ist-M.13:02 » M2 Hattının Sinyalizasyonu CBTC Olacak

Kullanıcı avatarı
dispecer
Kaçak Yolcu
Mesajlar: 7
Kayıt: 16 Eki Prş, 2008 20:47

ist-M.13:02 » M2 Hattının Sinyalizasyonu CBTC Olac

Mesaj gönderen dispecer » 21 Eki Sal, 2008 11:18

http://www.emo.org.tr/resimler/ekler/46 ... e8f_ek.pdf

Not: Başlık site düzenine uygun olarak Metro sistemleri kategorisine alındı ve kodlaması verilerek düzeltildi.

Esat

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 21 Eki Sal, 2008 12:15

Konunun özetine Makaleler başlığı altında bu linkten http://www.ulasimturkiye.com/viewtopic.php?t=417 erişebilirsiniz.

Bu arada hazır konu açılmışken soralım, M2 Taksim-4.Levent ve uzamaları ile birlikte Şişhane ve Maslak kesimlerini kapsayan çalışmadan bahsediyorsunuz sanırım? Çünkü İBB daha önce mevcut hat ile uzamaların sistem entegrasyonu için ihaleye çıkmıştı.

Bize şu anki sistemi ve CBCT yi biraz anlatabilirmisin, farkı nedir CBCT ne gibi avantajlar sağlayacak?

Kullanıcı avatarı
dispecer
Kaçak Yolcu
Mesajlar: 7
Kayıt: 16 Eki Prş, 2008 20:47

Mesaj gönderen dispecer » 25 Eki Cmt, 2008 21:07

Şu Anda bizde LRT hattında blok korumalı yani sinyalden sinyale yani bir sinyalde araç varken aracın bulunduğu iki sinyal arasına araç gidemez .Metroda ray devresi korumalı yani aynı ray devresinde 2 araç varsa sistem 2. aracı durduruz fakat CBTC de bu mesafe kısaldığı gibi korumada artıyor aynı zamanda daha fazla araç çalıştırılabiliniyor H.way de kısalıyor dolayısıyla.İnsansız araç çalıştırmayada en musait sistem.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 25 Eki Cmt, 2008 23:30

dispetcher yazdı:Şu Anda bizde LRT hattında blok korumalı yani sinyalden sinyale yani bir sinyalde araç varken aracın bulunduğu iki sinyal arasına araç gidemez .Metroda ray devresi korumalı yani aynı ray devresinde 2 araç varsa sistem 2. aracı durduruz fakat CBTC de bu mesafe kısaldığı gibi korumada artıyor aynı zamanda daha fazla araç çalıştırılabiliniyor H.way de kısalıyor dolayısıyla.İnsansız araç çalıştırmayada en musait sistem.
Aman hocam insansız araç çalıştırma falan Türkiye de ki istihdam problemlerini göz önüne alırsak bence tehlikeli söylemler, yanlış hatırlamıyor isem Mehmet Keleş kardeşimiz geçen yıl Marmaray açıldığında şu an elimizdeki mevcut makinist sayısının 3-4 katı yetişmiş makinist ihtiyacının söz konusu olacağını söylemişti.

LRT de ki sistemi az çok biliyorum, izole cebre korumalı sistem var, iki cebre arasını bir sektion olarak görüyor ve araçlar bu şekilde takip ediliyor, dediğin gibi sinyalizasyon iki section arasına güvenlik nedeni ile araç bırakmıyor sinyali kırmızıya çeviriyor. O zaman CBCT ya araç sayıyor ya da boji sayıyor? doğru mu? buna göre de arka arkaya yerleştirebileceği araçları ayarlıyor ama bu da daha sık ışıklı sinyalizasyon demek değilmi? Yani altyapı yatırımı gerçekleştirilmesi gerekiyor.

Peki bir soru daha bilginiz varmı bilemiyorum ama Ulaşımdan öğrendiğim kadarı ile Aksaray-Havalimanı ile muhtemelen 2009 da açılacak olan Otogar-Bağcılar ın ortak işletmesi planlanıyormuş yani Aksaray-Bağcılar olarak bu durumda frekansların düşmesi ve headway in artması söz konusu demektir, bu anlamda LRT hattında bir iyileştirme çalışması varmı, makas ve sinyalizasyon ilavesi yazılım iyileştirme gibi?

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 26 Eki Pzr, 2008 11:11

Aa, bak, ben de soracaktım. O seksyonların boyutları ne kadar? Seksyon dediğiniz bir "uzaklık" umarım, "zaman dilimi" değil. Ama iki hat çalıştığında nasıl olacak bu? Tokyo metrosunda saniyelik aralarla metro trenleri istasyona girip çıkıyor, bizde dakikalık bile olsa (bir buçuk ile beş dakika arası?), sistem bunu nasıl kaldırır?

