----------------------------------------------------------------------
İki kıtanın Marmaray Projesi ile raylı sistem olarak birleştirilmesinde Asrın Projesi gibi hamasi lafları bırakıp, asırların önemli atılımı olabilmesi için çalışılması şart. Çünkü bu haliyle Marmaraydan İpek Yolu çıkmaz. Türkiyeyi Çine ve Avrupaya (Doğu-Batı), Kuzey ve Güney demiryolu hatları olarak nasıl bağlayabileceğimiz hususu sürekli masada olmalıdır. Başbakan Erdoğan, Marmarayı Asrın değil, asırların projesi olarak tanımlarken 150 yıllık geçmişten yani bir rüyadan bahsetti, fakat bu proje aslında geleceğimiz. Geçmişi geleceğe bağlayan önemli bir atılım. Moral gücü sağlayan, motive eden bir yatırım. Çünkü içeride ve dışarıda Marmarayı daha keyfiyetli hale getirecek bazı engelleri aşabilmiş değiliz. Mesela Van Gölü, Batıda Bulgaristan, Doğuda İran veya Gürcistan ve devamındaki ülkeleri buna hazırlamak ve inandırmak da bizim görevimiz. 
Marmarayın rakibi olarak Rusya Demiryollarının (RJD) projeleri bizden epeyce önde. Çin-Rusya-Avrupa hattındaki demiryolu taşımacılık rakamlarının yüksekliği ve sürekli artış göstermesi gibi bir gerçek ve rekabet edeceğimiz güçlü rakipler var. Dışişleri Bakanı Ahmet Davutoğlu ile ekibinin de Türk dünyası ve Ortadoğu için gördüğü rüyalara Marmarayı da eklemeleri şart. 
Rusya kendi geliştirdiği projesiyle Çini Avrupaya demiryoluyla bağlamada önemli mesafe kat ederken, Avrupa-Asya demiryolu koridorunda Türkiyenin önü başta politik sebepler olmak üzere çeşitli nedenlerden tıkalı görünüyor. Çünkü Marmarayın bugün açılmış olmasıyla Türkiye içindeki demiryolu ağını bile tamamlamış olmuyoruz. Biz bu projeleri konuştuğumuz, raftan indirdiğimiz zamanlarda rakip hatlar ve yollar henüz tartışılır pozisyonda bile değildi. Ama Kazakistan-Rusya düzenli demiryolu konteyner taşımacılığı, geçen sene Çin-Avrupa arasındaki demiryolu bağlantısının en önemli adımını atmış oldu.
Özetle; Marmarayı hizmete açmakla işe de henüz yeni başlamış oluyoruz. Bu haliyle Marmaray İstanbula bile fazla katkı sunmayacaktır. Zira henüz diğer ayakları bitmediğinden en az 2 yıllık bir zamana ihtiyacı vardır. Ancak tek başına Marmaray ile İstanbulun trafiğinin rahatlayacağını beklememiz de doğru olmaz. İstanbulun Marmaray ile turizm ve ulaşım anlamında yeni bir değer kazandığını söylemek mümkün, ancak henüz İpek Yolu olabilmesi için çok zamana, emeğe, vizyona ve stratejiye ihtiyacı var.
http://tinyurl.com/ntyfpof Güntay Şimşek
----------------------------------------------------------------------