jp-M.21 » Tokyo Metrosu

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 13 Ağu Prş, 2009 15:49

İstanbul'a en çok benzeyen kent hangisi olabilir. Ortasında 1 boğaz, çok merkezli bir yapı, iki kıtaya yayılmış kent, bir kıtası boynuz ile ayrılmış 2 yaka, engebeli olan vs Var mı?

Berlin mi?

Moskova mı?

New York mu?

Paris mi?

Hangisi?

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 13 Ağu Prş, 2009 17:19

İstanbul kendisine has. Bence İstanbul için herhangi bir Avrupa kenti ile kıyas yapmak çok doğru değil, çünkü ya kent dediklerimiz hakikatten çok küçük ama çok küçük yerleşimler, ya da gerçekten İstanbul kadar büyük ya da sadece büyük ama çok düzenli şehirler (Paris hariç :)) Muhakkak benzeyen vardır sonuçta biz heryeri biliyor olamayız ama bence İstanbul kendisine has olabilir, bir kere engebeli arazi yapısı, Başar Stuttgart ve Prag demişsin ama sence Stuttgart' ta sokak cadde yerleşimi, paftaların yerleşimi nasıl? Yani bir semtin merkezine ulaşmak ne kadar zor? Prag ı bilmiyorum kıyas yapamam.

Bu kıyası İstanbul' da belediyenin de desteklediği ve katıldığı bir forumda Viyana belediye yöneticileri acı bir şekilde dile getirmişlerdi, kısaca bırakın bu işleri önce deniz yolu ile insanları ulaştırın demişlerdi :) yani ortasında koca bir boğaz ve koca bir deniz olan kent hala karayolu çözümleri arıyor, buna şaşırmışlardı biraz, çünkü şu beğenmediğiniz Viyana ve Bratislava arasında bile belediyenin tekneleri çalışıyor, adam onu bile kullanıyor, tabi şimdi hemen İDO dünyanın en büyük filosu geyiği başlar :) bence İstanbul için küçük.

Velhasılı kelam o İstanbul' a gelen Japonlar da zaten İstanbul Ulaşım Master Planını hazırlamak için geliyorlar, sistemi uyarlamak değil İstanbul' a özgü bir sistemin projesini hazırlamak için, ama bu proje A' dan B' ye metro gitsin değil, A bölgesinin B,C,D bölgelerine yolculuk arzı budur, kapasite şudur, bu kapasiteyi bu bu bu ulaşım tipleri karşılar gibi sonuçları vermek için. O yüzden bence şu bu daire başkanından daha kıymetli iş yapanlar İMP de bulunuyorlar. ;)

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 13 Ağu Prş, 2009 18:05

Bence de İstanbul kendisine has.

Ama yine de şöyle bir şey var – bir özelliği bir kent nasıl aşmış, ona bakmalı. Stuttgart, İstanbul'a nazaran tabiîki muazzam tertipli, ama yine de yokuşları korkunç. Oradan nasıl tramvay ve metro geçiriliyor, ona bakmalı. Prag da bence gayet düzenli, Prag'da daha çok serpentin tarzı yollar var, yani dolaniyorlar, Stuttgart'ta da dik yol var. Zaten, muntazam olmayan hangi şehir var ki?! Yani, mukaisede?

Su yollarını kullanamamamız garip, evet. Halbuki neler mümkündü ... Boğaz, Göller, Kurbağlıdere, vs ...

Tokyo çok büyük alanı becermiş. Berlin korkunç bir ağ geliştirmiş. New York boğazları aşmış. Hong Kong da denizi aşmış. Roma tarihiyle boğuşuyor. Bence hepsini bir arada görmek gerek. İskandinav kentlerinde de özellikler olabilir, onları bilmiyorum şimdi.

Ama öğrenmek bir şey, peşten koşmak başka bir şey. Ya uzmanları getireceksin/getirteceksin, ya da kendi elemanlarını uzman olmaya göndereceksin, veya uzman yapacaksın.

