2040 OPTİMUM METRO VİZYONU
Gönderilme zamanı: 27 Ara Cum, 2019 11:40
Ulaşım Çalıştayı'nda Pelin Hn'ın yaptığı sunumdan elde ettiğim bilgilere ve haritalara göre, 2040 yılı için bir hedef konulduğu anlaşılıyor. Öncelikli olarak yapımı duran metrolara kredi bulup hareketlendirmek, ardından yenilerine girişmek şeklinde bir strateji güdüldüğü anlaşılıyor. Bu anlamda 2020-2024 döneminde ihaleye çıkılacak, öncelikli hatlar şöyle:
1-Yenikapı-Beylikdüzü Metrosu
2-Söğütlüçeşme-İncrli/Halkalı-Bostancı
2020 bütçesinde bu 2 hat için bütçe ayrıldığını tahmin ediyorum. Yakında yayınlanır. Daha net görürüz. Ama Beylikdüzü Hattı mutlaka potaya girdi. Yenikapı-Sefaköy ve Sefaköy-Beylikdüzü şeklinde ayrı ayrı düşünülebilir. M7 Mahmutbey-Esenyurt uzatma inşaatı da 2 istasyon eklenip Beylikdüzü'ne gidecek. İstanbul'un Metrosu resmi sitesindeki güncellenen haritada inşaatı devam edenler "mor" renkle gösteriliyor. Beylikdüzü hattı da komple mor renkler arasına alınmış görünüyor. Küçükçekmece Kanal geçişi de tünelle olacak. Kanal ÇED Raporunda görünüyor. bu yüzden güzergah kaydırılmış ve K.Çekmece Metro-Marmaray Transfer İstasyonu iptal edilmiş. Kötü bir sonuç. Cennet Mahallesi'nin içinde olan istasyon da E-5'e alınış. Kanalı geçip Reşitpaşa'ya gidiyor, arada durak yok maalesef. Marmaray'a geçmek için Yenikapı'ya kadar gidilmek zorunda kalınacak. halbu ki Beylikdüzü-Avcılar-Küçükçekmece-Bakırköy ulaşımı için çok önemli idi. Şimdi İncirli'den M3'le geçilecek. Hayırlısı.
http://istanbulunmetrosu.ibb.gov.tr/Hom ... Lang=tr-TR
2023 hedefinde de bu 2 hat (Yenikapı-Beylikdüzü Metrosu ve Söğütlüçeşme-İncrli/Halkalı-Bostancı) görünüyor. Diğerleri 2023 sonrası diyor.
http://istanbulunmetrosu.ibb.gov.tr/Hom ... Lang=tr-TR
2040'a kadar başlanıp bitmesi beklenen hatlar ise haritada şöyle gösterilmiş. Sanırım 2024'teki seçimlerden sonra tekrar bir güncelleme olabilir. 2025-2040 Projeleri diyebiliriz ama kredi bulunurp, finansman anlaşması yapılırsa, bu takvimler öne çekilebilir Zamanla göreceğiz.
1-Vezneciler-Sultangazi/Fenertepe Metrosu
2-Eyüp/Feshane-Bayrampaşa LRT Hattı
3-M5 Sultanbeyli-Kurtköy Uzatması
4-M4 SAW-Kurtköy Uzatması
5-Altunizade-Sultanbeyli Metrosu
6-İstinye-Ayazağa-Kağıthane Mini Metro Hattı
7-SAW-Tuzla OSB-Gebze OSB
Bu 6 hattan 3'ü 2 havalimanının birleştirilme işine ait. M11 Zincirlikuyu'dan 3 katlı tünele girip Altunizade-SAW hattı ile birleştirme düşüncesi var. Bakanlık üstlenebilir. Bu arada çalıştayda 3 katlı tünelin karayolu bölümüne karşı çıkıldı. Sadece metro bölümünün yapılması önerildi. Ulaşım Master Planı'nda da yok zaten. Ama Ankara YİD ile Hasdal-Hekimbaşı Otoyolu bölümünü yapıp, alt katı boş bırakabilir. 3. Köprü'nün orta şeridi boş bırakıldı gibi. Böylece metro geçecek bir tünel kalmış olur. Oradan Söğütlüçeşme-İncirli mi yapılır yoksa Halkalı-Bostancı mı yapılır zaman gösterir. Yapı Merkezi ve Arup işbirliği ile proje yapılmış ve finansman da ayarlanabilirmiş. İBB bu projeyi sahiplenebilir. Değerlendiriyoruz dediler. Ocak ayında vizyon haritası açıklaancak. o zaman netleşir.
