de-T.07 » Freiburg Zähringen Tramvay Uzatması Açıldı
- alabay
- Evliya Çelebi
- Mesajlar: 5557
- Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12
de-T.07 » Freiburg Zähringen Tramvay Uzatması Aç
Bugün nihayet Freiburg kentinin kuzeyindeki Zähringen semtinin (geçenlere kadar) güneyinde sonlanan tramvay raylarını semtin içinden geçirip, Freiburgun belediye sınırına kadar, Gundelfingen belediyesine kadar uzattılar. Sondurak Freiburg kenti ile Gundelfingen kasabası sınırında, yani tam yarı yarı, bu 100 senede bir ilk. Yine de sondurak semt ismi Zähringen. Bu tabiîki Gundelfingen sakinlerini biraz üzüyor, ama tramvay şimdilik Gundelfingenin içinden geçmiyor, sonradan uzatılacak. Sondurak ismi Gundelfinger Straße (tramvaylarda genelde semt isimleri yazar, o yüzden Zähringen).
Durak 2 numaralı hattın sondurağı, buradan kalkıp, Freiburgu virajsız dimdik geçip, öteki ucunda, güneyindeki Günterstale kadar gidecek. Pik saatlerde ilâveten 5 numaralı hat da buraya kadar gelecekdecek. Normal zamanlarda dört durak evvel bitiyor o hat. 5 numara Zähringenden sonra batıya doğru sapıp, kentin biraz batısına gidiyor, sonra doğuya sapıyor, kent merkezini geçiyor ve ardından yine batıya sapıyor, uzun bir hat ve kente dağıtıyor, ayrıca da kliniklere uğruyor. Sondurakta ayrıca bir otobüs başdurağı (küçük bir otogar) ve 350 Park Et ve Seyir Et park yeri inşa edildi. Oradan Zähringeni ve Gundelfingen-Wildtali gezen 15, Gundelfingeni gezen 16 ve Gundelfingen Sanayiîni gezen 13 numaralı otobüs hatları kalkacak artık. Ek olarak Freiburgun kuzeyindeki Denzlingen, Emmendingen, Reute, Vörstetten, Nimburg ve ötesine işleyen otobüsler de artık bilhassa bu kalkış noktasından başlayacaklar (7200, 7200.1, 200, 201, 202, 203 hatları, hepsi şu an kafamda değil). Böylece uzaktan gelen otobüsler artık Freiburg şehrinden geze geze ta başgara kadar gitmeyecekler, veya sadece pik saatlerde gidecekler. Transit trafik azalacak. Freiburg kent sınırından 15 ile 20 dakika arası merkeze gitmek mümkün, artık tramvayla devam.
Ben şahsen gidip gezindim, resimler ve video çektim, ama elemedim henüz. Şimdilik gazetedeki resim galerisini sunayım burada:
http://www.badische-zeitung.de/freiburg ... ndelfingen
Hatlar haritası:
Durak 2 numaralı hattın sondurağı, buradan kalkıp, Freiburgu virajsız dimdik geçip, öteki ucunda, güneyindeki Günterstale kadar gidecek. Pik saatlerde ilâveten 5 numaralı hat da buraya kadar gelecekdecek. Normal zamanlarda dört durak evvel bitiyor o hat. 5 numara Zähringenden sonra batıya doğru sapıp, kentin biraz batısına gidiyor, sonra doğuya sapıyor, kent merkezini geçiyor ve ardından yine batıya sapıyor, uzun bir hat ve kente dağıtıyor, ayrıca da kliniklere uğruyor. Sondurakta ayrıca bir otobüs başdurağı (küçük bir otogar) ve 350 Park Et ve Seyir Et park yeri inşa edildi. Oradan Zähringeni ve Gundelfingen-Wildtali gezen 15, Gundelfingeni gezen 16 ve Gundelfingen Sanayiîni gezen 13 numaralı otobüs hatları kalkacak artık. Ek olarak Freiburgun kuzeyindeki Denzlingen, Emmendingen, Reute, Vörstetten, Nimburg ve ötesine işleyen otobüsler de artık bilhassa bu kalkış noktasından başlayacaklar (7200, 7200.1, 200, 201, 202, 203 hatları, hepsi şu an kafamda değil). Böylece uzaktan gelen otobüsler artık Freiburg şehrinden geze geze ta başgara kadar gitmeyecekler, veya sadece pik saatlerde gidecekler. Transit trafik azalacak. Freiburg kent sınırından 15 ile 20 dakika arası merkeze gitmek mümkün, artık tramvayla devam.
