brs-M.03:03 » Bursaray C Etabı [İnşaat Süreci]

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18144
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 07 Tem Çrş, 2010 19:57

İstasyonların isminin değiştirilmesi yolcu gözü ile yerinde bir hareket mi oldu peki? Takip etmişsinizdir İstanbul için bir ara tartışmıştık benzer durumları. Genelde belediyeler de biraz otobüs hatta geriden minibüs sistemlerinden gelen alışkanlıklar ile duraklara isim veriliyor, aynı yapı tramvay ve hatta metrolarda da devam ettirilmek istenmişti, bilinçli değil belki ama sonuç olarak hatalı durumlar ortaya çıkabiliyor. Bursa' da istasyon isim değişikliği doğru bir karar mı sizce?

mustafaguler
Müdavim
Mesajlar: 801
Kayıt: 05 Haz Cmt, 2010 17:12

Mesaj gönderen mustafaguler » 07 Tem Çrş, 2010 20:05

Özellikle Terminal İstasyonunun Batıkent olması bence tam yerinde bir karar oldu. Bu hattın istasyon isimleri ilk açıklandığı zaman kent gündeminde "acaba şehirler arası otobüs terminali bu bölgeyi mi taşınıyor?" diye bir soru oluşmuştu kafalarda.

Emirkoop ismide halk tarafından çok olumsuz karşılanmıştı. Nedeni ise Emirkoop bir kooperatif bir şirket olmasındandır. Şuan Özlüce ve Ertuğrulkent bölgelerinin gelişmesinde çok önemli bir rol alan bir firma diyebiliriz Emirkoop'a. Onun ismininde Yüzüncü Yıl olması gayet güzel oldu. Çünkü o istasyonun olduğu bölüm Yüzüncü Yıl Mahallesi olarak geçmektedir.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18144
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 07 Tem Çrş, 2010 20:11

Bakış açısı çok yerinde ama, yani evet özel bir firmanın yaptığı yerler ya da hatta merkezi bile orada olabilir ama bu belirleyici değildir mahalle ismi, ya da cadde kesişimi falan doğrusudur, orada da doğru bulunmuş. Diğer taraftan Terminal isminin verilmesi ile kafalarda hemen bir çağrışıma sebep olması da yerinde bir tespit. İşte enteresan İstanbul' da bu konuda fikir yürüten bir kaç aklı başında adam bulunabilir nüfusa kıyas yapıyorum da Bursa İstanbul' dan çok ileride gibi geliyor bana :) Ayrıca benim önem verdiğim kısmı bu değişikliğin hat açılmadan gerçekleştirilmiş olması, çünkü daha sonra isim değişikliği hem işletme ve yönetimler tarafından korkulan hemde yolcunun artık alışmış olması nedeni ile zor oluyor.

mustafaguler
Müdavim
Mesajlar: 801
Kayıt: 05 Haz Cmt, 2010 17:12

Mesaj gönderen mustafaguler » 07 Tem Çrş, 2010 20:25

Dediğiniz gibi hat açılmadan istasyon isimlerinin değişmesi çok iyi oldu.
Belki bir önce ki yazdıklarım da konuyu işlemişimdir ama yine hatırlatmak isterim ki Mudanya Yolu'nda ki hatta 2 istasyon yapılıyor ve istasyonların ismi Emek 1 ve Emek 2 olacaktı ama Emek 1 istasyonunun ismi Korupark İstasyonu olarak değiştirildi. Nedeni ise istasyonun önüne denk gelen Korupark AVM'nin BBŞ'ye Korupar İstasyonunun kaba inşaat masraflarını karşılaması. Ayrıca o bölgeye birde bizim Bursa'nın meşhur bat-çık (yarı tünel diyebileceğimiz) şeklinde kavşak yapılıyor ve Korupar yönetimi orayada para vererek Besaş Kavşağı yerine Korupark Kavşağı denilmesini sağladı. Korupark'ı bu konuda kutlarım, en azından Bursa'ya katkısını gösteriyor ama Emek 2 istasyonu her ne kadar Oyak Renault'un önünde de olsa Oyak Renault hiçbir yardım da bulunmadı ama Oyak, Bursa'ya yeni yapılacak 43bin kişilik yani stadyumun bir kale arkasının inşaat masraflarının karşılacağını söyledi.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18144
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 07 Tem Çrş, 2010 20:29

Bu yöntemden başka bir başlıkta bahsetmiştim, bir ara İstanbul' da da bu tip bir takım düşünceler olmuştu, yani ya birileri istasyonun inşaatını yaparak ya da istasyonun isim hakkı için çok ama çok ciddi meblağlar vererek bu yapılabiliyor, sonuçta ben işin kişisel yanında çok taraftar değilim, çünkü çok hoşlanılmayan ya da isminin verilmesi yanlış olabilecek yer ya da kişilerde belki bunu isteyebilir, şimdi diyeceksiniz ya vermezsin olur biter. Ama eşitlik ilkesi diye bir şey var adam gider mahkemeye bende istedikleri parayı veriyorum ve başkasına verilen hak gibi eşitlik ya da karşılıklılık mı denir ne ise istiyorum der, biraz sorunlu bir iş. Ama diğer taraftan işletmeci gözü ile bakarsam bence bu yapılmalıdır, belediyelerin ve Burulaş gibi Belediye İktisadi Teşekküllerinin maddi açıdan desteğe ihtiyaçları var ve bu tip işler iyi birer destektir.

