tr-M.09 » Metro İnşaatlarına Ulaştırma Bakanlığı Müdahil Olmalı mı?

Metro İnşaatlarına Ulaştırma Bakanlığı Müdahil Olmalı mı?

Evet, ama sadece inşaat
17
53%
Evet, işletme ile birlikte
6
19%
Hayır, sadece maddi destek verebilir
7
22%
Hayır, hiçbir şekilde katılmamalı
2
6%
 
Toplam oy: 32

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 10 May Pzt, 2010 09:09

Yıl 1999 dönemin İBB Başkanı Ali Müfit Gürtuna' nın demeci :
Gürtuna, tarihi yarımadada, içinde hareket eden minübüslerin kademe kademe kaldırılacağını, bunların yerine metro, hızlı tranvay gibi toplu taşım araçlarının konulacağını söyledi. Fevzipaşa Caddesi'ndeki minübüslerin sur dışına çıkarılacağını, minibüsçülerle bu konuda bir uzlaşmaya varıldığını, Edirnekapı'da yapılacak olan minübüs terminaliyle sorunun çözüleceğini belirten Gürtuna, ‘‘Belediye kaynakları, İstanbul'un sorunlarını çözmek için yeterli değil. İstanbul Metrosu'nun süratle bitirilmesi ve yaygınlaştırılması için devletten destek bekliyoruz. Merkezi hükümetten destek alırsak, üç yılda metroyu Aksaray'a kadar tamamlayabiliriz’’ dedi.
:) Yani 10 yıl önce de bu talepler gündemde imiş, dönemin İstanbul belediyesi devlet yardımı olursa 3 yılda Yenikapı' ya varırım diyor. Şu an tarihini hatırlayamadığım bir haberde DPT nin İstanbul metrosunun öncelikli olmadığı daha önce inşaatı başlamış olan Ankara metrosu ve Ankara' nın önceliğinin daha yüksek olduğu yönünde bir de beyanı var, onu da bulursam yüklerim.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 25 Haz Cum, 2010 18:44

Bu konu bildiğiniz gibi mecliste tasarı olarak görüşülüyor, sonuç ne olur ne karar çıkar bilemiyorum ama İzmir belediyesinden İzmir de devam eden inşaatlar ile ilgili bir açıklama gelmiş.
Açıklamada şu bilgilere yer verildi: "Bu tasarıyla amaçlanan, bazı büyükşehir belediyelerinin yarım kalmış metro projelerini tamamlamaktır. Oysa İzmir Büyükşehir Belediyesi, özkaynaklarıyla yürüttüğü metro ve hafif raylı sistem inşaatlarını ara vermeden sürdürmektedir. Bu konuda gerekli finans gücüne de sahiptir. 5,5 kilometrelik Üçyol-Üçkuyular metro projesinin imalatlarında yüklenici firmalar ve itirazlardan kaynaklanan bazı gecikmeler yaşanmasına rağmen bunlar aşılmıştır. Hattın, 2011 yılında işletime alınması planlanmaktadır. TCDD ile birlikte yürüttüğümüz 80 kilometrelik Aliağa-Menderes hattında ise sona gelinmiştir. Güney kesiminde ay başında yolcusuz deneme seferlerine başlanacaktır. Kuzey kesiminde ise belediye olarak tüm imalatlar tamamlanmıştır. Hattın 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı'nda işletime alınması planlanmıştır."
İzmir in bu davranışı tabii ki politik, bu ayan beyan belli ama şu da bir gerçek İzmir gibi metro ile resmen cebelleşen bir belediye bile her ne sebeple olursa olsun bu duruşu sergileyebiliyorsa İstanbul utanır herhalde artık :) çünkü ben tüm ağlayanların aksine İstanbul' un büyük kaynak sorunları olduğuna inanmıyorum, Ankara düşünsün.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 17 Tem Cmt, 2010 23:08

