Uyan Bademli'ye Geldik!
Bursa'ya özgü bir deyimdir. Bursa-Mudanya arasında çalışan 1100 mm'lik Dar Hat Demiryolu'nu göremeyenlerdenim. Ama rahmetli Babamında bu güzergah ile ilgili anılarını bilirim. Yolun ramba oluşu, çok kıvrımlı oluşu nedeni ile ve buharlı teknoloji ile 42 Km.'lik yol 2-3 saatte katedilirmiş.
Meyvenin bol olduğu dönemlerde, rampa'da trenden inilip, mevsimine göre çevre ağaç ve bağlardan meyve toplanıp son vagona atlarlarmış.
Yalova İskelesi, 1950'li yıllara ait olduğundan uzun yıllar İstanbul - Mudanya gemi, buradan tren bağlantısı, İstanbul'un, Bursa hatta Anadolu'ya geçiş güzergahı olmuş.
1953'te bu hatta işletme durdurulup, raylar sökülünce bizim nesilin demiryolu yada Tren görmesi yada Susurluk tarafına yada Ankara yönünde Mekece, Karaköy'de gitmesi ile mümkün olurdu.
http://kentvedemiryolu.com/icerik.php?id=451
Bu neden ile 1950-1960'lı yıllarda, Bursa'da çocukluğu geçenler için taşıt araçları, At Arabası, Ahşap Karoserli Otobüs, Station Vagon yada Sedan Amerikan Otomobillerinden ibaret idi. Bunlarda dolmuş olarak çalışırdı
Bursa'nın, Küçük Amerika'nın Detroit'i olması bu imkanların yokluğundan olabilir. Doğal olarak, Otobüs ve Otomobil işine odaklanmıştık. Tofaş ve Oyak Renault'un Bursa'da kurulma kararı verilmesi, 1960'lı yılların sonunda oluşan sosyo-ekonomik şartlarından kaynaklansa bile Bursa'da yılların oluşturduğu At Arabası ve Otomotiv Yan Sanayiinin etkisi büyük olmuştur.
Bunun izlerini Bursa'daki Tofaş Anadolu Arabaları Müzesinde görmeniz mümkün.
Tren olsunda ister hızlı ister yavaş Bursalı çocukların o dönemden beri rüyalarını süsler.
Bursa YHT Projesinin bir an önce hayata geçmesi, Bursa'nın, İstanbul - Balıkesir - İzmir YHT ve Bandırma YHT güzergahında yer alması, 5 yıl sonra geçmişin özlemini giderecek ve geçte olsa konforlu, güvenli bir seyahat olanağına Bursalılar kavuşacaktır.