Bir de ben öyle site adı gibi Emek 1, 2, 5 numara verilmesine hiç ısınmıyorum, o değişiklik ve düzenlemeler de yerinde olmuş.

btgn
Yıllık Paso
Mesajlar: 425
Kayıt: 08 Tem Prş, 2010 17:34

Mesaj gönderen btgn » 08 Tem Prş, 2010 17:59

Bu yöntemden başka bir başlıkta bahsetmiştim, bir ara İstanbul' da da bu tip bir takım düşünceler olmuştu, yani ya birileri istasyonun inşaatını yaparak ya da istasyonun isim hakkı için çok ama çok ciddi meblağlar vererek bu yapılabiliyor,
Bu yöntem terminal etabında Bursa için çok fayda sağlayacak. Terminal etabı için ortalama 9 istasyon yapılabilir. Buna karşılık istasyonlar standart istasyon aralıkları sikkate alındığında yol üzerindeki alışveriş merkezlerine denk geliyor. Bunlar,
1-Real ( bunun yerine metro grosmarket açılacakmış)
2-Özdilek
3-Buttim
4-Asmerkez
5-Anatolium

Hat üzerindeki 9 istasyondan 5'i belediyeden para çıkmadan yaptırılabilir.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18144
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 08 Tem Prş, 2010 20:51

Evet işte iyi bir yöntem ama doğru firmalar ile, mesela sizin de verdiğiniz örnek Real değişecek, Metro Gros Market olarak. Emin değilim ama ikiside aynı grubun şirketi olsa gerek, bu Avrupa' da özellikle Alman firmalarının dümeni diyeyim :) açarlar kaparlar açarlar kaparlar, adamın bir kaç markası var marketleri böyle ara sıra değiştirir, bir satış ve müşteri kafalama yöntemi olsa gerek. Şimdi orada Real zaten böyle bir işe girmez de, diyelim ki girdi ve istasyona Real AVM adı verildi, değiştiği zaman bu problem, adam da zaten değiştirmeyeceksin diye bir şeye imza atmaz, atamaz, sonuçta yabancı sermaya kalıcı olduğunun garantisi yok.

Bu tip konularda belediye yönetimi muhakkak adımlarını sağlam atmalı. Evet kabul ediyorum maliyeti düşürme, hatta sıfır maliyet ile istasyon yaparak kurulum maliyetini düşürmek için iyi bir yöntem, fakat çok ciddi düşünüldükten sonra. Firma adını örnek verdim bu yerli firmalar içinde geçerli olabilir, şu an ülkemizin içindeki ekonomik durum kağıt üzerinde harika, dolayısı ile kimsenin bir yer kapatacağı bence yok, zaten Bakkal Ahmet amca da metro istasyonu isim hakkını alamaz :) Ama Özdilek, bizim bildiğimiz kadarı ile Bursa' ya mal olmuş bir firma, yani en azından ben Özdilek denildi mi aklıma Bursa gelir, bu tip firmalar ile görüşülebilir, inşaat anlamında olmasa da, işletme sırasında bazı kalemlerin giderilmesi yönünde anlaşmalar yapılabilir.

mustafaguler
Müdavim
Mesajlar: 801
Kayıt: 05 Haz Cmt, 2010 17:12

Mesaj gönderen mustafaguler » 08 Tem Prş, 2010 21:02

Bu yöntem terminal etabında Bursa için çok fayda sağlayacak. Terminal etabı için ortalama 9 istasyon yapılabilir. Buna karşılık istasyonlar standart istasyon aralıkları sikkate alındığında yol üzerindeki alışveriş merkezlerine denk geliyor. Bunlar,
1-Real ( bunun yerine metro grosmarket açılacakmış)
2-Özdilek
3-Buttim
4-Asmerkez
5-Anatolium
Öncelikle aramıza hoşgeldiniz.