Ben şahsen gidip gezindim, resimler ve video çektim, ama elemedim henüz. Şimdilik gazetedeki resim galerisini sunayım burada:
http://www.badische-zeitung.de/freiburg ... ndelfingen
Hatlar haritası:
- alabay
- Evliya Çelebi
- Mesajlar: 5557
- Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12
Bu tramvay raylar uzatması Freiburgun kuzeyinde Zähringen semtinden geçiyor. Eski sondurak Zähringenin güneyindeydi. Sonra bu semtin içinden geçip, bir dereyi ve bir tren köprüsünü aşmak gerekiyordu. Dere için yeni bir köprü, tren köprü altı ise yontmayla daha da açıldı, ve semt içindeki bazı dar yerlerde istimlâkla bir iki ev yıkıldı. Rayları böylece Zähringenin güneyinden kuzeyine komple geçirdiler, kentleşmiş bölgeden çıktıktan sonra daha çok alışveriş merkezlerinin olduğu bir hafif kırsal bölgeden geçiyor (burası yine de semte ait bir yer) ve semt sınırında (aynı anda kent sınırı ve ayrıca da il sınırı) bir kaç metre Gundelfingen kasabasını kesiyor, orada armut bölgesini inşaa etmişler. Bu rayları Gundelfingenin içinde de aynı şekilde uzatacaklar. Gundelfingen, Freiburgun kuzeyinde, Freiburga dahil olmayan bir yerleşim alanı. Kendisinin bir sanayi sitesi var ve ayrıca da toplu konutları. Az ötede de bağlı iki köy. Yani nüfusu Freiburg yönüne iyice akıyor. Gundelfingenin şu an Freiburga 3 otobüs hattı var, bunlar yeni tramvay sondurağına işliyorlar. Bir tanesi ring hattı olarak devam edip, Zähringendeki bir durağa da yanaşıyor. Ayrıca Gundelfingende de, Zähringen de de birer tren istasyonu var, ama orada sadece Waldkirch/Elzacha giden banliyöler her sefer duruyor. Emmendingen/Lahr/OffenburgBasel rejyonal tren hattında sadece arada sırada, »gezen«, yani yavaş işleyip her yerde duran trenler duruyorlar. Daha fazla duruş kapasitesi yok, çünkü buranın meşhur marma-rayı
yük trenleri o denli yüksek frekansala geçiyorlar ki, yolcu trenleri için pek koridor kalmıyor. Bunun için 3. ve 4. ray yapılacak, bekleniyor.
Evet, gelelim yine tramvaya sondurak semt olarak Zähringen diye gösteriliyor. Bu aslında tam doğru değil, çünkü Gundelfingen sınırı geçiliyor, ama oraya uzatmayı yaptıktan sonra Gundelfingen yazacak. Sondurağın asıl kendi sokak ismi Gundelfinger Straße, yani Gundelfingene Giden Sokak. Normalde 2 numaralı tramvay hattı gelip gidiyor. Pik saatlerde ve özel durumlarda ek olarak 5 numaralı hat da buraya kadar geliyor. Sondurakta küçük bir »otogar« var. Etraftan gelen (»belde«) otobüsler buraya yanaşıp, sonlanıyorlar. Artık çøk nadiren Freiburga girip, ta başgara kadar gidiyorlar. Avantajı, hem hatlar daha kısa, hem trafik sıkışıklığında otobüsler caddelerde kapanmıyor. Problem sıkışık trafik. EmmendingenFreiburg yolu yaklaşık bir saat sürüyor otobüsle (trenle ise 12 dakika). Halbuki iki kent arası en fazla 15/20 dakika. Ama Emmendingende 1520 dakika geziyor, Freiburgta da en az yarım saat dolanıyor, tıkanık caddelerde bekliyor, vesaire. Bu yüzden işte buraya bu otogarı (veya otobüs merkezi diyelim, öyle simitçili, çaylı, işıklı, damlı bir yer değil, basit bir kaç açık otobüs durağı sadece) yaptılar.
Bu kadar lâftan sonra bir kare:
Bahsi geçen yanaşma otobüs durakları:
Ve armut bölgesi:
Öyle yapılmış ki, gelen tren (geliş yönünde) sola doğru sapıp, bölgeye giriyor ve orada bir iniş durağına yaklaşıyor (isterse). Sonra devam edip, sağa doğru dönüp, asıl ana durağına yanaşıyor, oradan da düz şekilde yine Freiburga hareket ediyor. Şimdi biraz fazla zaman geçti aradan, o yüzden tam hatırlamıyorum, armut bölgesi kavisten itibaren de çift raylı mı. Ama sanki 2 ve 5 numaralı tramvaylar için tek tek ayrı duraklar var gibi hatırlıyorum, o zaman orada da bir çiftraylılık vardır herhâlde.
