
B. Alabay
Bu benim oturup 1 saatte hazırladığım bir çalışma, yani tabi İETT,Ulaşım Aş ve İBB oturup bunun üzerine çalışacak, benim çalışmamdan olanlar olacaktır olmayanlar olacaktır, ama benim dediğim gibi yapılması halinde mevcut otobüs filosuna ekleme yapmadan hem seferler sıklaştırılır hem de açılması gerekir dediğim hatlar açılır, hatta bir ihtimal boşa çıkan otobüsler bile olabilir.Hattın etaplar halinde açılmaması fikrinin daha ağır basması sebebiyle, ben ufaktan istasyonları baz alarak değişebilecek hatları yeni kurulabilecek hatları sıralamaya çalışacağım. Pendik uzatmasının daha sonra olacağını da bildiğimize göre Kadıköy-Kartal metrosu hizmete girdiğinde şu an ki hatlarımızda neler olabilir şöyle bir bakalım.
Kartal Aktarma Merkezi:
130 : Tuzla-Kartal Metro
130A : Tuzla-Kartal Metro
16C : Hilal Konutları-Kartal Metro
16K : Sultanbeyli-Kartal Metro
E-10 : Sabiha Gökçen-Kartal Metro(E-5'i kullanan seferleri)
E-7 : Tuzla-Kartal Metro
21K : Kurfalı-Kartal Metro
16S : Sabiha Gökçen-Kartal Metro
21U : Uğur Mumcu-Soğanlık Metro
Kurulması gereken hatlar:
Mimar Sinan-Şifa Mahallesi-Kartal Metro
Akfırat-Orhanlı-Aydınlı-İçmeler-Kartal Metro
Ahmet Yesevi-Orhangazi-Güzelyalı-Kartal Metro
Kavakpınar-Çamçeşme-Fevzi Çakmak-Kartal Metro
Kaynarca-Kartal Metro
Pendik-Kartal Metro(ring)
Kartal-Kartal Metro(ring)
Gülsuyu Aktarma Merkezi:
16Y : Yeşilbağlar-Gülsuyu Metro
21G : Gülensu-Gülsuyu Metro
21C : Esenkent-Gülsuyu Metro
Huzurevi Aktarma Merkezi:
19Z : Zümrütevler-Huzurevi Metro
Maltepe Aktarma Merkezi:
Kurulması Gereken Hat:
Maltepe-Maltepe Metro (ring)
Küçükyalı Aktarma Merkezi:
19B : Başıbüyük-Küçükyalı Metro
Kozyatağı Aktarma Merkezi:
319 : Kayışdağı-Kozyatağı Metro
21B : K.Bakkalköy-Kozyatağı Metro
19 : Ferhatpaşa-Kozyatağı Metro
19C : Ferhatpaşa-Kozyatağı Metro
14S : Sultanbeyli-Kozyatağı Metro
14A : Alemdağ-Kozyatağı Metro
19E : Yenidoğan-Kozyatağı Metro
19T : Türkiş Blokları-Kozyatağı Metro
Uzunçayır Aktarma Merkezi:
14BK : Birlik Mah-Uzunçayır Metro
20E : Esatpaşa-Uzunçayır Metro
20Ü : Ümraniye-Uzunçayır Metro
3A-3B: Ünalan-Uzunçayır Metro
İstasyonların vaziyet planlarını incelediğimde, yalnızca Uzunçayır ve Kozyatağı'nda İETT peronları planlandığını gördüm. Kartal istasyonunda görünmemesine rağmen baş istasyon olması sebebiyle mecburen planlayacaklar. Küçükyalı'da ise genişçe bir alan ileride planlanacak şeklinde gösteriliyor, yani burada da bir merkez kurulabilir.
Geriye kalan Gülsuyu, Huzurevi ve Maltepe aktarma merkezleri, Maltepe'deki zaten benim önerim ama diğerlerinde halihazırda çalışan hatlar var, 16Y hattının Kartal'da sonlandırılması çok sorun teşkil etmez, 19Z, 21C ve 21G hatlarının E-5 den Küçükyalı'ya kadar devam ettirilmesi ihtimali olabilir ama bir ihtimal daha var, bu bölgeden İETT çekilir ve minibüs hattı kurarlar ki zaten onlarda halihazırda var.
Sadece E-5 güzergahını kullanan hatları safdışı bırakdığımızda, bu hatlardan karşılıkla 15 dakikada bir sefer bile olsa saatte 250 otobüsün ortadan kaybolacağı anlamına gelir, tabi Kadıköy'e daha yakın semtlerden daha sık sefer olduğunu da düşünürsek en kötü ihtimalle saatte 300 otobüs azalarak trafik rahatlayacak, aynı semtlerden otobüslerin dışında birebir minibüs hatları da var ve bunlarda kısaltılacak.
Benim burada düşündüğüm bir sistem daha var, E-5'i kullamadan Kadıköy'e ulaşan hatlar, genelde Sahrayı-Cedit veya Göztepe güzergahından minibüs yoluna iniyor ve oradan Ziverbey yoluyla Kadıköy'e ulaşıyor.Eğer belediye akıl ederde, Uzunçayır'dan kalkan ve Göztepe'den minibüs yoluna dönen hat açar ve bu bölgeyi kullanan hatlarında son durağı olarak Uzunçayır'ı belirlerse. Aynı şekilde Kozyatağı kalkışlı Sahrayıceditten minibüs yoluna katılan da bir hat açıp, burayı kullanan hatlarında son durağını da Kozyatağı yaparsa, Kadıköy'den kalkan otobüs hattı sayısı 10 adedi geçmez ve meydan gerçekten meydan olur.
Benim önerdiğim sistemlerin tümünde olmazsa olmaz tek kural var, akbil ile 1.aktarma ücretsiz olmalı, eğer olmazsa çoğu hattın kesilmemesi için kulisler ortaya çıkacaktır ve mutlaka bazı tavizlerde verilecektir.