av-D.07 » Orient Ekspres Son Günlerinde.

Cevapla
Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18091
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

av-D.07 » Orient Ekspres Son Günlerinde.

Mesaj gönderen Esat » 22 Ağu Cmt, 2009 16:10

Yaşayan bir tarih daha artık hayatına veda ediyor sanırım, geçtiğimiz aylarda bu konuya değinen bir makaleyi de sitemizde yayınlamıştık. Görünen o ki, demiryolu severler için güzel anılar ile hatırlanacak olan Orient Ekspres de zamanını doldurdu.
Independent gazetesinin verdiği bilgiye göre, 126 yıl önce Paris-İstanbul arasında işlemeye başlayan Orient Express şu anda sadece her gece Viyana-Strazburg hattında çalışıyor. Orient Express’in son vagonu 12 Aralık sabahı saat 8.59’da Ren kıyısındaki Strazburg’a ulaştığında, efsanevi yolculuğun 126 yıllık tarihi de sona ermiş olacak ve tren, yeni bir girişimci çıkmadığı taktirde roman, sinema ve seyahatnamelerde yaşayacak.

Yataklı vagonlarıyla Georges Nagelmackers’in 1882’de kurduğu Orient Express’in seferleri 20’nci yüzyıl içinde özellikle savaşlar nedeniyle kesintiye uğradı. Seferlere en büyük darbeyi 1977 yılında Türkiye’deki terör nedeniyle İstanbul bölümünün iptal edilmesi vurdu. En gelişkin anında hat, İstanbul’dan Suriye’ye kadar yolcu taşıyordu. İstanbul’un devreden çıkarılmasından sonra Orient Express Paris ve Bükreş arasında işlemeye devam etti. 2001 yılında ise Viyana’dan sonraki doğu bölüm iptal edildi. Bu, demiryolu romantiklerini Viyana-Strazburg arasında yaklaşık bin kilometrelik hatta sıkıştırdı. Independent, Avrupa’nın Noel’den önce devreye girecek olan yeni demiryolu çizelgesinin doğu ve batıyı birleştiren eski bir hatta yaşam hakkı tanımamasının seyahat severler arasında şaşkınlık yarattığını yazdı.

Avrupa’da Venedik Simplon Orient Express adındaki, 1920’lerden kalan lokomotif ve vagonlarla hizmet veren lüks bir tren servisi Calais-Paris-Venedik arasında işlemeye devam ediyor. Kişi başına 1500 sterlinden fazla ücretiyle söz konusu sefer, seyahat çizelgelerinde “EuroNight” treni olarak görünen geleneksel Orient Express’ten farklı konumda bulunuyor.

Seyahat severlere kötü haberi veren Thomas Cook Timetable adlı yayını derleyen John Potter, “Paris ile bağlantılı bölüm iptal edildikten sonra Orient Express’in kapatılmasının kaçınılmaz olduğu kanısındayım” dedi. Yayının eylül sayısında yer alan bilgilere göre Avrupa’da “turistik ve kültürel amaçlı” birçok “gece treni” daha iptal edilme olasılığıyla karşı karşıya. Buna gerekçe olarak yüksek maliyetler, azalan talep olarak gösterildi. Kış ve kar turizmi tutkunlarının tercih ettiği Paris’ten Alplere gece yolculuğu yapan Rail Europa’nın “Kar Treni” seferleri de iptal edilecek.

Orient Express’in son yolculuğuna katılacağını belirten demiryolu uzmanı Christian Wolmar ise demiryolunda Rönesans çağı yaşanırken önemli bir Orta Avrupa hattının korunamamasının utanç verici olduğunu, hızlı trenlerin kır ve kentlerde unutulmaz yolculuklara imkan sağlayan buharlı lokomotiflerin yerini tutamayacağını bildirdi.
Evet, demiryolunu seviyoruz diyerek sadece hızlı trenlerin aerodinamik şekli ve bir yerden bir yere çabucak götürmesine tav olanlara atf olunur, işin üzücü tarafı Avrupa gibi, yüzler ile değil binler ve belki milyon ile ifade edilecek kadar çok demiryolu sevdalısının bulunduğu bir coğrafya' da bu kıyımların yapılması, ya da yapılacak olması gerçekten kötü. Bugünkü medeniyet seviyelerini, şehirlerin yerleşik görgü kurallarını dahi bence demiryoluna borçlu olan bu medeniyetlerde tarihin üstünü örtmeye çalışıyorlar. Belkide Orient Ekspres' e hiç binemeden onu sadece bir müzede göreceğim, benim içinde üzücü olan bu, geçtiğimiz yıl İstanbul' a da son bir özel sefer düzenlenmişti diye hatırlıyorum ama bu seferler için herhalde talep olması gerekiyordu. Son paragraftaki ifade ise gerçekten işin özüdür, Viyana başlığında ara sıra bahsettiğim Hauptbahnhof inşaatı yeni Avrupa demiryolu konseptinin de göz bebeği ama doğru da bir tespit var Doğu' ya doğru sadece Atina ile birleşmesi düşünülüyor. Tabi aksi düşünülemezdi. Her ne ise bir gün müzede bile olsa Orient Ekspres' e bineceğim.