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 26 Eki Pzr, 2008 12:49

Aksaray Havalimanı hattını kast ediyor isek burada pik saat frekansı 5 dakika, iki hat birlikte işletildiğinde ise Aksaray-Otogar arası pik saat frekansı 2,5 dakika olarak düzenlenebilir sanıyorum daha iyisi olursa ballı kaymak olur :)

Taksim 4.Levent içinse bahsedilen otomasyona geçildiği zaman 2 dk yapılabileceğini sanıyorum ki yanlış hatırlamıyorsam burada pik saat frekansı ya 4 ya da 4,5 dakika idi.

Sektion boylarını bilmiyorum bildiğim kadarı izole cebre ya da cebreli sistemlerde bu mesafeyi belirtiyor ray boyu ile ama diğer sistemde farklı bir tanım varmıdır? Bilmiyorum.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 02 Eyl Prş, 2010 17:55

Benim merak ettiğim şöyle bir konu var, yıllardır Taksim metrosundaki sistemin otomatik olduğu söylenirdi, bende böyle biliyordum. Yani makinist kumandası olmadanda CCR dediğimiz (açılımını hiç öğrenmedim :)) merkezdeki operatör araçları istediği şekilde hareket ettirebiliyor diye biliyordum. Sorular;

Bu gerçekten böylemiydi, şu an yapılan Siemens sinyalizasyon ve operasyon sisteminde aynı imkan varmı?

Sistemde 8' li ve 4' lü diziler aynı anda karışık olarak kullanılabilecek mi? Yani bir dizi Rotem 8' li geldikten sonra arkadasından bir dizi 4' lü Alstom görebilirmiyiz, normalde böyle bir işletmeye gerek yok ama merak ettim sadece :)

Bir diğeride, şu an kurulan yeni sistemde araçların tur başında güzergah seçeceği, aracın seçtiği güzergaha göre sistemin aracı tanıyarak sinyalizasyonu ayarlayacağını biliyoruz. Bunun en büyük faydasıda Seyrantepe nin sadece mekik değil, istenildiği zaman Taksim-Seyrantepe olarak ta çalıştırılabilecek olması. Bu konu ile ilgili soracağım şu; Örneğin Hacı Osman' dan da aynı şekilde bir tali hat yapılsa, bu yapılan tali hattında kolayca sisteme dahil olması mümkün olacak mı? Aynı hatt üzerine istasyon eklemeyi değilde, bir ikinci, üçüncü tali hattın inşa edilerek çalıştırılabilmesini kast ediyorum, bu sistem ile mümkün mü, yoksa böyle bir hayal kurulsa bu hayal için yeniden sinyalizasyon sistemi yapılması mı gerekir?

sinyalmuh
Mesajlar: 4
Kayıt: 02 Eyl Prş, 2010 08:52

Mesaj gönderen sinyalmuh » 03 Eyl Cum, 2010 09:10

CCR: Kumanda-Kontrol Merkezi (Command & Control Room) olarak açılımı olduğunu biliyorum ben.

Şu anda ki sinyal sistemi CTC modunda makinistlerin yaptığı tek işlem (normal durumlar için) kapıları kapama düğmesine basmak ve oto-start düğmesine basmaktır. Bunun dışında dediğim gibi sistemde bir arıza yok ise herşey sinyal sistemi tarafından CCR'da bulunan operatörlerin belirlediği rota gereğince sinyal sistemi tarafından otomatik olarak yapılır.

Kumanda merkezindeki operatör treni "istediği şekilde hareket ettirebilir" demek de yanlış olur, operatör trenin rotasını belirler ama hız profili gibi ve diğer güvenliği etkileyebilecek faktörlere karışamaz. Bu faktörler otomatik olarak sinyal sistemi tarafından belirlenip uygulanır.

Sistemde 8'li ve 4'li dizeler aynı anda kullanılabilir, 8'li Rotem-4'lü Alstom da kullanılabilir. Böyle bir işletme peak (yolcunun en yoğun olduğu) saatlerde kullanılabilir.

