ist-M.03:04 » M4 Kadıköy-SGH-Tuzla Metro Hattı [İnşaat Süreci]

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5583
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 24 Eyl Prş, 2009 15:59

Kısaltmalar bence kültürsüz. Tam yazılsın. Ayas'ın ne olduğunu herkes nereden bilsin?! Adalet Sarayı da yeter. Ama Adalet derler ... Emniyet gibi :-)

B. Alabay

Hakan
Kadrolu Personel
Mesajlar: 1434
Kayıt: 29 Oca Sal, 2008 15:44

Mesaj gönderen Hakan » 24 Eyl Prş, 2009 17:27

Adliye desinler, daha mantıklı o zaman. Yinede değişeceini düşünmüyorum Hastane olarak kalır..

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5583
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 24 Eyl Prş, 2009 17:43

Neyse ki, Kıyıda Bir Yer 1, Kıyıda Bir Yer 2 falan demiyorlar.

B. Alabay

Hakan
Kadrolu Personel
Mesajlar: 1434
Kayıt: 29 Oca Sal, 2008 15:44

Mesaj gönderen Hakan » 24 Eyl Prş, 2009 18:22

Keşke az daha okuyup ormancı olsaymışım, pardon ÖSS'ye daha fazla çalışıp branş değişikliği ile inşaatçı olsaymışım, ya da en azından siyesi torpille de olsa söz sahibi olsaymışım, istasyon isimlerini adam akıllı hale getirirdim, en basitinden Hastane demezdim, ya da Tavşantepe'de yapılacak istasyona Kaynarca hiç demezdim.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18150
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 25 Eyl Cum, 2009 13:32

Kontrolörler otobüsçü olunca böyle oluyor, otobüs durağına benzeyen isimler, kaldı ki o isimler otobüs durağında bile yanlış oluyor :)

Hakan
Kadrolu Personel
Mesajlar: 1434
Kayıt: 29 Oca Sal, 2008 15:44

Mesaj gönderen Hakan » 25 Eyl Cum, 2009 18:58

Merak ettiğim bir husus var, acab İBB bir metro hattının yapım sürecinde, gerekli etütleri nasıl yapıyor. Yolcu sayımları falan özel bir çalışmayla mı yapılıyor yoksa, İETT ÖHO minibüs yolcu sayılarını mı baz alıyorlar.

Konu nereden çıktı diyeceksiniz, ben bu hattın doğu ucunun bittiği noktadan çok rahatsızım, 84 yılının Kasım ayından beri yani neredeyse doğduğumdan beri Pendik'in çeşitli mahallelerinde oturdum, özellikle anadolu yakasının çoğunu avucumun içi gibi de bilirim.

Metro Pendik'in tavşantepe mevkiinde sonlandırılacak, tavşantepe 15 sene öncesine kadar güneyinde siteler yokken zeytinlik bir alandı, kocaman bir alanda da mezarlık var, bölgede konutlar var ama sorun E-5in kuzeyinde yapılaşma olmamasında, zaten kuzeye alt yada üst geçit de yok, hatta tavşantepe de otobüs durağıda yok, öyleki yıllardır bölgede minibüsten inen hiç kimseyi de görmedim. Tavşantepe'de Pendik Emniyet müdürlüğü ve Kaymakamlık vardı, bu sene içerisinde Kaymakamlık Çamçeşme'ye taşındı, Çamçeşme neresi derseniz, az sonra söyleyeceğim.

Metroyu bu Pendik'in en ıssız yerinde bitirecekler ama daha doğuda güneyde Kaynarca, kuzeyde Fevzi Çakmak, Esenler,Çamçeşme ve Kavakpınar mahalleleri var, takriben nüfus 200.000.

İETT bölgeden Kadıköy'e otobüs koymuyor, sebebi otobüs olmaması imiş, ama sabahları 5 otobüs E-5'den numarasız olarak Kadıköy'e sefer düzenliyor, ayrıca Metrobüs Uzunçayır ile Kaynarca tersane kavşağı arasında körüklü bir otobüs sefer yapıyor.

İETT yolcu sayımlarını nasıl yapıyor onu da anlamış değilim, bölge çevrede Kaynarca olarak biliniyor ve E-5 üzerinde 2 tane durak var, 500T otobüsleri ortalama 3-4 dk 'da bir Tuzla'dan dolu vaziyette geliyor, gözlerinizle görmenizi tavsiye ederim, her gelen otobüs tıka basa doluyor ve Kozyatağı'na kadar yolcu sayısı azalarak devam ediyor, yani Kaynarca yolcusu bölgeden binip 20 km alan içerisinde dağılıyor. Bunlara ilave 130 130A gibi hatlar da var ki, onlar 500T den daha kötü.