http://www.lojiport.com/news_detail.php?id=15702
En son Esat tarafından 21 Kas Pzr, 2010 23:33 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5569
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 22 Ağu Cmt, 2009 18:56

Orient Express treninin bir vagonu doksanların ortasında Pamukkale'den İstanbul'a giden trenin son vagonuydu, yani yataklı. Bir arkadaşla bir kompartman aldık, ve böylece de bu trene binmiş oldum, tesadüfe bak! Çok güzeldi, geceleğin bir tekerleğimiz mi kırıldı, ne oldu, hatırlamiyorum artık, ama çoook uzun süren bir seyahatti.

Bu araçla ilgili. Hatla ilgili de, 1990'da Sirkeci'den, Münih'te bir aktarma yaparak, bir biletle Baden-Baden'e kadar gittim. Vasteels mi neydi o şirketin ismi. İki buçuk/üç gün falan sürdü. Yani, Orient Express'in güzergâhı. Baden-Baden denen istasyon aslında eski Baden-Baden - Oos; oranın çok eskilerde bir garı vardı, deli gibi gazino yapıldı, transit istasyon gar oldu, şehrin dışında ama. Bir kaç durak ötede de işte Strasbourg.

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18091
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 22 Ağu Cmt, 2009 20:02

Yazıda Orient Ekspres in bir zamanlar İstanbul'dan Suriye'ye kadar da yolcu taşıdığından bahsediyor yola bakarmısın 3000 km den fazla.

Hakan
Kadrolu Personel
Mesajlar: 1434
Kayıt: 29 Oca Sal, 2008 15:44

Mesaj gönderen Hakan » 23 Ağu Pzr, 2009 11:50

Yaya giden insanları ve hızlı sayılabilecek at sırtındaki yolculuğu düşünürsek, trenle bu mesafe o dönem için mucize şekilde hızlı ve konforlu idi...

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18091
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 02 Eyl Çrş, 2009 19:11

http://www.lojiport.com/news_detail.php?id=15905
Fransa'nın Paris kentinden 28 Ağustos'ta 95 yolcuyla hareket eden romanlara konu olan ünlü Orient Ekspres, Kapıkule Garı'ndan Türkiye'ye giriş yaptı.

Orient Ekspres'i Operasyon Müdürü Vıncent Gullon, 15 vagonda 95 yolcu ve 40 personelle Kapıkule Garı'ndan Türkiye'ye giriş yaptıklarını söyledi.

Orient Ekspres ile gelenlerin son durağının İstanbul olduğunu ve burada yolcuların istedikleri kadar kalabileceğini ifade eden Gullon, şunları kaydetti:

''Türkiye'ye gelmekten çok büyük mutluluk duyuyoruz. Bu seyahat tarihi ve çok özel bir seyahat. Türkiye'ye gelmenin başka artıları da var. Türkiye'ye gelişimizde bizi coşkuyla ve mutlulukla karşılıyorlar. Bu nedenle Türkiye'ye gelmeyi dört gözle bekliyoruz.''

Orient Ekspres'in Viyana-Strazburg hattının yıl sonunda kapanmasıyla tarihi tren seferlerinin sona ereceği yönündeki bir soru üzerine Gullon, bunun kesinlikle doğru olmadığını ve tren seferlerinin eskisi gibi devam edeceğini bildirdi.