http://ekonomi.haberturk.com/makro-ekon ... ina-iniyor

Bu konu ile ilgili olarak bugün Bakanlık ve Belediye yetkilileri arasında bir toplantı yapılmış ve İstanbul için biraz garip durumlar söz konusu bakalım bu işin altından ne çıkacak. Ankara da zaten yarım kalan hatların devri söz konusu, ama İstanbul' da daha ihaleye dahi çıkmamış hatların bakanlık tarafından yapılması gibi bir durum var, işte bu biraz abes, biz çok başlılıktan yakınırken al İstanbul' un içine bir de bakanlığı sok, hali hazırda zaten Marmaray A.Ş. için pek çok hazırlık yapılıyordu, bakanlık kardeşim bu şirket kurulursa bunlarıda bu işletir diyebilir bunda da bir sorun yokta, işte ne bileyim koordinasyon ne olacak, onu geçtim yarısı belediye tarafından inşa edilmiş Başakşehir-Bakırköy hattının kalan yarısını İBB nin yapmasından söz ediliyor, ya daha geçen Başkan hava attı bitiriyoruz bu hattı diye, yarısı da kalsın paran olunca yap. Şimdi kalan yarısını Bakanlık yapınca ne olacak? Aslında mantık olarak bu da niyete uygun yarım kalan inşaat olarak değerlendirilip devredilebilir, fakat asıl garip olan İstanbul' da ihale dahi edilmemiş hatların bile bakanlık tarafından yapılması gibi bir talebin ortaya çıkması. Boşuna değilmiş İBB Başkanı Kadir Topbaş bir kaç gündür her demecinde 2023 e kadar 600 küsur km metro yapacağız diyor, bakla çıktı :)
Ankara ve İstanbul Büyükşehir Belediyelerinin yetkilileri, metro projelerini devretmek için Ulaştırma Bakanlığı yetkilileri ile bir araya geldi. Ankara'da yarım kalan ''Kızılay-Çayyolu'', ''Batıkent-Sincan/Törekent'' ve ''Tandoğan-Keçiören'' metro hatlarının; İstanbul'da ihale aşamasında olan ''Üsküdar-Ümraniye-Çekmeköy'', ''Bakırköy İDO Sahili-Bağcılar (Kirazlı)'', ''Kabataş-Beşiktaş-Alibeyköy-Mahmutbey'' ve ''Bakırköy- Beylikdüzü'' metro hatlarının Ulaştırma Bakanlığı tarafından yapılması planlanıyor.

Ankara Büyükşehir Belediyesi yetkililerinin yapımı yarım kalan 3 metro projesi, İstanbul Büyükşehir Belediyesi yetkililerinin ise ihale aşamasında olan 4 metro projesinin Ulaştırma Bakanlığına devredilmesi için Bakanlık yetkilileri ile görüştüğü öğrenildi. Buna göre, belediyeler öncelikli olarak yapımı yarım kalan metrolarının sözleşmelerini firmalar ile karşılıklı olarak iptal edecek.

Yarım kalan metroların Ulaştırma Bakanlığı tarafından yapılması için belediyelerin başvurularının ardından, Hazine Müsteşarlığının da taraf olduğu bir protokol imzalanarak, Bakanlar Kurulu'na gönderilecek. Bakanlar Kurulu kararının ardından yarım kalan metroların yapım işi Ulaştırma Bakanlığının yatırım programına alınarak yapım ihalesine çıkılacak. Ulaştırma Bakanlığı, yapımı tamamlanan şehir içi raylı ulaşım sistemleri ve metroları belediyelere devredecek. Belediyeler, metrolardan elde edilen ciroların belli oranını, metroların yapımı için yatırıma ayrılan paranın tamamı bitene kadar Hazine'ye ödeyecek.
Son paragrafı okumadan yazmışım, sizlerden özür dilerim. Burada okuduğunuz üzere, Bakanlığın inşaatları yaptıktan sonra işletmeyi Belediyelere bırakacağı yazıyor, daha sonra Belediyeler düşük faizli kredi kullanmış gibi bunu geri ödeyecekler, tabi ortada bir kredi durumu olmadığı için herhalde 0 faiz ile 100 yılda falan ödenir, sağlam yöntem ha, belediye batar devlet batmaz. :)

Hakan
Kadrolu Personel
Mesajlar: 1434
Kayıt: 29 Oca Sal, 2008 15:44

Mesaj gönderen Hakan » 18 Tem Pzr, 2010 00:42

İstanbul'un ihale aşamasına getirdiği o sayılan 4 metro hattı 80 kilometre, yani bu metroların anahtar teslim fiyatı bugün 5 milyar dolar. Bakanlığın bütçesi ise 2010 yılında 15 milyar TL idi.

Zaten bakanlığın bütçesinden 6-6,5 milyar lira demiryollarına, 3-3,5 milyar lirada karayollarına ayrılmış durumda idi. Havayollarındaki atılım herkesin malumu, Hakkari'ye bile havalimanı yapılacak.