Dediğiniz belki olabilir ama Terminal etabında istasyon dizilimi büyük ihtimalle şu şekilde olacak;

1-Gençosman

2-Yeşilova

3-Beşyol

4-Küçük Balıklı

5-BUTTİM

6-Panayır

7-Ali Osman Sönmez Kampüsü (bu istasyon büyük ihtimalle As merkez'in önüne denk gelecek ama büyük ihtimalle ismi bu şekilde olacak)

8-Terminal (bu istasyonun da Anatolium olması gerçekten çok saçma olur. Firma istasyon masraflarını ödese bile adı Terminal olmalı)

btgn
Yıllık Paso
Mesajlar: 425
Kayıt: 08 Tem Prş, 2010 17:34

Mesaj gönderen btgn » 08 Tem Prş, 2010 21:02

Bu tip konularda belediye yönetimi muhakkak adımlarını sağlam atmalı.
Bu konuda benim düşüncem istasyon isminin tamamen değil de belirli bir dönem için isteyen firmalarca verilmesi. Sanırım Dubai metrosunda bu yöntem kullanılmıştı. Belediye 10 yıl için ihale açar en uygun teklifi veren istasyona ismini verir. Metro vagonlarına reklam vermek gibi birşey.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18144
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 08 Tem Prş, 2010 21:13

Metro ya da tramvay gibi çok uzun yıllarca kullanılacak, şehrin demirbaşına kayıtlı olacak bir yerin ismi de olabildiğince kalıcı olmalı, dolayısı ile öneriniz ekonomik olarak fizibl görülebilir ama pratikte toplu taşımacılıkta büyük önem arzeden pek çok taşı yerinden oynatır. Dubai de ki uygulama konusunda açıkçası pek bir fikrim yok, bir ara duymuştum ama fikrim yok, fakat Dubai ile kıyas çok doğru olmaz, orada zaten büyük firmalar bu işe girer o büyük firmalar da zaten herhalde Dubai devletinden bile zengindir :) yani devlet batar o batmaz.

Yolcu algısı ve yolcunun alışkanlıkları çok önemli. Şimdi ben İstanbul ve kısmen bazı Avrupa kentlerini bildiğim için oralar ile kıyas yapabiliyorum yanlış anlaşılmasın. İstanbul' da yaşanan hızlı ve çarpık kentleşme tam bir köy tarzı isimlendirmeye sebep olmuş komik olan İETT gibi bir kurum minibüs hatlarından gelen isimlendirmeleri bile kabul etmiş ve otobüs durakları hep böyle isimlendirilmiş. Ya soruyorum bir şehirde kaç tane Cami durağı olur :) düz mantık Cami sayısı kadar, ama işletme de saçma ha gidiyormu gidiyor, çünkü kimse yolcuya bir şey öğretmeye çalışmamış bu saatten sonra da zor zaten. Ama son yıllarda İstanbul' da da bazı değişiklikler yapıldı bazı hatalar ile birlikte. Mesela T4 hattında bir durağa bir firma ismi verildi ki evlere şenlik, firmanın adını yazmayacağım ama siyaseten olmayacak bir kişinin fabrikası, olmaz olmadı da nitekim ama ismi yine saçma oldu o başka. Viyana' dan örnek vereyim burada da bir kaç tren garında bu sorun vardı, devlet demiryolları başka isim, metro işletmesi başka isim veriyordu, sonra ikisini bir den kullandıkları çözüm de oldu, ama şu anda isimler ortak tek isme getirildi ama hala forumlarda vatandaşlar tartışıyor bu konuları.

Dediğim gibi ben Bursa' yı iyi tanımadığım için burada herşeyden önce yani aman maliyeti çıksın, az para harcayalımdan önce, Bursalılar için bir anlam ifade edecek, ve biraz olsun kalıcılığı garanti firmalar ya da sanayi siteleri ama hadi en olmadı okul isimleri olabilir. Hat her ne kadar bir HRS olsa da, bazı yerlerde acaba yer altı çarşıları inşa edilemezmiydi diye düşünüyorum, çünkü bu uzun süreli kalıcı gelir sağlanması anlamına geliyor.

mustafaguler
Müdavim
Mesajlar: 801
Kayıt: 05 Haz Cmt, 2010 17:12

Mesaj gönderen mustafaguler » 08 Tem Prş, 2010 21:20

Hat her ne kadar bir HRS olsa da, bazı yerlerde acaba yer altı çarşıları inşa edilemezmiydi diye düşünüyorum, çünkü bu uzun süreli kalıcı gelir sağlanması anlamına geliyor.
Bu dediğiniz şuan Şehreküstü ve Demirtaşpaşa istasyonların da mevcut. Yalnız şuan Demirtaşpaşa İstasyonunda ki dükkanlar kullanılmıyor ama ileri ki yıllarda bu istasyon da Osmangazi ve Şehreküstü gibi yolcu bakımından merkezi istasyon olacak.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18144
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 08 Tem Prş, 2010 21:25

Güzel yaklaşım, yani bunları düşünmek yada yapmak için zaten süper akıllı olmaya gerek yok, nasıl ki bizler rahat rahat düşünebiliyorsak belediye yönetimleri de düşünebilmeli, mümkün olan yerlerede yapabilmek için şartlarını (bence) zorlamalıdır, ve ilk etapta kullanılamayacak olması da bence sorun değil, şartlar olgunlaşınca da hizmete açılabilir, böyle bir düşüncenin olması da hoşuma gitti.

Kilitli

“Metro Projeleri, İhaleler, İnşaatlar” sayfasına dön