2040 Optimum Vizyon diye bir konsept belirlenmiş. Bazı ıvır zıvır dekovil, havaray, teleferik, nostaljik gibi hatlar iptal edilmiş. Yerine aşağıdaki hatlar eklenmiş görünüyor.
1-M7 Mahmutbey-Esenyurt-Beylikdüzü uzatması
2-Ambarlı-Beylikdüzü-Kıraç-Hadımköy Sanayi aksı
3-Yenibosna/Zafer-Güneşli-Tekstilkent
4-Taksim-Okmeydanı (E5)
5-M2 Hacıosman-Sarıyer uzatması
6-Altunizade-Ferah-NATO-Anadoluhisarı-Kavacık Metro Hattı
7-Üsküdar-Sahil-Harem Tramvay
8-Kadıköy/Söğütlüçeşme-Bostancı
9-Maltepe Sahil-Başıbüyük-Samandıra
10-M13 Hastane-İMES uzatması
11-Kartal Sahil-Uğur Mumcu
Bu hatların bazılarının etüd projeleri vardı. Bazıları da sıfırdan etüd edilecek. Çalıştayda her türlü öneriye açık şeklinde bahsedildi. Sanırım bazı revizyonlar görüşülüp son hali açıklanacaktır. M7 Esenyurt-Beylikdüzü uzatması zaten beklenen bir şeydi ama önceki proje Kıraç'tan TÜYAP'a gidiyordu. Bunu iptal edip direk Beylikdüzü E-5'e gitmesi için güzergah revizyon eklemesi yapıyorlar. Bu arada M7 Mahmutbey-Esenyurt bölümü zaten durmuştu, Altınşehir Kanal Geçişi'nden dolayı tünel revizyonu yapılıyordu. O iş bitmiş. Bunu da ekleyip son haline göre, kredi bulup hareketlenmesi planlanıyor. 2020 bütçesinde payı var.
Hadımköy Sanayi ve Tuzla OSB gibi bölgelere raylı sistemin gitmesi zaten herkesin hemfikir olduğu şeylerdir diye düşünüyorum. Bana ilginç gelen şey ise Yenibosna-Sultangazi Metrosu'nun kısaltılması oldu. İlk proje Yenibosna M1 İstasyonu'ndan başlıyordu, bu kısmı kesip, Beylikdüzü Metrosu'nun geçtiği, iç kısımdan yani Zafer Mahallesi İstasyonu'ndan başlatacakları anlaşılıyor. Demek ki M1'in daha fazla yolcu çekip patlamasını istemiyorlar. Çünkü aynı hattın Atışalanı-Kocatepe M1 bağlantısını da iptal edip, hattı Tekstilkent'teki depoya götürüp sonlandırmışlar. Askeri Bölge'nin imara açılıp konut yapma fantezisini de engellemişler. Çünkü Yaprakşehir-Sultangazi bölümü de iptal edilmiş. Orda zaten T4 vardı, Vezneciler-Sultangazi/Fenertepe metrosu da var. Ekstra hat mükerrer duruyor.
