Bu inceleme yazısı Raylı Sistemler Bülteni 2008/2 sayısında yayınlanmış ve yazarın izni ile siteye alıntılanmıştır.
Mustafa ONAY
Demiryolu Uzmanı
onay@istanbul-ulasim.com.tr
Mobil Tramvay Makas Sistemi (Inclined Temprorary Switch)
Mobil Tramvay makaslar özellikle kısa süreli hat tamiratlarında, tek hattın kapatılması gerektiğinde, tren seferlerinin aksamaması veya seferlerin en az etkilenmesi için başvurulan bir yöntemdir. Geçici normal makaslarda montaj süresinin 1 makas için 8 saat ve demontaj süresinin 6 saat sürdüğü göz önüne alınırsa mobil Tramvay makasları kısa süreli montaj (2 saat) ve demontaj süresi (1saat) ile önemli bir zaman tasarrufu sağlamaktadır.
Mobil Tramvay makasta önceden bir ön hazırlık çalışmasına ihtiyaç yoktur. Sadece makas konulacak bölgenin temiz olması yeterli olacaktır.
Resim1: Mobil makastan geçiş yapan araç
Mobil Tramvay makas söküldükten sonra hatta başka bir çalışmaya (ray döşeme, termit kaynak çalışması v.s) gerek yoktur. Makasın montajı ve demontajı sonrası mevcut hatta her hangi bir zarar vermemesi ve çalışmanın bitiminden 1 saat sonra hattın eski haliyle kullanılabilmesi önemli miktarda işçilik ve malzeme maliyetlerini düşürmektedir. Mobil Tramvay makaslarda ray bağlantılarının dübel ve birbirine geçme malzemelerden oluşması makas üzerinde geçiş hızını 5 km/sa ile sınırlamaktadır.
Contalarda vuruntu nedeni ile conta başları aşınmakta ve her kullanımdan sonra conta başları ve giriş rampalarında dolgu kaynağı ile tamirat edilmesi ihtiyacı vardır. Bu nedenle Mobil Tramvay makaslar uzun sürekli kullanıma veya sık sık yer değişimine uygun değildir. Eğer çalışmalar 20 gün veya daha fazla süreli ise Mobil Tramvay makasları yerine geçici normal makaslar tercih edilmelidir. Makaslar bakım yapılmadan maksimum 1 ay süre ile kullanılabilir. İkinci bir çalışma bölgesine geçişte makas rampaları tamir edilerek tekrar kullanılabilir. Bölge geçişlerinde en az 1 gün makaslar kullanılamaz .
Resim 2: Mobil Makas Ekipmanının Tamamı
Mobil Tramvay makaslar üzerinde geçen araçların hızlı geçiş yapmaları, tabana bağlantı dübellerinin laçkalaşması, ani fren veya ivmelenme durumunda deray etme riski her zaman geçici normal makaslara göre daha fazladır. Bu makaslarda olabilecek her hangi bir olumsuzluk (Bağlantıların laçkalaşması, ekartman hatası, kot hatası ve ray kırığı v.s) anında görebilmek için seferlerin başlangıcından bitimine kadar sürekli bir kontrol görevlisi makası kontrol etmelidir.
Mobil Tramvay makasların contaları kaynaklı olmadığından dolayı, araç geçişlerinde hat kaynaklı gürültü düzeyleri yüksektir. Özellikle 5 dakikanın altında sefer aralığı veya uzun süreli hat çalışması planlanıyor ise çevreye verdiği gürültü önemli bir sorun oluşturabilir. Mobil Tramvay makas hattın üzerine döşendiğinden dolayı makas bölgesinde ve makas üzerinde karayolu araçlarının geçmesi mümkün değildir. Makaslar ortalama 80 mm karayolundan yukarıda olacaktır ve makas bölgesinin açıkta kalması gerekmektedir. Bölgede karayolu taşıtlarının geçişi için alternatif yol var ise mobil Tramvay makasları kullanılabilir. Aksi takdirde bölgenin karayolu trafiğine kapatılması önemli bir sorun oluşturabilir.
Resim 3 : Dil Takımı ve Ara Ray Montajı
Makasların 3 ana parça halinde montajı veya demontajı yapılmaktadır.
1. Makas dil takımı
2. Ara raylar
3. Makas göbek takımı
Makas montajı için teknik koşullar:
1.Makasların montajı sırasında iki hat arasındaki kot farkının sıfır olması istenir. Fakat mecburi durumlarda maksimum kot farkı 10 mm olduğunda makas döşenebilir.
2. Montaj yapılacak 2 hat düz(alignman) olmalıdır. Kurp bölgelerinde makasların kullanılması söz konusu değildir. Kurp için kullanılması düşünülüyor ise özel imalatlar yapılarak üretilebilir.
3. Hatta makasların montajı için düşey kurp yarıçapı minimum 5000 m. olmalıdır.
4. Makaslar bölge değişiminde iki hat arasında eksenler arası mesafe farklı ise ayrıca ek ekipmanlara ihtiyaç vardır. Bu nedenle makas konacak bölgeler önceden tespit edilmeli, geometrik verileri incelenmelidir. İki hat arası mesafe farklı ise çalışma öncesi ek ekipmanlar temin edilmelidir.
5. Makaslardaki maksimum yükseklik 80 mm’ dir.
6. Makaslarda kullanılan rayların çekme dayanımı 160 mpa dır.
7. Makasların tanzimi manuel kol yardımı ile yapılmaktadır.
8. Makasların yaklaşık maliyetleri makasın geometrik şekli ve kalitesine göre 40 000 € ile 80 000 € arasında değişmektedir.
