at-D.21 » Viyana Lainz Hastanesi Küçük Trenle
Gönderilme zamanı: 10 May Pzt, 2010 00:27
Viyana Lainz Hastanesi Küçük Trenleri - Die Feldbahn im Geriatriezentrum Lainz
Bugün uzun zamandır gidip görüntülemek istediğim bir demiryoluna gittim. Hastane Treni de denilen, orijinal ismi ile Die Feldbahn im Geriatriezentrum Wien Lainz, Türkçesi ile Viyana, Lainz Geriatri Merkezi Treni (Başar Feldbahn ne demek yahu ) ni görüntüledim. Aşağıda vereceğim bilgilerin çoğunluğu almanca kaynaklardan derlemedir, en sonda kaynakların linklerini vereceğim, resimlerin büyük kısmını ben bugün çektim zaten eski olanlar belli bana ait olmayanları da belirtiyorum.
http://www.eisenbahn-bilder.com
Sistem çok ilginç, bahsettiğim yerde aslında 2 hastane var Hietzing Hastanesi ve hemen yanındaki bu Geriarti merkezi, sistemin tamamı bu hastane kompleksi içerisinde çalıştığı için Avrupa dar hat tren işletmeleri içerisinde örnekleri olan Hastane Trenleri kapsamında yer alıyor.
http://www.eisenbahn-bilder.com
Günümüzde 4200 m uzunluğunda ki hat 500 mm ray açıklığı ve akülü trenler ile işletiliyor, işletmenin amacı tüm hastane içerisindeki kliniklere (Pavillion) yemek saatlerinde yemek götürmek, daha sonra bunları geri toplamak, çamaşırların çamaşırhaneye götürülüp getirilmesi, ayrıca kalorifer sistemi için yakıt taşınması gibi işlerin yürütülmesi.
http://www.eisenbahn-bilder.com
Tarihçesine kısaca bir göz atarsak, hastane içerisine ilk demiryolu normal ray açıklığında inşaat aşamasında yapılıyor, bu ilk hat inşaata Inzersdorf’ tan tuğla trenlerinin direkt olarak getirilebilmesi için yapılmış, daha sonra sistemin hastane içinde malzeme taşımak için kullanılmasının düşünülmesi ile Breitenseer Maschinenfabrik Lehmann & Leyrer firması tarafından 3900 metre uzunluğunda 500 mmlik bir dar hat 2 yıl içerisinde inşa edilmiş. Ray hattı ilk inşada normal mantar ray ile inşa edilmiş bugün ise nerede ise tamamı zemine gömülü oluklu ray tipindedir, bazı toprak alanlarda halen normal ray vardır. Hastanenin bir tepe yamacına kurulu olması nedeni ile klinikler taraçalara inşa edilmiştir ve bu taraçalar arasında 56 ‰ eğimin söz konusu olduğu noktalar vardır. İlk zamanlarda kesişim noktaları ve kavşaklarda malzemelerin bir üst kısma taşınması için 61 adet döndürme alanı inşa edilmiştir. (Drehscheibe – ben bunun Türkçesini biliyordum ama aklıma gelmiyor) Bu alanlar ile vagonlar bir üst yola çıkarılarak işletme yapıldığı yazılarda anlatılmış.
İşletme alanında bildiğimiz demiryolu kuralları işler durumdadır, bunu tabelalardan rahatlıkla anlayabiliyoruz.
Bir makas grubu ve makas kolu
1925 yılında Langfelder und Sohn inşaat firması tarafından yapılan yenileme çalışması ile döndürme alanları sökülerek kavşaklara yeni yollar inşa edilmiştir, raylar oluklu ray tipine çevrilmiş ve toplam uzunluk 4200 m ye çıkmıştır. Daha önce çalıştırılan araçların bir hastane için biraz gürültülü çalışması nedeni ile buharlı ve dizel lokomotiflerin yerine AEG marka akülü küçük lokomotifler yine aynı dönemde satın alınarak işletme bu araçlar ile yapılmaya başlanmıştır. 1966 yılında ise tekrar bir dizel lokomotif karlı havalarda demiryolunu temizlemek ve yedek olarak çalıştırılmak amacı ile satın alınmış. 70’ li yıllarda ise demiryollarının “demode” olduğunu savunanlar tarafından kaldırılması için girişimler yapılmış ve kamyonetler ile bu hizmetin yapılması denenmiş fakat trenler ile yapılan iş kamyonetler ile gerçekleştirilememiş. Yazılarda bu tren sisteminin her zaman kamyonetlerden daha hızlı ve dakik çalıştığı yazıyor, ayrıca lokomotiflerin vagonetleri yük asansörlerinin ve yükleme alanlarının içine kadar götürebilmesi de ayrı bir avantajı olarak görülmüş.