Diğer bir konu da Okmeydanı-Taksim Metrosu ön görülmüş. Piyalepaşa ve Dolapdere'den geçiyor. Toplamda 4 durak. E-5 Okmeydanı Kavşağı'ndan başlıyor. Metrobüsle Mecidiyeköy'den M2 ile Taksim'e geçip, yoğunluk oluşturmaktansa, Okmeydanı'ndan geçip kısa yolda Taksim'e ulaşma fikri güzel bence. İlgiç olansa Söğütlüçeşme-İncirli Metrosu ile transfer oluyor ama Halkalı-Bostancı Metrosu'nda Okmeydanı İstasyonu yok. Şişli'den direk Vatan'a geliyor. Arada başka durak yok. işin ilginci Vatan ile Kirazlı arasında da durak yok. Ekspres metro. Kirazlı'da M1B ve M3 var, keşke biraz daha güneyden gitse, Topkapı-Davutpaşa-Güngören-Parseller-Soğanlı-Mimarsinan/Basın Ekspres aksıyla Halkalı'ya gitse daha iyi olurdu diye düşünüyorum. Zaten "fikir projesi" diye söylediler, her türlü öneriye açıklar ama 12 güzergah etüd edilmiş en verimlisi bu çıkmış. Ekrem Bey, Güngören Merkez'e metro götürme konusunda vaadi vardı. Seçimden önceki haritasında Eyüp-Bayrampaşa LRT Hattı batıya doğru uzatılıp, Güngören-Parseller-Soğanlı-Mimarsinan/Basın Ekspres-Tevfikbey/Sefaköy aksıyla Halkalı'ya giden bir çizimi vardı. O çizimi de çevresindeki danışmanlarıyla hazırlamıştı. Onlar da şehir planlamada bilimsel kişiler. Belki tekrar gündeme gelir. laf açılmışken Eyüp-Bayrampaşa Meydan LRT Projesi, yeraltından gidiyor, T5 ile aynı kategoride değil, LRT tadında ve Feshane'den başlıyor. Feshane önemli. Çünkü Söğütlüçeşme-İncirli Metorsu tam buradan geçiyor. Haliç'in altından tünelle Sütlüce'ye gidiyor. İstasyon da tam denizin ortasında. her 2 yöne de çıkış verecek. Sistemleri farklıdır ama Feshane'de gerekli entegrasyon sağlanırsa, Okmeydanı-Taksim hattına bağlanıp Bayrampaşa-Taksim işletmesi olabilir mi? Hatırlayanlar olacaktır, 90'lı ve 2000'li yıllarda, M1 Otogar-Şişli etüdü vardı. Alternatif olarak Otogar-Osmanbey-Beşiktaş etüdü vardı. Her 2 etüdde de Okmeydanı odak nokta idi. Yani Otogar-Kocatepe-GOP-Eyüp-Okmeydanı aksı vardı. Şimdi bu aksa benzer şekilde Taksim-Okmeydanı-Feshane-Bayrampaşa Merkez aksı oluşursa çok güzel olabilir. Topkapı-Esenler minibüs güzergahına artık raylı sistem projesi düşünmek gerekiyor. Bu anlamda Bayrampaşa Meydan-Altıntepsi-Otogar-Atışalanı-Kemer-Tekstilkent aksı da etüd edilmeli. Tekstilkent'te depo var nasıl olsa, arkası da bom boş geniş arazi.
Destan gibi oldu ama diğer hatları da yıllarca konuştuk. Kadıköy-Bostancı Hattı ele alınmış ama Söğütlüçeşme'den başlıyor. Sanırım Moda Tramvayı'ndan dolayı Altıyol'dan geçmesi zor görünüyor. Yeraltından geçip delik deşik etmek istemiyorlar sanırım. Ama Söğütlüçeşme-Kadıköy aksına metro istemek her zaman dile getirdiğim bir husustur. Bu anlamda M12 Göztepe-Ümraniye Metrosu da Kızıltoprak-Ziverbey aksıyla Kadıköy'e gitse güzel olmaz mı? Dikey bir hattı batıya yönlendirme fikri saçma gelebilir. Göztepe Sahil'e bir iskele konsa güzel olur bu arada. Metro yolcusu iskeleden gemiye binip Kadıköy'e de gidebilir. karşıya da. İskele demişken Altunizade-Çamlıca Camii Metro fantezisini revize ederek NATO Yolu'ndan Anadoluhisarı'nda sahille buluşturup Göksu'dan Kavacık'a gitmeyi ön görmüşler. Anadoluhisarı'na konacak bir gemi ile Rumelihisarı'na geçip oradan Aşiyan fünikülerine geçip M6 Metrosu'na bol aktarmalı bir şebeke düşünmüş olabilirler. Fena fikir değil. M12 Ümraniye-Kazımkarabekir'den de sahile uzanabilirdi.
