ank-RS.06 » Ankara 2023 Raylı Sistem Düşünceleri

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 06 Eyl Pzt, 2010 22:04

Ek yapayım İstanbul daki M1 Aksaray-Havalimanı hattında da, Sağmalcılar-Kartaltepe-Otogar arasındaki dönüş aşağı yukarı aynı çap/yarıçaptadır, kurpa giriş yüksekliği 75m, Kartaltepe 65m, kurptan çıkış 50m civarında, yani toplamda 25m lik yükselik farkı var, dönüş mesafeside 1250 m gibi. İkisi karşılaştırılabilir örnek olarak verdim, fakat M1 in LRS olduğunu ve işletme hızının metrodan düşük olduğunu göz ardı etmeyin yani daha yüksek deverlere daha güvenli girebilir.

cemedede
Abonman
Mesajlar: 18
Kayıt: 21 Oca Prş, 2010 14:00

Mesaj gönderen cemedede » 06 Eyl Pzt, 2010 22:30

Elimdeki Google Earth versiyonunda "Yükseklik Profiline Bak" seçeneği var, çizilen yoldaki eğimi ve yükseklik farklarını otomatik olarak hesaplayan Allah'ın lütfu bir araç. Bütün çizdiğim hatları hesaplarken o aracı kullandım genelde.

Sizin dediğiniz gibi düz bir çizgide hattı Etlik'e doğru ilerletirsek iki istasyon arası 1.2 km'de 60 metrelik bir yükseklik farkı, ortalama %6'lık da bir eğim ortaya çıkıyor. Verdiğiniz Taksim-Şişhane örneğiyle tam olarak eşleştirmemiz doğru değil diye düşünüyorum, elbette istasyonu 30 metre derine alabiliriz. Ancak Etlik halkının Taksim'dekiler gibi döne döne dünya metre istasyon derinliğine inmeyi pek benimseyeceğini zannetmiyorum. Onun yerine biraz daha yürüyüp Etlik Caddesi'nden geçen bir dolmuşa binmeyi tercih edebilirler. :wink: O yüzden hattı biraz dolandırmaya çalıştım.

Kurplar konusunda haklısınız çünkü bu hattın o tam tur dönüşünü mümkün olduğunca cadde-sokakların altına denk getirmeye çalıştım, ondan gereğinden fazla dar olmuş olabilir. :lol: Bu hattın sistemi olacak Ankaray'ın da İstanbul'daki M1 gibi bir LRS olduğunu hesaba katarsak buradaki olası kurp yarıçaplarını daha rahat, daha sağlıklı hesaplayabiliriz. Benim haritadan Sağmalcılar-Kartaltepe-Otogar arası oluşan çemberin hesapladığım çapı aşağı yukarı 0.65 km. İncirli-Etlik arası ise 0.6 km. Bunun daha ince hesaplarını tabii ki siz ustalarım daha iyi bilirsiniz. :)

1985 Ana Ulaşım Planı'nın nasıl planlandığını bilemiyorum, ancak şu an 2023 Ankara Nazım İmar Planı'ndaki projenin çok üstünkörü hazırlandığı ortada. Arabalrın bile kışın çıkamadığı bir yokuştan raylı sistem çıkarmak için başka ne kelime kullanılır bilemiyorum. :)
En son cemedede tarafından 06 Eyl Pzt, 2010 22:48 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 06 Eyl Pzt, 2010 22:48

Google Earth in versiyonu ne, bendekinde bulamadım öyle bir araç eski herhalde, çok iyiymiş ya :) onunla iyi bir hesap çıkarılabilir. Normalde o kurp olur mu olmazmı, bunu işin içinden teknik kişiler daha iyi bilir, bizimki daha çok eşleştirme karşılaştırma ile bir fikir üretme, ama neden olmasın. Daha önce bahsettiğimiz öneriler gibi bir şeyde olabilir, daha geniş bir kurp ile dolanarak içine doğru kıvrılan bir hat ama bu durumda istasyon konumu itibari ile Etlik son durak olabilir, yani uzatma yapılamaz durumda kalabilir.
Ancak Etlik halkının Taksim'dekiler gibi döne döne dünya metre istasyon derinliğine inmeyi pek benimseyeceğini zannetmiyorum. Onun yerine biraz daha yürüyüp Etlik Caddesi'nden geçen bir dolmuşa binmeyi tercih edebilirler.
Tabii ki siz oradaki insanların alışkanlıklarını bildiğiniz için bu yorumu yapabiliyorsunuz, ama bugün herhalde Hasan yazmıştı bir örnek, belediye buna mecbur kılacak düzenlemeleri yaparsa 30 m. yi paşa paşa inerler, kimse kimseyi sırtında taşımıyor, benim tek anlamadığım sanki 5 yıllık metro yaparmış gibi 2 tane asansörle iş yürütülmesi. Bu konuda ne kadar tasarrufluyuz hayret ediyorum, koyarsın yürüyen merdivenleri, bantları, asansörleri kimse üşenmez, bu görev belediyenin.