Bugün uzun zamandır gidip görüntülemek istediğim bir demiryoluna gittim. Hastane Treni de denilen, orijinal ismi ile Die Feldbahn im Geriatriezentrum Wien Lainz, Türkçesi ile Viyana, Lainz Geriatri Merkezi Treni (Başar Feldbahn ne demek yahu ) ni görüntüledim. Aşağıda vereceğim bilgilerin çoğunluğu almanca kaynaklardan derlemedir, en sonda kaynakların linklerini vereceğim, resimlerin büyük kısmını ben bugün çektim zaten eski olanlar belli bana ait olmayanları da belirtiyorum.
http://www.eisenbahn-bilder.com
Sistem çok ilginç, bahsettiğim yerde aslında 2 hastane var Hietzing Hastanesi ve hemen yanındaki bu Geriarti merkezi, sistemin tamamı bu hastane kompleksi içerisinde çalıştığı için Avrupa dar hat tren işletmeleri içerisinde örnekleri olan Hastane Trenleri kapsamında yer alıyor.
http://www.eisenbahn-bilder.com
Günümüzde 4200 m uzunluğunda ki hat 500 mm ray açıklığı ve akülü trenler ile işletiliyor, işletmenin amacı tüm hastane içerisindeki kliniklere (Pavillion) yemek saatlerinde yemek götürmek, daha sonra bunları geri toplamak, çamaşırların çamaşırhaneye götürülüp getirilmesi, ayrıca kalorifer sistemi için yakıt taşınması gibi işlerin yürütülmesi.
http://www.eisenbahn-bilder.com
Tarihçesine kısaca bir göz atarsak, hastane içerisine ilk demiryolu normal ray açıklığında inşaat aşamasında yapılıyor, bu ilk hat inşaata Inzersdorf’ tan tuğla trenlerinin direkt olarak getirilebilmesi için yapılmış, daha sonra sistemin hastane içinde malzeme taşımak için kullanılmasının düşünülmesi ile Breitenseer Maschinenfabrik Lehmann & Leyrer firması tarafından 3900 metre uzunluğunda 500 mmlik bir dar hat 2 yıl içerisinde inşa edilmiş. Ray hattı ilk inşada normal mantar ray ile inşa edilmiş bugün ise nerede ise tamamı zemine gömülü oluklu ray tipindedir, bazı toprak alanlarda halen normal ray vardır. Hastanenin bir tepe yamacına kurulu olması nedeni ile klinikler taraçalara inşa edilmiştir ve bu taraçalar arasında 56 ‰ eğimin söz konusu olduğu noktalar vardır. İlk zamanlarda kesişim noktaları ve kavşaklarda malzemelerin bir üst kısma taşınması için 61 adet döndürme alanı inşa edilmiştir. (Drehscheibe – ben bunun Türkçesini biliyordum ama aklıma gelmiyor) Bu alanlar ile vagonlar bir üst yola çıkarılarak işletme yapıldığı yazılarda anlatılmış.
İşletme alanında bildiğimiz demiryolu kuralları işler durumdadır, bunu tabelalardan rahatlıkla anlayabiliyoruz.
Bir makas grubu ve makas kolu
1925 yılında Langfelder und Sohn inşaat firması tarafından yapılan yenileme çalışması ile döndürme alanları sökülerek kavşaklara yeni yollar inşa edilmiştir, raylar oluklu ray tipine çevrilmiş ve toplam uzunluk 4200 m ye çıkmıştır. Daha önce çalıştırılan araçların bir hastane için biraz gürültülü çalışması nedeni ile buharlı ve dizel lokomotiflerin yerine AEG marka akülü küçük lokomotifler yine aynı dönemde satın alınarak işletme bu araçlar ile yapılmaya başlanmıştır. 1966 yılında ise tekrar bir dizel lokomotif karlı havalarda demiryolunu temizlemek ve yedek olarak çalıştırılmak amacı ile satın alınmış. 70’ li yıllarda ise demiryollarının “demode” olduğunu savunanlar tarafından kaldırılması için girişimler yapılmış ve kamyonetler ile bu hizmetin yapılması denenmiş fakat trenler ile yapılan iş kamyonetler ile gerçekleştirilememiş. Yazılarda bu tren sisteminin her zaman kamyonetlerden daha hızlı ve dakik çalıştığı yazıyor, ayrıca lokomotiflerin vagonetleri yük asansörlerinin ve yükleme alanlarının içine kadar götürebilmesi de ayrı bir avantajı olarak görülmüş.