Bu sondurağın yanında da bir otomobil park alanı var (P+R burada, Türkiyede P+D belki?). Aradaki alanda da şenlik yeriydi, çocuklar için ıvır zıvır, büyükler için yiyecek ve bilgilendirmeler (ilk giden bilgilendirmeler oldu, haritalar (!), kitapçıklar, tarhiçeler falan, ben geldiğimde, bilgilendirme standı bomboştu):
Sonra tramvaya binip, Zähringene gittik, oradaki eski sondurak söküldü ve biraz ötelendirildi. Zähringen merkezî meydana daha yakın şimdi, ve orada da itfaiye bandosu çaldı, şenlik menlik ve de tabiîki bütün hatta çalışan (hakiki) nostaljik araçlar:
Sondurakta da eski bir araç çektim:
Ve ayrıca da, Gundelfingen ismini alan yenilenmiş bir GT8Z çektim (bu yenilenmiş GT8Z araçları hakkında bir metin yazmıştım, sonradan bağlarım belki):
Son olarak da, (yenilenmemiş) bir GT8Z içinden Freiburg pik saat dehşeti resimleri (şenlikten dolayı biraz İstanbul havası yaşadık):
Acaip yazımsı, sıcak ve güneşli bir devirde tam bu şenliğe pis, yağmurlu, kapalı bir gün denk geldi, ne yazık ki
Evet, gelelim yine tramvaya sondurak semt olarak Zähringen diye gösteriliyor. Bu aslında tam doğru değil, çünkü Gundelfingen sınırı geçiliyor, ama oraya uzatmayı yaptıktan sonra Gundelfingen yazacak. Sondurağın asıl kendi sokak ismi Gundelfinger Straße, yani Gundelfingene Giden Sokak. Normalde 2 numaralı tramvay hattı gelip gidiyor. Pik saatlerde ve özel durumlarda ek olarak 5 numaralı hat da buraya kadar geliyor. Sondurakta küçük bir »otogar« var. Etraftan gelen (»belde«) otobüsler buraya yanaşıp, sonlanıyorlar. Artık çøk nadiren Freiburga girip, ta başgara kadar gidiyorlar. Avantajı, hem hatlar daha kısa, hem trafik sıkışıklığında otobüsler caddelerde kapanmıyor. Problem sıkışık trafik. EmmendingenFreiburg yolu yaklaşık bir saat sürüyor otobüsle (trenle ise 12 dakika). Halbuki iki kent arası en fazla 15/20 dakika. Ama Emmendingende 1520 dakika geziyor, Freiburgta da en az yarım saat dolanıyor, tıkanık caddelerde bekliyor, vesaire. Bu yüzden işte buraya bu otogarı (veya otobüs merkezi diyelim, öyle simitçili, çaylı, işıklı, damlı bir yer değil, basit bir kaç açık otobüs durağı sadece) yaptılar.
Bu kadar lâftan sonra bir kare:
Bahsi geçen yanaşma otobüs durakları:
Ve armut bölgesi:
Öyle yapılmış ki, gelen tren (geliş yönünde) sola doğru sapıp, bölgeye giriyor ve orada bir iniş durağına yaklaşıyor (isterse). Sonra devam edip, sağa doğru dönüp, asıl ana durağına yanaşıyor, oradan da düz şekilde yine Freiburga hareket ediyor. Şimdi biraz fazla zaman geçti aradan, o yüzden tam hatırlamıyorum, armut bölgesi kavisten itibaren de çift raylı mı. Ama sanki 2 ve 5 numaralı tramvaylar için tek tek ayrı duraklar var gibi hatırlıyorum, o zaman orada da bir çiftraylılık vardır herhâlde.