cemedede
Abonman
Mesajlar: 18
Kayıt: 21 Oca Prş, 2010 14:00

Mesaj gönderen cemedede » 06 Eyl Pzt, 2010 22:56

Esat yazdı:Tabii ki siz oradaki insanların alışkanlıklarını bildiğiniz için bu yorumu yapabiliyorsunuz, ama bugün herhalde Hasan yazmıştı bir örnek, belediye buna mecbur kılacak düzenlemeleri yaparsa 30 m. yi paşa paşa inerler, kimse kimseyi sırtında taşımıyor, benim tek anlamadığım sanki 5 yıllık metro yaparmış gibi 2 tane asansörle iş yürütülmesi. Bu konuda ne kadar tasarrufluyuz hayret ediyorum, koyarsın yürüyen merdivenleri, bantları, asansörleri kimse üşenmez, bu görev belediyenin.
Haklısınız Esat bey, ama şöyle de bir şey var, o istasyon 30 metre derinlikte olursa dediğiniz gibi ileride o hattı uzatmak imkansızlaşır. Şu sıralarda Esertepe sırtlarında gecekondular apartmankonduya dönüşürken 2023'te o semtin çevre yoluna doğru genişleyeceğini ve hattı bir S'ye tamamlayarak Etlik Bulvarı'na indirmek gerekebileceğini düşünüyorum. Ayrıca böyle bir uzatma hem Keçiören Metrosu hem de Etlik Ankaray'ından(garip bir tanım oldu ya, neyse :) ) nispeten uzak olan İncirli halkının bir araç eksik kullanmasını sağlayacak, hem de Etlik istasyonunun ciddi derinliklere yapılmasını engelleyecek. 30 metre derinliğe inerken geçecek zaman da Etlik-İncirli-Aşağı Eğlence arası trende harcanabilecek. Olmayacak şey değil. :roll:

Google Earth versiyonu 5.2.1, Temmuz'da betası çıkmıştı galiba, birçok kez hayatımı kurtardı desem yeridir. :)

cemedede
Abonman
Mesajlar: 18
Kayıt: 21 Oca Prş, 2010 14:00

Akay-Dışkapı Tramvayı

Mesaj gönderen cemedede » 07 Eyl Sal, 2010 15:47

Aslında Ankara raylı sistemleri konusuna başlarken Melih Gökçek'in daha önceki açıklamalarından da hareketle bu hattı göz önüne almıştım, fakat (özellikle Ulus'ta) geçtiği güzergahın elverişsizliğini (yer yer 2+2 olan bir yol) ve daha önceki metrobüs örneğinde olduğu gibi, Melih Gökçek'in ani hayallerinden biri olduğunu düşünerek projelerin arasına koymamıştım.

Gel gör ki, sayın Mehmet Kasım'ın sitesi Raytürk'te çıkan haberde bu hattın metroların bakanlığa devrinden hemen sonra inşasına başlanabileceği bilgisinin yazması, bunu da projelerin arasına eklemem gerekliliğini doğurdu.

Akay-Dışkapı Tramvayı

Resim

Ankara'nın en yoğun otobüs akslarından birinde yer alan bu proje, daha önce tramvayla tanışmamış Ankara için de ciddi bir yenilik olacak gibi. 5 km uzunluğundaki bu hattın aynı zamanda ileride; kuzeyde Aydınlıkevler üzerinde Hasköy'e, güneyde altgeçitler aşılabilirse Kuğulu'ya da uzatılma ihtimali vardır. Kızılay'da metro ve ankaray hattıyla, Sıhhıye'de metro ve banliyö hattıyla, Dışkapı'da da Keçiören Metrosu'yla kesişecektir.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 07 Eyl Sal, 2010 16:01

Kuzey ve güneyi şimdi tam anlamadım, hat doğu batı ekseninde?!

cemedede
Abonman
Mesajlar: 18
Kayıt: 21 Oca Prş, 2010 14:00

Mesaj gönderen cemedede » 07 Eyl Sal, 2010 16:06

Hattın resmini daha rahat siteye yüklemek için Google Earth'te döndürdüm. Dışkapı en kuzey, Akay en güney istasyon normalde.