M2 Yenikapı-Hacıosman Metro Hattı'nın 2 istasyon daha eklenerek Çayırbaşı'ndan Sarıyer'e gitmesi de planlara alınmış.
Tüm yorumları çalıştayda sunulan bu haritaya göre yaptım. Sarı çizgilere dikkat.
1-Yenikapı-Beylikdüzü Metrosu
2-Söğütlüçeşme-İncrli/Halkalı-Bostancı
2020 bütçesinde bu 2 hat için bütçe ayrıldığını tahmin ediyorum. Yakında yayınlanır. Daha net görürüz. Ama Beylikdüzü Hattı mutlaka potaya girdi. Yenikapı-Sefaköy ve Sefaköy-Beylikdüzü şeklinde ayrı ayrı düşünülebilir. M7 Mahmutbey-Esenyurt uzatma inşaatı da 2 istasyon eklenip Beylikdüzü'ne gidecek. İstanbul'un Metrosu resmi sitesindeki güncellenen haritada inşaatı devam edenler "mor" renkle gösteriliyor. Beylikdüzü hattı da komple mor renkler arasına alınmış görünüyor. Küçükçekmece Kanal geçişi de tünelle olacak. Kanal ÇED Raporunda görünüyor. bu yüzden güzergah kaydırılmış ve K.Çekmece Metro-Marmaray Transfer İstasyonu iptal edilmiş. Kötü bir sonuç. Cennet Mahallesi'nin içinde olan istasyon da E-5'e alınış. Kanalı geçip Reşitpaşa'ya gidiyor, arada durak yok maalesef. Marmaray'a geçmek için Yenikapı'ya kadar gidilmek zorunda kalınacak. halbu ki Beylikdüzü-Avcılar-Küçükçekmece-Bakırköy ulaşımı için çok önemli idi. Şimdi İncirli'den M3'le geçilecek. Hayırlısı.
http://istanbulunmetrosu.ibb.gov.tr/Hom ... Lang=tr-TR
2023 hedefinde de bu 2 hat (Yenikapı-Beylikdüzü Metrosu ve Söğütlüçeşme-İncrli/Halkalı-Bostancı) görünüyor. Diğerleri 2023 sonrası diyor.
http://istanbulunmetrosu.ibb.gov.tr/Hom ... Lang=tr-TR
2040'a kadar başlanıp bitmesi beklenen hatlar ise haritada şöyle gösterilmiş. Sanırım 2024'teki seçimlerden sonra tekrar bir güncelleme olabilir. 2025-2040 Projeleri diyebiliriz ama kredi bulunurp, finansman anlaşması yapılırsa, bu takvimler öne çekilebilir Zamanla göreceğiz.
1-Vezneciler-Sultangazi/Fenertepe Metrosu
2-Eyüp/Feshane-Bayrampaşa LRT Hattı
3-M5 Sultanbeyli-Kurtköy Uzatması
4-M4 SAW-Kurtköy Uzatması
5-Altunizade-Sultanbeyli Metrosu
6-İstinye-Ayazağa-Kağıthane Mini Metro Hattı
7-SAW-Tuzla OSB-Gebze OSB
Bu 6 hattan 3'ü 2 havalimanının birleştirilme işine ait. M11 Zincirlikuyu'dan 3 katlı tünele girip Altunizade-SAW hattı ile birleştirme düşüncesi var. Bakanlık üstlenebilir. Bu arada çalıştayda 3 katlı tünelin karayolu bölümüne karşı çıkıldı. Sadece metro bölümünün yapılması önerildi. Ulaşım Master Planı'nda da yok zaten. Ama Ankara YİD ile Hasdal-Hekimbaşı Otoyolu bölümünü yapıp, alt katı boş bırakabilir. 3. Köprü'nün orta şeridi boş bırakıldı gibi. Böylece metro geçecek bir tünel kalmış olur. Oradan Söğütlüçeşme-İncirli mi yapılır yoksa Halkalı-Bostancı mı yapılır zaman gösterir. Yapı Merkezi ve Arup işbirliği ile proje yapılmış ve finansman da ayarlanabilirmiş. İBB bu projeyi sahiplenebilir. Değerlendiriyoruz dediler. Ocak ayında vizyon haritası açıklaancak. o zaman netleşir.
