Mesaj
gönderen alabay » 17 Eyl Pzt, 2012 08:58
Hm, doğru, bu da ilginç bir tespit. Biz 2023e bu konuda saplanmamalıydık, ötesini düşünmeliydik, atıyorum 2089 senesi (M1 açılışı artı 100). Veya 2100 senesi. Yani, hakikaten öteye bakışla. Bütün dünyada görüyoruz, metro ve banliyö sistemlerin bir kısmı 100 veya daha da fazla senelik. nasıl olmuş da, O zaman bu kadar ilerisi düşünülmüş? Yani, bunu bugüne adapte edersek, bugün 2100 senesi için öteye bakmamız gerekirse, NE yapmamız gerekirdi? Gibilerinden. Tabiîki garip durumlar var, dünyanın en büyük (?) metro sistemi (veya ikinci büyük) Çinde, Şanghay idi galiba, 1995te mi ne zaman başladı (!). Ayrıca çok, ama çok eski olan ve fazla büyümemiş metro sistemleri de var, Budapeşte meselâ. Ama biz yine de Londra, Paris, New York ve Berline bir bakarsak, bence faydası olur. Bu kentler zamanlarında nasılmış? Kim neyi ne zaman nereye neden yapmış? Masterplânlar var mıymış, yok muymuş, değişiklikler nasıl olmuş? Berlin bölünmüş ve birleşmiş yine. New York sisteminin büyük bir kısmını yıkmış ve yine de koskoca bir şebekesi var. Londra iki apayrı sistemle hepsini kurmuş. Paris çok eski metrosuna çok daha sonradan ekspres metrosu eklemiş (RER). Yani, hepsi aynı tarihe de sahip değil, öğrenilecek çok şey var. Şimdi saymadığım metrolar da önemli olabilir, külüstürcükler bile. Ne bileyim, Lozan, Montreal, Glasgow. Bunlarla uğraşan bir enstitü bile kurabilirlerdi, ya İstanbul, ya da tüm Türkiye için!