de-M.07 » Köln' de Metro İnşaatı Binayı Yıktı

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18091
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

de-M.07 » Köln' de Metro İnşaatı Binay&#

Mesaj gönderen Esat » 04 Mar Çrş, 2009 17:50

Almanya’nın Köln kentinde metro genişletme çalışmaları nedeniyle tarihi arşiv binası, yanındaki iki binayla birlikte çöktü.

7 kişinin kayıp olduğu enkazdan çıkarılan yaralılar arasında 2 Türk’ün bulunduğu bildirildi. Olaya tanık olan Türk kondüktör Selahattin Yeşil, binanın bir kaç saniye içinde çöktüğünü belirterek, "Hemen yardıma koştum. Enkazdan beş kişiyi çıkarttım. Aralarında 2 Türk vardı" dedi. Yeşil, yaralı Türklerden birinin çocuk, diğerinin de bina yanındaki büfenin sahibi olduğunu anlattı. Bu arada, metro tünelini su bastığı ve yakındaki eski emniyet müdürlüğü binasının da yıkılma tehlikesiyle karşı karşıya olduğu bildirildi.
Eee hep bizde olacak değil ya, bak bu işlerin inşaatında en titiz en sistematik çalışan yerlerde dahi olabiliyor demek ki, tabii buradaki metro inşatı çalışması nasıl yapılıyordu acaba onu çok merak ettim, yani kaç metre derinlikte idi, TBM kazısı mı yoksa NATM mi yapılıyordu, dün gördüğüm görüntülerde yolun bir kısmının kaldırılmış olduğunu görmüştüm acaba yüzeye yakın bir aç-kapa mıydı bunları da öğrenmek lazım.
En son Esat tarafından 21 Kas Pzr, 2010 23:32 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5569
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 04 Mar Çrş, 2009 19:36

Metodu ne yazık ki bilmiyorum, ama sanırım fazla derinden gidilmedi. Ren'e paralel, merkezi Südstadt ile bağlayacak 4 kilometrelik bir uzatma, ama yıllardır uğraşıyorlar ve 950 milyon €'ya patladı şimdiye dek (320 € fazla).

Video: http://www.spiegel.de/video/video-54272.html

B. Alabay

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 04 Mar Çrş, 2009 22:43

Valla ne yaan söyliim, olayı ilk duyduğumda aklıma alabay geldi :)

Neden acaba?

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18091
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 04 Mar Çrş, 2009 22:51

:) Bilmem, ne alaka ki? :D :D

Tabii Almanya gibi bir ülkede böyle bir olay, şimdi olayın iki boyutu var biri teknik öbürü kültürel :D ha bir de parasal.

Teknik boyutta, nehir kenarında ve su basmanı altındaki bir metro hattı kazısı kolay değildir, muhtemelen sıvılaşmış bir zeminde ilerleniyordur, dolayısı ile iş yavaş ve temkinli yürümelidir, ayrıca ileri seviye su tutma teknikleri kullanılmalıdır diye düşünüyorum. Diğer taraftan işte Çinçin' de meydana gelen olayın bir benzeride diyebiliriz, o bölgeye bina yapılması uygundur ama altına yapılacak metro için yapılan etütlerde acaba hata yapılmış olabilir mi? Almanya' da Laz Müteahhit varmı, yoksa buranın Burgenland lıları gibi onlarında kendine özel tipleri mi var?

Kültürel boyutu kötü aslında, yani M.S. 990 yılından kalma eserlerden bahsediliyor, yani bir kentin geçmişi oradaymış, ama Başar la özelden de yazıştığımız üzere, böyle bir ülkede Köln gibi bir kentin bu evrakları çoktan yedekleyip çok daha emin yerlerde saklıyor olması gerekirdi diye düşünüyorum. Demek ki neymiş tarih her zaman ayakta kalamıyormuş, bu iyi bakılmış bir bina bile olsa.

Parasal boyutu bana çok mantıksız gelmedi birinci maddede saydığım etkenlerin işin uzamasına sebep olmuş olabilir, dolayısı ile arttırımlar hammadde fiyatları falan filan derken şişmiştir, ama hani nerde şu verdiği her kuruşun hesabını soran Almanlar yaww. Ama onlar alışıp Schröder miydi? kimdi o? Bir esprili şarkı vardı hakkında "Gibs mir geld, gibs mir geld, geld, geld" diye :)

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5569
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 04 Mar Çrş, 2009 23:15

"Almanlar" kim? Kültürün eyaletsel de bir boyutu var. Köln rahat bir yer, şahsen severim. Ama belki plânlamalarda da biraz fazla "rahattılar", bilmiyorum. O metro hattı biraz garip olmuş. Naziler Berlin'de bir zamanlar bir bombayla metro ve banliyö şebekesini sualtı yapmışlardı (Berlin'de tüm şebeke nehir altında/içinde sayılır, her yer su), ama öyle olduğu hâlde, bir şey çökmedi.