Nasıl olacak bu iş bilmiyorum, eğer ki bakanlık kredi ile işi halledecekse o zaman belediyenin kredi notu bakanlıktan 2 puan üstte, niye daha çok uğraşacaklar?

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 18 Tem Pzr, 2010 01:06

Valla işte bende pek anlam veremedim, bana daha çok "Pazarlık Sünettir" gibi bir durum var hissi verdi :) Yani biz 4 ünü isteyelim 2 sini kabul ettirelim. Bu ikisi hangisi olur o önemli. Sonuçta İBB sürekli olarak zaten Üsküdar hattının kredisi hazır falan diyip duruyordu, hatta her zamanki gibi Başkan' dan başka kimse iş yapmadığı için yine TALİMAT vermişti bu işin ihalesini yapın diye, yani onu çıkıyorum, bana Kirazlı hattının Bakırköy' e uzatılması işi de pek sıcak gelmiyor, yani onunda verileceğini sanmıyorum. Bakalım göreceğiz, geriye 2 hat kalıyor onlardan da aynı güzergahta çalışan metrobüsün 2 yıl sonra bile talebe cevap vermeyeceğini bizzat İETT eski Genel Müdürü beyan etmişti, diğer hat ise ne kadar önceliklidir, yani Kabataş-GOP-Kazlıçeşme gibi bir güzergah.

İBB neye göre bastıracak bakalım eğer öncelikler değerlendirilir ise bence Bakırköy-Beylikdüzü ve Üsküdar-Ümraniye hatları bakanlık tarafından yapılsın belediyeye devredilsin, diğer 2 hattan Kirazlı - Bakırköy uzatması nasıl olsa yapılır, diğer hatta bekler biraz, belki Bakanlığın devralacağı 2 inşaatın bitiminde de tekrar bakanlık bu sefer ona başlar. Tabi bunlar sadece benim tahminlerim belki de yanılırız da hepsini yaparım tamam der.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 25 Eyl Cmt, 2010 11:03

Bakanlık çalışmalara başlamış devir konusunda, aslında devir oldu zatende işte hangi hatlar yapılabilir, düzenlemeler ne olacak gibi şeyler düzenleniyormuş, komik olan Bakanlık yaptığı hatların işletme gelirinden pay alacakmış, ben bunun ufak tefek bir şey olacağını sanmıyorum, tamam sonuçta zaten bir şekilde yaptıktan sonra uzun vadeli ve faizsiz olarak paranın belediye tarafından geri ödenmesi gibi şeylerden söz ediliyordu ama işletmeden pay almak bana sıcak bir fikir gibi gelmiyor. Bu işletmenin zarar etmesi anlamına gelecek, zarar eden işletmeyi kim sübvanse edecek. Böyle bir şey yok, çünkü işletmeyi şirket statüsündeki organizmalar yapıyor, kendi yağı ile kavruluyorlar İstanbul' da zaten bu konuda garip şeyler varken bir de Bakanlığın işletme gelirinden pay alacak olması ne kadar doğru bilmiyorum. Bakanlığa göre doğru olabilir, Belediyelerde aman metro yapılsında bakarız, diye düşünebilirler, hesabı kitabı görmek lazım.

http://www.lojiport.com/news_detail.php?id=24008
TBMM Genel Kurulu’nda kabul edilen Karayolları Yasası ile metro inşaatlarının Bakanlık bünyesine geçmesinin ardından Ankara ve İstanbul metroları için çalışmalara başlandı. Bakanlık yetkilileri, her iki belediyenin de resmi olarak başvurduğunu belirtti. Ankara metrosunun, İstanbul metrosuna göre “arapsaçı” durumunda olduğunu savunan yetkililer, “İkisi için de çalışıyoruz. Bir an önce çalışmalar somutlaşacak” dedi. Metroların, Bakanlar Kurulu kararının ardından tamamlanacağını belirten bir yetkili, “Bakanlar Kurulu’nun belirleyeceği oranda işletmelerden Hazine’ye pay aktarılacak” dediler.

Hakan
Kadrolu Personel
Mesajlar: 1434
Kayıt: 29 Oca Sal, 2008 15:44

Mesaj gönderen Hakan » 25 Eyl Cmt, 2010 11:53

İstanbul'da Ulaştırma Bakanlığı'nın yapmasının kesinleştiği tek hat, Pendik-Sabiha Gökçen Metro hattı, diğerlerini hakikaten merak ediyorum. Ama biz farklı 4 hat beklerken içlerinde bile lmayan bu hattın kesin olması da ilginç değil mi?

