at-D.21 » Liliputbahn - Küçük Trenler [Viyana
Gönderilme zamanı: 05 Haz Cum, 2009 15:31
Liliputbahn Viyana' da Prater yani lunapark ve Donaupark yani Tuna Parkı bölgelerinde çalışan dar hat tren sistemlerinin ismi. Yaz geldi ve bu trenler çalışmaya başladı bende gidip görüntüledim biraz bilgi aldım, rayları yağlayan amca ile Almancanın kafasını gözünü kırarak yaptığım sohbet sonrasında depoya girerek Buharlı lokoları da görüntüledim Her şey sizin için ey Halkım. Burada zaman zaman benim gibi elinde makine ile resim çeken bir sürü deli bulabilirsiniz, hafta sonu başlayacak UITP kongresinin ziyaretçilerinden kenti gezmek için erken gelenlerde bugün resim çekmek için oradaydılar eh işte bir sefer raya değdimi okumuş cahil fark etmiyor tren sevenler böyle
Ben bugün Prater deki kısımı gezdiğim için daha çok bu kısımı anlatacağım, Donau Park' ta yer alan işletmeyi daha sonra gezeceğim. Bu işletmenin geçmişi oldukça eski, sistem Prater içerisinde yer alan Rollercoaster trenleri ve tekerlekli tur trenleri (tren değil aslında otomobil ama tren şeklinde : )) ni de işleten Liliputbahn im Prater GesmbH tarafından işletiliyor. 1 Mayıs 1928’ de seferlerine başlayan Liliputbahn trenlerine ilgi başlarda hiçte beklenildiği kadar büyük olmamış. 1933 yılında ilk açılan 2km lik hattın Stadyuma uzatılması ve bir tren daha eklenmesi ile artış beklenmiş ve 1938 de beklenen ilgiyi görmeye başlamış. Bu sayede sisteme 3. Bir lokomotif daha eklenmiş.
Prater - Stadion Güzergah haritası
Wien Prater’ de yer alan bu sistem 381mm genişliğinde ray açıklığına sahip, okuduğumu tam anlamamış olabilirim ama bunun metrik olmayan sistemden kaynaklandığını düşünüyorum. İlk Liliputbahn yani Küçük Tren çalışmaları İngiltere’ de yapılmış ve 15 inç ölçüye göre tasarlanmış bu da 38,1cm ya da teknik tabiri ile 381mm ye denk geliyor.
Garaj hattından işletmeye çıkış makası
Garaj ve Bakım sahası
Buharlı lokoların su ve kömür aldığı bölüm
Yasaklar yasaklar yasaklar her şey yasak burada.
Sayısal bilgiler :
Prater Liliputbahn
Ray Genişliği: 381 mm (15 inç)
Hat Uzunluğu: 3,9 km (çift hat)
İstasyon Sayısı: 3 (Prater Hauptbahnhof, Rotunde, Ernst-Happel-Stadion)
Sefer Süresi: 20 Dakika
Lokomotifler: 2 Buharlı Lokomotif (1 i işletmede 1 tanesi elden geçiriliyor) 4 Dizel Lokomotif (3 ü işletmede 1 tanesi bu yaz için hazırlanıyor)
Donaupark Liliputbahn
Ray Genişliği: 381 mm (15 inç)
Hat Uzunluğu: 2,6 km (çift hat)
İstasyon Sayısı: 3 (Donauturm, Donau-City, Rosenschau)
Sefer Süresi: 20 Dakika
Lokomotifler: 3 Dizel Lokomotif (fakat Prater deki makinistler burada bir buharlı trenin işletmede olduğunu söylediler)
Ücretler: Yetişkin 4€, çocuk 2,50€, ayrıca kombi ticket ya da yıllık bilet gibi seçenekleri de var.
