Bildiğim kadarı ile M1 hattı için 78 araç tahsisli idi, hadi 80 diyelim zaten pik saatte de hatta 76 araç bulunuyor, toplam araç sayısını ben 107 diye biliyorum ama daha önce Ulaşım A.Ş. nin sitesine koyduğumuz dökümanda 105 yazıyor, biz bu rakamı kriter alırsak geriye 25 araç kalır yani 6 set.
Hattın Otogar - Kirazlı çalışacağını düşünelim sizce yetermi?
Bence çalışır ama yetermi bu tartışılır, yaptığım hesaplar tabii ki yaklaşık metrajlara ve olasılıklara dayalıdır.
Hattı gidiş dönüş 11 km olarak hesapladım (İBB de tek yön 5400 m. diyor) saatte ortalama 50km lik hız ile tek yönde yolculuk süresi 13 dk., buna 2 dk. da peronda bekleme süresi ekleyerek 15 dk. tek yön süresi hesapladım.
Bu hesaptan yola çıkarak her iki başta birer araç peronda iken 4 dk. aralıklar ile 6 diziyi hatta yerleştirebiliyoruz, tabi pik saat falan yok yapılabilecek en sık sefer zaten 4 dk.
Şöyle diyelim yada :
Otogar------Esenler------Menderes------Üçyüzlü------Bağcılar------Kirazlı
Araç->----------------->-Araç->--------------->-Araç->---------------------
------------------------<-Araç-<---------------<-Araç-<-------------<-Araç
İşte o aralar aşağı yukarı 4 dk.
Ama planlandığı gibi Aksaray-Havalimanı ve Aksaray-Kirazlı olursa onu oturup yeniden hesaplayıp planlamak lazım.
Uzun biraz amaEsat yazdı:Valla ben hesabın içinden çıkamadım, yani çıktım biraz ama tıkandım, çünkü bu iş böyle tek bir saat içindeki seferler ile hesaplanmaz, zaten bu işi yapan yazılımlar var, orada ortalama hız, istasyon adedi, hattın uzunluğu, araç adedini falan girer pik saat aralığında kaç araç normalde kaç araç çalıştıracaksın belirlersin o yazılım tarifeni oluşturur, bizim süper amatör ötesi oldu
şöylekine :
105 araçtan 8 ini yedek ayırdım yani 2 dizi, 1 taneyi de arızaya bıraktım, kaldı 96 araç 24 set, bu setlerden 13 adedini M1 Aksaray-Havalimanı, 10 adedini M3 Aksaray-Kirazlı arasında çalıştırır isek her iki hattında pik işletmesi 4,5 dk. oluyor, aslında iyi değil çünkü zaten ilk seferde Otogar dan sonra Aksaray' a dönüşte trenler üst üste bindi, ben burada M3 araçlarını Otogar ya da Esenlerde bekleterek M1 Aksaray araçlarının yarım dakika arkasına attım, ve seferlerde son duraklarda bekleme yok yani gittiği gibi geri kalkacak araçlar.
Dolayısı ile bu biraz sıkışık bir işletme Aksaray-Otogar arasında 2 - 2,5 dk da bir araç oluyor ama diğer taraflarda 4,5 dk. elde kalan bir seti de Otogar-Kirazlı arasına mekik olarak koydum ki M3 te oluşması muhtemel yoğunluğu biraz kırsın, diğer türlü hesap çok karışıyordukolaycıyım vesselam.
Tabi dediğim gibi, bu kafadan yapılmış hesap, eğer böyle bir işletme olacaksa ki Ulaşım A.Ş. yapmayı planladığını bilgi edinmeye verdiği cevapta belirtmişti, bu tarifeyi yapacak arkadaşların ve dispeçerlerin işi zor![]()
kırmızılar M1 araçları, morlar M3 araçları, pembe olan tek Otogar-Kirazlı ring.
Diğer taraftan başka bir takım handikaplar olabilir, ABB-SGP araçları manuel yani M2 araçları gibi uzaktan kullanıma sahip değiller, bu biraz risk ama hatta ve araçlarda ATC var dolayısı ile bu manuel in riskini azaltıyor, geçtiğimiz günlerde dünyadan verdiğimiz bir iki kaza haberi vardı hatırlarsanız, böyle durumları yaşamayı istemeyiz, aldığımız bilgide hattın bu şekilde işletilebilmesi için operasyon yazılımının değiştirileceğinden de bahsediliyordu ki buna mecburlar, bir diğer hususta hattın balastlı altyapısının artık sona yaklaşıyor olması, yani ya hattın tamamında tüm balastın yenilenmesi ya da betona tespitli hale getirilmesi de gerekiyor ki bu yoğunlukta bir işletme ile uzun ömürlü hale gelsin.


Sana gelince Başar, ilk başlardaki mesajlarda belirtmiştik bu hattın 2. etabı Halkalı' ya uzanacak hatta Küçükçekmece Belediyesinin sitesinden bir harita ile Mehmet o etabın güzergahını da az çok çıkartmıştı.