de-T.07 » Freiburg Zähringen Tramvay Uzatması Açıldı

Cevapla
Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5557
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

de-T.07 » Freiburg Zähringen Tramvay Uzatması Aç&#

Mesaj gönderen alabay » 15 Mar Cmt, 2014 23:37

Bugün nihayet Freiburg kentinin kuzeyindeki Zähringen semtinin (geçenlere kadar) güneyinde sonlanan tramvay raylarını semtin içinden geçirip, Freiburg’un belediye sınırına kadar, Gundelfingen belediyesine kadar uzattılar. Sondurak Freiburg kenti ile Gundelfingen kasabası sınırında, yani tam yarı yarı, bu 100 senede bir ilk. Yine de sondurak semt ismi Zähringen. Bu tabiîki Gundelfingen sakinlerini biraz üzüyor, ama tramvay şimdilik Gundelfingen’in içinden geçmiyor, sonradan uzatılacak. Sondurak ismi Gundelfinger Straße (tramvaylarda genelde semt isimleri yazar, o yüzden Zähringen).

Durak 2 numaralı hattın sondurağı, buradan kalkıp, Freiburg’u virajsız dimdik geçip, öteki ucunda, güneyindeki Günterstal’e kadar gidecek. Pik saatlerde ilâveten 5 numaralı hat da buraya kadar gelecekdecek. Normal zamanlarda dört durak evvel bitiyor o hat. 5 numara Zähringen’den sonra batıya doğru sapıp, kentin biraz batısına gidiyor, sonra doğuya sapıyor, kent merkezini geçiyor ve ardından yine batıya sapıyor, uzun bir hat ve kente dağıtıyor, ayrıca da kliniklere uğruyor. Sondurakta ayrıca bir otobüs başdurağı (küçük bir otogar) ve 350 Park Et ve Seyir Et park yeri inşa edildi. Oradan Zähringen’i ve Gundelfingen-Wildtal’i gezen 15, Gundelfingen’i gezen 16 ve Gundelfingen Sanayiî’ni gezen 13 numaralı otobüs hatları kalkacak artık. Ek olarak Freiburg’un kuzeyindeki Denzlingen, Emmendingen, Reute, Vörstetten, Nimburg ve ötesine işleyen otobüsler de artık bilhassa bu kalkış noktasından başlayacaklar (7200, 7200.1, 200, 201, 202, 203 hatları, hepsi şu an kafamda değil). Böylece uzaktan gelen otobüsler artık Freiburg şehrinden geze geze ta başgara kadar gitmeyecekler, veya sadece pik saatlerde gidecekler. Transit trafik azalacak. Freiburg kent sınırından 15 ile 20 dakika arası merkeze gitmek mümkün, artık tramvayla devam.

Ben şahsen gidip gezindim, resimler ve video çektim, ama elemedim henüz. Şimdilik gazetedeki resim galerisini sunayım burada:

http://www.badische-zeitung.de/freiburg ... ndelfingen

Hatlar haritası:

Resim

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5557
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 26 Nis Cmt, 2014 08:41

Bu tramvay raylar uzatması Freiburg’un kuzeyinde Zähringen semtinden geçiyor. Eski sondurak Zähringen’in güneyindeydi. Sonra bu semtin içinden geçip, bir dereyi ve bir tren köprüsünü aşmak gerekiyordu. Dere için yeni bir köprü, tren köprü altı ise yontmayla daha da açıldı, ve semt içindeki bazı dar yerlerde istimlâkla bir iki ev yıkıldı. Rayları böylece Zähringen’in güneyinden kuzeyine komple geçirdiler, kentleşmiş bölgeden çıktıktan sonra daha çok alışveriş merkezlerinin olduğu bir hafif kırsal bölgeden geçiyor (burası yine de semte ait bir yer) ve semt sınırında (aynı anda kent sınırı ve ayrıca da il sınırı) bir kaç metre Gundelfingen kasabasını kesiyor, orada armut bölgesini inşaa etmişler. Bu rayları Gundelfingen’in içinde de aynı şekilde uzatacaklar. Gundelfingen, Freiburg’un kuzeyinde, Freiburg’a dahil olmayan bir yerleşim alanı. Kendisinin bir sanayi sitesi var ve ayrıca da toplu konutları. Az ötede de bağlı iki köy. Yani nüfusu Freiburg yönüne iyice akıyor. Gundelfingen’in şu an Freiburg’a 3 otobüs hattı var, bunlar yeni tramvay sondurağına işliyorlar. Bir tanesi ring hattı olarak devam edip, Zähringen’deki bir durağa da yanaşıyor. Ayrıca Gundelfingen’de de, Zähringen de de birer tren istasyonu var, ama orada sadece Waldkirch/Elzach’a giden banliyöler her sefer duruyor. Emmendingen/Lahr/Offenburg–Basel rejyonal tren hattında sadece arada sırada, »gezen«, yani yavaş işleyip her yerde duran trenler duruyorlar. Daha fazla duruş kapasitesi yok, çünkü buranın meşhur marma-rayı … yük trenleri o denli yüksek frekansala geçiyorlar ki, yolcu trenleri için pek koridor kalmıyor. Bunun için 3. ve 4. ray yapılacak, bekleniyor.