2040 Optimum Vizyon diye bir konsept belirlenmiş. Bazı ıvır zıvır dekovil, havaray, teleferik, nostaljik gibi hatlar iptal edilmiş. Yerine aşağıdaki hatlar eklenmiş görünüyor.
1-M7 Mahmutbey-Esenyurt-Beylikdüzü uzatması
2-Ambarlı-Beylikdüzü-Kıraç-Hadımköy Sanayi aksı
3-Yenibosna/Zafer-Güneşli-Tekstilkent
4-Taksim-Okmeydanı (E5)
5-M2 Hacıosman-Sarıyer uzatması
6-Altunizade-Ferah-NATO-Anadoluhisarı-Kavacık Metro Hattı
7-Üsküdar-Sahil-Harem Tramvay
8-Kadıköy/Söğütlüçeşme-Bostancı
9-Maltepe Sahil-Başıbüyük-Samandıra
10-M13 Hastane-İMES uzatması
11-Kartal Sahil-Uğur Mumcu
Bu hatların bazılarının etüd projeleri vardı. Bazıları da sıfırdan etüd edilecek. Çalıştayda her türlü öneriye açık şeklinde bahsedildi. Sanırım bazı revizyonlar görüşülüp son hali açıklanacaktır. M7 Esenyurt-Beylikdüzü uzatması zaten beklenen bir şeydi ama önceki proje Kıraç'tan TÜYAP'a gidiyordu. Bunu iptal edip direk Beylikdüzü E-5'e gitmesi için güzergah revizyon eklemesi yapıyorlar. Bu arada M7 Mahmutbey-Esenyurt bölümü zaten durmuştu, Altınşehir Kanal Geçişi'nden dolayı tünel revizyonu yapılıyordu. O iş bitmiş. Bunu da ekleyip son haline göre, kredi bulup hareketlenmesi planlanıyor. 2020 bütçesinde payı var.
Hadımköy Sanayi ve Tuzla OSB gibi bölgelere raylı sistemin gitmesi zaten herkesin hemfikir olduğu şeylerdir diye düşünüyorum. Bana ilginç gelen şey ise Yenibosna-Sultangazi Metrosu'nun kısaltılması oldu. İlk proje Yenibosna M1 İstasyonu'ndan başlıyordu, bu kısmı kesip, Beylikdüzü Metrosu'nun geçtiği, iç kısımdan yani Zafer Mahallesi İstasyonu'ndan başlatacakları anlaşılıyor. Demek ki M1'in daha fazla yolcu çekip patlamasını istemiyorlar. Çünkü aynı hattın Atışalanı-Kocatepe M1 bağlantısını da iptal edip, hattı Tekstilkent'teki depoya götürüp sonlandırmışlar. Askeri Bölge'nin imara açılıp konut yapma fantezisini de engellemişler. Çünkü Yaprakşehir-Sultangazi bölümü de iptal edilmiş. Orda zaten T4 vardı, Vezneciler-Sultangazi/Fenertepe metrosu da var. Ekstra hat mükerrer duruyor.
