Süreç sil baştan
Mevcut demiryolu hatlarının yeni sisteme entegre edilmesi için kapatılması konusunda sürekli olarak farklı tarihler verildiğini belirten Demirkol “Önce 8 Aralık 2008, sonra 15 Haziran 2009 ve sonra da 7 Ocak 2010 tarihlerini verdiler. Ama hiçbiri gerçekleşmedi. Şimdi fesih sonrası tekrar yapılan ihalede sözleşme imzalanacak, yeni yükleniciye yer teslim edilecek ve yepyeni bir süreç başlayacak” diye konuştu. Demirkol, TCDD Genel Müdürlüğü’nün DLH Genel Müdürlüğü’ne 13 Mayıs 2011 tarihinde gönderdiği bir yazıda banliyö hatlarının Marmaray Projesi kapsamında ne zaman kapatılacağını sorduğunu ifade ederek şu bilgileri verdi:
“DLH Genel Müdürlüğü’nün cevap yazısında ihale sürecinin devam ettiğini sonuçlanmasının ardından ihaleyi kazanan firmanın sözleşmesel olarak işe başlama tarihinden 411 gün sonra Gebze-Pendik, 595 gün sonra Pendik- İbrahimağa, 503 gün sonra da Halkalı-Kazlıçeşme arasının kapatılacağını bildirdi.”
Demirkol, projenin ikinci etabında yaşanan bu aksaklıklara karşın Marmaray’ın 29 Ekim 2013’te bitirileceğinin söylenmesinin hayalden başka bir şey olmadığını söyledi. Projenin sermayenin ihtiyaçlarına göre şekillendirilmesi nedeniyle geciktiğini vurgulayan Demirkol, Başbakan’ın gecikmeyi davalara ve arkeolojik kazılara bağlamasını eleştirdi. Demirkol tepkisini şöyle dile getirdi:
“Başbakan Erdoğan’ın Marmaray Projesi’nin gecikmesini ‘davalar projelerimizi etkiliyor’ iddiasına dayandırması yaşanan gecikmelere gerekçe değil. Çünkü sendikamız tarafından açılan davalar sonucunda herhangi bir durdurma veya iptal kararı çıkmadı.
Yalnızca Yedikule’de yapılan kazılar ve kamulaştırmalarda konut sahiplerinin açmış olduğu davada mahkeme yürütmeyi durdurma kararı verdi. Ayrıca yapılan arkeolojik kazılarda beklenmeyen ve öngörülmeyen derecede nadide eserlerle karşılaşılması projede sarkmalara neden oldu.
Çevreye, tarihe ve kültüre saygılı bir proje olarak ilan edilen Marmaray’da yaşanan gecikmeler nedeniyle arkeolojik kazılara ‘orada üç beş çanak çömlek çıktı’ diye yaklaşım sergilenmesi ise düşündürücü. Bu proje ile TCDD’nin Haydarpaşa ve Sirkeci garları başta olmak üzere boşa çıkartılan birçok taşınmazın kentsel dönüşüme tabi tutularak satılmasının önü açılmak isteniyordu.
Ancak Haydarpaşa Gar Dönüşüm Projesi’ne karşı, sendikamız ve Mimarlar Odası öncülüğünde oluşturulan Haydarpaşa Dayanışması’nın girişimleri sonunda Haydarpaşa Gar Dönüşüm Projesi’nde iktidarın beklediği gelişmeler engellendi. Bu proje bir bütünsellikten uzak.
İleride demiryolu taşımacığı ile Marmaray projesinin nasıl entegre edileceğinden, kentsel dönüşümlere açılacak alanların belirlenmesinden, demiryolu hatlarının hangi araziler üzerinden geçeceğine, hangi trenlerin çalıştırılacağına dair işin uzmanlarınca hazırlanmış bir proje değil.”
http://www.yapi.com.tr/Haberler/vagonla ... ml?Sayfa=2