Bu kadar yazıyı yazma amacım, bölgeye otobüs koydurmaya çalışmak değil, amacım neden İBB gerçek sayımlar yapamıyor.

Ben bu metro hattının;

Resim

tavşantepe'den itibaren kuzeye yönlenerek Aydınlı'ya gitmesi gerektiğini düşünüyorum.

Daha önce bölgede planlanan hatları çizmiştim, yani bu hattın Aydınlı'ya ulaşması kritik bir değere sahip.

Bu uzatma, eğim problemi yaşamayacaktır, sadece Esenyalı ve Kavakpınar arasında kalan alanın seviyesi deniz seviyesinde ama orada bile çok büyük ihtimalle yer altından gitmesinde sorun çıkmayacaktır, toprakta etütler yapıldığında da çok yüksek ihtimalle sağlam olmayan bir yapıyla karşılaşılmayacak.

Olur'da bir ortamda derdimi anlatma imkanım olursa, bu konuyla ilgili konuşmak da istiyorum, bir şey baştan düşünülmelidir, bugün bu planı yapmayanlar yarın daha fazla gayret göstermek zorunda kalacak, Çamçeşme Kavakpınar'ın hemen güneyindeki mahalle, sadece 2 yıl içerisinde özel sektör ve kamu Çamçeşme ve çevresinde 500 milyon dolarlık yatırım yaptı, neden belediye bunu bugünden düşünmüyor anlayamıyorum.

Resim

İşte gelecekte görülecek ağ, burada Kaynarca'da doğudaki mavi hat benim düşündüğüm uzatma.

Umarım İBB inşaatını yakın tarihte yapmasa bile bu ağ mantığını bir an önce kafasına oturtur ve planlarına bu uzatmayı da alır...

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18150
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 25 Eyl Cum, 2009 20:08

Güzergah konusunda hem fikiriz, Anadolu yakasını çok iyi bilmem ama Tuzla, Aydınlı, Orhanlı civarını ve ulaşım problemlerini az çok bilirim, ve söylediklerinizde haklısınız bence de bu hat eğer Havalimanına gitmiyorsa bile Aydınlıya gitmelidir. Daha önce burası ile ilgili bir kaç öneriniz vardı, hepsi birlikte ele alınarak ortaya farklı varyasyonlarda çıkarılabilir, yani önce Sabiha Gökçen' e varan oradan Orhanlı üzerinden Deri Sanayii ve Aydınlı şeklinde giden bir hat bile olabilir, ama sizin yolcu yoğunluğu tespitiniz zaten doğru ve bu tespit üzerinden de haklı olduğunuza katılıyorum.

İBB bu işleri nasıl yapıyor? Benim bildiğim uzun zamandır uygulanan bir yöntem, güzergah üzerinde belli noktaların tespiti, bu noktalarda belli sayıda gün boyunca tam gün video kayıdı. Daha sonra bu videolar üzerinden pik saat ve normal saatlerde geçen otomobil ve toplu taşıma araçlarının sayı olarak tespiti, toplu taşıma araçlarında pik saat ve normal saate göre ortalama yolcunun araç adedi ile çarpılması :) yani bu kadar basitmi diyeceksiniz ama bundan 10 kat daha komplike değil buna da eminim, çünkü yöntemin temeli bu iyi biliyorum. Diğer taraftan bu yöntem dışında İMP nin gerçekleştirmiş olduğu bir anket var, bu anket çalışması benim bildiğim Master Plan çalışması için gerçekleştirildi ve İstanbul' un yolculuk analizi çıkartıldı, hatta devasa bir de matris hazırlamışlardı, çok detaylı ve güzel bir çalışmaydı, işte bu çalışma mesela diyordu ki, Bağcılar' a şu kadar metro hattı yapılmalı ki, bilmem kaç milyonluk ilçenin dağılımı sağlansın, ama bu hemen bazı çevrelerce İBB oy potansiyelini yemliyor diye haber oldu. Yahu ne alakası var 3-4 milyon insanın yaşadığı 1 den fazla ilçenin ihtiyacını karşılayacak projeler bunlar, bu insanlar her gün başka ilçelere geçmek için o daracık yollarda minibüsler ile yolculuk edeceklerine insan gibi yolculuk edecekler milli servet kurtulacak, ama yok :) bu izah edilemedi.

