıp, can yeleklerini giydikten sonra, saha içi güvenlik kurallarını kendi güvenliğimiz ve çalışanların güvenliği için ihlal etmememiz konusunda uyarıldık.

Olası bir gemi çarpması durumunda şaft kırılacak olursa içeride kalabileceğimizi hatırlatan Kadir Er, bunun için içeride 40 kişiye yetecek kadar vitamin, her biri 2.500 kilo kalorilik, 5 yıl bekleme süresi olan kuru peksimetler ve ilaç gibi ihtiyaç malzemeleri olduğunu anlattı. Er’in açıklamasına göre, sarsıntıyı algılayan strengeçler (Strain Gauge / simülasyon sensörü) sayesinde bir çarpma ya da olağan dışı sarsıntı anında ara kapaklar kapanıyor ve su basması engelleniyor.

Tüplerin içine girmeden önce inşaatın hangi aşamada olduğunu sorduğumuz Er, şu ana kadar 5 tüpün batırıldığını ve geriye 6 tüp kaldığını açıkladı: “Şimdiye kadar 675 metre döşedik. Gemilerimiz diğer yandan backfilling işlemlerine devam ediyor. İçeride şu anda balans tanklarının sökümü ve balans betonlarının atımı işlemleri sürüyor.

İlk ünite Element 11; yaklaşık -45 kotuna batırıldı. Sarayburnu tarafında batırılacak son tüp ise Element 1 olacak. Sarayburnu civarında en derin noktaya, yaklaşık -54 metreye inilecek. Orası zemin sıvılaşması özelliği olan bir bölge, bunun için tabana çimento enjekte ederek sağlamlaştırdık. Böylece elementin çökmesi ya da kayması gibi bir durumu engelledik. Zemin kazıları yapıldı, elementler yerleştiriliyor ve backfilling işlemleri yapılıyor. Çakıllamalar da halen devam ediyor. Her işin ayrı ayrı programı var, her tüp için sırasıyla bu işlemler uygulanıyor.

Batırılacak 11 tüpün 1.280 metre uzunluğu olacak, tüple zemin arasındaki boşluk özel bir beton karışımıyla doldurulacak ki, TBM (Tunnel Boring Machine) zemin ortamından çıkıp beton ortamına girdiğinde tüple bağlantısı yapılırken çalışmalar sırasında su sızmasını önleyecek dolgu hazırlanmış olsun. Karadan gelen TBM’in denizle yani sıvı ortamla karşılaşmaması gerekiyor.”
Arkitera dan Mehmet in yukarıda verdiği linkten alıntıdır.

Resim

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 27 Şub Çrş, 2008 16:17

Geziyi gerçekleştiren ekip Anadolu yakasındaki çalışmaları resmetmiş. Umarız ki Avrupa yakasını da gezip Yenikapı ve Sirkeci'den güncel bilgiler edinip paylaşırlar.

Bekleyelim.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 27 Şub Çrş, 2008 17:28

Ya, Almanya'da bile bu tipten 7 tanesi varmış ... herhalde kuzeylerde (Hamburg'ta meselâ).
Birinci bölümde 4 tane istasyon olacak
Bu acaba ne demek? Neden birinci bölüm diyorlar? Başka ne bölümler var ki? Bence Anadolu yakasında en az bir istasyon daha gerekirdi.

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 27 Şub Çrş, 2008 20:21

1. bölümden kasıt muhtemelen çalışmanın ayrıldığı sekşınları tabirliyordur, yani;
1. Bölüm : Yenikapı - Söğütlüçeşme Tüp Geçiş ve Yer Altı
2. Bölüm : Halkalı-Yenikapı Rehabilitasyon
3. Bölüm : Söğütlüçeşme-Gebze Rehabilitasyon

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 28 Şub Prş, 2008 12:00

Esat yazdı:1. bölümden kasıt muhtemelen çalışmanın ayrıldığı sekşınları tabirliyordur, yani;
1. Bölüm : Yenikapı - Söğütlüçeşme Tüp Geçiş ve Yer Altı
2. Bölüm : Halkalı-Yenikapı Rehabilitasyon
3. Bölüm : Söğütlüçeşme-Gebze Rehabilitasyon
1.Aşama: Kazlıçeşme-Söğütlüçeşme
2.Aşama:Halkalı-Kazlıçeşme
3.Aşama:Söğütlüçeşme

Projenin kısımlarını gösteriyor ama inşaat farklı bir aşama sistematiğine sahip.