Kültürel açıdan olaylar korkunç. 990 değil, 8xx zamanına kadar geri giden orijinaller gitti gidiyor. Adenauer'in özel evraklarından ortaçağ şehir evraklarına kadar herşey. Bu bir şehrin tarihinin silinmesi gibi bir şey. Düşünün Topkapı sarayına uçak düştü ... öyle bir şey (evraklar oradaysa). Yani "bilgi" kaybı konu değil, manevi deger kaybı, ki o burada çok önemli.

Yanısıra, sadece maddi ve manevi olaylar yok ortada, bir sürü de insan yok, kaç kişi öldü, kaç kişi bir daha beton fışkırtmanın içinde bir daha bulunamayacak ... belli değil. Almanya sanki yeni yeni şoktan uyanıyor gibi. Durum anlatılamayacak kadar feci, hissediyorum – burayı kendisiyle mukaise ettiğimde, garip bir idrak yavaşlığı var; bu bir şok belirtisi.

Beni düşünmüş olmanız çok cana yakın, öpiim sizleri. Sadece benim Kölnlü klavyecimden gık yok. Orada ne arasın diyebilirim, ama ya ...?! Yani, ortada garip bir hiss var, bende de.

B. Alabay

PS: Şu an Hamburg'ta da metro kazımı var, orası da, biliyorsunuz, liman şehri. Köln tüm metro işlerini durdurdu ve belkide artık metro yapmamaya karar verebilir. Bir kaç dakikaya deger mi bu, diyorlar. Tabiîki Köln'ün tramvay, otobüs, tren ve var olan metro şebekesi ahım, şahım, onu da unutmamalı.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5569
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 04 Mar Çrş, 2009 23:28

Ha, yeni haberler ...
400 milyon €'luk kültür maddesi imha edildi.
Çok büyük bir ihtimal ile altta bir istasyon yapıtının duvarındaki bir delikten etraftaki toprağın kaymasından bina ve etrafındaki binalar çökmüş.
zaten bir yıl evvel bir kilise kulesi eğrilmiş, devrilmeden yine pompalamışlar. Binalarda hasar olduğu hâlde, kimse harekete geçmemiş.
Binalar yerde açılan bir deliğe "yutulmuş" (bu bana yıllar evvel Münih metro delik kazasını hatırlatıyor, o zaman da bir otobüs pat diye caddenin ortasında bir kratere düşmüştü, içindekiler boğuldu, benzer bir durum).
Bir çok bina, eski kilise ve eski belediye binası da çatlak gösteriyor.
Mühendisler bu çatlakların ama toleransın içinde olduğunu söylüyorlar. Bu teknik riske katılmak gerekiyormuş.
Başka yerlerde tehlike görülmüyormuş.
Bu metro akıl almaz zor bir inşaat.
Ama kaba inşaat çoktan bitmiş, sadece istasyon ince işler kalmıştı.
O yüzden kuzey-güney metrosu bitirlecek, yani işe devam. Bu kadar para batırdıktan sonra, tüm bunları kazdıktan sonra "bitti" demek, kaçmak demektir.
Metroyu yapmamaya karar verseler, orayı kontrol altına almak, metroyu yapmak kadara mal olur.
Halk da metronun devam etmesini talep ediyor.
Başkanın metroyu durdurma isteğinde seçim siyaseti de umuluyor.

Kısmî kaynak: http://www.spiegel.de/dertag/pda/avantg ... 10,00.html, gerisi havadislerden.

Evet, asıl şimdi Alman kafası ve ısırganlığı başlayabilir, bekleyeniz siz. Ondan sonra görüşürüz. Pırt ohah.

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5569
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 05 Mar Prş, 2009 23:28