Ama ... bizde AB kanunları ve ötesi olduğu hâlde (cigarrah meselâ), kimsenin umrunda değil. Bilmem işte. Kabahat yemeklrde mi, havada mı, suda mı, dünya görüşünde mi ... ama bu şekilde olmayacak. Olduğu gibi kalacak.

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 13 Ağu Prş, 2009 18:38

alabay yazdı:Ama öğrenmek bir şey, peşten koşmak başka bir şey. Ya uzmanları getireceksin/getirteceksin, ya da kendi elemanlarını uzman olmaya göndereceksin, veya uzman yapacaksın.
Ne güzel söylüyorsun, Saba makamımı bu Hicaz mı? Bu konu konuşurum ama, çok ağır konuşurum şimdi boşverin.
alabay yazdı:ama bu şekilde olmayacak. Olduğu gibi kalacak.
Aha, çok ayıp, bak başına iş alırsın böyle konuşma :) kanunda yeri var yani.

bilalunal
Abonman
Mesajlar: 20
Kayıt: 10 Ara Çrş, 2008 16:11

Mesaj gönderen bilalunal » 13 Ağu Prş, 2009 19:23

merhabalar, Tokyo'da yasayan ve demiryolu sistemini yogun bir sekilde kullanan biri olarak dilimin dondugu kadariyla bir kac bilgilendirme ve duzeltmede bulunacagim.

Oncelikle basliktaki ilk mesajdaki resimlere bakalim. Bu resimlerin hepsi banliyo trenlerinden. Burada banliyo derken kastim genelde yuzeyde giden trenler. Ama hiz ve sistem olarak metrodan farksizlar. En buyuk farklari istasyon atlamalari. yani banliyo, yari ekspres, ekspres, ozel ekspres, cok ozel ekspres :) gibi turleri var ve turune gore durulan istasyon degisiyor. Benim en cok hosuma giden is ekspresi (commuter express) gorevi sabah ise gidis vaktinde sehir merkezine cok fazla durakta durmadan gidip donus yolunda durdugu durak sayisini arttiran tren.

Birinci resim musashino hattindan. Yaklasik 1 yil yogun bir sekilde kullandim bu hatti. Evveliyatinda sadece yuk tasimak icin tasarlanmis, ama bakmislar yogun bir yolcu talebi var bolgede, yolcu trenlerini de sefere koymuslar, yuk trenlerinin gecisine sık sık tanik oluyorsunuz bu hatta ama artik asil amaci yukten cok insan tasimaciligi. istasyonlar arasi mesafe tokyonun diger hatlarina nazaran biraz uzun gibi. belki de o sebepten express tren yok. (hattin yuzde 90ninda istasyon atlamayip sonlara dogru bir iki tane atlayan "ekpres"leri saymazsak) Tokyo bolgesini kuzeyden bir hilal seklinde sararak denize kadar gidiyor.

Ikinci resimdeki yesil tren Tokyodaki belkide en unlu hat olan Yamanote Hattinda. bu hat en merkezi tokyo bolgesinde bir yuvarlak cizip metro, shinlkansen, banliyo ne varsa birbirine bagliyor. Istanbulda boyle bir yuvarlak cizmek demek aradaki halic ve bogaz koprusunu gecen ve engebeleri asan bir sistem yapmak demek, Tokyo da ise bu hattin gectigi yer duz oldugundan boyle bir problem yok.


Japonyanin ikinci buyuk metropolu Osaka'da da buna benzer bir hat var oradaki adi Loop line (Kanjousen)

Ucuncu resimdeki mavi renkteki tren Keihin Tohoku hatti, Bu hattin masallahi var. Guneydeki Yokohama'yi kuzeydeki Saitama'ya bagliyor tabi boylece aradaki Tokyodan geciyor. Uzun ve cok kullanilan bir hat. Istanbula uyarlarsak izmiti trakyaya baglayan bir hat gibi.