Bu sondurağın yanında da bir otomobil park alanı var (P+R burada, Türkiyede P+D belki?). Aradaki alanda da şenlik yeriydi, çocuklar için ıvır zıvır, büyükler için yiyecek ve bilgilendirmeler (ilk giden bilgilendirmeler oldu, haritalar (!), kitapçıklar, tarhiçeler falan, ben geldiğimde, bilgilendirme standı bomboştu):
Sonra tramvaya binip, Zähringene gittik, oradaki eski sondurak söküldü ve biraz ötelendirildi. Zähringen merkezî meydana daha yakın şimdi, ve orada da itfaiye bandosu çaldı, şenlik menlik ve de tabiîki bütün hatta çalışan (hakiki) nostaljik araçlar:
Sondurakta da eski bir araç çektim:
Ve ayrıca da, Gundelfingen ismini alan yenilenmiş bir GT8Z çektim (bu yenilenmiş GT8Z araçları hakkında bir metin yazmıştım, sonradan bağlarım belki):
Son olarak da, (yenilenmemiş) bir GT8Z içinden Freiburg pik saat dehşeti resimleri (şenlikten dolayı biraz İstanbul havası yaşadık):
Acaip yazımsı, sıcak ve güneşli bir devirde tam bu şenliğe pis, yağmurlu, kapalı bir gün denk geldi, ne yazık ki
- alabay
- Evliya Çelebi
- Mesajlar: 5557
- Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12
Bahsi geçen GT8Z araçları hakkında bilgilerimiz şurada:
de-T.07 » Freiburg DUEWAG GT8Z Tramvayları Yenileme Programı
de-T.07 » Freiburg DUEWAG GT8Z Tramvayları Yenileme Programı
- alabay
- Evliya Çelebi
- Mesajlar: 5557
- Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12
Burada nostaljik tramvaylar bir severler derneği tarafından bakılıyor ve işletiliyor da. Bu başka kentlerde de kısmen böyle. İşletebilmek için bir ağ gerek. Tek hatta nostaljik aracı normal trafiğe karma sokmak zor. Ama Freiburg tramvaylarına çok bakar, tramvay konusunda Freiburg zaten ağır siklet, nitekim »Freiburg Modeli« diye kendisine has bir DÜWAG vardı/var.
Freiburg tramvay ağı genişletme ve geliştirme konusunda harıl harıl çalışıyor.
Şurada biraz göstereyim. Bu uzatma plânları, Türk usûlü, ihaleler ve açıklarla :
Ağ 1934 hâli (devre dışı: ince kırmızı):
Ağ 1949 hâli (savaş sonrası; devre dışı: ince kırmızı):
Ağ 2014 hâli (uzatma inşaatları ve plânlamaları: pembe, sökülmüş: ince kırmızı):
Freiburg tramvay ağı genişletme ve geliştirme konusunda harıl harıl çalışıyor.
Şurada biraz göstereyim. Bu uzatma plânları, Türk usûlü, ihaleler ve açıklarla :
Ağ 1934 hâli (devre dışı: ince kırmızı):
Ağ 1949 hâli (savaş sonrası; devre dışı: ince kırmızı):
Ağ 2014 hâli (uzatma inşaatları ve plânlamaları: pembe, sökülmüş: ince kırmızı):
- alabay
- Evliya Çelebi
- Mesajlar: 5557
- Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12
Son plânın doğusunda bir hata var, orada 1in sonundaki ince kırmızı gösterilen aslında pembe olmalı, çünkü plânda, yani yapılacak kıs abir uzatma (üniversite ve istasyon bağlantısı). Ayrıca da kuzeyde, 2nin devamı da eksik, orada da pembe olması gereken bir parça var, o ilk plânda görülüyor. İlk plânda o sarı noktalı herhâlde daha çok uzun sürer, belki 2050 sene içinde yapılır, belki de yapılmaz, belli değil. Geri kalanlar yapılacak, inşaatlar başladı bile.
- alabay
- Evliya Çelebi
- Mesajlar: 5557
- Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12
Hahah Evet, doğru söze ne denir.
Ben şimdi aslinda bizim (tatil)site(si) içi arama motoruyla Metrobüs şebekesinde raylı sistem düşüncelerimizi ve münakaşalarımızı aramıştım, ne kadarı olur, nesi olur, neden ne olmaz falan diye başka bir şey buldum. O da şu nostalji konusuna bir kapak söz. Bundan bir kaç sene evvel yazmışım. Aslında Zähringen ile pek alâkası yok, ama madem buradan (yine) noztalcoh açılmış, buradan da şunu bir postalayalım. Aslında bunu ek bir konu da yapabiliriz bir gün.
To bi nostalji or not:
http://www.ulasimturkiye.com/viewtopic.php?p=1087#1087
Ben şimdi aslinda bizim (tatil)site(si) içi arama motoruyla Metrobüs şebekesinde raylı sistem düşüncelerimizi ve münakaşalarımızı aramıştım, ne kadarı olur, nesi olur, neden ne olmaz falan diye başka bir şey buldum. O da şu nostalji konusuna bir kapak söz. Bundan bir kaç sene evvel yazmışım. Aslında Zähringen ile pek alâkası yok, ama madem buradan (yine) noztalcoh açılmış, buradan da şunu bir postalayalım. Aslında bunu ek bir konu da yapabiliriz bir gün.
To bi nostalji or not:
http://www.ulasimturkiye.com/viewtopic.php?p=1087#1087