Şimdi Anadolu yakasına gelirsek, bu yaka Avrupa yakasına göre trafik olarak bence daha iyi durumda, sorun kuzeye hitap eden yolun paralı yol olması birazda, yani Avrupa yakasında E-5 e biraz alternatif olabilen otoban bağlantı yolu var ama Anadolu yakasında bu yok ve bütün yük E5 üzerinde, dolayısı ile otobüsler Tuzladan itibaren dolu olarak kalkıyor ve Kozyatağına kadar dolu geliyorlar, zaten bu hattın kapasitesi ilk başta hafif raylı sistem olarak düşünülmüş fakat sonradan bu yanlıştan dönülerek proje metro kapasitesine terfi ettirilmiştir. Şu an geriye kalan tek sorun hattın son noktasının neresi olacağı ve bu nokta civarında başka hatlar ile entegrasyon olup olmayacağı gibi ileriye dönük düşüncelerin belirginleşmesinin zorunluluğu. Şimdi bende düşündüm acaba Hakan Bey kadar bu konuyu onlar da düşünüyorlarmı? :) Sanmıyorum dersem ayıp olurmu?

Hakan
Kadrolu Personel
Mesajlar: 1434
Kayıt: 29 Oca Sal, 2008 15:44

Mesaj gönderen Hakan » 25 Eyl Cum, 2009 22:44

Anadolu yakasının trafik sorunu elbette avrupa yakasına göre daha iyi durumda, zaten anadolu yakasının ulaşım sistemi avrupanın ki ile benzerlik bile taşımıyor, anadolu yakası denize paralel ana akslara dikey bağlantılardan oluşuyor, TEM hizasındaki yerleşimler henüz ilçe olan, çok büyük olmayan yerler, avrupa yakasında ise kuzeye yerleşim bile anadolu yakasına yaklaşıyor, bir de batı yönü var.

Trafiği tetikleyen büyük sorunlardan biri de söylediğiniz gibi TEM. 2km mesafe olan Çamlıca gişeleri ve Smandıra gişelerinden geçip para ödüyorsunuz, Kurtköy'de ve Şekerpınar'da da para ödüyorsunuz, gişeler en az Gebze'de kurulmalı ve daha batıda gişeler kaldırılmalı.

Tüm bunların yanında TEM'i kullanan İETT bile ya 1 ya da 2, halbuki 500T dediğimiz hattan bazı otobüsler bile Kartal-Samandıra bağlantısından TEM'e çıksa, E-5 de onlarca otobüs trafik dışı kalır.

Otobüs hatlarının düzenlenmesi başlıbaşına bir konu, metro açıldıktan sonra zaten köklü değişimler olacaktır.

Metronun son noktası konusunda, önceleri bende direk Havalimanı bağlantısı düşünüyordum, ama özellikle Kartal-Pendik arasındaki bölgede kuzeyde dik yamaçlar var, Yakacık bölgesi yani, tam Pendik öprüsünde ise Gözdağı var, İBB tesislerinden birisi var hatta, çok yüksek, havalimanına tırmanmak için tek şans Kaynarca'ya kadar gelmek ama bu kez de hat sanki geri dönüyor gibi kavisler çizerek oraya ulaşcaktı, tek bir hat olsa Kadıköy-Sabiha Gökçen belki de 1 saat sürecek, ki şu an karayolu ile bile o kadar sürmes imkansız.

Pendik'de Yanikapı'dan sonra en büyük iskelenin yapılması planlanıyor, İDO ve marmaray zaten entegre oluyor derken, Pendik'i merkez yapıp Pendik-Havalimanı arasında ayrı bir hat yapmak daha mantıklı geldi, zaten Kurtköy'ün ilçe olması an meselesi, bence İstanbul'un gelecek 20 yılda en çok değerlenecek yeri, geçen 10 yılda da en çok değerlenen yeri oldu.

Bu değerlendirmelerden sonra hattın en mantıklı son bulacağı yer Aydınlı kalıyor, onun sebebi de Tuzla'dan Havalimanına yapılacak hattın bu hatla entegre edilmesi, tabi bu entegrasyon aynı zamanda, hatların ağ mantığı sayseinde homojen bir yolcu dağılıma sahip olmasına vesile olacak, Aydınlı'nın 100.000'lik planlarda merkez kabul edilmeside bence bu fikri destekleyici bir unsur labilir.

