brs-M.03:03 » Bursaray C Etabı [İnşaat Süreci]

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18144
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 30 Haz Çrş, 2010 22:06

Olsun olsun, dediğin gibi zaten gerek senin gerekse Hasan' ın çalışmaları olmasa bu iki başlıkta doğru düzgün ne bilgi olurdu ne de bizim bir şeyden haberimiz olurdu, emeği geçen herkese teşekkürler.

Bakalım yeni resimleri de merakla bekliyoruz, orada resim kalitesinden dolayı mı gözüm yanılıyor sol taraftaki yol standart balastlı yol üzerine beton travers fakat sağ taraf sanki beton zemin üzerinde gibi, yanılıyormuyum, öyle bir durum varmı gerçekten, sanmıyorum ama şimdi gözüme takılınca sorayım istedim :)

mustafaguler
Müdavim
Mesajlar: 801
Kayıt: 05 Haz Cmt, 2010 17:12

Mesaj gönderen mustafaguler » 30 Haz Çrş, 2010 22:22

orada resim kalitesinden dolayı mı gözüm yanılıyor sol taraftaki yol standart balastlı yol üzerine beton travers fakat sağ taraf sanki beton zemin üzerinde gibi, yanılıyormuyum, öyle bir durum varmı gerçekten, sanmıyorum ama şimdi gözüme takılınca sorayım istedim
Resim kalitesinden dolayı. Zaten taşıt araçların gitti sağ tarafta resimi çektiğim yerden 75mt sonra tünele giriyor ve o tünelin üstünden Bursaray geçerek Altınşehir'e gidiyor. Sol tarafta ise tünel olmadığı için araçlar daha yüksekteymiş gibi duruyor. Ayrıca perdeleme betonlarıda tüm Bursaray hattı boyunca aynı kalite malzemeden yapılmıştır.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18144
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 30 Haz Çrş, 2010 22:46

Yine bu resim üzerinden baktığımızda, yolun genişliğinden dolayı iyi bir alan da ayrılmış ortada peron için oldukça geniş bir alan kalıyor, normalde 5 metre min. metro istasyonları için iyi, ha tabi yan peron olan yerlerde 2,5 - 3 metre olan istasyonlar da var. Fakat kapasitesi yüksek hatlarda sanırım 7 m. civarından oluyor minimum, göz kararı ile bu Küçük Sanayi istasyonunda bayağı geniş bir orta peron inşa edilecek gibi görünüyor.

mustafaguler
Müdavim
Mesajlar: 801
Kayıt: 05 Haz Cmt, 2010 17:12

Mesaj gönderen mustafaguler » 30 Haz Çrş, 2010 22:56

Yine bu resim üzerinden baktığımızda, yolun genişliğinden dolayı iyi bir alan da ayrılmış ortada peron için oldukça geniş bir alan kalıyor, normalde 5 metre min. metro istasyonları için iyi, ha tabi yan peron olan yerlerde 2,5 - 3 metre olan istasyonlar da var. Fakat kapasitesi yüksek hatlarda sanırım 7 m. civarından oluyor minimum, göz kararı ile bu Küçük Sanayi istasyonunda bayağı geniş bir orta peron inşa edilecek gibi görünüyor.
Dediğiniz gibi istasyonların hepsi (hemzemin istasyonları için) genelde genişliği 5-6mt arasında uzunluğu ise +/-100 mt civarında. Yalnız bu oratalama ölçütler yeni açılacak olan Altınşehir, Özlüce gibi istasyonlarda da aynı olacak mı onu merak ediyorum. Uzunluk açısından bakıldığında yine 100mt olması lazım ama genişlik belki 1mt civarında oynayabilir. Resim çekmek için gittiğimde bu konuya dikkat edeyim.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18144
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 30 Haz Çrş, 2010 23:20

Uzunluk değişmez, şimdi araç kupleli boyunu bilmediğim için bir şey diyemiyorum ama 4' lü dizi peronları 100 metrenin altında zaten olamaz, ortalama bu tip araçların kupleli boyu 25-27 metredir peron boyuda 110 metredir.