Dorduncu resimdeki turuncu tren (muhtemelen) Chuo hattinin yeni treni. Chuo merkez manasina geliyor. Yamanotenin cizdigi halkanin ortalarinda kavislar cizerek gidiyor. sonra bati Tokyoya dogru yani iclere dogru dum duz gidiyor be bu bolgeleri merkeze baglamis oluyor. Bu hat Yamanote dairesinden ciktigi Shinjuku duragindan sonra kelimenin tam manasiyla dumduz oluyor. Haritadan bakinca cetvelle cizilmis gibi duruyor, yani sanki once hat cizilmis sehirler onun ustune kurulmus. Bu siralar bu hatta havaya kaldirma insaasi suruyor. ama tabi havaray gibi degil banliyo sistemini oldugu gibi situnlarla havadan goturup hatti hemzemin gecitlerden kurtarmaya calisiyorlar. Bu isi yaparken de kademe kademe yapiyorlar once bir yonu kaldiriyorlar (mesela tokyoya giden tarafi) boylece bir muddet gidisi havadan donusu zeminden bir hat ortaya cikiyor sonra kalani da kaldirip mevcut isleyen hatti hic durdurmadan insaati bitirmis oluyorlar.


Basta verilen harita pek aciklayici olmamis. Gri renkte verilen verilen kisim sadece Toei degil Yamanote de gri verilmis. Tokto ve civarindaki tum agir rayli sistemi asagidaki linkteki haritada bulabilirsiniz.

http://www.flickr.com/photos/kzaral/3373021846/sizes/o/

tumuyle yer altinda giden ve genelde tum duraklarda duran metro sisteminin buyuk bolumu yamanotenin cizdigi halkanin icinde kaliyor. Bu arada Toei 都営 (Japonca karakter cikmamis olabilir) 'sehir isletmeciligi' gibi bir manaya geliyor.


Bu arada metronun son duraginda baslayan baska bir ozel banliyo hattiyla yola devam etmesi olayina 直通 (chokutsuu) turkcesi 'direk gecmek' gibi bir sey oluyor. Boylece merkezde metroya binmis yolcular sehrin kenarlarinda kalan evlerine gitmek icin banliyoya aktarma yapmadan bindikleri trenle yola devam ediyorlar.

Son olarak Tokyodaki rayli sistem isletmeciliginden kisaca bahsedelim

1. JR yani Japanese Railways: devlet isletmesi, hatlarinin cogu yuzeyde gidiyor.

2. (genelde) yuzeyde giden diger ozel hatlar. (Seibu, Tobu Tojo Keio gibi) bunlarin isletmesi, reklami carti curtu hep birbirinden ayri,ama birbirlerine entegrasyonda sorun yok. ayni sirket icinde aktarma yapiyorsaniz bir kac kere bilet geregi olmuyor ve fiyat ucuz oluyor eger -mesela- devlet isletmesinden ozele, yeralti metrosuna falan aktarma yaparsaniz fiyat tuzlu oluyor.

3. Tokyo metro: yeralti metro hattinin cogu bu sistem altinda (marunouchi, ginza vb) nekadari ozel ne kadari devlet pek bilmiyorum.

4. Toei metro hatti: biraz daha ozel havasi var :) Tokyo metroya aktarmada bir sorun yok ama fiyat normala gore tuzlu oluyor.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 13 Ağu Prş, 2009 19:49

Bence yeterince tatmin edici cevaplar, yani topografya dedik, genel kanının aksine arazinin düz olduğunu öğrendik. To kelimesinin Şehir anlamına geldiğini öğrendik, sanırım To Kyo da bu şekilde iki hecedir, ayrıca Chookutsu aynı şekilde Aikido' da direkt geçmek olarak tabir edilir. Chookutsu Irimi vardı herhalde yoksa Ikkyo muydu? Ne ise konuyu dağıtmayayım, beni bilgilendiren bir mesaj oldu, teşekkürler Bilal Bey.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 13 Ağu Prş, 2009 22:42