Konuştuğum amcadan tam bilgi alamadım ama bu kadar küçük bir sisteme göre oldukça fazla sayıda çalışanı da vardı. Yanlış saymadı isem toplam 10 yola sahip bir atölye ve garajı mevcut. Sadece yaz aylarında çalışan ve gördüğüm kadarı ile büyük doluluk oranlarına da sahip olmayan bir işletme için harcanan emek oldukça fazla ve çok fazla sayıda destekçisi sponsoru mevcut. Bu yıl bu güzergah üzerinde bir de Drezin yarışması düzenlendi, bir festival gibi yapılan yarışmada çiftler halinde katılarak Drezinler ile en kısa sürede parkuru tamamlamaya çalışıldı, onun için ayrı bir sitede yapılmıştı bulup linkini ekleyeceğim, benim gibi bir rahatsız bulursam seneye katılırım belki : ) ama Drezin zordur, kendime güvenmiyorum
Normal işletmenin yanında eğer isterseniz tren kiralayarak ta bu kısa turu gerçekleştirebiliyorsunuz, işletmenin bir de DonauPark içerisinde 3 Km lik dar hattı ve buharlı lokomotifleri mevcut en kısa zamanda onları da resimleyerek buraya ekleyeceğim.
Praterdeki Buharlı Lokomotifler 1928 yılından kalma, maksimum hızları 30km/s, tekerlek çapı 530mm ve kazandaki işletme basıncı 13Bar.
Bu tren şu anda bakımda
Bu ise sadece hafta sonları ya da kiralama ile çalıştırılıyor.
İkisi bir arada, teşekkürler Gerhard amca
Dizellerin en eskisi ise bugün benim bindiğim Bernhard' tı. Üzerindeki plakadan anladığım kadarı ile kendisini işletmeye açan Belediye Başkan Yardımcısının ismi verilmiş : )
1957 yılında Gebus firması tarafından üretilmiş, oldukça gürültülü tekerlekleri zincir ile hareketi alıyor. Diğer dizellerden 1961 model olan Buharlı Lokomotifin revize edilmesi ile dizel hale getirilmiş, 1964 model olan ise orijinal dizel motorlu. 1967 model bir diğer lokomotif ise halen onarım ve revizyon aşamasında bu yıl sonuna kadar işletmeye alınacağı söyleniyor. Orijinal dizeller 2 silindirli, buharlıdan revize edilen ise 4 silindirli motora sahip ve maksimum hızları saatte 25km.
Bu arkadaş Bernard, diğer lokoların isimlerini bilmiyorum,
Dizel motorları bitkisel yağ ile çalışıyormuş, bunu da araçların üzerinde ve etrafta yer alan bilgilendirmelerden öğreniyoruz, bu şekilde dizelin çevreye olan olumsuz etkisini de azalttıklarını belirtiyorlar.
http://www.liliputbahn.com
http://www.draisinenrennen.at
Daha sonra yolculuktan bir kaç kare daha resim yayınlacağım, güzergah süperdi be.
Ben bugün Prater deki kısımı gezdiğim için daha çok bu kısımı anlatacağım, Donau Park' ta yer alan işletmeyi daha sonra gezeceğim. Bu işletmenin geçmişi oldukça eski, sistem Prater içerisinde yer alan Rollercoaster trenleri ve tekerlekli tur trenleri (tren değil aslında otomobil ama tren şeklinde : )) ni de işleten Liliputbahn im Prater GesmbH tarafından işletiliyor. 1 Mayıs 1928’ de seferlerine başlayan Liliputbahn trenlerine ilgi başlarda hiçte beklenildiği kadar büyük olmamış. 1933 yılında ilk açılan 2km lik hattın Stadyuma uzatılması ve bir tren daha eklenmesi ile artış beklenmiş ve 1938 de beklenen ilgiyi görmeye başlamış. Bu sayede sisteme 3. Bir lokomotif daha eklenmiş.
Prater - Stadion Güzergah haritası
Wien Prater’ de yer alan bu sistem 381mm genişliğinde ray açıklığına sahip, okuduğumu tam anlamamış olabilirim ama bunun metrik olmayan sistemden kaynaklandığını düşünüyorum. İlk Liliputbahn yani Küçük Tren çalışmaları İngiltere’ de yapılmış ve 15 inç ölçüye göre tasarlanmış bu da 38,1cm ya da teknik tabiri ile 381mm ye denk geliyor.
Garaj hattından işletmeye çıkış makası
Garaj ve Bakım sahası
Buharlı lokoların su ve kömür aldığı bölüm
Yasaklar yasaklar yasaklar her şey yasak burada.