Eklediğim haritadaki hatların yapılması kesin diyebilirim, sadece söylediğim Kaynarca-Aydınlı arasındaki mavi hat kalıyor eksik, o olmayınca hiç bir hat biribirine direk bağlanmıyor, 3 tane denize dik inen hat var ama ayrı ayrılar, bu bağlantı ile 3 hat entegre olacak.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5583
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 26 Eyl Cmt, 2009 13:11

Otobüs hatlarının düzenlenmesi başlıbaşına bir konu, metro açıldıktan sonra zaten köklü değişimler olacaktır.
Nah olacaktır! :twisted:

B. Alabay

Hakan
Kadrolu Personel
Mesajlar: 1434
Kayıt: 29 Oca Sal, 2008 15:44

Mesaj gönderen Hakan » 26 Eyl Cmt, 2009 13:15

Eğer otobüslerde köklü değişim yapmazlarsa kusura bakmayın ama metro sinek avlar, herkes evinin önündendeki caddeden direk Kadıköy'e otobüs varken, gidip E-5'e metroya binmez, zaten belediyenin otobüs alacak parası da yok, ayrıca her hafta 3-5 otobüs hurdaya çıkıyor, mecburen otobüslerin kullandığı mesafeleri kısaltıp şu an yaptığı işi daha az otobüsle yapmak zorunda kalacak.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5583
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 26 Eyl Cmt, 2009 14:06

Yapmazlar işte!

Ama açıkçası, bir süre Yelkenlideğirmen'den otobüse bindiğimde, Yenisahra metrosu olsa, oraya giderdim diye düşündüm. Kadıköy'e gitmek isteyince ... 202 ile tabiîki karşıya geçmek için alternatif (henüz) yok. Ama o metro da kullanılır.

Bence İstanbul'da bütün otobüs sistemi sakat. Ama sakat mı sakat!

B. Alabay

Hakan
Kadrolu Personel
Mesajlar: 1434
Kayıt: 29 Oca Sal, 2008 15:44

Mesaj gönderen Hakan » 26 Eyl Cmt, 2009 14:54

Bütün İstanbul'dan bahsetmiyorum, daha önce bununla ilgili ben bir çalışma yapmıştım;
Hattın etaplar halinde açılmaması fikrinin daha ağır basması sebebiyle, ben ufaktan istasyonları baz alarak değişebilecek hatları yeni kurulabilecek hatları sıralamaya çalışacağım. Pendik uzatmasının daha sonra olacağını da bildiğimize göre Kadıköy-Kartal metrosu hizmete girdiğinde şu an ki hatlarımızda neler olabilir şöyle bir bakalım.

Kartal Aktarma Merkezi:

130 : Tuzla-Kartal Metro
130A : Tuzla-Kartal Metro
16C : Hilal Konutları-Kartal Metro
16K : Sultanbeyli-Kartal Metro
E-10 : Sabiha Gökçen-Kartal Metro(E-5'i kullanan seferleri)
E-7 : Tuzla-Kartal Metro
21K : Kurfalı-Kartal Metro
16S : Sabiha Gökçen-Kartal Metro
21U : Uğur Mumcu-Soğanlık Metro

Kurulması gereken hatlar:

Mimar Sinan-Şifa Mahallesi-Kartal Metro
Akfırat-Orhanlı-Aydınlı-İçmeler-Kartal Metro
Ahmet Yesevi-Orhangazi-Güzelyalı-Kartal Metro
Kavakpınar-Çamçeşme-Fevzi Çakmak-Kartal Metro
Kaynarca-Kartal Metro
Pendik-Kartal Metro(ring)
Kartal-Kartal Metro(ring)

Gülsuyu Aktarma Merkezi:

16Y : Yeşilbağlar-Gülsuyu Metro
21G : Gülensu-Gülsuyu Metro
21C : Esenkent-Gülsuyu Metro

Huzurevi Aktarma Merkezi:

19Z : Zümrütevler-Huzurevi Metro

Maltepe Aktarma Merkezi:

Kurulması Gereken Hat:

Maltepe-Maltepe Metro (ring)

Küçükyalı Aktarma Merkezi:

19B : Başıbüyük-Küçükyalı Metro

Kozyatağı Aktarma Merkezi:

319 : Kayışdağı-Kozyatağı Metro
21B : K.Bakkalköy-Kozyatağı Metro
19 : Ferhatpaşa-Kozyatağı Metro
19C : Ferhatpaşa-Kozyatağı Metro
14S : Sultanbeyli-Kozyatağı Metro
14A : Alemdağ-Kozyatağı Metro
19E : Yenidoğan-Kozyatağı Metro
19T : Türkiş Blokları-Kozyatağı Metro