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 25 Eyl Cmt, 2010 11:55

Acaba o hattı Marmaray ile birlikte mi düşünüyorlar, yani biliyorsun batı kesiminde de Yeşilköy ya da Yeşilyurt ile AHL arasında bir bağlantı düşünülüyor, onunla ilgili geçmişte İBB den Rafet Bey bir kaç kez beyanatta bulunmuştu ama sonuç olarak orasıda Marmaray' ın bir bağlantısı olarak şekillendi, sanırım İBB havalimanları ile Marmaray arasındaki entegrasyonu daha geçmişte bir şekilde UBAK üzerine kaydırdı.

Hakan
Kadrolu Personel
Mesajlar: 1434
Kayıt: 29 Oca Sal, 2008 15:44

Mesaj gönderen Hakan » 25 Eyl Cmt, 2010 12:02

Bu konuyu daha önce de konuştuk diye hatırlıyorum ama benim anladığım kadarıyla 2 plandan bir tanesi tercih edilmiş durumda. Planlar neydi onu hatırlatayım.

1-Banliyö hattının Kaynarca-Tersane istasyonları arasındaki bir noktadan başlayan ve E-5'deki tersane kavşağından TEM - E-5 bağlantı yolu boyunca uzanan Sabiha Gökçen Havalimanına ulaşan bir demir yolu. Toplamda 4 istasyondan oluşacak bir hat.

2-Banliyö hattının Pendik istasyonundan başlayan, Tavşantepe'de inşa edilecek Kadıköy-Kaynarca Metrosunun Kaynarca istasyonu ile entegre edilen ve şu an ülkenin en büyük 2.hastanesi olan Pendik Eğitim ve Araştırma Hastanesi (Yeni Marmara Üniversitesi Hastanesi)'ne de uğrayan ve Kurtköy yolundan Sabiha Gökçen'e ulaşan oradan da Sultanebeyli'ye uzanan, ileride Üsküdar-Çekmeköy Metrosuna'da entegre edilecek olan tahminen 10-13 civarında istasyonu bulunacak bir Metro hattı.

İBB ve UBAK bunlardan 2. tercihi seçmiş gibi görünüyor, beyanatlar hep bu yönde...

Kullanıcı avatarı
tahir93
Aylık Paso
Mesajlar: 99
Kayıt: 26 Eyl Cmt, 2009 05:51

Mesaj gönderen tahir93 » 25 Eyl Cmt, 2010 12:23

ben bu konuya olumlu bakıyorum ama şöyle. yapsın ama ne projeye ne de işletmeye katılsın. yalnızca inşaatları yapsın. proje de işletme de belediyenin olsun

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 25 Eyl Cmt, 2010 12:31

Açıkçası bende öyle düşünüyorum fakat ortada bir de şöyle bir durum var. TCDD bildiğim kadarı ile kendi başına bir kurum olsa da yönetim olarak UBAK a bağlı ve önümüzde bir İZBAN örneği ile İstanbul' da uzun zamandır sözü edilen bir Marmaray A.Ş. var, ismi belki başka olur ama çıkış noktası Marmaray olduğu için hep o isim dillendirilmişti. Bakanlık yapacağı hatların işletmesine TCCD nin ortak olacağı İZBAN benzeri yapılar ile ortak olabilir, ya da bugün verdiğim haberde olduğu gibi yapılacak sözleşme ile direkt olarak gelirin %x tutarını alırım maddesi koyabilir. İşte ben buna karşıyım, aslında işletmenin ikili olmasına da karşıyım ama ehven-i şer diyebiliriz :)

Benim görüşümde Bakanlığın sadece inşaatları yapması, projelerin belediye tarafından oluşturulması (güzergahların) hatta bu yapma işinin mümkünse sadece maddi destek ile sınırlı kalması belediyelerinde bu parayı uzun vadeler ile geri ödeme planı yapması, ben bunu daha sağlıklı buluyorum. Çünkü o zaman belediye borçlu oluyor, diğer türlü kurumu borçlandırmak daha pozitif görünebilir ama kurum olursa o borcu her zaman ödemek zorunda, zarar etmiş etmemiş parayı vereni bağlamaz alacağını bilir, ama muhatap direkt belediye olursa her zaman ara çözümler bulmak daha kolay olabilir diye düşünüyorum.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 20 Eki Çrş, 2010 10:33

