Köprü inşaatı şimdilik DPT (Devlet Planlama Teşkilatı) nda takılmış, ben kalıcı bir takılma olacağını sanmıyorum, 1980 lerde İstanbul' da metroya gerek yok dedikleri gibi köprüye gerek demeyeceklerdir, sonuçta köprü bu araba geçiyor üstünden benzin ve mazot ile çalışan Haberde bahsi geçen mevzuyu tam kavrayamadım ama sanırım kredilendirme ya da ödemeler ile ilgili garantörlük ile alakalı bir sorun DPT bu tip projelerin mümkün olduğunca kamuya ve hazineye yük getirmeden yapılmasını istiyormuş UBAK ta karşılık olarak hazine garantisi olmadan bu konuda tecrübeli büyük firmaların işe yanaşmayacağını belirtiyormuş, dediğim gibi biraz süreci uzatır belki ama olumsuz bir haber çıkmayacağını düşünüyorum, bakalım göreceğiz.
Önümüzdeki yıl yapımına başlanması planlanan 3. köprünün ihalesine hazırlık çalışmaları Hazine Müsteşarlığı ile yapılan görüşmelerde ‘garanti’ konusunda fikir birliği sağlanamadı. Ulaştırma Bakanlığı bu tür büyük projelerde garanti verilmeden uluslararası şirketlerin yatırıma yanaşmayacağı görüşünü iletmesine karşın, Hazine Müsteşarlığı’nın mümkün olduğunca kamuya yük getirmeden bu projeleri hayata geçirmek istediğini bildirdiği öğrenildi.
Hazine’nin garanti sorununun yanı sıra Devlet Planlama Teşkılatı (DPT) ile ilgili de sorunlar bulunuyor. 3. köprü, Devlet Planlama Teşkilatı’nın süzgecine takıldı. Geçen günlerde Ulaştırma Bakanlığı, 3. köprüye ilişkin hazırlamış olduğu projeyi DPT’ye gönderdi. Edinilen bilgiye göre DPT’den henüz bir yanıt gelmedi. DPT’nin söz konusu inşa edilecek olan köprünün inşa edileceği bölge, trafik yoğunluğunu nasıl etkileyeceği ve maliyetine ilişkin sorgulamalarda bulunuyor.
Yaklaşık 6 milyar doları bulan proje yap-işlet-devret modeli ile ihale edilecek. 3. köprünün yanı sıra Avrupa ve Anadolu yakası ile bağlantı yolları da proje kapsamında yer alacak. Dünya üzerindeki diğer örneklerde olduğu gibi bu projede de firmalar, araç geçiş garantisi istiyorlar. Kamu belli bir sayıda araç geçeceği garantisini vererek, araç sayısının bu rakamın altında kalması durumunda maliyeti karşılayacak. Yetkililer DPT, Hazine ve Maliye ile görüşmelerin sürdüğünü belirterek, fayda-maliyet analizinin tamamlanmasının ardından ihaleye çıkılacağını kaydetti.
3. köprü ihalesi hakkında Fransa, Çin, Japon, Kore, İtalyan, İspanyol ve son olarak da Hintli firmalar bilgi alıyor. Ulaştırma Bakanlığı’ndan bir yetkili, “Proje hakkında soru soran, bilgi almak isteyen çok sayıda yatırımcı var. Çinliler, Japonlar, Koreliler, İtalyan ve İspanyollar ilgileniyor. Hintliler de ihale ile ilgileniyorlar. Yerli firmaların da ihaleye daha çok yabancılarla ortaklık yaparak girme eğiliminde olduklarını görüyoruz. Bu, uluslararası önemde bir proje olduğu için ihaleye katılmak için belli bir güç sahibi olmak gerekiyor” diye konuştu.