Unutmadan, daha önceleri gene bir Melih Gökçek projesi olarak tartışılan ve buradaki projelerde de yer alan Çankaya-Altındağ-Mamak tramvayı yapıldıktan sonra da, Dışkapı'da kesişen hatlar yardımıyla ortak işletim düşünülebilir.

Resim

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 07 Eyl Sal, 2010 16:18

Hee, e o zaman Ankara'ı bilmeyenler için bir kuzey-ok-işareti işe yarar tabiîki. Bakalım, Ankara'da tramvay olur mu, olmaz mı. DOksanların başında oradaki otomatik vitesli İkaruslar beni şaşırtmıştı, İstanbul'a nazaran bayağı modern gibi geldi. Hem de duraklarda sanki geçen hatlar yazıyordu gibi hatırlıyorum. Koca İstanbul'da gerek yok buna tabiîki. Bence zaten bu küçük İstanbul gıcık kılcıkları, İstanbullu olmayana çelme takma falan :P Eninde sonunda BEN İstanbul'da otobüslerle baş edebiliyorum da ... Ankara yine de bana (o zamanlar) hoş gelmişti. Ama ohoo, aradan kaç sene geçti, 15, 20 ...

cemedede
Abonman
Mesajlar: 18
Kayıt: 21 Oca Prş, 2010 14:00

Mesaj gönderen cemedede » 07 Eyl Sal, 2010 16:28

Esasında 15-20 seneden beridir çok da bir ilerleme olmadı desek yeridir, o otomatik vitesli İkarus'lar hala kullanımda örneğin. :lol: Yeni alınan otobüsler doğalgazla çalışan yüksek tabanlı MAN'lar, genelde onlar fink atıyor artık caddelerde. Görmediğiniz bir metro, bir hafif raylı sistem hattı var -ki ülkenin en efektif çalışan sistemi olduğunu rahatlıkla söyleyebilirim. Ancak şehir merkezindeki araç yoğunluğu ve otomobil üzerine kurulan ulaşım planları(alt-üst geçitler, bitmeyen metro inşaatları, yayalara yönelik yapılmayan şehir merkezi planları) gerçekten can sıkıcı.

Tramvay olmaz mı, şehir merkezinde aman aman bir yeryüzü şekili engeli yok, olur elbette. Ancak bu öneride 2+2 caddeden geçecek çift hatlı bir tramvay projesi var, bunun şehir içi trafikte ciddi sorunlar yaratacağını düşünüyorum. Peki kimi bölgelerde tramvay hattını araç trafiğinden izole etmeden tramvay işletimi yapsak bu ciddi problemlere yol açabilir mi? Yurtdışındaki raylı sistemler konusundaki bilginizle bu konuda beni aydınlatmanızı rica etsem?

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 07 Eyl Sal, 2010 17:12

Bence bu konuda düzen/düzensizlik, şoför kültürü ve bunun gibi şeyler çok önemli. Freiburg misalen ... genelde Almanlar korkunç pis bir şoför imtihanından geçmek zorunda. Yani o kadar zor ki, kültürlü ve zekî bir insan bile çakar gider, ben bilirim 8) Yine de Freiburg'ta az bir kaç durak var, tramvay caddenin ortasında durmak zorunda, duraklar ise kaldırımda. İlk başta, araçlar kendiliğinden dururlar zannettiler. Olmadı, olmadı, eninde sonunda güm diye kırmızı ışıkları da monte ettiler. Freiburglu bile dursa, turist duracağını anlamaz, ve burası İtalya'ya çok yakın :lol: Berlin'de benzer durumlarda zaten turistler çok korka korka gittiğinden pek bir şey olmuyor. Ha, enayi bir "şututgartlı" hötörö (bizim buradan) Berlin'de ayı gibi beyaz Be-Em-Ve'si ile tramvayı kesmeye çalıştı, tramvay aracı öyle bir ezdi ki, hepimiz şok olduk (ben tramvaydaydım), o zamandan beri Tatra ne becerirmiş, biliyorum. Yani, ortak kullanım olur. Ama yaya geçidi nedir bilmeyen, şerit nedir bilmeyen, ışıklarda yeşilken biraz önde sıkışıklık varsa nerede durulacağını bilmeyen, sapma işaretini bilmeyen, gazla lan ve kornayı hemen öğrenen bir kitleyle? Asla! Suudi Arabistan'ı örnek alıp bütün erkeklere sürücülüğü yasaklayıp, sırf kadınlara bu işi bırakırsak ... belki olabilir :o