http://www.lojiport.com/news_detail.php?id=24528
İzmir, Adana, Bursa, Kayseri, Konya ve Gaziantep büyükşehir belediyelerinin metro projelerinin inşaatı devam ederken, Ankara ve İstanbul büyükşehir belediyelerinin imkansızlıklar nedeniyle tamamlayamadıkları metroların inşaatının Ulaştırma Bakanlığı Demiryollar, Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı (DLH) Genel Müdürlüğü'ne devredilmesinde son aşamaya gelindi.
Haberde bir hata var o yüzden ayrıca alıntıladım, Kayseri, Konya ve Gaziantep te metro inşaatı olduğunu sanmıyorum, projesi varmıdır bilmiyorum açıkçası ama inşaat yok :) İzmir metro inşaatları içinde devam ediyor denilmiş ama sanırım orası da en az Ankara kadar sıkıntılı.
Ankara'da ''Kızılay-Çayyolu'', ''Batıkent-Sincan/Törekent'' ve ''Tandoğan-Keçiören'', İstanbul'da ''Üsküdar-Ümraniye-Çekmeköy'', ''Bakırköy İDO Sahili-Bağcılar (Kirazlı)'', ''Kabataş-Beşiktaş-Alibeyköy-Mahmutbey'' ve ''Bakırköy- Beylikdüzü'' metro hatlarının Ulaştırma Bakanlığı tarafından yapılması planlanıyor.

Ankara Büyükşehir Belediye Başkanlığı EGO Genel Müdürlüğü, yapımına 2002'de başladığı 16 bin 590 metre uzunluğundaki ''Kızılay-Çayyolu Metrosu''nun 8 bin 600 metrelik bölümünün ve 6 metro istasyonunun kesin kabulünü 2009'da yaptı. Hattın 7 bin 990 metrelik bölümüyle 5 istasyonunun ise yüzde 80.11'i bitirildi.

Kızılay'dan Batıkent'e kadar devam eden metro hattının devamı niteliğindeki ''Batıkent-Sincan/Törekent'' metrosunun yapımına ise 2001'de başlanmıştı. Yalnızca yüzde 7,1'i tamamlanan 15 bin 360 metre uzunluğundaki metro hattında 11 istasyon yer alacak.

AŞTİ-Dikimevi arasında çalışan Ankaray hafif raylı sistemi Tandoğan'dan, Kızılay-Batıkent arasında çalışan Ankara Metrosu'nu da Atatürk Kültür Merkezi'nden Keçiören'e bağlaması planlanan ''Tandoğan-Keçiören metro hattı''nın yapımına da 15 Temmuz 2003'te başlandı. Şu ana kadar yapım işinin yüzde 41'i tamamlanan ''Tandoğan-Keçiören metro hattı'' bittiğinde toplam uzunluğu 10 bin 582 metre, istasyon sayısı 11 olacak.

3.7 kilometre uzunluğundaki Şişhane-Yenikapı metro hattı, 0.7 kilometre uzunluğundaki Aksaray-Yenikapı hafif metro bağlantı hattı, 21.7 kilometre uzunluğundaki Kadıköy-Kartal metro hattı ile 4.29 kilometre uzunluğundaki Maslak Atatürk Oto Sanayi-Hacıosman, Sanayi-Seyrantepe metro hattının inşaatlarını yürüten İstanbul Büyükşehir Belediyesi, ''Üsküdar-Ümraniye-Çekmeköy metro hattı (19 kilometre)'', ''Bakırköy İDO Sahili-Bağcılar (Kirazlı) metro hattı (9 kilometre)'', ''Kabataş-Beşiktaş-Alibeyköy-Mahmutbey metro hattı (25 kilometre)'', ''Bakırköy- Beylikdüzü metro hattının (25 kilometre)'' Ulaştırma Bakanlığı tarafından yapım ihalesine çıkılmasını talep etmişti.
Ayrıca yöntem ile ilgili bir paragrafta var haberde, bakanlığın hatları yaptıktan sonra belediyelere devir edeceği, belediyelerinde düzenli olarak gelirden payı geri ödeme şeklinde verecekleri bunun hattın yapımına ayrılan para geri ödenene kadar süreceği belirtilmiş ama tabi faiz ya da belli bir vade öngörülüyor mu henüz net bir şey yok sanırım.

Cevapla

“Metro Hatları Genel Konular” sayfasına dön