http://www.marmaray.com.tr/sozlesmeler.htm

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 12 Mar Çrş, 2008 07:39

Marmaray' ın daha önce ertelenen son ihalesi bugün yapılıyor, bildiğim kadarı ile bu ihale, elektromekanik ile araç alımını kapsıyor.
Demiryolları, Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı Genel Müdürlüğü'nün (DLH) Gebze-Halkalı arasında sefer yapacak 440 adet demiryolu aracının temini için 7 Haziran 2007 tarihindeki önyeterlilik çağrısına;

* Güney Kore'den ROTEM,
* Fransa'dan ALSTOM,
* İtalya'dan Ansaldobreda SPA,
* İspanya'dan CAF,
* Çin'den China National Aero-Technology Import and Export Corporation
* Kanada'dan Bombardier
* Almanya'dan Siemens'in yanlarına Nurol'u da alarak oluşturdukları konsorsiyum teklif vermişti.

Firmaların önyeterlilik dosyaları incelenmiş, Çin'den China National Aero Technology Import and Export Corporation firması önyeterlilikte elenmişti.

Ulaştırma Bakanlığı, önyeterliliği kazanan firmaları 16 Ocak 2007 tarihinde projelerini ve mali tekliflerini sunmaları için davet mektubu göndermişti. Ancak teklif vermeye hazırlanan firmaların isteği üzerine, ihale önce 12 Şubat 2008, daha sonra da 12 Mart 2008 tarihine ertelenmişti.

Projenin bugün yapılacak son ihalesinde firmaların teklif zarflarını bugün saat 16.00'da DLH Genel Müdürlüğü Konferans Salonu'nda alınacak.

DLH Genel Müdür Yardımcısı Hamza Şen'in başkanlığındaki ihale komisyonu, teklifleri öncelikle teknik yönden değerlendirecek ve bir puanlama yapılacak.

Komisyon, yeterliliği sağlayan firmaların mali tekliflerini ise önümüzdeki günlerde açacak ve ardından ihaleyi kazanan firma belirlenecek.
Yatırımın bedeli 750 milyon euro

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 15 Nis Sal, 2008 09:42

5-6 Mayısta İstanbul Arkeoloji Müdürlüğü tarafından Marmaray kazıları ile ilgili bir sempozyum düzenleneceği basına bildirilmişti.

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

İSTEMEZÜKÇÜLERE İNAT BİR T

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 15 Nis Sal, 2008 13:29

http://www.marmaray.com.tr/6_nolu_tup_tunel.doc

BASIN BÜLTENİ
1.Marmaray Projesinin en önemli bölümünü oluşturan Batırma Tüp Tünel inşaatında önemli bir aşamaya daha gelmiş bulunmaktayız. Bu aşamada imalatı tamamlanmış olan altıncı tünel elemanı E6 Boğaz’da batırılarak belirlenen güzergâhtaki yerine yerleştirilecek ve E7 elemanı ile bağlantısı sağlanacaktır. Üsküdar’da Kızkulesi yakınında gerçekleştirilecek olan batırma işleminin, akıntı ve hava şartları elverdiği taktirde 15.04.2008 tarihinde sabah saat 05.00 – 06.00 arasında gerçekleşmesi planlanmaktadır.

2.Batırma Tüp Tünel 11 adet elemandan oluşmaktadır. Bu elemanlar 8.75 metre yüksekliğe ve 15.5 metre genişliğe sahiptir. Sekiz adet eleman 135 metre, iki adedi, 98.5 metre ve bir adedi de 110 metre boyundadır. Batırılacak olan E6 No’lu elemanın boyu 135 metredir. Daha önce batırılmış olan 135’er metre uzunluğundaki E7, E8, E9, E10 ve E11 No’lu Tünel Elemanlarıyla birlikte, toplam 1387 metre uzunluğundaki batırma tüp tünelin, 810 metrelik kısmının imalatı tamamlanmış olacaktır. 6 No’lu Elemanın batırılması ile birlikte Üsküdar kıyısından itibaren Boğaz’ın 1110 metre açıklarına kadar ulaşılmış olacaktır.

3. E7’nin yerine yerleştirilmesi ile dünyadaki en derin batırma tüp tünel imalatı rekoru kırılmıştı. E6’nın batırılması ile bu rekor bir kez daha kırılmış olacaktır. E6’nın taban kotu yaklaşık -53 m. derinliktedir.