cemedede
Abonman
Mesajlar: 18
Kayıt: 21 Oca Prş, 2010 14:00

Mesaj gönderen cemedede » 07 Eyl Sal, 2010 17:24

Tahmin etmiştim. Bu durumda ya İstanbul'da Sultançiftliği tramvayındaki gibi yolu 1+1 yapıp ortasından tramvay geçirecekler, ya da caddedeki sağlı sollu otellerin birçoğu zaten bina olarak ömürlerini tamamlamış durumda, onları şahane bir paraya istimlak edip yolu genişletecekler. Gönül ister ki ikincisi olsun, böylece tarihi kent merkezindeki o mezbeleliğin temizlenmesi için bir fırsat olur, ama Melih Gökçek'in birinciyi yapacağını tahmin ediyorum. Neyse, görelim mevlam neyler, neylerse güzel eyler. :)

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 07 Eyl Sal, 2010 19:13

Hemzemin işletme aslında çok güzel bir şey, ama bunun için otomobil trafiğinin az olduğu caddeler tercih edilebilir. Viyana' da izole ya da yoldan ayrı tramvay yolu çok ama çok azdır, hatların tamamı hemzemindir ve bazı noktalarda mesela ortada tramvay yolu gider, yanlarda birer yol, sonra birden bire karayolu tramvay yoluna katılır, işte orada uyanık olacaksın. Her şartta yol tramvayındır cart diye o yola katılırsan çiğnerler kimsede özür bile dilemez :) ama tabii bunun şartı da ne? Bütün yollarda bu tip noktalarda tüm dönüşlerde asfalt üzerinde şerit işaretleri görünür, dönüş ve katılım yapılacak yerler okla gösterilmiştir, şimdi eleştirince kızanlar var. Kardeşim yol yapıyoruz şeriti bir sene sonra ya yapıyoruz, ya da bir sene içinde silinip gidiyor. Yer işaretlemeleri yok, tabelalarımız ya çıkışın hemen dibinde ya da yok, şimdi gelde eleştirme. Velhasılı kelam hemzemin tramvay olayını çok seviyorum ama bizim Büyükşehirlerimizde bence çok zor, ha İstanbul' da Bağcılar hattı o şekilde yapıldı, fakat hatta araçların tecavüzü korkunç boyutta. Tramvay hemzemin bile olsa yolu şeritle ayrılmış olur, o şeritler izin vermedikçe girilmez. 2+2 bir yolda birer şeridi tramvaya verirseniz tabii ki ortak kullanıma da göz yummak zorundasınız, bana çok zor görünüyor, bizde şoförlük süper yani arabaya hakimiyet ama kurallara uymak ve insana saygı? Üzgünüm, koltuğa oturan her yer kendisinin sanıyor.

Ben öyle kent içinde izole tramvay yolunu doğru ve şık bulmuyorum, ikincisi durak problemi, Başar' ın bahsettiği gibi bir durak yapsana hadi :) ben Viyana' ya ilk geldiğimde çok atladım araba ile o alana, hatta ilk seferinde tramvaydan insanlar arabanın önüne atlamaya başlayınca "oha, bozulduda milletimi indiriyor ne oluyor" deyip millete el kol hareketi yapmıştım, :) sonra onlarda geri hareket yapınca öğrendim ne yapmam gerektiğini ;) Viyana makalemizde o durak tipini göstermiştik sanırım Başar. Bu bizde imkansız, bu saatten sonra imkansız. Bizler tramvaysız büyüyen bir nesiliz, geri kalan toplu taşımada da herhangi bir kural ve adap ile büyümedik, dolayısı ile yapacak bir şey yok, bu saatten sonra o tip duraklar bizde işlemez, kaldı ki bu bahsettiklerimiz nüfus olarak bizim Büyükşehirlerimiz ile kıyaslanamayabilir, dolayısı ile ben Viyana' nında bir 10 sene sonra bu konuda sıkıntılar yaşayacağını düşünüyorum, çünkü yeni gelenler kurallara uymak yerine kendi kurallarını dayatmaya çalışıyor ve yeni gelen kimsenin ülkesinde böyle tramvay bilmem ne kuralları yok.

Cevapla

“Metro Önerileri” sayfasına dön