''Basında okumuş olduğunuz 'Orient Ekspres'in son yolculuğudur' haberleri kesinlikle doğru değil, biz her yıl Türkiye'ye büyük bir mutlulukla geliyoruz ve gelmeye devam edeceğiz. Tarihi yolculuk devam edecek. Şu andaki yolcularımız 18 ay önceden bu turu satın aldılar.

Gelecek yıl içinde rezervasyonlarımız oldukça dolu durumda. 95 yolcumuz var. İstanbul-Paris ayağında 86 yolcumuz olacak, bu bizim için ful kapasitedir. Paris'ten 5 gün süren bu tarihi yolculuğun bedeli 6 bin avro, bu bedele konaklama, alkol dışında her şey dahil. Ulaşım, yeme içme, Budapeşte, Bükreş ve Varna'daki otelde konaklama dahil.'' dedi.

Avrupa'nın ilk kıtalar arası ekspresi Orient Ekspres, Paris'ten ilk seferine 4 Ekim 1883 tarihinde çıktı. Belçikalı iş adamı Georges Nagelmackers'in hizmete soktuğu Orient Ekspres'in ilk seferinde, Paris'ten Varna Limanı'na kadar trenle seyahat eden yolcular, oradan buharlı gemiyle İstanbul'a geldiler.

Avrupa'nın en romantik şehirlerine yolculuk yapan buharlı Orient Ekspres, Agahta Christie'nin ''Doğu Ekspresi'nde Cinayet''i dahil pek çok edebi esere esin kaynağı oldu.

Trende, genellikle Avrupa'nın çeşitli ülkelerinden ekonomik durumu çok iyi olan yolcular seyahat ediyor.
Operasyon müdürünün ağzından seferlerin sona ereceği haberi yalanlanmış, işte bu güzel ve sevindirici bir haber, zaten okuduğunuz üzere parası olanın yapabileceği bir yolculuk olmasına rağmen bence tarihi değeri için bu trenin korunmasını gerektirir, olsa fazladan 6000 eurom 1 dk. düşünmem binerim :)

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18091
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 09 Ara Çrş, 2009 11:50

Bir kalkacak bir kalkmayacak derken bugün çıkan habere göre önümüzdeki hafta son seferine çıkıyormuş, haberin içeriğindeki gerekçelere bakarsakta zaten işletilmesi gerçekten zor olduğunu görüyoruz, sadece bir avuç meraklıyı taşımaktan başka bir amaca hizmet etmez duruma gelmiştir sanırım, belki yılda bir kaç kez özel sefer yapar, ne diyelim kısmet değilmiş binmek :)

http://www.lojiport.com/news_detail.php?id=17870
Strasbourg-Viyana arasında sefer yapan ve ayda bir kez Venedik’e kadar uzanan tren son seferini yapacak ve emekliye ayrılacak. Hızlı trenler ve ucuz uçak seferleri, Şark Eksperisi’nin sonunu getirdi. Orient Ekspres’in yaratıcısı Georges Nagelmackers Amerika’da gördüğü konforlu, yataklı, restoranlı trenleri Avrupa’da sefere koymak istemiş ve o dönemde tüm imparatorlukların güzergahından geçebilecek, Batı’yı Doğu’ya bağlayacak Orient Ekspresi yaratmıştı.Paris’ten kalkan Orient Ekspres Viyana, Budapeşte, Bükreş, Belgrat, Sofya yolu ile son durağı olan İstanbul’a ilk seferini 4 Ekim 1883’te gerçekleştirdi. Genelde prenslerin, yazarların, Paris sosyetesinin, maceraperestlerinin yolculuk yapmak istediği tren ayrıca “Belle Epoque” veya “Beautiful Era”nın (Güzel Çağ) da simgesi olmuş, bu trenle yolculuk yapmayan ayıplanır hale gelmişti. 1. Dünya Savaşının patlak vermesiyle seferden kaldırılmış, tekrar başladığında yataklı vagonlarda yer bulmak karaborsaya düşmüştü. 2. Dünya Savaşı sırasında ise ajanların, casusların komplo kurma veya suikast planı mekanı haline gelen Şark Ekspresi sonra sevgililerin, yeni evlilerin aşk ve balayı yuvası olmuştu. Önümüzdeki hafta son seferini yapacak trenin vagonlarının 125 yıl uğradığı belli başlı kentlerin garlarında süs olarak yerini alacak.

Cevapla

“Dünyadan Haberler - Duyurular” sayfasına dön