Genişlik farazi bir durum daha doğrusu mekana göre değişiklik gösterebilir, bunun bir standartı muhakkak vardır ama istasyonun konumu önemli, mesela bizim M2 hattında da yan peronların genişliği çok fazla değil ama bu delme tünel istasyonlarda yan peron inşa ediliyor ise nerede ise standart, daha geniş örnekleri de var yok değil ama bir önceki mesajda yazdığım gibi biraz da hattın inşasından önce yapılan kapasite projesi ile de alakalı bir durum olsa gerek.

mustafaguler
Müdavim
Mesajlar: 801
Kayıt: 05 Haz Cmt, 2010 17:12

Mesaj gönderen mustafaguler » 06 Tem Sal, 2010 09:15

Haftasonu resim çekecektim ama ne yazık ki fırsat bulup çekemedim ama Küçük Sanayinin oradan aracımla geçerken Küçük Sanayi ile Altınşehir (Üniversite hattı) arasında rayların döşendiğini ve elektrik direklerinin dikildiğini gözlemledim. Daha 5 gün önceye kadar bu bölümde ne dikilmiş ne de kenera yuvalanmış elektrik direği yoktu.
Bir arkadaşımın bana verdiği bilgiye göre ise Özlüce istasyonunun olduğu bölümde yavaş yavaş elektrik tellerininde direklere monte edildiğini benimle paylaştı. Yalnız istasyonlar hala kaba inşaat halindeymiş, eğer bu iki hafta boyunca 7/24 esasına göre çalışılırsa istasyonların bitebileceğini söyledi. En kötü ihtimalle üniversite hattının ilk 3 istasyonunda test sürüşleri bu ayın son haftasında başlıyacak gibi görünüyor.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18144
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 06 Tem Sal, 2010 09:29

Katener direkleri dikmek ve teli çekmek işin kolay kısmı sonrasında o katener tellerinin ayarlanması var, pozlama demek doğru olurmu bilmiyorum ama, sonuçta o tellerin de bir güzergahı var, yatay ve dikey eksendeki konumuna göre gerdirme asma işlemleri yapılacak, en son olarak staggerleme dediğimiz pantografın telde gezinmesinin kontrolü yapılacak, sonrada elektrik verilerek elektrikle ilgili oluşabilecek sorunlara bakılacak. Bunları belki sizler biliyorsunuzdur ama olur ya okuyuculara faydası olur diye yazma gereği hissettim. Fakat katener aşamasına geçilmiş olması güzel gelişme sonuçta son aşamadaki staggerlemenin doğru yapılabilmesi için ray hattınında nihai şekilde konumlanmış olması gerekir, bu da işlerin bitmeye yakın olduğunu gösteriyor bana göre de.

mustafaguler
Müdavim
Mesajlar: 801
Kayıt: 05 Haz Cmt, 2010 17:12

Mesaj gönderen mustafaguler » 06 Tem Sal, 2010 09:36

Evet deiğiniz doğru Esat Bey. Ama en azından hatta bişeylerin yolunda gittiğinin göstergesi biraz önce yazdıklarım.

Birşey sormak istiyorum acaba bu pantografın testleri uzun sürer mi? Ortalama 4km bir hatta bu test normalde ne kadar sürmesi lazım?

