Burda işin doğru yanına bakarsak, yani planlama anlamında o yolculuk talebinin analizi gerekir. İki taraflı bir talep mi var yoksa tek taraflı mı. Okul ve gezme yolculuklarını bir kenara bırakalım, iş amaçlı istikametler nelerdir? Tahminimce Sefaköy E-5'ten yukarı Mehmet Akif mahallesine kadar olan kısmın büyük kesimi işçi ağırlıklıdır ya da küçük işletme sahibi, belki şu Başbakanlık Konutlarıydı galiba ismi o toplu konutlarda bir farklılık olabilir (bu ulaşım ihtiyacı yok demek değil) bunun dışında bu bahsettiğim arada kalan dikdörtgen bölgenin ulaşım yönelimi ne? Ben tahmini olarak yazayım, burada oturanların çoğu ya İkitelli'deki sanayi bölgelerinde çalışıyordur yani İSTOÇ un dan MASKO suna daha yukarı Başakşehir'e doğru olan sanayi siteleri gibi, bunun dışında gidilen ağırlıklı istikamet neresi? Bakırköy diyoruz ama Bakırköy'e neden gidiliyor, orada çalışanların hepsi bu aradamı oturuyor yoksa oradan aktarma mı yapıyorlar? E-5 üzerinden bir Beyazıt ya da Eminönü otobüsüne binmek mi yoksa Bakırköy'e gidip oradan banliyö ya da boş bir otobüse binerek gitmek mi? Buradaki amacı bilmiyoruz, dolayısı ile sırf otobüsler Bakırköy'e dolu gidiyor diye herkes Bakırköy'e gitmek istiyor diyemeyiz. Bu yüzden güzergahlar bu kadar kolay planlanmalı diyorum hep, iki uç olarak düşünülmemeli zaten. Bir kısım çalışanda Avcılar tarafına yolculuk ediyor olabilir, bu güzergahta iş yolculuğu yapan tanıdıklarım vardı o yüzden belirtiyorum.
Yani bence burada sabah güneye ve sonrasında doğu ve batıya doğru bir dağılım var bence, bir miktarda kuzeye, akşam ise bu dağılım geriye toplanıyor. O zaman tartışmamız gereken bu hattın son istasyonu değil aktarma noktalarıdır, eğer Sefaköy E-5 e ulaşması bu aktarma sorununun %30 unu çözüyor ise geri kalan yolculukları etüd etmek lazım, Yenibosna? Neden Yenibosna? Bence boş otobüse binmek için
Adam minibüse 2 lira verip Sefaköy'de inip dolu otobüsle işkence çekeceğine atıyorum 2,40 verip Yenibosna'da iniyor oradan boş otobüse biniyor ya da belki metroya. Bu durumda Yenibosna'nın gerekliliğini tartışmıyorum ama geleceği ne olacak? Elimizde sihirli değnek yok, bu hattı şimdi diliyorum olsun diyerek yapamıyoruz, kentin planlamasındaki hatlar bile 2023 diyor ama tutarsa o da. Dolayısı ile Yenibosna şimdi etkin ama İncirli-Beylikdüzü hattı inşa edildiğinde ne olacak bu Yenibosna'nın etkinliğine darbe vuracaksa buraya bir metro daha getirmenin anlamı yok, amaç orayı güçlendirmek ise getirilmeli diye düşünüyorum.
Bakırköy ha keza, otobüsler Bakırköy' e dolu geliyor diyoruz, tamam bende niye diyorum? Varmı elimizde bir data, sanırım yok. Bu insanların hepsi Bakırköy'demi kalıyor gün içinde yoksa gelip orada aktarmamı yapıyorlar, mesela Deniz otobüsüne, ya da banliyöye, yada dediğim gibi Beyazıt, Taksim gibi otobüs hatlarına? O zaman yine ileriye doğru bakalım İncirli'nin metro geleceğini biliyoruz, bu planlar dahilince bu otobüs hatlarının bir kısmı İncirli de ki alana çekilse daha iyi değil mi? Gerçi o pazar hala oradamı bilmiyorum, kaldır bir süreliğine yap bir otobüs parkı, artık altına mı üstüne mi yaparsın yine koy pazarını ama otobüsleri Bakırköy içinden çıkartmanın yolu aktama noktası neden zaten daracık olan bir ilçenin merkezi olsun ki? O zaman şöyle bir soru sorayım ileriye dönük İncirli metro planları çerçevesinde böyle bir düzenleme yapılırsa bu önerinin de Bakırköy meydana ya da İDO ya inmesinin bir önemi var mı?
Bence aktarmadan korkmayın bu kadar, doğru kurgulansın, insanlar mecburlar alışmaya, alışacaklar. İşte bunun için her kapıya metro diyorum, iyi bineyim kapımdan istediğim yere gitsin tek biletle. O dediğin
"Işınla Bizi Scotty", yok yani, sadece filmlerde var.
Şakası bir yana güzergahın İkitelli - Sefaköy arası için yorum yapmam, gayet doğru ve gerekli ama sonrası nasıl olmalı kısmı tartışmalı bir iki varyasyon çizdimde şimdi yükleme üşendim
bir de kuzeyde nerede bitmeli? Bence ya İSTOÇ a uzanıp orada bitmeli yada biraz güneye kayarak Mahmutbey de diğer 2 metro hattı ile entegre olduktan sonra bir geliştirme düşünmeli, belki Esenler M1 in yanına ya da Otogar'a?? Dedim ya herşey yolculuk talebine bağlı, nereye gider bu insanlar, nereden gelirler, 20 yıl sonra orada nüfus ne olacak, demografik dağılım nasıl olacak, sosyal statüler bunların hepsi önemli bence.