Diğer bir konu da Okmeydanı-Taksim Metrosu ön görülmüş. Piyalepaşa ve Dolapdere'den geçiyor. Toplamda 4 durak. E-5 Okmeydanı Kavşağı'ndan başlıyor. Metrobüsle Mecidiyeköy'den M2 ile Taksim'e geçip, yoğunluk oluşturmaktansa, Okmeydanı'ndan geçip kısa yolda Taksim'e ulaşma fikri güzel bence. İlgiç olansa Söğütlüçeşme-İncirli Metrosu ile transfer oluyor ama Halkalı-Bostancı Metrosu'nda Okmeydanı İstasyonu yok. Şişli'den direk Vatan'a geliyor. Arada başka durak yok. işin ilginci Vatan ile Kirazlı arasında da durak yok. Ekspres metro. Kirazlı'da M1B ve M3 var, keşke biraz daha güneyden gitse, Topkapı-Davutpaşa-Güngören-Parseller-Soğanlı-Mimarsinan/Basın Ekspres aksıyla Halkalı'ya gitse daha iyi olurdu diye düşünüyorum. Zaten "fikir projesi" diye söylediler, her türlü öneriye açıklar ama 12 güzergah etüd edilmiş en verimlisi bu çıkmış. Ekrem Bey, Güngören Merkez'e metro götürme konusunda vaadi vardı. Seçimden önceki haritasında Eyüp-Bayrampaşa LRT Hattı batıya doğru uzatılıp, Güngören-Parseller-Soğanlı-Mimarsinan/Basın Ekspres-Tevfikbey/Sefaköy aksıyla Halkalı'ya giden bir çizimi vardı. O çizimi de çevresindeki danışmanlarıyla hazırlamıştı. Onlar da şehir planlamada bilimsel kişiler. Belki tekrar gündeme gelir. laf açılmışken Eyüp-Bayrampaşa Meydan LRT Projesi, yeraltından gidiyor, T5 ile aynı kategoride değil, LRT tadında ve Feshane'den başlıyor. Feshane önemli. Çünkü Söğütlüçeşme-İncirli Metorsu tam buradan geçiyor. Haliç'in altından tünelle Sütlüce'ye gidiyor. İstasyon da tam denizin ortasında. her 2 yöne de çıkış verecek. Sistemleri farklıdır ama Feshane'de gerekli entegrasyon sağlanırsa, Okmeydanı-Taksim hattına bağlanıp Bayrampaşa-Taksim işletmesi olabilir mi? Hatırlayanlar olacaktır, 90'lı ve 2000'li yıllarda, M1 Otogar-Şişli etüdü vardı. Alternatif olarak Otogar-Osmanbey-Beşiktaş etüdü vardı. Her 2 etüdde de Okmeydanı odak nokta idi. Yani Otogar-Kocatepe-GOP-Eyüp-Okmeydanı aksı vardı. Şimdi bu aksa benzer şekilde Taksim-Okmeydanı-Feshane-Bayrampaşa Merkez aksı oluşursa çok güzel olabilir. Topkapı-Esenler minibüs güzergahına artık raylı sistem projesi düşünmek gerekiyor. Bu anlamda Bayrampaşa Meydan-Altıntepsi-Otogar-Atışalanı-Kemer-Tekstilkent aksı da etüd edilmeli. Tekstilkent'te depo var nasıl olsa, arkası da bom boş geniş arazi.
Destan gibi oldu ama diğer hatları da yıllarca konuştuk. Kadıköy-Bostancı Hattı ele alınmış ama Söğütlüçeşme'den başlıyor. Sanırım Moda Tramvayı'ndan dolayı Altıyol'dan geçmesi zor görünüyor. Yeraltından geçip delik deşik etmek istemiyorlar sanırım. Ama Söğütlüçeşme-Kadıköy aksına metro istemek her zaman dile getirdiğim bir husustur. Bu anlamda M12 Göztepe-Ümraniye Metrosu da Kızıltoprak-Ziverbey aksıyla Kadıköy'e gitse güzel olmaz mı? Dikey bir hattı batıya yönlendirme fikri saçma gelebilir. Göztepe Sahil'e bir iskele konsa güzel olur bu arada. Metro yolcusu iskeleden gemiye binip Kadıköy'e de gidebilir. karşıya da. İskele demişken Altunizade-Çamlıca Camii Metro fantezisini revize ederek NATO Yolu'ndan Anadoluhisarı'nda sahille buluşturup Göksu'dan Kavacık'a gitmeyi ön görmüşler. Anadoluhisarı'na konacak bir gemi ile Rumelihisarı'na geçip oradan Aşiyan fünikülerine geçip M6 Metrosu'na bol aktarmalı bir şebeke düşünmüş olabilirler. Fena fikir değil. M12 Ümraniye-Kazımkarabekir'den de sahile uzanabilirdi.
M2 Yenikapı-Hacıosman Metro Hattı'nın 2 istasyon daha eklenerek Çayırbaşı'ndan Sarıyer'e gitmesi de planlara alınmış.
Tüm yorumları çalıştayda sunulan bu haritaya göre yaptım. Sarı çizgilere dikkat.