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18144
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 06 Tem Sal, 2010 09:41

Açıkçası test süresine hiçbir şey diyemeyeceğim ve çok uzun yıllar oldu katener ekibi ile çalışalı yani bir gecede kaç metre hattı pozlayabiliyorlardı hatırlamıyorum ama 4 km çok uzun bir mesafe değil ve işletmedeki bir hat gibi kısıtlı vakit sorunları yok, dediğiniz gibi 7/24 çalışırlarsa bu iş çok kısa sürede biter, fakat dediğim gibi 11-12 yıl önce çalışmıştım katener ekipleri ile :) bu yüzden süre hatırlayamıyorum. Staggerleme kontrolü zaten çok uzun bir süreç değil, yani eğer bir hata yok ise küçük gerdirme yükseltmeler ile ayarlaması yapılabiliyor, sadece dikkat isteyen bir işlem olduğu için özellikle sekşın ve hat sonu gibi başka telin hatta giriş çıkış yaptığı noktalarda aşırı dikkat ister. Sonrasında enerji verildikten sonra nasıl bir çalışma var onu da tam bilmiyorum, yani ölçüm nasıl yapılıyor, izolatörlerde, ayırıcılarda sorun varmı bunlar kontrol ediliyor herhalde.

mustafaguler
Müdavim
Mesajlar: 801
Kayıt: 05 Haz Cmt, 2010 17:12

Mesaj gönderen mustafaguler » 06 Tem Sal, 2010 09:55

O zaman bu çalışmalar rahat 1 hafta içinde bitebilir.
enerji verildikten sonra nasıl bir çalışma var onu da tam bilmiyorum, yani ölçüm nasıl yapılıyor, izolatörlerde, ayırıcılarda sorun varmı bunlar kontrol ediliyor herhalde.
Bazen geceleri (gece 1den sonra) hatta Burulaş'ın raylar üzerinde aracını görüyorum.(mevcut hatta) Sanırım hem hattın elektrik aksamının kontrolünü hem de ölçümünü yapıyorlar. Galiba açılacak olan hatta da Burulaş bu işlemleri kendi yapacak sanırım. Bundan iki hafta önce depolama alanında yeni açılan yollar vardı ve elektrik tellerini ayarlıyorlardı.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18144
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 06 Tem Sal, 2010 10:30

Onlar bakım onarım ekipleridir, katener hattında düzenli olarak bakım yapılır, bazen ayarı bozuk yerler olabilir bunlar düzeltilir, ya da eskimiş hasar görmüş izolasyon ve bağlantı malzemeleri kontrol edilir, sonuçta elektrik şakaya gelmez, bir sorun olduğundan işletmenin aksaması ayrı bir sorun meydana gelebilecek bir kazanın istenmeyen sonuçları ayrı bir durum, bu yüzden katener bakımı da hat bakımı kadar önemli.

Burulaş ta diğer şirketler ile aynı statüde olsa gerek yani Belediye İktisadi Teşekkülü, dolayısı ile inşaatı belediye yaptırdığı için işletme imtiyazını da bir sözleşme ile Burulaş' a verecektir. Şu an için İstanbul ve Ankara dışı kentlerde pek bunun aksi bir durum görünmüyor gelecekte de, sadece geçenlerde Gaziantep raylı sisteminde işletmenin ihale edileceği gibi bir şeyler okudum ama çok detaylı bir haber değildi bu yüzden anlamlandıramadım.

mustafaguler
Müdavim
Mesajlar: 801
Kayıt: 05 Haz Cmt, 2010 17:12

Mesaj gönderen mustafaguler » 07 Tem Çrş, 2010 19:28

Burulaş ta diğer şirketler ile aynı statüde olsa gerek yani Belediye İktisadi Teşekkülü, dolayısı ile inşaatı belediye yaptırdığı için işletme imtiyazını da bir sözleşme ile Burulaş' a verecektir.
Burulaş'ın açılımı Bursa Ulaşım Anonim Şirketi'dir. Bursaray tamamen BBŞ'nin malıdır ve Burulaş sadece işletmesini yapmaktadır. Burulaş her ne kadar bir AŞ şirkette olsa %50'den fazla hisse BBŞ'ye ait olan bir firmadır.

Bu arad size yeni bir bilgi aktarayım; Üniversite hattında ki Emirkoop ve Terminal isimleri kaldırılarak Yüzüncü Yıl ve Batıkent olarak değiştirilmiş. Ayrıntılar aşağıda alıntı yaptığım haberde.
İnşaat Mühendisleri Odası (İMO) Bursa Şubesi üyeleri, Bursa hafif raylı sistemin C etabı inşaatını yerinde inceledi.