Evet, gelelim yine tramvaya … sondurak semt olarak Zähringen diye gösteriliyor. Bu aslında tam doğru değil, çünkü Gundelfingen sınırı geçiliyor, ama oraya uzatmayı yaptıktan sonra Gundelfingen yazacak. Sondurağın asıl kendi sokak ismi Gundelfinger Straße, yani Gundelfingen’e Giden Sokak. Normalde 2 numaralı tramvay hattı gelip gidiyor. Pik saatlerde ve özel durumlarda ek olarak 5 numaralı hat da buraya kadar geliyor. Sondurakta küçük bir »otogar« var. Etraftan gelen (»belde«) otobüsler buraya yanaşıp, sonlanıyorlar. Artık çøk nadiren Freiburg’a girip, ta başgara kadar gidiyorlar. Avantajı, hem hatlar daha kısa, hem trafik sıkışıklığında otobüsler caddelerde kapanmıyor. Problem sıkışık trafik. Emmendingen–Freiburg yolu yaklaşık bir saat sürüyor otobüsle (trenle ise 12 dakika). Halbuki iki kent arası en fazla 15/20 dakika. Ama Emmendingen’de 15–20 dakika geziyor, Freiburg’ta da en az yarım saat dolanıyor, tıkanık caddelerde bekliyor, vesaire. Bu yüzden işte buraya bu otogarı (veya otobüs merkezi diyelim, öyle simitçili, çaylı, işıklı, damlı bir yer değil, basit bir kaç açık otobüs durağı sadece) yaptılar.

Bu kadar lâftan sonra bir kare:

Bahsi geçen yanaşma otobüs durakları:

Resim

Ve armut bölgesi:

Resim
Resim
Resim

Öyle yapılmış ki, gelen tren (geliş yönünde) sola doğru sapıp, bölgeye giriyor ve orada bir iniş durağına yaklaşıyor (isterse). Sonra devam edip, sağa doğru dönüp, asıl ana durağına yanaşıyor, oradan da düz şekilde yine Freiburg’a hareket ediyor. Şimdi biraz fazla zaman geçti aradan, o yüzden tam hatırlamıyorum, armut bölgesi kavisten itibaren de çift raylı mı. Ama sanki 2 ve 5 numaralı tramvaylar için tek tek ayrı duraklar var gibi hatırlıyorum, o zaman orada da bir çiftraylılık vardır herhâlde.

Bu sondurağın yanında da bir otomobil park alanı var (P+R burada, Türkiye’de P+D belki?). Aradaki alanda da şenlik yeriydi, çocuklar için ıvır zıvır, büyükler için yiyecek ve bilgilendirmeler (ilk giden bilgilendirmeler oldu, haritalar (!), kitapçıklar, tarhiçeler falan, ben geldiğimde, bilgilendirme standı bomboştu):

Resim
Resim

Sonra tramvaya binip, Zähringen’e gittik, oradaki eski sondurak söküldü ve biraz ötelendirildi. Zähringen merkezî meydana daha yakın şimdi, ve orada da itfaiye bandosu çaldı, şenlik menlik ve de tabiîki bütün hatta çalışan (hakiki) nostaljik araçlar:

Resim
Resim
Resim
Resim
Resim

Sondurakta da eski bir araç çektim:

Resim

Ve ayrıca da, Gundelfingen ismini alan yenilenmiş bir GT8Z çektim (bu yenilenmiş GT8Z araçları hakkında bir metin yazmıştım, sonradan bağlarım belki):

Resim

Son olarak da, (yenilenmemiş) bir GT8Z içinden Freiburg pik saat dehşeti resimleri (şenlikten dolayı biraz İstanbul havası yaşadık):

Resim
Resim

Acaip yazımsı, sıcak ve güneşli bir devirde tam bu şenliğe pis, yağmurlu, kapalı bir gün denk geldi, ne yazık ki :?

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5557
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 26 Nis Cmt, 2014 08:45

Bahsi geçen GT8Z araçları hakkında bilgilerimiz şurada:

de-T.07 » Freiburg DUEWAG GT8Z Tramvayları Yenileme Programı

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 26 Nis Cmt, 2014 14:12

Güzel teşekkürler Başar, kıç kadar yerde eski tramvayları saklamış olmaları ayrı güzel :) tabii bir de nostaljik tramvay nedir bunu görmüş ya da anlaşılmış olur belki.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5557
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 26 Nis Cmt, 2014 19:15

Burada nostaljik tramvaylar bir severler derneği tarafından bakılıyor ve işletiliyor da. Bu başka kentlerde de kısmen böyle. İşletebilmek için bir ağ gerek. Tek hatta nostaljik aracı normal trafiğe karma sokmak zor. Ama Freiburg tramvaylarına çok bakar, tramvay konusunda Freiburg zaten ağır siklet, nitekim »Freiburg Modeli« diye kendisine has bir DÜWAG vardı/var.

Freiburg tramvay ağı genişletme ve geliştirme konusunda harıl harıl çalışıyor.

Şurada biraz göstereyim. Bu uzatma plânları, Türk usûlü, ihaleler ve açıklarla :-) :

Resim

Ağ 1934 hâli (devre dışı: ince kırmızı):

Resim

Ağ 1949 hâli (savaş sonrası; devre dışı: ince kırmızı):

Resim

Ağ 2014 hâli (uzatma inşaatları ve plânlamaları: pembe, sökülmüş: ince kırmızı):

Resim

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5557
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 26 Nis Cmt, 2014 19:20

Son plânın doğusunda bir hata var, orada 1’in sonundaki ince kırmızı gösterilen aslında pembe olmalı, çünkü plânda, yani yapılacak kıs abir uzatma (üniversite ve istasyon bağlantısı). Ayrıca da kuzeyde, 2’nin devamı da eksik, orada da pembe olması gereken bir parça var, o ilk plânda görülüyor. İlk plânda o sarı noktalı herhâlde daha çok uzun sürer, belki 20–50 sene içinde yapılır, belki de yapılmaz, belli değil. Geri kalanlar yapılacak, inşaatlar başladı bile.

Anatolian
Serbest Geçiş
Mesajlar: 747
Kayıt: 22 Haz Cmt, 2013 12:22

Mesaj gönderen Anatolian » 26 Nis Cmt, 2014 19:25

Küçük kentlerimiz örnek alsın burayı :)

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5557
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 27 Nis Pzr, 2014 17:08

Hahah :-) Evet, doğru söze ne denir.

Ben şimdi aslinda bizim (tatil)site(si) içi arama motoruyla Metrobüs şebekesinde raylı sistem düşüncelerimizi ve münakaşalarımızı aramıştım, ne kadarı olur, nesi olur, neden ne olmaz falan diye … başka bir şey buldum. O da şu nostalji konusuna bir kapak söz. Bundan bir kaç sene evvel yazmışım. Aslında Zähringen ile pek alâkası yok, ama madem buradan (yine) noztalcoh açılmış, buradan da şunu bir postalayalım. Aslında bunu ek bir konu da yapabiliriz bir gün.

To bi nostalji or not:

http://www.ulasimturkiye.com/viewtopic.php?p=1087#1087

Cevapla

“Dünyadan Haberler - Duyurular” sayfasına dön