Sayısal bilgiler :
Prater Liliputbahn
Ray Genişliği: 381 mm (15 inç)
Hat Uzunluğu: 3,9 km (çift hat)
İstasyon Sayısı: 3 (Prater Hauptbahnhof, Rotunde, Ernst-Happel-Stadion)
Sefer Süresi: 20 Dakika
Lokomotifler: 2 Buharlı Lokomotif (1 i işletmede 1 tanesi elden geçiriliyor) 4 Dizel Lokomotif (3 ü işletmede 1 tanesi bu yaz için hazırlanıyor)
Donaupark Liliputbahn
Ray Genişliği: 381 mm (15 inç)
Hat Uzunluğu: 2,6 km (çift hat)
İstasyon Sayısı: 3 (Donauturm, Donau-City, Rosenschau)
Sefer Süresi: 20 Dakika
Lokomotifler: 3 Dizel Lokomotif (fakat Prater deki makinistler burada bir buharlı trenin işletmede olduğunu söylediler)
Ücretler: Yetişkin 4€, çocuk 2,50€, ayrıca kombi ticket ya da yıllık bilet gibi seçenekleri de var.
Konuştuğum amcadan tam bilgi alamadım ama bu kadar küçük bir sisteme göre oldukça fazla sayıda çalışanı da vardı. Yanlış saymadı isem toplam 10 yola sahip bir atölye ve garajı mevcut. Sadece yaz aylarında çalışan ve gördüğüm kadarı ile büyük doluluk oranlarına da sahip olmayan bir işletme için harcanan emek oldukça fazla ve çok fazla sayıda destekçisi sponsoru mevcut. Bu yıl bu güzergah üzerinde bir de Drezin yarışması düzenlendi, bir festival gibi yapılan yarışmada çiftler halinde katılarak Drezinler ile en kısa sürede parkuru tamamlamaya çalışıldı, onun için ayrı bir sitede yapılmıştı bulup linkini ekleyeceğim, benim gibi bir rahatsız bulursam seneye katılırım belki : ) ama Drezin zordur, kendime güvenmiyorum
Normal işletmenin yanında eğer isterseniz tren kiralayarak ta bu kısa turu gerçekleştirebiliyorsunuz, işletmenin bir de DonauPark içerisinde 3 Km lik dar hattı ve buharlı lokomotifleri mevcut en kısa zamanda onları da resimleyerek buraya ekleyeceğim.
Praterdeki Buharlı Lokomotifler 1928 yılından kalma, maksimum hızları 30km/s, tekerlek çapı 530mm ve kazandaki işletme basıncı 13Bar.
Bu tren şu anda bakımda
Bu ise sadece hafta sonları ya da kiralama ile çalıştırılıyor.
İkisi bir arada, teşekkürler Gerhard amca
Dizellerin en eskisi ise bugün benim bindiğim Bernhard' tı. Üzerindeki plakadan anladığım kadarı ile kendisini işletmeye açan Belediye Başkan Yardımcısının ismi verilmiş : )
1957 yılında Gebus firması tarafından üretilmiş, oldukça gürültülü tekerlekleri zincir ile hareketi alıyor. Diğer dizellerden 1961 model olan Buharlı Lokomotifin revize edilmesi ile dizel hale getirilmiş, 1964 model olan ise orijinal dizel motorlu. 1967 model bir diğer lokomotif ise halen onarım ve revizyon aşamasında bu yıl sonuna kadar işletmeye alınacağı söyleniyor. Orijinal dizeller 2 silindirli, buharlıdan revize edilen ise 4 silindirli motora sahip ve maksimum hızları saatte 25km.
Bu arkadaş Bernard, diğer lokoların isimlerini bilmiyorum,
Dizel motorları bitkisel yağ ile çalışıyormuş, bunu da araçların üzerinde ve etrafta yer alan bilgilendirmelerden öğreniyoruz, bu şekilde dizelin çevreye olan olumsuz etkisini de azalttıklarını belirtiyorlar.
http://www.liliputbahn.com
http://www.draisinenrennen.at
Daha sonra yolculuktan bir kaç kare daha resim yayınlacağım, güzergah süperdi be.