Geziye İMO Bursa Şube Başkanı Necati Şahin, yönetim kurulu üyeleri ve odaya bağlı mühendisler katılırken, Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreter Yardımcısı Mustafa Altın, Raylı Sistemler Daire Başkanı Eren Kural ve Raylı Sistemler Yapım Şube Müdürü Ferit Çam katılımcılara eşlik ederek, proje hakkında bilgi aktardı. Gezi kapsamında Ertuğrul İstasyonu´ndan Özlüce İstasyonu´na kadar yürüyen oda üyeleri, Altınşehir, Ertuğrul, Özlüce, Yüzüncü Yıl, Batıkent, Üniversite istasyonlarını kapsayan BHRS C etabının son durumu hakkında bilgi sahibi oldu.

İMO Bursa Şubesi Başkanı Necati Şahin, Bursa´nın en önemli problemlerinden birisinin ulaşım olduğunu ifade ederek, yapımı tamamlanacak C etabı ile hem ulaşım açısından önemli bir aşama kaydedileceğini, hem de BursaRay´ın kapasite kullanım oranında ciddi bir artış meydana geleceğini dile getirdi.

Resim


Raylı sistemin kapasite kullanımındaki düşüşe dikkat çeken Şahin, "Şehir içinde faaliyet gösteren öteki ulaşım araçlarıyla birlikte entegre olarak kullanılamaması yüzünden hafif raylı sistemin kapasite kullanımı her geçen gün azalmaktadır. Bunun önüne geçilebilmesi için hat uzunluğunu artırmak, aktarma istasyonlarının yapımı, ulaşım politikalarında ciddi revizyon ve hafif raylı sistemi diğer toplu ulaşım araçları ile entegre olarak kullanmak gerekmektedir" dedi.


Temmuz ayında yapımı tamamlanmış olan kısımların test çalışmalarına başlayacaklarını belirten Raylı Sistemler Daire Başkanı Eren Kural, Mudanya Yolu´nda yapılacak ilavelerle birlikte projenin Eylül 2011 itibariyle tamamlanmasını planladıklarını ifade etti.


C etabının tamamlanması ile BursaRay´ın 35 istasyona ulaşacağını söyleyen Kural, hat uzunlukları hakkında bilgi verdi. Kural, "C etabının toplam hat boyu 8 bin 855 metre uzunluğunda olup, üniversite hattı 6 bin 622 metre, Mudanya Yolu kuzey hattı ise 2 bin 233 metre uzunluğundadır. Üniversite hattında orta peronlu 6 istasyon yer alırken, Mudanya Yolu kuzey hattında ise 2 adet istasyon bulunmaktadır" dedi.
Projenin finansal yönü hakkında da açıklamalarda bulunan Kural, Avrupa Yatırım Bankası tarafından projenin kredilendirildiğini söyledi. Kural, "Projenin toplam maliyeti 232 milyon 500 bin eurodur. Bunun 100 milyonu Avrupa Yatırım Bankası´nın kredisi ile karşılanırken 132 milyon 500 bini belediyenin öz kaynakları ile karşılanmaktadır" diye konuştu.

C etabını 3 bölüme ayırdıklarını dile getiren Kural, Haziran 2010 sonu itibariyle, Küçük Sanayi Sitesi - Özlüce arası arasında ki 3 kilometrelik hattın yüzde 80, Özlüce - Üniversite arasındaki 3,6 kilometrelik 2. bölgenin yüzde 40, 2,2 kilometrelik Mudanya Yolu kuzey hattı ilavesinin de yüzde 15 oranında tamamlandığını sözlerine ekledi.


Kaynak: http://www.bursa.bel.tr/?baslik=imo-dan ... er&id=3185

Kilitli

“Metro Projeleri, İhaleler, İnşaatlar” sayfasına dön