4.Tuzla’da imalatı tamamlanmış olan 6 No’lu Batırma Tüp Elemanı Büyükada’ya çekilmiş ve batırma işlemi için gerekli olan tüm hazırlıklar tamamlanmıştır. Bu hazırlıklar kapsamında batırma işlemi sırasında tünelin yerini ve E7 ile arasındaki göreceli konumu belirlemek amacıyla kullanılacak sonar yöntemle çalışan sensörler yerleştirilmiştir. Ayrıca deniz tabanında elemanın konumunu hassas olarak ayarlamak amacıyla kullanılacak hidrolik krikolar, tünel içine olabilecek su sızıntısını gözetlemek için kullanılacak kapalı devre televizyon sistemi ve diğer düzenlemeler yapılmıştır. Gerekli hazırlıklar tamamlandıktan sonra batırma işlemi sırasında oluşabilecek sorun ve aksaklıkları belirlemek amacıyla, Tünel Elemanı, Büyükada açıklarında batırılarak test edilmiş, aynı zamanda uygulanacak prosedürün denemesi yapılmıştır.

5.E6’nın Büyükada’dan Boğaz’a getirilmesi ve batırılması sırasında izlenecek program şöyledir:

(a) Batırma Mavnası ve çekme botlarıyla Boğaz’a getirilecek olan Tüp Elemanı, Büyükada’dan ayrılmadan önce koşulların kontrol edilmesi amacıyla bir durum değerlendirme toplantısı yapılacaktır. Bu toplantı sırasında 48 saatlik hava tahmini değerlendirilecektir. Eğer hava koşulları uygun görülürse, Tüp Elemanı yüzdürülerek Boğaz girişine getirilecektir.

(b) Boğaz’ın girişinde koşullar tekrar gözden geçirilecek ve uygun bulunursa Tüp Elemanı, Kızkulesi’nin yakınında, kıyıya yaklaşık 935 metre mesafedeki batırma işleminin yapılacağı noktaya kadar getirilecektir.

(c) Bu noktada Batırma Mavnası ve Tüp Elemanı yaklaşık 20 ton ağırlığında 11 adet çapa ile sabitlenecektir.

(d) Sabitleme işlemi tamamlandıktan ve son kontroller yapıldıktan sonra batırma işlemine geçilecektir. İlk aşamada, yaklaşık 18,000 ton ağırlığındaki eleman 15 metre derinliğe kadar indirilecek ve bu sırada eleman, boyuna yönde Boğaz’daki akıntıya paralel konumda tutulacaktır.

(e) Bu derinlikte eleman 30 derece döndürülerek proje güzergâhındaki gerçek konumuna getirilecektir. Bu işlemi yapmanın amacı Tüp Elemanının deniz yüzeyine yakın seviyelerdeki yüksek akıntıdan en az seviyede etkilenmesini sağlamaktır. Daha sonra Tünel Elemanı 5 metrelik aşamalarla deniz tabanına kadar indirilecektir (deniz tabanı bu noktada 53 metredir).

(f) Elemanın batırılması sırasında GPS aracılığıyla elemanın doğru konuma getirilmesi sağlanacaktır.

(g) İki Tünel Elemanının Hidrolik Bağlantısı şöyledir: E6 deniz tabanına ulaştığında, sensörler yardımıyla E7’ye göre konumu takip edilecek ve ayarlanacaktır. Uygun konuma geldiğinde E7’deki piston kolu uzatılıp, E6 üzerindeki yuvasına kilitlenerek E6’yı kendisine doğru çekmeye başlayacaktır. E6’nın alnındaki conta (Gina Gasket) E7’nin alnına muntazam şekilde yaslandığında, iki elemanın arasındaki su yine E6 içerisinden kapaktaki vanalar vasıtasıyla çekilmeye başlanacaktır. Aradaki su çekildiğinde E6’nın iki ucu arasında çok büyük bir su farkı oluşacaktır (açıktaki uçta yaklaşık 5 bar’lık bir basınç diğer uçta ise 1 bar’lık bir basınç). Bu durumda E6 diğer uçtaki yüksek su basıncı nedeniyle E7’ye doğru büyük bir kuvvetle itilecek ve bu arada iki eleman arasındaki su kademeli olarak boşaltılacaktır. Böylece iki eleman arasındaki bağlantı sağlanmış olacaktır.

(h) İki elemanın bağlandığı noktada su geçirimsizliği sağlamak için “Gina Gasket” adı verilen doğal kauçuktan üretilen bir conta kullanılmaktadır. Bu conta sadece inşaat aşamasında su geçirimsizliği sağlamak için kullanılır. Sonraki aşamada iki elemanın bağlantı bölgesi betonarme bir iç kaplama ile kapatılacak ve kalıcı durumda su geçirimsizlik bu şekilde sağlanacaktır. Kullanılan Gina Gasket’in performansı Japonya’da gerçekleştirilen çeşitli testlerle kontrol edilmiştir. 170 ton/m tasarım performansını sağlayacak şekilde imal edilmiştir. Tasarım yükünün çok üzerinde yükler altında su geçirimsizliği tehlikeye düşürecek hasarların olup olmayacağı test edilmiş ve contanın yeterli performansı gösterdiği kanıtlanmıştır. Ayrıca conta içerisinde imalat sırasında oluşabilecek boşlukları belirlemek amacıyla ultrasonik testler gerçekleştirilmiştir.