Aldığım bir düzeltmeye göre ben To yu doğal olarak yanlış yorumlamışım :)

Linkteki Tokyo Raylı Sistemler haritasının siteye sığdırılmış hali :

Resim

Hakan
Kadrolu Personel
Mesajlar: 1434
Kayıt: 29 Oca Sal, 2008 15:44

Mesaj gönderen Hakan » 13 Ağu Prş, 2009 22:46

O ne biçim bir sistem beee. Yerin altında toprak bırakmamışlar, heryeri kazmışlar, Tokyo sınırlarında toprak bulunması zor ise mezar fiyatlarıda yükselmiştir.

Şaka bir yana İstanbul'da buna benzer bir sistem olsa 1000km metro'ya sahip oluruz hiç belediye otobüsümüz de olmaz. Adamlar aşmışlar olayı, hem özel sektör var hem devlet, bizde yasalar bile buna uygun değil...

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 13 Ağu Prş, 2009 22:51

Yani bizde devletçilik anlayışı farklı yorumlanmış, bende millileştirmeye karşı değilim, hatta stratejik noktalarda kesinlikle devletin tek olması gerektiğine de inanıyorum, fakat raylı sistem işletmelerinde rekabet olabilmeli nasıl ki havayolunda var ise. Tabi Bilal Bey ne diyor, teknik olarak entegrasyonda hiç bir sorun yok, tek sorun vereceğiniz parayı iyi hesaplayacaksınız ;)

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 14 Ağu Cum, 2009 00:26

Bir de Bilal Bey tekrar online olduğunda ben bu görüntüler gerçek mi bunu öğrenmek istiyorum :)

http://www.youtube.com/watch?v=FgDxPxwbX8w

Videonun adı Singapure ama ben Japonya' da bu tip görüntüler var diye izlemiştim :)

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 14 Ağu Cum, 2009 08:43

Hakiki Asya doğu mentalitesi ... ya biz, bırak batıyı, doğuya da uyum sağlayamayız. Bizimkisine bir ad bulmalı, crossing the bridge gibi ... Biz mezoyuz, yani ortası :-)

Başar

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 14 Ağu Cum, 2009 10:17

Bilal Bey çok güzel bilgiler vermiş. Kaynağından driek bilgiler. İlk resimelri yüklediğimde bunalr banliyöye benziyor demiştim, Başar Abi'de bunlar işte metro araçları demişti ama benim tahminim doğru çıktı. Hissediyorum vesselam :)

Sistem haritasına baktığımızda inanılmaz bir ağ antığı var. Bunu görnce aklıma emtro önerilerimi sunduğum başlıklar geldi. Heryere metro istediğimden şikayet edilirdi. Bak adamlar nasıl yapmış. 500 m'de 1 metro var neredeyse. Biz isterken bunu istiyoruz işte. Önerilerimiz hep metronun yaygınlaşması züerine. Mutlu oldum bu gerçeği görünce.

Birde o Singapur metrosu ne yaa..

Bilal Beyin harita ile ilgili verdiği linki bir inceleyelim.

Üç tane kırmızı ile diktörgen alanı işaretledim. Diikkatle bakın, en sağdaki Aksaray-Kartaltepe arasına benziyor dyielim.

Altta soldaki Otogar-Kirazlı hattını çağrıştırıyor.

Üst soldaki de benim önerim olan E6 metosu Otogar bağlantısını resmediyor.

Şöyleki; şimdi Aksaray-Kartaltepeye denk gelen yerde 3 hat var Japonlarda. Bizde bundan bahsetsen millet bööö diye bakar.



Resim
En son Mehmet Kasım tarafından 14 Ağu Cum, 2009 10:22 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

Cevapla

“Toplu Ulaşım Sistemleri İncelemeler” sayfasına dön