Seyrantepe mekik dışında dediğin gibi Seyrantepe-Taksim de çalışabilir. Bunlara alternatif senaryolar denir, bu senaryolara operasyon firması (Ulaşım) karar verir. Hatta eklenicek her yol, her istasyon için mevcut sinyal sistemi buna göre esnek olarak genişletilebilir. Tabii ki yeni yapılacak hatta sinyal donanımları eklenmeli ve sinyalizasyon yazılımı güncellenmelidir ama bu tabii ki tüm sistemi yeni baştan kurmak demek değildir, yeni sinyal sistemi esnek ve moduler olduğu için genişletilmesinde bir sorun olmayacaktır.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 03 Eyl Cum, 2010 09:37

sinyalmuh yazdı:Hatta eklenicek her yol, her istasyon için mevcut sinyal sistemi buna göre esnek olarak genişletilebilir. Tabii ki yeni yapılacak hatta sinyal donanımları eklenmeli ve sinyalizasyon yazılımı güncellenmelidir ama bu tabii ki tüm sistemi yeni baştan kurmak demek değildir, yeni sinyal sistemi esnek ve moduler olduğu için genişletilmesinde bir sorun olmayacaktır.
İşte bu çok güzel, bu konuda aldığım en iyi haber bu oldu. Tabii ki yeni eklenen noktalara sinyalizasyon kurulması gerektiğini biliyoruz ama hat ekleme gibi bir olayda ben sinyalizasyon olayının başa sarılıp sarılmayacağını merak etmiştim, bahsettiğiniz esnek yapı ile böylesi maliyeti ve işçiliği büyük ayrıca süre olarakta dezavantajlı bir yükten kurtulmuş oluyor sistem.

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

3 TÜR SİNYALİZASYON SİSTEMİ

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 17 Şub Cum, 2012 12:29

http://www.rayturk.net/rayli-ulasimda-s ... i-turleri/
RAYLI TOPLU TAŞIMDA SİNYALİZASYON SİSTEMLERİ TÜRLERİ

Günümüzde kapasiteyi arttırmak ve emniyetli sürüş yapmak için tramway sistemlerinde de kendine özgü bölgesel sinyalizasyon sistemleri kullanılmaktadır. Tramway sistemlerinde düz yolda karma trafiğin uygulandığı bölgelerde görerek sürüş, makas ve tünel bölgelerinde ise interlocking ile emniyet sağlanır. Tünel bölgesinde sinyal konmasının mantığı; tünelin girişinde aydınlıktan karanlığa geçildiğinden önde durmuş olabilecek trenin veya kurplarda duran trenlerin farkedilemeyeceği için 15 km’nin üstünde hız yapılacak tünel alanlarında sinyalizasyon sistemi kurulmasıdır.

Günümüzde birçok sistemden bahsedilirken temelde hafif metro ve metrolarda üç tür sinyalizasyon sistemleri kurulmaktadır.

1. Sabit (Fixed) blok manuel sürüş

2. Sabit (Fixed) blok otomatik sürüş

3. Hareketli (Moving blok) otomatik sürüş

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 17 Şub Cum, 2012 12:38

bu sistem upgrade edildi. sabit blok otomatik sürüş sinyalizasyon sistemi
Sabit blok otomatik sürüş sinyalizasyon sistemi:

Otomatik tren işletme sistemine sahip bu sistemlerde trenler kumanda merkezi tarafından bilgisayar vasıtasıyla otomatik olarak sürülmektedir. Zaman çizelgesine göre tren hareket saatleri işletme programına kaydedilir. Trenin hangi hızda nasıl gideceği bazen blokların başında veya devamlı trenle haberleşme yoluyla alınmaktadır. Merkezi interlocking trenlerin konumunu algılar ve durması gerektiği noktayı ve nasıl güvenli olarak duracağını trene bildirir. Trende aldığı bilgiye göre duracağı yeri, uygulaması gereken fren gücünü hesaplar ve ona göre bir fren gücü uygular.

Eğer tren çalıştırma sıklığı düşük tutulmak isteniyorsa sinyalizasyon sisteminin ilk dizaynı sırasında (ör. HT = 90 sn. veya 120 sn.) ray devrelerinin uzunluğu kısa tutulmalıdır. Düşük tren aralıklarında uygulanması zor olmakla beraber 2 dk civarındaki tren aralıklarına kadar uygun bir çözümdür. Manuel sürüş sinyalizasyon sistemine göre %10-15 daha fazla maliyetli olmakla beraber, sürüş senkronizasyonu, enerji ve personel tasarrufu düşünüldüğünde uygun bir çözümdür. Taksim – 4 Levent arasındaki İstanbul metrosu bu sistemi kullanmaktadır.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 17 Şub Cum, 2012 19:41

Taksim – 4 Levent arasındaki İstanbul metrosu bu sistemi kullanmaktadır.
MI DIR? :)

Cevapla

“Ulaşım Teknolojileri - Teknikler - Eğitimler” sayfasına dön