Genelde metro yapılmasını öneriyordum. Fakat bu defa konsepti değiştirip yapılmamasını önereceğim. Başlıkla da ilgisi olduğu için buraya alıyorum. Çünkü yapmama önerimin gerekçesi, bu başlıktaki önerinin kendisidir. Bakırköy-E5-Şişli Metrosu.
SURİÇİ METROLARI.... Bence artık suriçinde başka bir raylı sistem düşüncesi üretilmemelidir. Etüd edilenler de iptal edilmeli yada surdışından kesilmelidir. Kısmen yada tamamen çöpe atılmasını önerdiğim hatlar ve gerekçelerim şöyle:
1-Yenikapı-Sefaköy Metrosu:
Yenikapı'da çok büyük bir arkeolojik kazı yapılması gerekecek. Marmaray+M1+M2 transfer merkezi kapsamında yapılan kazılar 10 yıl sürdü. Tamamı da bitmedi. M2 batı tarafına uzatılması için gerekli olan kuyruk tünelinin olduğu bölgede arkeolojik kazı yapılmadı. Öylece bırakıldı. O bölgeyi gezdim. Çok iş var. Roma İmparatorluğu'nun kalıntıları var. Ayrıca suriçinde olacak diğer istasyonlar, Kocamustafapaşa ve Silivrikapı'da da kalıntılar çıkabilir. Bu yüzden bu metro hattı komple iptal edilirse faydalı olur. Ya da suriçi bölümü kesilip, Zeytinburnu-Sefaköy bölümü ele alınırsa doğru olabilir. Zeytinburnu-Cevizlibağ E5 bağlantısı yapılırsa, Boğaz Metrosu'na ulaşmış olur. Boğaz Metrosu'nun TOPKAPI-İncirli bölümü de iptal edilip, buraya bağlanır. Hat güneye kaydırılır yani. İncirli-Zeytinburnu Adliye-Abdi İpekçi-Topkapı-E5-Şişli diye gider.
İncirli-Osmaniye-Zeytinburnu Adliye-Topkapı-E5-Mecidiyeköy-Zincirlikuyu-Söğütlüçeşme:
İncirli-Sefaköy bölümü de zaten M1'e çok yakın mesafeden geçiyor. Adnan Kahveci/Yayla, Siyavuşpaşa/Kocasinan, Zafer gibi duraklar M1'e 5 dakkada ulaşılabilecek yerdeler. Bu kadar yakında metroya gerek yok. M1 zaten sinyalziasyonu upgrade ediliyor, kapasite arttırılıyor. Rahatlıkla kaldırır. Sefaköy-Beylikdüzü Metrosu'na öncelik verilebilir. Çobançeşme'ye yapılacak makas bağlantısı ile Yenibosna-Beylikdüzü işletmesi olur. Aktarma yaparlar. Ataköy'e de aktarmalı olarak giderler.
2-T1 Zeytinburnu-Cevizlibağ Bölümü:
Ayrıca Zeytinburnu bölgesinde çok raylı sistem var. Marmaray ve tramvay da var. Bu kadar çok hattı burada yoğunlaştırmanın anlamı yok. T1 yeraltına alınma işi de rafa kaldırılabilir. Zeytinburnu'nda çok şikayet varmış. T1 Topkapı-Zeytinburnu bölümü iptal edilip, 2 kısa tram hattı olarak işletilebilir. Aradakiler Boğaz metrosu ile aktarma yaparlar. T1 de rahata erişir. T1 Bakırköy'e bağlantı yapılıp Marmaray'a ulaşabilir.
T1: Kabataş-Cevizlibağ
TX: Bakırköy-Zeytinburnu/Merter-Bağcılar
T1 yeraltına alınacak bölümün iptal edilmesi, Boğaz metro şebekesine dahil edilmesi:
İncirli-Merter/Zeytinburnu-Seyitnizam-Topkapı-E5-Mecidiyeköy-Zincirlikuyu-Söğütlüçeşme:
3-Vezneciler-Sultangazi:
M2 Vezneciler kazılarında tarihi eserlerden dolayı 10 yıl beklendi. Şimdi aynı yerde 2. istasyonu planlıyorlar. 2 m yan tarafta da kazı çıkması muhtemeldir. Zaten Anıtlar Kurulu, Vezneciler-Edirnekapı Tramvayı'na izin vermemişti. Şimdi metro yapınca nasıl olacak? Şehzadebaşı, Saraçhane, Fatih Camii, Edirnekapı istasyonları da tarihi bölgede yer alıyor. Arkeolojik kazı çıkabilir. 10 yıl kaybedilebilir. Bu yüzden metronun bu bölümü iptal edilip, surdışı bölümü yapılabilir. Ayvansaray'da Boğaz Metrosu'na transfer olacak şekilde, Ayvansaray-GOP Metrosu olarak inşaa edilebilir. GOP'tan ötesi zaten Sultançiftliği ve Cebeci. Oralar T4'ün kapsama alanında kalıyor. Minibüsle 10 dakkada T4'e ulaşır. Vatan'dan da Boğaz Metrosu'na binerek gider.
4-Söğütlüçeşme-İncirli:
32 km Boğaz Metrosu, çok uzun olduğu için maliyeti patlak ! Bütçe yok. 3 kat tüneli YİD'le yapacak müteaahhit kalmadı. Öncekileri daha ödeyemediler. Bu yüzden 32 km'den kırpmak gerek. Karayolu bölümü çıkarılıp, sadece metro geçecek bir tünel neyimize yetmiyor? Metrosunu da Altunizade-Topkapı olarak yapıldıktan sonra büyük kolaylık olur. Vatan'da M1'e aktarma olacağı için Merter, İncirli, Şirinevler, Yenibosna gibi duraklara ulaşmış oluyor zaten. Güzergahları üst üste yapmaya gerek var mı? İncirli-Topkapı bölümü iptal edilmelidir. Altunizade'de de M5'e transferi var.
Sonuç olarak, öncelikel yapımı devam edenler bitirilmeli, duranlar ateşlenmeli, sonra da sırayla yeni hatlara girişilmelidir. yapılmasını önerdiğim hatlar ve bölümleri:
1-Eyüp-Bayrampaşa
2-Edirnekapı/Ayvansaray-GOP
3-Sefaköy/Çobançeşme-Beylikdüzü
4-Topkapı-Altunizade
5-Taksim-Okmeydanı
6-Kadıköy-Bostancı
7-SAW-TOSB
8-Bahçeşehir-Hadımköy
9-Kocatepe-E6-Atışalanı-Güneşli
10-Tekstilkent-Bağcılar TX
11-Merter/Z.burnu-Bakırköy