(i) Tünel Elemanının kontrollü olarak batırılabilmesi için tünel içerisine yerleştirilen ağırlık tankları, uzaktan kumanda edilebilen pompalar yardımıyla kontrollü olarak doldurulabilecek ve Tünel Elemanının ağırlığı gerektiği şekilde ayarlanacaktır.

(j) E6, deniz tabanında açılan hendek içerisinde, daha önceden serilmiş granüler temel malzemesi üzerine yerleştirilecektir. Deniz tabanında açılan hendeğin geometrisi ve serilen granüler malzemenin kotu ses dalgalarının yansımasıyla derinliği ölçen “Eco-sounder” aletiyle deniz üzerinde bir çalışma platformundan kontrol edilmiştir. Bununla birlikte batırma işlemine geçilmeden önce granüler temel malzemesinin yüzeyi dalgıçlar ve deniz altı görüntüleme yöntemleri kullanılarak bir kez daha kontrol edilecektir.

(k) Tünel Elemanı yerine yerleştirildiğinde, daha önce altına monte edilen geçici hidrolik krikolar üzerine oturacak ve bu krikolar aracılığıyla Tünel Elemanı dikey, enine ve boyuna yönde hareket ettirilerek çok hassas bir şekilde proje güzergâhına uygun konuma getirilecektir. Krikoların taşıma kapasitesi 400 ton’dur.

(l) Tünel Elemanı doğru konuma getirildikten sonra tünel içerisinden tüp tabanına özel bir enjeksiyon yapılacak ve geçici krikolar kaldırılacaktır.

(m) Geri dolgu işlemi yapılana kadar, tünel elemanının güzergâha dik yönde hareketini engellemek ve doğru konumda kalabilmesini sağlamak için elemanın her iki yanında “Kilitleme Dolgusu” yapılacaktır. Son olarak tünelin üzeri granüler malzeme ile doldurularak tamamen kapatılacaktır.

(n) Diğer elemanların batırma işlemi de yukarıda anlatıldığı gibi gerçekleştirilecektir.

(o) E11 No’lu Eleman batırıldıktan sonra, tünele ulaşımı sağlayabilmek amacıyla tünel üzerine bir ulaşım şaftı yerleştirilmiştir. Bu şaftın konumu Kızkulesi yakınında kıyıdan yaklaşık 300 m mesafededir. Şafta karadan ulaşım ise 300 metre uzunluğundaki ulaşım iskelesi ile sağlanmaktadır. Tünel içi imalatlar, Boğaz’ın her iki yakasındaki Delme Tünellerle bağlantı sağlanıncaya kadar bu şafttan gerçekleştirilecektir.

(p) E11 No’lu Eleman, TBM ile açılan delme tünellere bağlanacak olan en doğudaki elemandır. Delme tünellerle bağlantıyı sağlayabilmek için E11’in ucunda TBM‘in içine girebileceği dairesel bir kılıf inşa edilmiş ve içi özel bir dolgu ile doldurulmuştur. Tüm elemanlar yerleştirilip, geri dolgusu yapıldıktan sonra TBM zemini delerek ilerleyip, bu özel bölüme girecek ve daha sonra bu kılıf içerisine yerleştirilen özel bir sistemle TBM ile kılıf arasından su girişi engellenecektir. Bu sağlandıktan sonra TBM parçalarına ayrılarak çıkartılacak ve su geçirimsiz kalıcı tünel iç kaplaması imal edilecektir. Aynı bağlantı tekniği Sirkeci ucunda yerleştirilecek olan E1 ile delme tünel birleşiminde de uygulanacaktır.

(q) Batırma tüp ile delme tünelin birleştiği yerde, delme tünelde kalacak şekilde, deprem sırasındaki boyuna ve enine yönde oluşabilecek deplasmanları alabilecek bir sismik derz tasarlanmıştır. Boğaz’ın her iki yakasına konulacak olan bu derz depremden dolayı yapıda oluşabilecek ilave gerilmeleri azaltacak ve bu sayede tünelin deprem sonrasında zarar görmesini engelleyip, en kısa sürede yeniden hizmete açılmasına olanak tanıyacaktır.

(r) Ayrıca Tünel iç yüzeyi olası bir yangında tünel yapısının zarar görmemesi için yangına dayanıklı koruma malzemesi ile kaplanacaktır.

PLAN ve PROFİL

Resim

Kilitli

“Marmaray Projesi [İnşaat Süreci]” sayfasına dön