Şu anki durum: iki genç kayıp, biri Alman, biri ya Türk, ya Arap. Bin kişi evlerine dönemiyor, evler ne olacak, belli değil. İkibin öğrenci okula gidemez durumda. Sokaktaki tüm dükkânlar ve ticarî şeyler battı. Kalorifer, telekomünikasyon, hepsi koptu. Sağda ve solda yıkılan ekteki binaların devamı bu gece saat üçten itibaren yıkılacak ki, iki genç aranabilinsin. Yaklaşık tüm sokağın sakinleri başka dairelere taşınmak zorunda. (Tam emin değilim:) yaklaşık yüz daire mi ne yok oldu. Tüm bunlara şehrin ve Almanya'nın çok önemli belgeleri ve kültür eserleri battı, "kolektif belleğimizin bir parçası öldü yassı" var. Durum çok zor. Bir de, dünya ne kadar küçükmüş ..., klavyecim iyi de, hanımının iki arkadaşı bir süre evvel, solda yıkılan ek evden taşındılar; iki gencin kaybolduğu yerden. Gençler en üst katta herhâlde uyuyorlardı (biri fırıncı çırağı, biri hastaydı), o yüzden polis ikazını duymamışlar sanılıyor. Aradan altmışbeş saat geçtiğinden ve enkazın korkunç yük basınçlı olduğundan kurtarma imkânı az. Bu olay İstanbul'a büyük, ama çok büyük bir ders olmalı, Şehzadebaşı gibi yerlerde (ki bizde Levent'te sondajı bile vatmanın gözüne sokuyor millet!) acilen, kurtarma, evaküasyon, ortadan kalanlar için yer var mı ... tüm bunlar araştırılmalı ve PROVA da yapılmalı. Benim kapımın önünde bile iki sene evvel atom kazası provası vardı, 50, 60 itfaiye aracı ile hastaneyi nasıl kurtarabilirler, insanlar nereden nereye kovulmalı, hepsini titiz titiz, tiyatro gibi oynuyorlar. Ama tüm ilgililer bunun oyun olduğunu bilmiyor (!). Biraz ötede Fransa'da bir atom santrali var, arada sırada arızalaniyor, o yüzden buna dikkat ediliyor. Ha metro, ha deprem, ha kaza. Test!

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18091
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 05 Mar Prş, 2009 23:38

Hmm can kaybı fazla olmasa da, olayın boyutu bayağı büyük desene, yüz daire diyorsun çok ciddi bir rakam. Sonuçta tabii ki bu işin hem devlet desteği hemde sigorta boyutu var, hayatta olanlar için maddi bir kayıp söz konusu olmayabilir ama yaşanan mağduriyetin hiçbir zaman bedeli olamaz, heleki kayıp edilen canların. O yüzden bu Avrupa mantığına çok gıcığım "veririm acı parasını keser sesini" ya da "alırım tazminatı oh" gibi bir düşünce var, genel değil ama var.

Yav THW müdahele etmedi mi? Ya da daha önce itfaiye sorumludur belki de, yani enkazın içinde aramamaları bana çok garip geldi, ki THW ile İzmit depreminde beraber çalıştığım için ne kadar titiz ve kaliteli bir ekip olduğunu biliyorum.

Bir de metro inşaatının buna tam olarak nasıl sebep olduğu ile ilgili düşünceler ne? Yoksa o da herşey bittikten sonra yapılacak araştırma ile mi açıklanacak?

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5569
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 06 Mar Cum, 2009 01:29

Neredeyse bütün cadde tehlike alanı, neresi çökebilir, belli değil, herşey yerinden oynadı. Maddî hasar korkunç, yani tek ceketi kalan insanlar konuştu bugün televizyonda. Dedim ya, iş yerleri iflâs, o ikibin öğrenciyi tam anlayamadım, acaba orada bir okul da mı var, yoksa aile kaosu yüzünden mi, insanları nereye göndersinler (ama bu konuda Köln bayağı çalışıyor, herkese yer bulacağız dediler, tüm kentteki boş daiereler araniyor şimdi – ki bu Köln'de zor).
THW deli gibi çalışıyor, itfaiye, polis, cankurtaran, vinç şirketleri, belediye, betoncular (!) – akıl almaz bir başarı valla, dün havadislerde gördüm, yirmi, kırk beton kamyonu sıra sıra bekliyor, pompalanıyor ... ama sıvı sertelşmeden yandaki binalarda yıkıma başlıyamıyorlar, yıkım yapmadan da çökme tehlikesi var. Yani durum tamamen kontrol dışı ... bugün herhâlde daha fazla kontrol altındadır, buranın saait gece 3'e doğru büyük atak başlayacak, harıl harıl bir şey. Bugün şefimle Almanların titizliğinin çok nörotik ve bazen de tehlikeli olduğunu konuşmuştuk da, işte BU konularda yine çok muazzam bence. Valla açık hava dersi :cry:
Sebebe gelince, anlatmıştım ya ... şebeke aslında bitti, açkapa mı, delme mi, bilmiyorum. Ama tüneller bitti, istasyonlar da kaba inşaat olarak bitti. Orada bir istasyon var, birden yan duvarı çökmüş, oradan da topraklar istasyonun içine kaymış. Bunun üzerine sokak çökmüş, onun üzerine ortadaki bina öne doğru eğilip, birden çökmüş, böylece de sağdaki ve soldaki binalar yana doğru çökmüş. Şimdi bütün sokak çökebilir, topraklar tamamen oynadı. Yani tünel çökmüyor, topraklar kayıyor. Yani Ren var ya. Metro derinliği fazla olmasa da ... 28 metre.

Açın gözünüzü, Çinçin ve Şehzadebaşı hakkında dediklerimi anın. Gökdelen yapıyorlar, eşekler açtıkları deliğin yan duvarlarını kaplamıyor, yan binaları tutan demirler yapmıyor bazen, kendim gördüm.