Resim 4 : Mobil Makasın Mevcut Ray ve Betona Sabitlenmesi
yyn-T.21 » Mobil Tramvay Makas Sistemi [İnceleme]
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18081
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
Geçiş yap
- Kurallar
- ↳ Kurallar, Kaideler, Bilmeniz Gerekenler
- Projeler - İhaleler - İnşaatlar
- ↳ Marmaray Projesi [İnşaat Süreci]
- ↳ Metro Projeleri, İhaleler, İnşaatlar
- ↳ Hızlı Tren Projeleri, İhaleler, İnşaatlar
- ↳ Demiryolu Projeleri, İhaleler, İnşaatlar
- ↳ Tramvay Projeleri, İhaleler, İnşaatlar
- ↳ Monoray Projeleri, İhaleler, İnşaatlar
- ↳ Halatlı Sistem Projeleri, İhaleler, İnşaatlar
- ↳ Lastik Tekerlekli Sistem Projeleri, İhaleler, İnşaatlar
- ↳ Karayolu Projeleri, İhaleler, İnşaatlar
- ↳ Projeler, İhaleler, İnşaatlar Genel Konular
- ↳ Araç Alım İhaleleri
- Yeni Hat ve Güzergah Önerileri - Beyin Fırtınası
- ↳ Metro Önerileri
- ↳ Tramvay Önerileri
- ↳ Demiryolu Önerileri
- ↳ Lastik Tekerlekli Sistem Önerileri
- ↳ Kent İçi Trafik Düzenlemesi Önerileri
- ↳ Entegrasyon Önerileri - Genel Öneriler
- Metro Hatları
- ↳ Adana Metro Hatları
- ↳ Ankara Metro Hatları
- ↳ Bursa Metro Hatları - BursaRay
- ↳ İstanbul Metro Hatları
- ↳ İzmir Metro Hatları
- ↳ Metro Hatları Genel Konular
- Tramvay Hatları
- ↳ Antalya Tramvay Hatları
- ↳ Bursa Tramvay Hatları
- ↳ Eskişehir Tramvay Hatları
- ↳ Gaziantep Tramvay Hatları
- ↳ İstanbul Tramvay Hatları
- ↳ İzmir Tramvay Hatları
- ↳ Kayseri Tramvay Hatları
- ↳ Kocaeli Tramvay Hatları
- ↳ Konya Tramvay Hatları
- ↳ Samsun Tramvay Hatları
- ↳ Tramvay Hatları Genel Konular
- Diğer Kent İçi Raylı Sistemler - [Funiküler, Monoray]
- ↳ Funiküler Hatları
- Devlet Demir Yolları [Tüm Sistemler]
- ↳ Hızlı Tren [İşletmedeki Hatlar]
- ↳ Hızlı Tren Haberleri
- ↳ Şehirlerarası Konvansiyonel Demiryolu İşletmeleri
- ↳ Banliyö Hatları
- ↳ Devlet Demir Yollarından Haberler
- ↳ Diğer Demiryolu İşletmeleri [Özel Firmalar, Dar Hat ve Minyatür Trenler, Nostaljik Trenler]
- Lastik Tekerlekli Toplu Taşıma
- ↳ Belediye ve Halk Otobüsleri
- ↳ Metrobüs & Troleybüs [İşletmedeki Hatlar]
- ↳ Metrobüs & Troleybüs Genel Konular
- Diğer Toplu Ulaşım Sistemleri
- ↳ Deniz Yolları
- ↳ Hava Yolları
- ↳ Teleferikler
- ↳ Diğer Toplu Ulaşım Sistemleri
- Yolcu Hizmetleri
- ↳ Yolcu Bilgilendirme
- ↳ İstasyon ve Duraklar
- ↳ Harita-Broşür-Efemera-Maket-Model
- Teknoloji - Teknik Bilgi - Eğitim
- ↳ Ulaşım Teknolojileri - Teknikler - Eğitimler
- ↳ Toplu Taşıma Araçları
- ↳ İşletmeciler, Üreticiler, Tedarikçiler
- ↳ Sistem Emniyeti ve Güvenlik
- İnceleme ve Araştırmalar
- ↳ Makaleler
- ↳ Toplu Ulaşım Sistemleri Tanıtımlar
- ↳ Toplu Ulaşım Sistemleri İncelemeler
- ↳ Toplu Taşıma Müzeleri
- ↳ Klasik Otomobiller
- Yolculuk Planlama - Ülke ve Şehirler
- ↳ Nasıl Gidilir?
- ↳ Ülke ve Şehirler, Gezi İzlenimleri
- Haberler & Etkinlikler
- ↳ Etkinlikler [Sempozyum-Konferans-Toplantı]
- ↳ Haberler - Duyurular
- ↳ Dünyadan Haberler - Duyurular
- Görsel Yayınlar
- ↳ Yayınlar [Bülten - Kitap - Araştırma ve Tezler vb.]
- ↳ Köşe Yazıları - Blog Yazıları
- ↳ Taşımacılık Oyun ve Programları
- ↳ Sinema ve Belgesel Filmleri, Videolar
- Üyelere Özel Sayfalar
- ↳ Üyelere Özel Başlıklar
- ↳ Şikayet, Öneri ve Düzenlemeler [Site Hakkında]
- ↳ Şikayetler [İşletmeler Hakkında]
- ↳ Yönetici ve Moderatörlerin Dikkatine!!
- ↳ Arşivlenen Başlıklar
- ↳ Sitede Yürütülen Projeler