Uzunçayır Aktarma Merkezi:

14BK : Birlik Mah-Uzunçayır Metro
20E : Esatpaşa-Uzunçayır Metro
20Ü : Ümraniye-Uzunçayır Metro
3A-3B: Ünalan-Uzunçayır Metro

İstasyonların vaziyet planlarını incelediğimde, yalnızca Uzunçayır ve Kozyatağı'nda İETT peronları planlandığını gördüm. Kartal istasyonunda görünmemesine rağmen baş istasyon olması sebebiyle mecburen planlayacaklar. Küçükyalı'da ise genişçe bir alan ileride planlanacak şeklinde gösteriliyor, yani burada da bir merkez kurulabilir.

Geriye kalan Gülsuyu, Huzurevi ve Maltepe aktarma merkezleri, Maltepe'deki zaten benim önerim ama diğerlerinde halihazırda çalışan hatlar var, 16Y hattının Kartal'da sonlandırılması çok sorun teşkil etmez, 19Z, 21C ve 21G hatlarının E-5 den Küçükyalı'ya kadar devam ettirilmesi ihtimali olabilir ama bir ihtimal daha var, bu bölgeden İETT çekilir ve minibüs hattı kurarlar ki zaten onlarda halihazırda var.

Sadece E-5 güzergahını kullanan hatları safdışı bırakdığımızda, bu hatlardan karşılıkla 15 dakikada bir sefer bile olsa saatte 250 otobüsün ortadan kaybolacağı anlamına gelir, tabi Kadıköy'e daha yakın semtlerden daha sık sefer olduğunu da düşünürsek en kötü ihtimalle saatte 300 otobüs azalarak trafik rahatlayacak, aynı semtlerden otobüslerin dışında birebir minibüs hatları da var ve bunlarda kısaltılacak.

Benim burada düşündüğüm bir sistem daha var, E-5'i kullamadan Kadıköy'e ulaşan hatlar, genelde Sahrayı-Cedit veya Göztepe güzergahından minibüs yoluna iniyor ve oradan Ziverbey yoluyla Kadıköy'e ulaşıyor.Eğer belediye akıl ederde, Uzunçayır'dan kalkan ve Göztepe'den minibüs yoluna dönen hat açar ve bu bölgeyi kullanan hatlarında son durağı olarak Uzunçayır'ı belirlerse. Aynı şekilde Kozyatağı kalkışlı Sahrayıceditten minibüs yoluna katılan da bir hat açıp, burayı kullanan hatlarında son durağını da Kozyatağı yaparsa, Kadıköy'den kalkan otobüs hattı sayısı 10 adedi geçmez ve meydan gerçekten meydan olur.

Benim önerdiğim sistemlerin tümünde olmazsa olmaz tek kural var, akbil ile 1.aktarma ücretsiz olmalı, eğer olmazsa çoğu hattın kesilmemesi için kulisler ortaya çıkacaktır ve mutlaka bazı tavizlerde verilecektir.
Bu benim oturup 1 saatte hazırladığım bir çalışma, yani tabi İETT,Ulaşım Aş ve İBB oturup bunun üzerine çalışacak, benim çalışmamdan olanlar olacaktır olmayanlar olacaktır, ama benim dediğim gibi yapılması halinde mevcut otobüs filosuna ekleme yapmadan hem seferler sıklaştırılır hem de açılması gerekir dediğim hatlar açılır, hatta bir ihtimal boşa çıkan otobüsler bile olabilir.

Karşıya geçme konusuna gelince, neden metro tercih edilmesin ki, 202 çift bilet değil mi, halbuk, metro+metrobüs kombinasyonu ile 2 biletle Avcılar'a kadar gidebileceksiniz, yani mevcut halden daha iyi olacak, tabi ben 202'nin iptal olacağını düşünmüyorum 251 252 hatları da aynen kalır onların yerleri ayrı.

Anadolu yakasında ulaşım avrupaya göre daha anlaşılır daha çözülebilir, aktarma merkezleri kurulması da daha kolay, bu metro ile çok şey değişecek, özellikle denize dik inen otobüs ve minibüsler daha öenm kazanacak, tabi benim düşündüğüm sistemin daha farklı olarak bu hatların sahile yakın marmarayda sonlanması da düşünülebilir ama o zaman ilçe merkezlerinin trafik yükü artacaktır...

Cevapla

“Metro Projeleri, İhaleler, İnşaatlar” sayfasına dön