B. Alabay

PS: Sokakta bir okul var, yıkılma tehlikesi orada da belirmiş, o yüzden o öğrenciler, yeni öğrendim.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18091
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 07 Mar Cmt, 2009 00:32

alabay yazdı:dün havadislerde gördüm, yirmi, kırk beton kamyonu sıra sıra bekliyor, pompalanıyor ... ama sıvı sertelşmeden yandaki binalarda yıkıma başlıyamıyorlar, yıkım yapmadan da çökme tehlikesi var. Yani durum tamamen kontrol dışı ...


Yanlız o beton pompalama orada çözüm olmayabilir, nedenin cevabını aşağıda sen vermişsin zaten, sorun muhtemelen inşaat esnasında Ren ile aradaki toprağın oynaması idi, eğer nehir yatağından metro hattına doğru bir su yatağı açıldı ise, ki mümkün, o kaymayı durdurmak çok zor olabilir, ve heleki istasyon yanındaki alandan su yatağına açık kanallar var ise beton pompalama ile durdurmak oldukça zor, çünkü beton sürekli o kanallara akıyor, gerçi şimdiki betonlarda özel kimyasallar ile hızlı donma sağlanıyor, epoksi denilen beton karışım kullanıyor olabilirler.
Sebebe gelince, anlatmıştım ya ... şebeke aslında bitti, açkapa mı, delme mi, bilmiyorum. Ama tüneller bitti, istasyonlar da kaba inşaat olarak bitti. Orada bir istasyon var, birden yan duvarı çökmüş, oradan da topraklar istasyonun içine kaymış. Bunun üzerine sokak çökmüş, onun üzerine ortadaki bina öne doğru eğilip, birden çökmüş, böylece de sağdaki ve soldaki binalar yana doğru çökmüş. Şimdi bütün sokak çökebilir, topraklar tamamen oynadı. Yani tünel çökmüyor, topraklar kayıyor. Yani Ren var ya. Metro derinliği fazla olmasa da ... 28 metre.
Yukarıda söylediklerim ile bence bağdaşıyor anlatılanlar.
Açın gözünüzü, Çinçin ve Şehzadebaşı hakkında dediklerimi anın. Gökdelen yapıyorlar, eşekler açtıkları deliğin yan duvarlarını kaplamıyor, yan binaları tutan demirler yapmıyor bazen, kendim gördüm.
Çinçin' deki olay belediyenin daha çok ne olursa olsun tarzı bir davranışıdır, oradaki durum hakkında inşaat firması araştırma yapmak zorundamıydı tartışılır ama tedbirli olmalıydı, orada bir binanın altındaki doldurulmamış kuyu sebep oldu, TBM kazısı ile birlikte kuyu çökünce bina da çatırdadı ve boşaltıldı tabii orada toplamda 8 kadar bina boşaltıldı ve yıkıldı. O dediğin demir desteklere gelince :) boş ver yahu biz binayı dikelimde çevredekilere ne olursa olsun.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5569
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 07 Mar Cmt, 2009 14:40

Ren nehrinden su sızıyor mu, bilmiyorum. Oradakilerin aptal olduğunu sanmıyorum, sadece işte çok rahatlar (Batıalman bu konuda neredeyse Güneybatıalmanı gibi, Kuzey- ve Doğualmanı fıtık eder bu kabagötlük ...), şu an ama pek rahat mahat yok ortada, hepsi uyandı. Şu anki su problemi yağmurdan, durmadan yağıyor. Bizim burada da, iki gün kara battık, orada çok şükür öyle değil, oyksa daha da yük basardı. Yıkıma başladılar. Ama hâlâ iki genci arayacak durumda değiller, bu da morali bozuyor. O beton öyle bir, bir buçuk günde taşıyorsa, herhâlde çok özel bir beton olmalı. Bakalım ... ben de merak ediyorum. Korkunç olan, 2003 senesinde otobüsle hep o sokakten geçiyordum. Hep de şaşıyordum, körüklü MAN'ı nasıl ayna koparmadan o kadar dar sokaklardan geçiriyorlar diye. Südstadt ("şehrin güneyi" demek), bomba yememiş, eski binalarını korumuş nadir Köln semtlerinden, en güzel yeri diye tanınır, katedralin güneyinde, merkeze aşağı yukarı 4 km.

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18091
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 07 Mar Cmt, 2009 22:35

Bu metro inşaatı ile ilgili bilgiler içeren bazı Almanca dökümanlar

Resim Resim

Resim Resim

http://www.nord-sued-stadtbahn.de/ inşaat ile ilgili diğer bilgiler için bu link ziyaret edilebilir.

Cevapla

“Dünyadan Haberler - Duyurular” sayfasına dön